Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Een ding snap ik dan weer niet van die Kona: de gadverteerde range.
In de presskit staat een "efficiency" van 152Wh/km genoemd, wat ik enigszins reëel acht voor zo'n auto. Bij een bruikbare 60kWh zou dat zo'n 395km range opleveren, heel netjes maar lang geen 470 waarover gesproken wordt.
In dezelfde press kit staat bij range:

Let met name op de woorden "Up to" ... :rolleyes:
Ik vraag mij echt af of deze crossover in real-life wel die 152Wh/km gaat halen?
De Ioniq is mega efficient (zelfde cw als een Model S maar kleiner oppervlak) maar dat is een sedan met goede aero. Die Kona gaat hier echt niet in de buurt komen of ben ik nu gek? ;)

Nee, zeker niet gek. Sterker nog...Je hebt een heel goed punt. Verbruik in de praktijk is heel erg afhankelijk van aerodynamica. En in wat mindere mate in de "efficiency" van de elektronische aandrijflijn. Een Kona heeft een hogere Cw dan de Tesla's en de Ioniq en heeft een groter frontoppervlak dan de Ioniq. Een gemiddeld verbruik van 0,170 kWh/km zou ongeveer het praktijkverbruik kunnen zijn van de Kona. De 64kWh (wanneer compleet bruikbaar) zorgt dan voor een theoretisch praktijkverbruik van: 376km.

En de praktijk/praktijk range is daar 70-90% van: 263 - 338km (je rijdt de auto natuurlijk niet steeds tot 0%) :)
 
Zonet live via Youtube de onthulling gezien van de Jaguar I-Pace. Geforceerde grapjes en een idiote vergelijking met de Model X (veel grotere auto) waren jammer. Ze gingen ook niet zo in op alle technische aspecten.

Opvallend is dat de I-Pace een 1-fase lader heeft... (WTF)
Gelukkig is hij wel klaar om met 100 kW op te laden, al geven ze aan dat die laders er nog niet zijn.

Bereik is 480 km WLTP. Dat is niet slecht, maar had volgens mij wel wat meer mogen zijn voor 90 kWh. Laadverlies is zo'n 11,6% volgens de WLTP.
4,8 seconden naar de 100 km/u (dat geeft aan dat hun vergelijking met de Model X 100D onjuist en misleidend is). Topsnelheid van 200 km/u.
Jammer dat ze niet wat meer lieten zien van het interieur. Het was slecht verlicht tijdens de onthulling. Volgens mij is het interieur hartstikke mooi.
Hij weegt overigens 2208 kg, wat volgens mij behoorlijk zwaar is voor dit formaat auto. Hij is een fractie korter dan Model 3 en ongeveer even breed, wel wat hoger.

Al met al een mooie auto, maar een vreselijke onthullingsceremonie. Dat hadden ze veel leuker kunnen aanpakken, want het is echt wel een leuke/mooie/gave auto.

Hier wat meer info: Jaguar I-PACE | Elektrische auto - Alle specificaties | Jaguar

Alle opties, extra's en andere ongein kost samen 119.000 Euro. Koekkoek!
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: robertvg
Zonet live via Youtube de onthulling gezien van de Jaguar I-Pace. Geforceerde grapjes en een idiote vergelijking met de Model X (veel grotere auto) waren jammer. Ze gingen ook niet zo in op alle technische aspecten.

Opvallend is dat de I-Pace een 1-fase lader heeft... (WTF)
Gelukkig is hij wel klaar om met 100 kW op te laden, al geven ze aan dat die laders er nog niet zijn.

Bereik is 480 km WLTP. Dat is niet slecht, maar had volgens mij wel wat meer mogen zijn voor 90 kWh.
4,8 seconden naar de 100 km/u (dat geeft aan dat hun vergelijking met de Model X 100D onjuist en misleidend is).
Jammer dat ze niet wat meer lieten zien van het interieur. Het was slecht verlicht tijdens de onthulling.

Al met al een mooie auto, maar een vreselijke onthullingsceremonie. Dat hadden ze veel leuker kunnen aanpakken, want het is echt wel een leuke/mooie/gave auto.

Het bereik wordt nadelig beïnvloed door de CW waarde, die behoorlijk hoog ligt. 2.9 terwijl Model S en X 2,4 scoren.
Het laden is inderdaad onbegrijpelijk.
Ik vond ook de presentatie magertjes. In geen enkel opzicht te vergelijken met de Model 3 unveil bijna 2 jaar geleden.

De auto verdiende een betere presentatie. Is namelijk best wel mooi en zal goed rijden.

Edit, ik heb nog eens gekeken. Ik verbaas me erover waarom men hem naast de Model X heeft gezet terwijl hij in alle opzichten meer is te vergelijken met de Model S. En dan valt op dat de bagageruimte van de S flink groter is, de S standaard luchtvering heeft, de S sneller is zowel wat acceleratie als topsnelheid betreft en nog een rijtje. Niet om vervelend te doen maar zij vonden het nodig om hem naast de Model X te zetten. Wel weer duidelijk dat Tesla als referentie heeft gegolden.
En dan is er nog AP.
 
Last edited:
Zonet live via Youtube de onthulling gezien van de Jaguar I-Pace. Geforceerde grapjes en een idiote vergelijking met de Model X (veel grotere auto) waren jammer. Ze gingen ook niet zo in op alle technische aspecten.

Opvallend is dat de I-Pace een 1-fase lader heeft... (WTF)
Gelukkig is hij wel klaar om met 100 kW op te laden, al geven ze aan dat die laders er nog niet zijn.

Bereik is 480 km WLTP. Dat is niet slecht, maar had volgens mij wel wat meer mogen zijn voor 90 kWh. Laadverlies is zo'n 11,6% volgens de WLTP.
4,8 seconden naar de 100 km/u (dat geeft aan dat hun vergelijking met de Model X 100D onjuist en misleidend is). Topsnelheid van 200 km/u.
Jammer dat ze niet wat meer lieten zien van het interieur. Het was slecht verlicht tijdens de onthulling. Volgens mij is het interieur hartstikke mooi.
Hij weegt overigens 2208 kg, wat volgens mij behoorlijk zwaar is voor dit formaat auto. Hij is een fractie korter dan Model 3 en ongeveer even breed, wel wat hoger.

Al met al een mooie auto, maar een vreselijke onthullingsceremonie. Dat hadden ze veel leuker kunnen aanpakken, want het is echt wel een leuke/mooie/gave auto.

Hier wat meer info: Jaguar I-PACE | Elektrische auto - Alle specificaties | Jaguar

Alle opties, extra's en andere ongein kost samen 119.000 Euro. Koekkoek!
Een 1 fase lader... Dat kan je niet serieus nemen. Ik begrijp dat voor in de VS, maar hoop toch echt dat men voor de EU met een 3 fase meter komt.

Met 3,6 kW laden. Dan moet je al snel dagelijks langer dan 10 uur aan de lader staan als je wat km's per dag maakt, en 20 uur voor serieuze km's.
 
  • Like
Reactions: HWS
Ik heb ook even meegekeken.. samen met jawel 8.972 andere kijkers... Viel me ook op dat tweets over de I-Pace vrijwel alleen van organisaties kwamen. Geen enkele beleving in de zaal met grijze pakken... Beetje zielloos trachten Tesla te kopiëren.. Fastned lanceerde vandaag de eerste 350kW lader met verwijzing naar de "tweede generatie EV's" waarbij ze expliciet de I-Pace noemden.. Jammer dat nu blijkt dat deze auto niet verder komt dan 100kW. Overigens wel benieuwd waar verder die 100kW elders staan in Europa....
 
D16D9228-9FCC-44D3-9740-F46875818FCF.png
Zonet live via Youtube de onthulling gezien van de Jaguar I-Pace. Geforceerde grapjes en een idiote vergelijking met de Model X (veel grotere auto) waren jammer. Ze gingen ook niet zo in op alle technische aspecten.
....
Hier wat meer info: Jaguar I-PACE | Elektrische auto - Alle specificaties | Jaguar

Alle opties, extra's en andere ongein kost samen 119.000 Euro. Koekkoek!


Kan voor minder...
Zojuist even de configurator met de 1001 opties (ongelofelijk) langsgelopen. Middelste model gekozen trouwens.
Volgens mij alleen de premium metallic lak gekozen en ruitenondooier optie. Verder geen poespas....
 
Het lijkt er wel heel erg op dat Jaguar wat prijsstelling betreft heel erg goed naar Tesla gekeken heeft.

Met wel inclusief de eerste basisbehoefte aan opties erbij kom je wat prijs betreft heel dicht in de buurt van een Model S en misschien ook wel een Model X ( waar ze zichzelf graag mee vgl) terecht.

Maar eerlijk is eerlijk. Een fraaie wagen. Zeker met die Windsor bekleding.
 
Met de grijze pakken op rij 1 laat Jaguar zien dat ze een nieuwe weg zijn ingeslagen. Over het format kan je van mening verschillen maar het kwam positief op mij over. Ian Callum liet nog even weten dat een EV meer vrijheid geeft aan de ontwerper en er meer ruimte is voor de inzittenden omdat er geen grote motor meer voorin zit.

De 0-60-0 mph test met de X75D en X100D vond ik bijzonder. Ik zit er niet mee dat de i-Pace een paar metertjes pakte. Leuk dat Tesla nu de benchmark is en niet de gevestigde ICE-orde. Die doen gewoon niet meer mee.

De grijze pakken zien nu de bui al hangen. De i-Pace verpulvert namelijk de 0-100km/uur tijden van alle andere Jaguars op twee na: De F-type R (vanaf € 182.000) en de SVR (vanaf € 205.000). Maar vermoedelijk/hopelijk zijn Jaguar rijders aartsconservatief, moeten ze voorlopig niets van EV hebben, en spreekt Jaguar met de i-Pace een geheel nieuw publiek aan.

@Elon: stuur snel een OTA update zodat mijn nieuwe X100D weer van de i-Pace wint.
 
View attachment 283699


Kan voor minder...
Zojuist even de configurator met de 1001 opties (ongelofelijk) langsgelopen. Middelste model gekozen trouwens.
Volgens mij alleen de premium metallic lak gekozen en ruitenondooier optie. Verder geen poespas....

Alles erop en eraan kom je op prijs die ik noem (118.900). Kaal (en dat is best wel kaal) kost hij 80.000 incl. BTW.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Met de grijze pakken op rij 1 laat Jaguar zien dat ze een nieuwe weg zijn ingeslagen. Over het format kan je van mening verschillen maar het kwam positief op mij over. Ian Callum liet nog even weten dat een EV meer vrijheid geeft aan de ontwerper en er meer ruimte is voor de inzittenden omdat er geen grote motor meer voorin zit.

De 0-60-0 mph test met de X75D en X100D vond ik bijzonder. Ik zit er niet mee dat de i-Pace een paar metertjes pakte. Leuk dat Tesla nu de benchmark is en niet de gevestigde ICE-orde. Die doen gewoon niet meer mee.

De grijze pakken zien nu de bui al hangen. De i-Pace verpulvert namelijk de 0-100km/uur tijden van alle andere Jaguars op twee na: De F-type R (vanaf € 182.000) en de SVR (vanaf € 205.000). Maar vermoedelijk/hopelijk zijn Jaguar rijders aartsconservatief, moeten ze voorlopig niets van EV hebben, en spreekt Jaguar met de i-Pace een geheel nieuw publiek aan.

@Elon: stuur snel een OTA update zodat mijn nieuwe X100D weer van de i-Pace wint.

Hij is ten onrechte vergeleken met de Model X terwijl hij daar niets mee gemeen heeft. De X is een grote SuV.
Een vergelijking met de S zou realistischer zijn geweest maar een S is ook iets sneller dan de X.

Maar de S zou het glansrijk winnen van de I-Pace.
 
@Elon: stuur snel een OTA update zodat mijn nieuwe X100D weer van de i-Pace wint.

Uiteindelijk gaat het nergens over - op basis van de info van beide leverancier 4,8 (I-Pace) versus 4,9 sec (X100D). Ben benieuwd hoe dat in de praktijk uitpakt.
Ook mijn beeld is dat je voor een vergelijkbare configuratie boven 100K uitkomt. Absurd overigens als die opties. Overigens is ook hier adaptive CC een optie. En laten we niet vergeten dat de Jaguar geen autopilot functie heeft - wel OTA, maar nergens iets over hoe dit gaat werken (gratis updates?). Belangrijkste verschil is denk ik niet eens de auto maar het ontbreken van een Europess-breed snel-laad infrastructuur... Dat beperkt vooralsnog de praktische toepasbaarheid van de Jaguar. Hoe moet ik daar straks mee naar Italië rijden?
 
  • Like
Reactions: xveys and S-19910
Uiteindelijk gaat het nergens over - op basis van de info van beide leverancier 4,8 (I-Pace) versus 4,9 sec (X100D). Ben benieuwd hoe dat in de praktijk uitpakt.
Ook mijn beeld is dat je voor een vergelijkbare configuratie boven 100K uitkomt. Absurd overigens als die opties. Overigens is ook hier adaptive CC een optie. En laten we niet vergeten dat de Jaguar geen autopilot functie heeft - wel OTA, maar nergens iets over hoe dit gaat werken (gratis updates?). Belangrijkste verschil is denk ik niet eens de auto maar het ontbreken van een Europess-breed snel-laad infrastructuur... Dat beperkt vooralsnog de praktische toepasbaarheid van de Jaguar. Hoe moet ik daar straks mee naar Italië rijden?
Makkelijk toch de ipace op een trailer rijden en die door een model x laten trekken
 
Goed nieuws.

Geinige auto. Sneer naar een verwisselbare batterij. Wel weinig cellen in de batterij, zal een beperking geven op het snelladen.

Met deze laadsnelheid is het een echte reisauto. Naar Berlijn, Praag of Lyon is in een dag mogelijk. Je hoeft er geen ICE meer naast aan te houden.

Tesla was een eenling maar nu is er een concurrent en daarmee is er eindelijk een markt.
De tweede deelnemer maakt van de eenzame zonderling een initiator.(
)
Als de iPace het waar maakt is Tesla nu een marktleider en zal de rest volgen.
 
  • Funny
Reactions: SMU
Goed dat er concurrentie komt.. maar waar ga je dan laden onderweg?
Ik had tegen beter weten in de laatste twee dagen nog de hoop dat Jaguar zou aankondigen dat ze mee gaan doen met het SuC programma....jammer.

Laadverlies is zo'n 11,6% volgens de WLTP.
Dat is vrij hoog, onze 3 fase laders hebben een verlies van zo’n 9%.
Volgens mij wreekt zich hier ook de 1 fase lader met hogere stroomsterkte.
Gemiste kans inderdaad - en p.s.: netbeheerders zien ook liever 3 fase laders.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Die i-pace is toch wel een mijlpaal. Toch wel de eerste EV die het 'enigzins' tegen Tesla kan opnemen en dat meer dan 5 jaar na dato. Maar het is mooi dat het echt introduceren van goede alternatieven nu echt begonnen is!

Waarom is het eigenlijk zo dat de andere fabrikanten vrijwel allemaal voor een 1-fase lader kiezen? Ik vroeg het aan Nissan en die zeiden dat 3-fasen laden eigenlijk alleen maar interessant is voor Nederland en Duitsland maar ik snapte eigenlijk niet precies waar dat antwoord vandaan kwam. We hebben in europa toch min of meer overal hetzelfde elektriciteitsnetwerk? Het valt in ieder geval wel op en het zal toch wel wat haken en ogen hebben om een 3-fasen lader te implementeren?? @widodh snap jij dat misschien?
 
  • Like
Reactions: HWS
Die i-pace is toch wel een mijlpaal. Toch wel de eerste EV die het 'enigzins' tegen Tesla kan opnemen en dat meer dan 5 jaar na dato. Maar het is mooi dat het echt introduceren van goede alternatieven nu echt begonnen is!

Waarom is het eigenlijk zo dat de andere fabrikanten vrijwel allemaal voor een 1-fase lader kiezen? Ik vroeg het aan Nissan en die zeiden dat 3-fasen laden eigenlijk alleen maar interessant is voor Nederland en Duitsland maar ik snapte eigenlijk niet precies waar dat antwoord vandaan kwam. We hebben in europa toch min of meer overal hetzelfde elektriciteitsnetwerk? Het valt in ieder geval wel op en het zal toch wel wat haken en ogen hebben om een 3-fasen lader te implementeren?? @widodh snap jij dat misschien?

Antwoord slaat nergens op.
Dat is antwoorden om te antwoorden. "Ik weet het niet" zou eerlijker zijn.


Overal in Europa staan 3faze laadpalen.
 
Alles erop en eraan kom je op prijs die ik noem (118.900). Kaal (en dat is best wel kaal) kost hij 80.000 incl. BTW.

Ik kom bij een hele uitgebreide config op 104000. Nadeel tov S75D is natuurlijk de beperktere laadmogelijkheden. Maar voordelen zijn er ook: meer range (90KWh Accu), waarschijnlijk wat betere afwerking en lokale service centra. Ik vind het een mooie auto en ga er toch serieus naar kijken. Ik ben benieuwd naar de levertijd en de inruilwaarde voor mijn S.....
 
Ik kom bij een hele uitgebreide config op 104000. Nadeel tov S75D is natuurlijk de beperktere laadmogelijkheden. Maar voordelen zijn er ook: meer range (90KWh Accu), waarschijnlijk wat betere afwerking en lokale service centra. Ik vind het een mooie auto en ga er toch serieus naar kijken. Ik ben benieuwd naar de levertijd en de inruilwaarde voor mijn S.....

De range is kleiner dan de 75D Model S. Jaguar schat in dat ze 240 mijl EPA halen, de Model S 75D haalt 259 mijl.

Overigens ben ik het met je eens dat het een serieuze auto is die voor vele gelukkige eigenaren gaat zorgen. Ben benieuwd wat de eerste ervaringen zullen zijn. De ervaringen van o.a. Fully Charged zijn heel positief.