Kenmerkend voor een electrische auto : hij moet opgeladen worden.
Dit is zeker wat niet-electrische rijders in eerste instantie bezighoudt.
De eerste vragen zijn steevast: hoe ver, en hoe lang.
De antwoorden op deze zorgen zijn :
-grootte van de batterijen (maar dat heeft zijn prijs, letterlijk)
-het verbruik
-voldoende laadmogelijkheden : thuis, op de weg, op bestemming.
-snelheid van het laden (duur van het laden), aangepast aan de omgeving van het laden. Mag traag als het kan (als de auto geparkeerd staat), moet snel als het moet (als de bestuurder moet stoppen om te laden).
Opvallend is evenwel dat hogergestelde vragen niet enkel de niet-electrische rijders bezighoudt , maar ook diegene die het electrisch rijden wat later omarmd hebben, maw niet echt meer early-adopter zijn.
Duidelijk te zien in de discussies over de superchargers van Tesla. Toen de early-adopters hun auto in 2013 kregen, waren er welgeteld 0 sucs in onze landen. Net een paar in Noorwegen en in Zwitserland .
Terwijl er nu steeds meer "opwinding" is rond een ontbrekende suc ergens onderweg.
De vraag nu is : hebben die klagers ongelijk ?
In mijn ogen niet : voor de bredere acceptatie is het duidelijk nodig dat de laadmogelijkheden worden uitgebreid.
De sucs in Brugge, Namen, .... zullen algemeen zeer welkom zijn, en ook druk gebruikt worden.
En toch hebben wij in 2013 ook overal rondgereden zonder suc !
De discussies over de IPace hier moeten m.i. in dezelfde context gezien worden.
Voor de acceptatie van het electrisch rijden is het hoge verbruik, de té trage onboard lader en het voorlopig moeizame snellaadnetwerk in Europa negatief.
Echte early-adopters van het electrisch rijden, zoals
@fivari zullen uiteraard niet afgeschrikt worden.
Zij (wij
) waren vroeger ook al op stap met een EV met véél beperktere mogelijkheden.
Maar de niet EV-adept die nu eens van het electrische rijden wil proeven en aangesproken wordt door het merk en de mooie auto, zal -hoogst waarschijnlijk- ontgoocheld zijn én de bestaande idee-fixen bevestigen.
Dat is alvast ook mijn vrees.
Voor Tesla-rijders is overigens een stap terug ook zeer moeilijk, denk ik. Ik alvast ben intussen ook zo verwend door het suc- en dec-netwerk, dat het geknoei met laadpassen en al-dan-niet werkende laadpalen wel eens op mijn systeem wil werken. We hebben bij Tesla gezien hoe het hoort te zijn : snel, simpel en zeker.