Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Onder welke steen heeft die kerel gelegen de afgelopen jaren? Misschien zoeken ze in Irak nog een minister van Informatie, die ontkennen de feiten ook gewoon ;-)

Idd met al de aandacht rond klimaat de laatste jaren en een car maker die al enkele jaren een BMW 3 reeks/Mercedes C killer aan het aankondigen is, is dit niet te begrijpen. De value proposition, voor zakelijke bestuurders, van een Model 3 is gewoon ijzersterk tov 3 reeks en C klasse op dit moment. (Vind ik persoonlijk)

Ik had ineens de keuze tussen een technologisch hoogstaande, snelle, praktische en milieu vriendelijke EV of een standaard, redelijke saaie, BMW 320d of c220 te leasen....

Nu denk ik ook wel dat BMW en Mercedes of Audi de kloof wel (snel) zullen (proberen althans) dichten. Alleen al hun enorme lobby capaciteiten binnen de EU (zie het limiteren van AP) zijn bedenkelijk en ik vrees oneerlijk tov Tesla

Eerlijk gezegd, ik weet niet hoe het zal uitdraaien, we zullen zien, in ieder geval in blijde verwachting van m’n M3!
 
  • Like
Reactions: Andre
Nu denk ik ook wel dat BMW en Mercedes of Audi de kloof wel (snel) zullen (proberen althans) dichten.
Neen, helaas. Het is inmiddels pijnlijk duidelijk geworden dat die paar BEV's die ze per jaar produceren, uitsluitend bedoeld zijn als compliance cars. Ze pakken ook zonder moeite verlies op deze auto's, want het voorkomt nog veel hogere EU-miljardenboete's voor teveel uitstoot. En zo kunnen ze ongestoord verder gaan met waar ze goed in zijn: het bewust vergiftigen van (ook) de longen van hun eigen kinderen en kleinkinderen. Binnen de (EU-uitstoot)regels blijven is immers niet per definitie goed.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: shthpnz
Neen, helaas. Het is inmiddels pijnlijk duidelijk geworden dat die paar BEV's die ze per jaar produceren, uitsluitend bedoeld zijn als compliance cars. Ze pakken ook zonder moeite verlies op deze auto's, want het voorkomt nog veel hogere EU-miljardenboete's voor teveel uitstoot. En zo kunnen ze ongestoord verder gaan met waar ze goed in zijn: het bewust vergiftigen van (ook) de longen van hun eigen kinderen en kleinkinderen. Binnen de (EU-uitstoot)regels blijven is immers niet per definitie goed.
Vanaf 2021 moeten ze wel hun totale aantal geproduceerde auto's op 95 gram CO2 per km hebben.
Nog steeds veel te veel, maar Europa wil dit zo.
Betekent volgend jaar heel veel kleine elektrische auto's en ... handel voor Tesla.
 
Neen, helaas. Het is inmiddels pijnlijk duidelijk geworden dat die paar BEV's die ze per jaar produceren, uitsluitend bedoeld zijn als compliance cars. Ze pakken ook zonder moeite verlies op deze auto's, want het voorkomt nog veel hogere EU-miljardenboete's voor teveel uitstoot. En zo kunnen ze ongestoord verder gaan met waar ze goed in zijn: het bewust vergiftigen van (ook) de longen van hun eigen kinderen en kleinkinderen. Binnen de (EU-uitstoot)regels blijven is immers niet per definitie goed.

Akkoord, ik wil gewoon maar zeggen; ze hebben de middelen en ze hebben het nu wel begrepen. (Reactie van BMW dat ze hun EV plannen met 2 jaar versnellen)

Ik geloof nooit dat concerns als BMW, Audi of Daimler dit niet zullen overleven laat staan Tesla en andere vrijspel zullen geven.

Als je de budgetten ziet die ze er tegenaan kunnen en zullen smijten.... dit neemt niet weg dat ze erg dom zijn geweest om dit onder hun neus te laten gebeuren...dom en echt korte termijn visie + gepakt op snelheid, gewoonweg uit een gevoel van superioriteit, denk ik. (Inderdaad, laten we maar wat compliancy Cars ertegenaan gooien :confused:)

Enter Tesla Model 3

All cudo’s To Elon, onwaarschijnlijk prestatie. Hij heeft immers begrepen dat je mensen uit ICE haalt door een attractief alternatief te bieden. Mensen uit een 3/C-klasse/Audi halen doe je niet met een leaf, Zoë of i3 (niet dat deze wagens geen plaats hebben, no offense)

Een ander punt, vooral België dan, is dat wij hier, voorlopig nog, een cultuur hebben waarbij bedrijfswagens erg snel worden toegekend gezien de fiscale voordelen voor bedrijven en werknemers door de belastingsdruk.

Dit maakt dat de meest middeklassers op de baan de Duitse premium merken zijn. (Als particulier in België zal je niet snel +45k voor een wagen betalen, denk ik) Deze gaan nu klappen krijgen omdat Tesla deze markt aan het binnendringen is en dat gaat zeer doen. :D

Daarom ben ik ook heel benieuwd naar de evolutie van de verkoopcijfers in België de komende maanden.

Een ding is zeker, op gebied van propere mobiliteit ziet de toekomst er door Elon ineens een stuk beter uit en dat was toch juist zijn bedoeling. Ik denk dat er in menig board room al serieus is gevloekt. :D
 
  • Like
Reactions: Maarten and pvh
Vanaf 2021 moeten ze wel hun totale aantal geproduceerde auto's op 95 gram CO2 per km hebben.
Nog steeds veel te veel, maar Europa wil dit zo.
Betekent volgend jaar heel veel kleine elektrische auto's en ... handel voor Tesla.

Ik denk dat daar het schoentje wringt....de grote jongens lobbyen keihard in Europa en kunnen zo (spijtig genoeg) het beleid voor een stuk meesturen. Tesla heeft hen hierbij een kleine wake up call gegeven.(hopelijk)
 
Tesla heeft net veel van zijn succes te danken aan subsidies en incentives in Europa. De facto zullen de Europese merken heel wat minder subsidies op zak steken.
Of het getalm van de grote Duitsers geen bewuste keuze is geweest zal nog moeten blijken. Uiteindelijk heeft Tesla een voorsprong opgebouwd maar die erg duur betaald. Er zijn heel wat schulden opgebouwd en op enkele kwartalen na is er nog nooit winst gemaakt. De meeste merken kunnen nu al of op korte termijn EVs op de markt brengen. Het Eurpese equivalent van de gigafactory komt eraan.
 
Tesla heeft net veel van zijn succes te danken aan subsidies en incentives in Europa. De facto zullen de Europese merken heel wat minder subsidies op zak steken.
Of het getalm van de grote Duitsers geen bewuste keuze is geweest zal nog moeten blijken. Uiteindelijk heeft Tesla een voorsprong opgebouwd maar die erg duur betaald. Er zijn heel wat schulden opgebouwd en op enkele kwartalen na is er nog nooit winst gemaakt. De meeste merken kunnen nu al of op korte termijn EVs op de markt brengen. Het Eurpese equivalent van de gigafactory komt eraan.

Interessante en spannende tijden de volgende 2 jaar. Ergens las ik dat BMW een X3 met 70KWh wil uitbrengen tegen eind 2020. Persoonlijk vind ik dat ze daarmee de lat niet erg hoog leggen (ook strategie? Nog wat rekken, nog zoveel mogelijk ICE verkopen? Misschien, echt geen idee)

Dat van die Europese gigafactory moet ik eens opzoeken...
 
Akkoord, ik wil gewoon maar zeggen; ze hebben de middelen en ze hebben het nu wel begrepen. (Reactie van BMW dat ze hun EV plannen met 2 jaar versnellen)

Ik geloof nooit dat concerns als BMW, Audi of Daimler dit niet zullen overleven laat staan Tesla en andere vrijspel zullen geven.

Als je de budgetten ziet die ze er tegenaan kunnen en zullen smijten.... dit neemt niet weg dat ze erg dom zijn geweest om dit onder hun neus te laten gebeuren...dom en echt korte termijn visie + gepakt op snelheid, gewoonweg uit een gevoel van superioriteit, denk ik. (Inderdaad, laten we maar wat compliancy Cars ertegenaan gooien :confused:)

Enter Tesla Model 3

All cudo’s To Elon, onwaarschijnlijk prestatie. Hij heeft immers begrepen dat je mensen uit ICE haalt door een attractief alternatief te bieden. Mensen uit een 3/C-klasse/Audi halen doe je niet met een leaf, Zoë of i3 (niet dat deze wagens geen plaats hebben, no offense)

Een ander punt, vooral België dan, is dat wij hier, voorlopig nog, een cultuur hebben waarbij bedrijfswagens erg snel worden toegekend gezien de fiscale voordelen voor bedrijven en werknemers door de belastingsdruk.

Dit maakt dat de meest middeklassers op de baan de Duitse premium merken zijn. (Als particulier in België zal je niet snel +45k voor een wagen betalen, denk ik) Deze gaan nu klappen krijgen omdat Tesla deze markt aan het binnendringen is en dat gaat zeer doen. :D

Daarom ben ik ook heel benieuwd naar de evolutie van de verkoopcijfers in België de komende maanden.

Een ding is zeker, op gebied van propere mobiliteit ziet de toekomst er door Elon ineens een stuk beter uit en dat was toch juist zijn bedoeling. Ik denk dat er in menig board room al serieus is gevloekt. :D
Volgens mij hebben deze grote partijen juist niet de middelen. Anders hadden ze al lang zelf grote batterij fabrieken gebouwd. Het probleem waar ze mee zitten is dat ze versneld hun huidige technologie moeten afschrijven en enorme investeringen moeten doen in batterij fabrieken die niet in verhouding tot hun bedrijfswaarde staat . BMW bijvoorbeeld is ca 55 miljard waard, wanneer zij serieus inzetten op ev's moeten ze ca 10 miljard afschrijven (waarde van de patenten etc voor hun verbrandingsmotoren, versnellingsbakken etc). Ze verkopen ruim 2 miljoen auto's. Als ze die allen in 2025 willen elektrificeren, moeten ze ca 50 miljard in batterij fabrieken steken, oftewel een bedrijf met een waarde van 55 miljard moet ergens 60 miljard vandaan halen om dit te realiseren... Totaal ondenkbaar en onhaalbaar. De gevestigde orde zit in een lastig parket.
 
  • Helpful
Reactions: Gaston
Tesla heeft net veel van zijn succes te danken aan subsidies en incentives in Europa. De facto zullen de Europese merken heel wat minder subsidies op zak steken.
Of het getalm van de grote Duitsers geen bewuste keuze is geweest zal nog moeten blijken. Uiteindelijk heeft Tesla een voorsprong opgebouwd maar die erg duur betaald. Er zijn heel wat schulden opgebouwd en op enkele kwartalen na is er nog nooit winst gemaakt. De meeste merken kunnen nu al of op korte termijn EVs op de markt brengen. Het Eurpese equivalent van de gigafactory komt eraan.
De gevestigde orde ontvangt nog veel meer dan Tesla. Zoek maar eens naar de EU, Duitse en deelstaat subsidies die de Duitse producenten op jaarbasis krijgen. Top big top fail is erg slim gerealiseerd door deze bedrijven. De Duitse overheid zou leeglopen op een dreigend faillissement van de grote automobielindustrie.
 
Een paar weken geleden zat Bram Schot (CEO Audi) bij de Nationale Autoshow van BNR (link) en ik vond hem daarbij best open en realistisch. Hij geeft daarbij duidelijk aan dat EV's heel veel investeringen vergen die nog niet gedekt worden door de verkopen. Ook ICE moet verder worden doorontwikkeld, want het aantal verkochte ICE wagens zal de komende jaren groter zijn dan het aantal EV's dus die markt kunnen ze op dit moment niet negeren.

In de uitzending werd ook aangehaald dat Elon Musk het had begrepen door een laadinfrastructuur op te zetten, omdat anders een EV gewoon praktisch onbruikbaar was voor de gewone man. Daar werd een beetje makkelijk overheen gegaan met Ionity dat nog niet echt bruikbaar is. In eerdere interviews geeft Bram Schot ook aan respect te hebben voor wat Tesla heeft teweeggebracht en dat het de transitie heeft versneld. Als CEO kan hij natuurlijk niet roepen dat hij bang voor Tesla is.

Mijn persoonlijke analyse is ook dat dergelijke merken ook bang zijn dat bestaande klanten gaan weglopen. Die willen de transitie dus ook geleidelijker maken en zullen dus op bepaalde vlakken veel conservatiever te werk gaan dan Tesla. In tegenstelling tot velen vind ik daarom de eTron ook helemaal niet zo'n verkeerde wagen. Minder vooruitstrevend dan een Tesla, maar wellicht daarom ook juist voor velen ook makkelijker om de overstap te maken.

Velen roepen dat big-auto liever bij het oude blijft, maar ik vraag me af of dit waar is. De regelgeving wordt dermate streng dat ook ICE ontwikkelingen erg duur worden. Als je kijkt wat er komt kijken bij een Euro 6D diesel, dan is duidelijk dat dit niet meer haalbaar is voor auto's onder het C/D segment. Ook benzinewagens worden erg lastig om te homologeren (zie Audi die voor nood de nieuwe S6 maar als diesel heeft uitgebracht). ICE wordt steeds complexer, waardoor alleen om die reden al EV goedkoper en betrouwbaarder zullen zijn.

Ook big-auto zal de transitie maken naar meer duurzame aandrijftechnieken en degene die het niet doen verdwijnen op termijn. Ze kunnen alleen niet zo disruptief te werk gaan als Tesla.
 
Volgens mij hebben deze grote partijen juist niet de middelen. Anders hadden ze al lang zelf grote batterij fabrieken gebouwd. Het probleem waar ze mee zitten is dat ze versneld hun huidige technologie moeten afschrijven en enorme investeringen moeten doen in batterij fabrieken die niet in verhouding tot hun bedrijfswaarde staat . BMW bijvoorbeeld is ca 55 miljard waard, wanneer zij serieus inzetten op ev's moeten ze ca 10 miljard afschrijven (waarde van de patenten etc voor hun verbrandingsmotoren, versnellingsbakken etc). Ze verkopen ruim 2 miljoen auto's. Als ze die allen in 2025 willen elektrificeren, moeten ze ca 50 miljard in batterij fabrieken steken, oftewel een bedrijf met een waarde van 55 miljard moet ergens 60 miljard vandaan halen om dit te realiseren... Totaal ondenkbaar en onhaalbaar. De gevestigde orde zit in een lastig parket.

Ik snap je redenering maar ik kan mij totaal niet inbeelden dat BMW zal vergaan...problemen hebben ze maar vergaan... Er bestaat volgens mij nog iets als aandeelhouders die een kapitaalsverhoging kunnen goedkeuren en BMW toelaten om geld op te halen om hun boeltje te redden alsook de aandeelhouders hun geld.

Je mag ook niet vergeten dat we over een (nu nog;)) gezond bedrijf spreken met veel winst sinds jaren dus waarom zouden zulke investeringen niet kunnen voor zo'n bedrijf maar wel voor een bedrijf dat sinds z'n meer dan 10 jarig bestaan nu pas winst maakt. (nogmaals toegegeven, ze zitten in een lastig parket)

Daarnaast zitten Mercedes en Audi ook (misschien iets minder) in hetzelfde schuitje, vermoed ik.
Misschien gaan ze wel iets samendoen zoals vele autobouwers doen (zie versnellingsbakken (ZF), motoren (renault, Mercedes, nissan,..)

Als je ziet dat VW voor 40 miljard aan batterijen besteld :eek: (toegegeven VW is nog eens dubbel zo groot dan BMW maar toch)
(VW bestelt in één klap voor € 40 miljard batterijen)

Dat ze momenteel een serieuze achterstand hebben, daar ben ik mee akkoord maar we praten hier wel over de één van de belangrijkste industrieën van Europa die men, denk ik, niet zomaar op de fles zal laten gaan. Onderschat ook niet het hele politieke apparaat achter deze concerns mbt Europa en regulering.

Eerlijk gezegd, ik weet het niet maar ze zomaar afschrijven lijkt mij een brug te ver (hopelijk want het zou maar saai worden dan).....

only time will tell….
 
De vraag is wel voor welke periode is dit. € 40 miljard per jaar of bijv. voor de komende 5 jaar. Dat staat niet in het bericht.

Dit is genoeg voor accu's van ca. 2-3.000.000 auto's.
Tesla hoopt tegen het einde van dit jaar op een jaarproductie te zitten van 4-500.000 auto's per jaar.
Als VW deze hoeveelheid niet zo weten te maken en verkopen dan kunnen ze met de omvang van de organisatie de deuren wel sluiten.
Dus eigenlijk verbaast mij deze hoeveelheid helemaal niets.
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Leest vooral het Handelsblatt.

Over de Automotive crisis: 'Duitse autoindustrie wordt geconfronteerd met de perfekte storm': Automotive crisis: Germany's car industry faces a perfect storm

En over Daimler die een boete kan ontvangen van €1 miljard. En waar we lezen dat eindelijk Robert Bosch ook eens aangepakt wordt. Immers in de kastjes van Bosch zit die software die de milieudelicten veroorzaakt. Alsof diens engineers niet wisten wat wanneer wordt aangestuurd. New German probe: Daimler may face hefty Dieselgate fine
 
Last edited:
Daarnaast zitten Mercedes en Audi ook (misschien iets minder) in hetzelfde schuitje, vermoed ik.
Audi is een smaakvolle huichelaar. Jarenlang ontkend dat ze ook maar iets met Dieselgate te maken zouden kunnen hebben. Tot de interne correspondentie uitlekt. En zelfs dan nog spiegelen ze de aandeelhouders een andere werkelijkheid voor. Daarbij geholpen door onderdelen van de Duitse staat. Opmerkelijk.
Bekijk vooral de ontluisterende documentaire:
 
Leest vooral het Handelsblatt.

Over de Automotive crisis: 'Duitse autoindustrie wordt geconfronteerd met de perfekte storm': Automotive crisis: Germany's car industry faces a perfect storm

En over Daimler die een boete kan ontvangen van €1 miljard. En waar we lezen dat eindelijk Robert Bosch ook eens aangepakt wordt. Immers in de kastjes van Bosch zit die software die de milieudelicten veroorzaakt. Alsof diens engineers niet wisten wat wanneer wordt aangestuurd. New German probe: Daimler may face hefty Dieselgate fine

Zeer interessant artikel inderdaad en geeft ook aan wat ik al eerder zij, nog samenwerkingsverdragen in de maak, enorme sommen die geïnvesteerd worden en een sense of urgency.

Nogmaals, hoe de kaarten geschud zullen worden, we zullen moeten afwachten maar dat ze klappen zullen krijgen staat als een paal boven water.

Het zal ook af te wachten zijn hoe de autonome auto in dit plaatje zal passen. Hoewel technisch waarschijnlijk al bijna mogelijk, geloof ik sterk dat op vlak van aansprakelijkheid en verzekering er nog wel een tijdje zal overgaan vooraleer dit zal worden toegelaten.

In België, bijvoorbeeld, heeft mijn leasingbedrijf reeds gezegd de EAP niet te zullen laten activeren en de optie dus verloren geld is voor de moment. Particulier weet ik het niet maar er zal wel iets in de verzekeringspolis over staan.

Bedankt voor het artikel nogmaals.
 
Ik snap je redenering maar ik kan mij totaal niet inbeelden dat BMW zal vergaan...problemen hebben ze maar vergaan... Er bestaat volgens mij nog iets als aandeelhouders die een kapitaalsverhoging kunnen goedkeuren en BMW toelaten om geld op te halen om hun boeltje te redden alsook de aandeelhouders hun geld.

Je mag ook niet vergeten dat we over een (nu nog;)) gezond bedrijf spreken met veel winst sinds jaren dus waarom zouden zulke investeringen niet kunnen voor zo'n bedrijf maar wel voor een bedrijf dat sinds z'n meer dan 10 jarig bestaan nu pas winst maakt. (nogmaals toegegeven, ze zitten in een lastig parket)

Daarnaast zitten Mercedes en Audi ook (misschien iets minder) in hetzelfde schuitje, vermoed ik.
Misschien gaan ze wel iets samendoen zoals vele autobouwers doen (zie versnellingsbakken (ZF), motoren (renault, Mercedes, nissan,..)

Als je ziet dat VW voor 40 miljard aan batterijen besteld :eek: (toegegeven VW is nog eens dubbel zo groot dan BMW maar toch)
(VW bestelt in één klap voor € 40 miljard batterijen)

Dat ze momenteel een serieuze achterstand hebben, daar ben ik mee akkoord maar we praten hier wel over de één van de belangrijkste industrieën van Europa die men, denk ik, niet zomaar op de fles zal laten gaan. Onderschat ook niet het hele politieke apparaat achter deze concerns mbt Europa en regulering.

Eerlijk gezegd, ik weet het niet maar ze zomaar afschrijven lijkt mij een brug te ver (hopelijk want het zou maar saai worden dan).....

only time will tell….
Vw (groep) roeptoetert al een hele tijd over ev's. In 2016 werd gegarandeerd dat ze in 2019 of 2020 veruit de grootste zouden zijn in ev's.
Leuk dat je in de media brengt dat je voor 40 miljard aan batterijen koopt. Maar wat zijn die contracten waard als blijkbaar alle partijen zonder enig probleem daar onderuit kunnen (er worden fors minder batterijen geleverd voor de etron dan afgesproken). Dus bij vw wat mij betreft eerst zien dan geloven. Maar voorlopig lijkt het op een rookgordijn.

Ten aanzien van BMW van Tesla... Tesla kon makkelijker geld ophalen van de beurs voor haar ev's dan de gevestigde merken. Zoals al beschreven moeten die eerst vele miljarden op technologie afschrijven maar eveneens forse bedragen op hun bestaande platforms, modellen, productielijnen etc. Dat lukt niet, dus dan maar langzaam aan de overstap maken en intussen hopen dat een partij als Tesla, maar mogelijk ook andere partijen die sneller gaan met ev's je niet te snel passeren. Marktaandeel verliezen is killing on in de markt nieuw geld op te halen. Het zijn immers niet enkel de huidige investeerders die het pirma moeten vinden dat een aandelenemissie plaatsvindt. Er moet ook voldoende vertrouwen zijn vanuit nieuwe investeerders. En juist dat laatste ontbreekt m.i. momenteel.
 
Vw (groep) roeptoetert al een hele tijd over ev's. In 2016 werd gegarandeerd dat ze in 2019 of 2020 veruit de grootste zouden zijn in ev's.
Leuk dat je in de media brengt dat je voor 40 miljard aan batterijen koopt. Maar wat zijn die contracten waard als blijkbaar alle partijen zonder enig probleem daar onderuit kunnen (er worden fors minder batterijen geleverd voor de etron dan afgesproken). Dus bij vw wat mij betreft eerst zien dan geloven. Maar voorlopig lijkt het op een rookgordijn.

Ten aanzien van BMW van Tesla... Tesla kon makkelijker geld ophalen van de beurs voor haar ev's dan de gevestigde merken. Zoals al beschreven moeten die eerst vele miljarden op technologie afschrijven maar eveneens forse bedragen op hun bestaande platforms, modellen, productielijnen etc. Dat lukt niet, dus dan maar langzaam aan de overstap maken en intussen hopen dat een partij als Tesla, maar mogelijk ook andere partijen die sneller gaan met ev's je niet te snel passeren. Marktaandeel verliezen is killing on in de markt nieuw geld op te halen. Het zijn immers niet enkel de huidige investeerders die het pirma moeten vinden dat een aandelenemissie plaatsvindt. Er moet ook voldoende vertrouwen zijn vanuit nieuwe investeerders. En juist dat laatste ontbreekt m.i. momenteel.

Interessante discussies :D ... iets helemaal anders, ik ben wel eens benieuwd wat de ratio particulier vs leasing is in de benedelux en wat de impact van de stijging van de bpm op de verkoopcijfers zal zijn....maar misschien in een andere thread...