Wat een bizar model, 150 euro per maand (bedrag kunnen ze elk moment wijzigen lijkt me) om de batterij te "huren":
Battery Subscription | VinFast
Als er nou nog charging bij in zat kon het nog ergens op slaan, maar dat is niet het geval.
Die 150 euro per maand staat levenslang vast.
Het is mijns inziens toch wel een interessante prijsstelling voor een luxe auto.
Bijvoorbeeld het volgende scenario.
Stel je rijdt 40.000 km per jaar en het batterypack moet na 8 jaar (320.000 km) vervangen worden. Zelf rijd je als 1e eigenaar 5 jaar (200.000km) in de auto.
Aanschafprijs VF9: EUR 59.200
60 maanden EUR 150: EUR 9.000
Totaal: EUR 68.200
Voor die totaalprijs rijd je dan in een zeer luxe grote EV SUV. Dat is toch gunstiger dan de kleinere eTron, BMW iX of de Nio ES8, etc.
De restwaarde na 5 jaar is natuurlijk ook een factor, de 2e eigenaar moet immers ook 150 euro per maand gaan betalen. De 2e eigenaar hoeft zich echter geen zorgen te maken om hoge kosten voor een falend batterypack na zijn aankoop en dit lijkt me sterk waardeverhogend/behoudend.
36 maanden EUR 150: EUR 5.400
Dit lijkt me geen onaantrekkelijk vooruitzicht voor de 2e eigenaar. De auto ontvangt in dit scenario na die 8 jaar een geheel nieuw batterypack (geen refurbished pack zoals bij Tesla) en rijdt weer als nieuw met maximale range. Als hij de auto na vervanging van het batterypack verkoopt ontvangt hij zijn aanschafwaarde misschien wel geheel terug en heeft de auto in die 3 jaar maar 5400 euro gekost.
Na 8 jaar inflatie van gemiddeld 5% is EUR 150 per maand eigenlijk ook nog maar 75 euro per maand.