In onze zoektocht naar een opvolger voor de S, zijn we dit weekend 2 testjes gaan doen: een BMW iX50 en Taycan Cross Turismo.
In het kort:
Taycan Cross Turismo
Bleek na 15 meter al onmogelijk wegens 3 kinderen en een 2+1 achterbank.
Los daarvan reed hij eigenlijk (veel) minder aangenaam dan mijn Tesla: meer in schokken vond ik, zowel gas- als rempedaal waren minder soepel te bedienen. Ook de UI dateert van al even geleden heb ik de indruk: het is allemaal dat net iets te complex voor mij.
In de bochten was het wel allemaal veel leuker dan in mijn S, en ook de bouwkwaliteit is wel beter.
iX50
Hier was ik wel aangenaam door verrast.
Ruim, rijdt heel aangenaam, en technologisch zit het ook wel goed. Achterbank is goed voor 3 kinderen hoewel de middelste zetel van de S toch nog comfortabeler is.
De UI is chaotisch met al die icoontjes die schijnbaar lukraak op het scherm zijn gezet, maar los daarvan zijn er toch nog een paar dingen waar Tesla iets kan van leren: head-up display, hun navigatiesysteem dat live toont waar je heen moet,... Allemaal niet superbelangrijk maar in het dagelijkse leven toch wel handig.
Minpuntjes zijn de toch wel heel kleine koffer voor zo een grote auto (waarbij er dan nog geen frunk is), en de manier waarop de software wordt gepresenteerd.
En o ja, het uiterlijk is natuurlijk ook maar bwabwa.
e-Tron
Een auto die niet op mijn lijstje stond. Maar naar het schijnt kun je de huidige niet meer bestellen omdat er een nieuwe komt, de Q8 eTron die eigenlijk een gefacelifte etron zou zijn maar met betere laad- en batterijcapaciteit (en dus autonomie). Misschien dan toch eens te bekijken.
Model Y
Staat nog steeds op nr.1 op mijn lijstje; enige wat ik me afvraag is in hoeverre ik mijn "stuurscherm" (altijd opzij kijken lijkt me wat vreemd) en mijn luchtvering niet zal missen. Ben al snel eens gaan rijden met een M3P (Tesla heeft geen Ys meer om mee te testrijden) en dat viel wel goed mee zolang je geen al te grote (stoep)randen op moet...
We zien wel.