Een ding snap ik dan weer niet van die Kona: de gadverteerde range.
In de presskit staat een "efficiency" van 152Wh/km genoemd, wat ik enigszins reëel acht voor zo'n auto. Bij een bruikbare 60kWh zou dat zo'n 395km range opleveren, heel netjes maar lang geen 470 waarover gesproken wordt.
In dezelfde press kit staat bij range:
Let met name op de woorden "Up to" ...
Ik vraag mij echt af of deze crossover in real-life wel die 152Wh/km gaat halen?
De Ioniq is mega efficient (zelfde cw als een Model S maar kleiner oppervlak) maar dat is een sedan met goede aero. Die Kona gaat hier echt niet in de buurt komen of ben ik nu gek?
Nee, zeker niet gek. Sterker nog...Je hebt een heel goed punt. Verbruik in de praktijk is heel erg afhankelijk van aerodynamica. En in wat mindere mate in de "efficiency" van de elektronische aandrijflijn. Een Kona heeft een hogere Cw dan de Tesla's en de Ioniq en heeft een groter frontoppervlak dan de Ioniq. Een gemiddeld verbruik van 0,170 kWh/km zou ongeveer het praktijkverbruik kunnen zijn van de Kona. De 64kWh (wanneer compleet bruikbaar) zorgt dan voor een theoretisch praktijkverbruik van: 376km.
En de praktijk/praktijk range is daar 70-90% van: 263 - 338km (je rijdt de auto natuurlijk niet steeds tot 0%)