Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Wat is dat, een 1 fase WTF lader?

'WTF'. Dat is de kreet die je 's ochtends vroeg uitslaat als je constateert dat dat je accu toch niet vol blijkt te zijn.
7kW kan voor een veelrijder misschien net te kort tijd bieden om volledig op te laden thuis.

Maar even zonder gekheid. Als ik die brochure doorlees zie ik toch een paar leuke connectivity features die ik mis bij de Tesla:
- 4G hotspot verbinding. Best wel handig voor de kids achterin. Maar is dit kosteloos? Kan me dit bijna niet voorstellen.
Security wise vraag ik me dan wel weer af of dit dezelfde verbinding is waarover de updates voorbij komen.
- Journey tracking. Bijhouden van afgelegde ritten tbv vb rittenregistratie. Per email...wel weer jammer
- Online route planning vooraf. Mis ik overigens zelf niet bij de Tesla, maar kan handig zijn
- Tile functie. Minder relevant, maar wel cool-factor.

Voordeel van Jaguar is natuurlijk dat ze behoorlijk 'de kat uit de boom' hebben gekeken en de tijd hebben kunnen nemen om overdacht functies te implementeren.

Hopelijk worden een aantal van bovenstaande features opgelost in de aankomende navigatie update.
 
Toch als ik alles zo door lees er je vind of hebt de ruimte van de MX of MS niet nodig is het wel een heel mooie goed inelkaar gestoken auto. Volgens mij zal deze auto menig aankomende MS kopers toch de aandacht trekken en doen twijfelen....

Eens, zeker voor mensen die wat minder geneigd zijn risico's te nemen. Zijn verder wel paar opvallende zaken tov Tesla die de acceptatie/verkopen niet gaan helpen:
  • garantie accu 8 jaar of 160.000 km (what ever comes first), daarbinnen tot 70% accudegradatie wordt als normaal gezien tov: 8 jaar, onbeperkte km's including drive train
  • Soort "autopilot" op niveau van huidige AP2 lijkt het (DRIVER ASSIST PACK)- tov doorontwikkeling richting AP2 (vraag is ook of het echt voldoende goed werkt)
  • waar snel-laden? tov uitgebreid SuC netwerk (jaguar.com/charging wordt genoemd, maar is nog niet actief.
    "Jaguar have authorised charging infrastructure partnerships for all markets in which I-PACE is available. Our infrastructure partners are available to advise of the best solutions for you. Please consult your Jaguar Retailer for further information " - dat klinkt torch heel wat anders dan de 1.130 SuC locaties (met bijna realtime info qua beschikbaarheid) en 8.496 laders en op minimaal 2.548 locaties DeC's inmiddels - direct op je scherm, geïntegreerd met de navigatie. Met één uniform betaalsysteem.
  • 35 km/u thuisladen - voor 0-100% heb je avond+nacht nodig - ook erg weinig voor bijladen tijdens lunch etc onderweg. echt gemiste kans.
  • Geen software updates.You get what you bought.
Met name het verschil met het SuC/DeC netwerk is voorlopig essentieel denk ik.

Dit zou ik overigen ook wel willen:
4G Wi-Fi Hotspot - 6 USB en 3 12V aansluitingen ! (maar wel zelf zorgen/betalen voor sim-kaart)
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: J-Peters
- 4G hotspot verbinding. Best wel handig voor de kids achterin.

Tot nu toe lukte het goed om de achterbank tijdens 1000+ km ritten te vermaken zonder beeldscherm: met autobingo. Een van de effecten daarvan is dat reikhalzend wordt uitgekeken naar de eerste paar SuC stops om de vakje Tesla S en X weg te kunnen strepen.

On topic: ik benieuwd welke logo’s op het A4’tje staan over 5-10 jaar. Nu tekent mijn vrouw een landbouwtrekker in een van de vakjes om het de kids wat lastiger te maken. Wordt straks Lexus het lastigste vakje?
 

Attachments

  • 724528C1-D621-42EF-B7FF-C11638A7C92A.png
    724528C1-D621-42EF-B7FF-C11638A7C92A.png
    1.1 MB · Views: 53
Ben al jaren fan van Tesla en volg het op de voet maar haak elk keer af op de geleverde kwaliteit. De I-pace ziet er zo op het eerste gezicht gelikt uit en ik denk dat de kwaliteit en afwerking op een hoger niveau ligt dan de huidige tesla’s. Woensdagavond ga ik hem live bekijken, wie weet.....
 
Ik merk om mij heen in kennissenkring dat er wat nervositeit ontstaat over die i-Pace. Dan gaat men aan mij vragen wat ik er van vind en of dit misschien iets voor ze is (Tesla vaak nét te duur). Ik wil dan een beetje objectief blijven en niet de Tesla eigenaar uithangen die alleen nog maar Tesla vindt deugen. Maar ik kan toch niet zo enthousiast worden van die i-Pace. Ik ben van nature gecharmeerd van de klassieke Engelse stijl en dus absoluut niet anti-jaguar, maar ik associeer Jaguar nu niet direct met kwaliteit, en toen ik in september een week lang in een XF heb gereden als loaner schrok ik eigenlijk hoeveel dat ding voor mijn gevoel achterbleef bij een gemiddelde BMW (laat staan Tesla, maar dat is een oneerlijke vergelijking). Zelf zou ik niet zo snel in een EV stappen van een merk dat bij zijn ICE modellen de electronica niet altijd even goed op orde heeft. Maar goed, het is prima dat er meer keuze komt, het zal de acceptatie van EV rijden alleen maar vergroten. Ik erger me alleen een beetje aan die continue vergelijking met de Model X. Als die i-Pace begint bij 80k dan zou het voor mij een no-brainer zijn en zou ik voor 25k extra (het is niet niks, ik weet het) een Model X nemen. Meer ruimte en een fijnmazig snellaadnetwerk. En dan stap je tenminste in een merk dat nu bewezen heeft het elektrisch rijden onder controle te hebben (alle kleine mankementen ten spijt) terwijl de betrouwbaarheid van de i-Pace nog maar moet blijken. En 1-fase laden is toch wel een serieus nadeel.
 
haak elk keer af op de geleverde kwaliteit

Als je telkens afhaakt, dan is er toch nog nooit iets geleverd? Hoe heb je dan de kwaliteit vastgesteld?

Mijn S rijdt na 315.000 km nog als nieuw. Weinig slijtage aan het mechaniek. Nauwelijks slijtage aan het interieur, ondanks voortdurende mishandeling met zand, pekel, limonade enz.
 
Welkom Lennart. Interesseert me geen r**t of je aannemer bent of wat dan ook en je mag best minder enthousiast zijn over Tesla. Ik rijd nu bijna vierenhalf jaar Tesla en inmiddels mijn tweede, en ondanks de nodige 'dingetjes' met name met mijn tweede (een model X) zweer ik er bij.
Laat na woensdag, als je de i-Pace gezien hebt, even weten wat je er van vond.
 
Directeur van een aannemingsbedrijf.
View attachment 284211[/QUOT
Welkom Lennart. Interesseert me geen r**t of je aannemer bent of wat dan ook en je mag best minder enthousiast zijn over Tesla. Ik rijd nu bijna vierenhalf jaar Tesla en inmiddels mijn tweede, en ondanks de nodige 'dingetjes' met name met mijn tweede (een model X) zweer ik er bij.
Laat na woensdag, als je de i-Pace gezien hebt, even weten wat je er van vond.

Gelukkig, je mag nog een mening hebben.
Ik rijd nu een range rover sport en dat is zeker geen EV en een outlander phev, de laatste wil ik inruilen voor een EV.

Diverse keren bij Tesla geweest en heel veel dit forum gelezen, vind ik de deuren van de X echt een dingetje. Daarbij als tweede auto vrij groot. Daarbij helpt ook dat mijn vrouw de auto’s te groot vind om in te rijden.......

Nu dat de I pace erbij is gekomen neem ik deze serieus in overweging gezien het formaat. En ja eens Jaq heeft geen en/of minder ervaring dan Tesla, maar is wel europees gericht en dat is denk ik wel zo fijn.

Ik laat het je weten na woensdag
 
Gelukkig, je mag nog een mening hebben.
Ik rijd nu een range rover sport en dat is zeker geen EV en een outlander phev, de laatste wil ik inruilen voor een EV.

Diverse keren bij Tesla geweest en heel veel dit forum gelezen, vind ik de deuren van de X echt een dingetje. Daarbij als tweede auto vrij groot. Daarbij helpt ook dat mijn vrouw de auto’s te groot vind om in te rijden.......

Nu dat de I pace erbij is gekomen neem ik deze serieus in overweging gezien het formaat. En ja eens Jaq heeft geen en/of minder ervaring dan Tesla, maar is wel europees gericht en dat is denk ik wel zo fijn.

Ik laat het je weten na woensdag

Vanzelfsprekend mag je een mening hebben. En je hebt volkomen gelijk dat de afwerkingskwaliteit van Tesla het niveau van de Duitsers niet haalt. Ik reed verschillende Audi S6 versies voor ik, 4,5 jaar geleden, naar Tesla overstapte.
Ik ben heel happy met de Tesla Model S. De rust, de acceleratie, de AutoPilot, de over the air software updates en de fantastische service zijn voor mij bepalend. Dat een sluitnaadje niet perfect is ga je snel accepteren als je eenmaal in zo'n spaceship rijdt.
Overigens zijn alle US auto's minder verfijnd in elkaar gezet.
Maar de auto is volkomen vrij van rammeltjes, ziet er prachtig uit en wordt door de updates steeds beter.

Dat de auto groot is, is natuurlijk waar. Maar met de hulpmiddelen aan boord zoals camera's en ultrasoon sensoren, is dat helemaal geen probleem, zelfs voor mij, ik kijk met maar één oog, niet.
Tenslotte vind ik het prettig om mijn eigen energie volledig, ook voor de Tesla, te kunnen opwekken.
Dat gaat met een op fossiele brandstof rijdende auto niet.
 
  • Like
Reactions: M.W. and J-Peters
Gelukkig, je mag nog een mening hebben.
Ik rijd nu een range rover sport en dat is zeker geen EV en een outlander phev, de laatste wil ik inruilen voor een EV.

Diverse keren bij Tesla geweest en heel veel dit forum gelezen, vind ik de deuren van de X echt een dingetje. Daarbij als tweede auto vrij groot. Daarbij helpt ook dat mijn vrouw de auto’s te groot vind om in te rijden.......

Nu dat de I pace erbij is gekomen neem ik deze serieus in overweging gezien het formaat. En ja eens Jaq heeft geen en/of minder ervaring dan Tesla, maar is wel europees gericht en dat is denk ik wel zo fijn.

Ik laat het je weten na woensdag

Interessante punt inderdaad: Europees wordt nog een dingetje als het protectionisme doorslaat, helaas. In dat licht bezien hoort de UK straks ook niet meer tot Europa...

En welkom op het forum. Ik vind het spijtig dat je de pavlovreactie van enkele getrouwe oudgedienden op het forum moest ondergaan. Zelf hecht ik enorm aan de anonimiteit ;).

Groet, Jkr
 
Met name zie ik de voordelen in:
- normaal formaat zonder poespas
- infotainment
- navigatie
- afwerking

Nadeel:
- geen zelfrijd functie

Laden is in 40 minuten vol bij 100k. Thuis staat de auto zeker wel 10 uur op de lader bij ons.

Heb geen verstand van fases, wellicht dat dit nog aangepast kan worden?

Daarnaast wordt de auto gebruikt voor normaal woon werk en korte bezoeken. Geen buitenlandse ritten.

Wij gebruiken tijdens de vakanties de andere auto ivm caravan.