Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Eerst 2019, nu 2020 en dan zeuren dat Tesla af en toe wat laat is ;)

Ik ben in ieder geval heel benieuwd. Ik betwijfel overigens of de opmerking over het formaat klopt. Volgens mij was het altijd bedoelt als grotere sedan en niet als "kleine" sedan a la Model 3, 3-serie, A4, C-klasse. Voor 500 echte kilometers heb je al snel 100 kWh of meer nodig. Dan is een groter formaat auto (Model S, 5-serie, A6 etc.) wel handig.

Ja..."even" een jaartje later, maar daar hoor je ineens niemand over. Grappig. Ook opvallend dat het artikel spreekt over een D segmenter. Was er ook van overtuigd dat dit een "elektrische panamera" zou worden.

De 500km range "praktijkverbruik" is absoluut ondenkbaar met een 90kWh accupack (tot nu toe gecommuniceerd). Want in de "praktijk" is het voor de hand liggend uit te gaan van 80% van de accu capaciteit (laden tot 90% en ontladen tot 10%). Bij een 90kWh pack en 500 "echte kms", praat je dan over een verbruik van: 144Wh/km.

Ook de sneer dat een Tesla niet redelijk lang op snelheid kan rijden...hehe...moeten ze eigenlijk eens een filmpje van Bjorn bekijken terwijl hij met 200+km/u met zijn X in Duitsland aan het boenderen was. Auto gaf geen krimp.

Ik ben wel erg nieuwsgierig naar de laadsessiegegevens van de Mission E...het zou kunnen dat het de eerste auto is met een 800V(+) accupack. Dus interessant. Of Tesla moet met de S/X voor die tijd een stap gaan maken...wat me niets zou verbazen overigens. Twee lange jaren tussen nu en 2020 ;).

Die Audi reclame had ik gezien...wow...clueless. "Voorsprong door techniek" claimen met een 3 jaar oud conceptmodel en een "concurrent" een sneer geven die al ruim 250k echte auto's in de markt heeft gezet. Te grappig...maar ook pure armoe.
 
Byton
zie Fred Lambert van Electrek in
Byton unveils its all-electric SUV starting at $45,000 with range up to 323 miles
... hij is voorzichtig positief. Een heel groot touchscreen (eigenlijk 3 st) en ook nog een kleintje midden in het stuur!

upload_2018-1-8_13-21-36.png
 
@CO2CLEAN en @S-19910 keep faith. :)

Dit hoort allemaal bij het proces waarin we zitten.
Ik kan me nog steeds heel goed herinneren anno 1995 toen ik al heel enthousiast was over internet dat me van alle kanten verzekerd werd dat dit absoluut een doodgeboren kindje was... Want wie had er nou zelf een computer, en zoja zo'n modem was toch niet vooruit te branden. Ook door toenmalige Volmac en andere IBM-mainframe automatiseerders...
Of jaren 30 ( toen was ik nog niet geboren overigens.. ) auto's was gegarandeerd niks voor de massa want wie kon er nou een chauffeur betalen.. Zo zijn er nog wel een paar.

Leuke reacties trouwens op de M3 review vandaag in Electrek The Electrek Review – Tesla Model 3, a promise delivered , de derde alweer geloof ik van Jameson Dow. Maar het aantal positieve en best wel onafhankelijke M3 reviews kan ik langzamerhand niet meer bijhouden...

upload_2018-1-8_20-41-57.png
 
  • Like
Reactions: FVO and S-19910
Ik na 8 woorden van de link. Heb de link niet eens hoeven openen :)
Ik ben die dombo die dit wel gaat zitten lezen.
Waar je dan achter komt is dat die autobazen toch een strategie hebben. Ze maken uitsluitend elektrische auto's, een paar dan, om aan door overheden gestelde milieu-eisen te voldoen. 75% van die baasjes gokt erop dat zij hybride voertuigen blijven maken tot ... waterstof het gaat overnemen.
Jullie wilden het niet weten, maar zo zit het ;)
 
Ik ben die dombo die dit wel gaat zitten lezen.
Waar je dan achter komt is dat die autobazen toch een strategie hebben. Ze maken uitsluitend elektrische auto's, een paar dan, om aan door overheden gestelde milieu-eisen te voldoen. 75% van die baasjes gokt erop dat zij hybride voertuigen blijven maken tot ... waterstof het gaat overnemen.
Jullie wilden het niet weten, maar zo zit het ;)
Maar het blijft natuurlijk wel gokken en wishfull thinking.... Ik begreep wat waterstof betreft recent van een tankstation exploitant ( onderdeel van een hele grote boeren cooperatie ) die hier in ZW Nederland groot zijn en altijd zeer scherpe prijzen hebben en die nu net begonnen zijn met EV (snel)laadplekken dat een waterstoftankstation dus wel een paar miljoen kost... terwijl de prijs van gewone 50kW snelladers naar beneden duikelt, binnen een jaar van 40k => net boven de 20k. We leven in een interessante tijd! :D
 
Ja..."even" een jaartje later, maar daar hoor je ineens niemand over. Grappig. Ook opvallend dat het artikel spreekt over een D segmenter. Was er ook van overtuigd dat dit een "elektrische panamera" zou worden.

De 500km range "praktijkverbruik" is absoluut ondenkbaar met een 90kWh accupack (tot nu toe gecommuniceerd). Want in de "praktijk" is het voor de hand liggend uit te gaan van 80% van de accu capaciteit (laden tot 90% en ontladen tot 10%). Bij een 90kWh pack en 500 "echte kms", praat je dan over een verbruik van: 144Wh/km.

Ook de sneer dat een Tesla niet redelijk lang op snelheid kan rijden...hehe...moeten ze eigenlijk eens een filmpje van Bjorn bekijken terwijl hij met 200+km/u met zijn X in Duitsland aan het boenderen was. Auto gaf geen krimp.

Ik ben wel erg nieuwsgierig naar de laadsessiegegevens van de Mission E...het zou kunnen dat het de eerste auto is met een 800V(+) accupack. Dus interessant. Of Tesla moet met de S/X voor die tijd een stap gaan maken...wat me niets zou verbazen overigens. Twee lange jaren tussen nu en 2020 ;).

Die Audi reclame had ik gezien...wow...clueless. "Voorsprong door techniek" claimen met een 3 jaar oud conceptmodel en een "concurrent" een sneer geven die al ruim 250k echte auto's in de markt heeft gezet. Te grappig...maar ook pure armoe.

Ga er maar van uit. Het begon met Powerwall 2 en Powerpack 2 (en hier geen Powerpoint) die lieten zien dat met de nieuwe cellen zo ongeveer bij gelijkblijvend volume en gewicht de dubbele capaciteit mogelijk is.

Dan komt de Roadster, een mooie maar beslist geen grote auto, met doodleuk een accupakket van 200 kWh en een bereik van 1.000 km.
Een half uurtje daarvoor de Semi met een range van 800 KM.

De algemene gedachte was dat er wel een batterijdoorbraak zou zijn geweest. Volgens mij helemaal niet of juist wel maar dat zijn de 2170 cellen. De productieplannen voor de Semi liggen al klaar en er zal binnenkort wel begonnen worden willen ze volgend jaar de productie echt kunnen starten. Geldt ook voor de Roadster die over twee jaar geleverd moet gaan worden.
Een goed half jaar geleden is gestart met de productie van Model 3. Daarin zit deze cel die, dat hebben we inmiddels dus al gezien met PW en PP, een doorbraak was.

Ik ben ervan overtuigd dat deze cel in de basis in alle producten mogelijk is en dat nu alles op alles wordt gezet om van die cel zoveel mogelijk te produceren. Ik las ergens dat de productie al dik boven het miljoen cellen per dag ligt en dat dat nog flink gaat stijgen naarmate de fabriek verder afgebouwd wordt. Als je alles kunt concentreren voor de komende jaren op één celtype dan kun je de prijs ook ver drukken. Natuurlijk gaat de research door en dat kan dan betekenen dat er over een paar jaar een overschakeling kan gaan plaatsvinden maar dan niet nadat de betrouwbaarheid door en door getest is.

En dan terug naar S en X. Al een aantal malen is aangegeven dat de S en X nog even moeten wachten op de nieuwe cellen. Logisch want Model 3 legt een enorme vraag neer en de PW's en PP's kunnen ook niet aangesleept worden. Maar dan komt het moment dat S en X ze gaan krijgen en dan wordt het minimaal 200 kWh en 1.000 km. Dat zal, naar mijn inschatting, op zijn vroegst eind 2019 of begin 2020 zijn, en dan komen ook de andere merken en lopen tegelijk weer enorm achter.
In 2020 draait de productie in Fremont op een aantal van 1 miljoen per jaar en zijn er ongetwijfeld meer fabrieken in aanbouw.

Met die nieuwe reikwijdte komt ook de laadinfra in een ander daglicht te staan. Vertrek je met een bereik van 1.000 km zul je maar zelden onderweg hoeven te laden. Dus de gevreesde wachttijden zullen wellicht gaan meevallen. Thuis en lokaal laden wordt door Tesla gestimuleerd en dan hebben ze ook programma's voor appartementen.

Nu zij weer :)
 
  • Like
Reactions: Andre
Ga er maar van uit. Het begon met Powerwall 2 en Powerpack 2 (en hier geen Powerpoint) die lieten zien dat met de nieuwe cellen zo ongeveer bij gelijkblijvend volume en gewicht de dubbele capaciteit mogelijk is.

Dan komt de Roadster, een mooie maar beslist geen grote auto, met doodleuk een accupakket van 200 kWh en een bereik van 1.000 km.
Een half uurtje daarvoor de Semi met een range van 800 KM.

De algemene gedachte was dat er wel een batterijdoorbraak zou zijn geweest. Volgens mij helemaal niet of juist wel maar dat zijn de 2170 cellen. De productieplannen voor de Semi liggen al klaar en er zal binnenkort wel begonnen worden willen ze volgend jaar de productie echt kunnen starten. Geldt ook voor de Roadster die over twee jaar geleverd moet gaan worden.
Een goed half jaar geleden is gestart met de productie van Model 3. Daarin zit deze cel die, dat hebben we inmiddels dus al gezien met PW en PP, een doorbraak was.

Ik ben ervan overtuigd dat deze cel in de basis in alle producten mogelijk is en dat nu alles op alles wordt gezet om van die cel zoveel mogelijk te produceren. Ik las ergens dat de productie al dik boven het miljoen cellen per dag ligt en dat dat nog flink gaat stijgen naarmate de fabriek verder afgebouwd wordt. Als je alles kunt concentreren voor de komende jaren op één celtype dan kun je de prijs ook ver drukken. Natuurlijk gaat de research door en dat kan dan betekenen dat er over een paar jaar een overschakeling kan gaan plaatsvinden maar dan niet nadat de betrouwbaarheid door en door getest is.

En dan terug naar S en X. Al een aantal malen is aangegeven dat de S en X nog even moeten wachten op de nieuwe cellen. Logisch want Model 3 legt een enorme vraag neer en de PW's en PP's kunnen ook niet aangesleept worden. Maar dan komt het moment dat S en X ze gaan krijgen en dan wordt het minimaal 200 kWh en 1.000 km. Dat zal, naar mijn inschatting, op zijn vroegst eind 2019 of begin 2020 zijn, en dan komen ook de andere merken en lopen tegelijk weer enorm achter.
In 2020 draait de productie in Fremont op een aantal van 1 miljoen per jaar en zijn er ongetwijfeld meer fabrieken in aanbouw.

Met die nieuwe reikwijdte komt ook de laadinfra in een ander daglicht te staan. Vertrek je met een bereik van 1.000 km zul je maar zelden onderweg hoeven te laden. Dus de gevreesde wachttijden zullen wellicht gaan meevallen. Thuis en lokaal laden wordt door Tesla gestimuleerd en dan hebben ze ook programma's voor appartementen.

Nu zij weer :)
Zijn deze twee links over de feitelijke batterijproduktie hier al bekend?
Tesla Model 3 Battery Pack Modules Made Like A Machine Gun Belt
A Closer Look At the Model 3 Battery Pack - Tesla Reporter
Als die batterijen echt langzamerhand zo snel geproduceerd gaan worden, verklaart dat ook een hoop.
 
Maar het blijft natuurlijk wel gokken en wishfull thinking.... Ik begreep wat waterstof betreft recent van een tankstation exploitant ( onderdeel van een hele grote boeren cooperatie ) die hier in ZW Nederland groot zijn en altijd zeer scherpe prijzen hebben en die nu net begonnen zijn met EV (snel)laadplekken dat een waterstoftankstation dus wel een paar miljoen kost... terwijl de prijs van gewone 50kW snelladers naar beneden duikelt, binnen een jaar van 40k => net boven de 20k. We leven in een interessante tijd! :D
Dat van die paar miljoen is helemaal juist. Maar wat de verdedigers van waterstof niet zeggen is dat er bij zo'n duur station maar 36 auto's per 24 uur kunnen tanken. Degenen die nog in waterstof geloven zijn helaas niet goed geïnformeerd of belazeren doelbewust de kluit.
 
Maar het blijft natuurlijk wel gokken en wishfull thinking.... Ik begreep wat waterstof betreft recent van een tankstation exploitant ( onderdeel van een hele grote boeren cooperatie ) die hier in ZW Nederland groot zijn en altijd zeer scherpe prijzen hebben en die nu net begonnen zijn met EV (snel)laadplekken dat een waterstoftankstation dus wel een paar miljoen kost... terwijl de prijs van gewone 50kW snelladers naar beneden duikelt, binnen een jaar van 40k => net boven de 20k. We leven in een interessante tijd! :D
Dat komt omdat niemand (nou ja, alleen Shell misschien dan nog) nu nog nieuwe 50kW laders wil gaan plaatsen.
Dus tweedehands en restanten zullen inderdaad wel flink in prijs dalen.
Ik garandeer je dat een mooie CCS2 350kW lader geen 20k kost ;)
 
Dat komt omdat niemand (nou ja, alleen Shell misschien dan nog) nu nog nieuwe 50kW laders wil gaan plaatsen.
Dus tweedehands en restanten zullen inderdaad wel flink in prijs dalen.
Ik garandeer je dat een mooie CCS2 350kW lader geen 20k kost ;)
..maarruh behalve Tesla dan snellaadt nu bijna alles nog tot max 50kW. Misschien moeilijk te bevatten soms voor de Tesla community dat er ook nog een niet-Tesla EV wereld bestaat, waar de accutjes stukken kleiner zijn en dus ook veel sneller vol..! :D:D
 
Dat van die paar miljoen is helemaal juist. Maar wat de verdedigers van waterstof niet zeggen is dat er bij zo'n duur station maar 36 auto's per 24 uur kunnen tanken. Degenen die nog in waterstof geloven zijn helaas niet goed geïnformeerd of belazeren doelbewust de kluit.
Heb je een link naar een artikel hierover? Dat zal de ICE boys wel in een keer doen zwijgen als ze over waterstof beginnen.