Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ga gewoon terug voor een SR+, of een Y als je het budget kan rekken en echt wakker ligt van ruimte bij gezinsuitbreiding.

Toen onze kleine nog klein was, hadden we een 2-zitter roadster en een 4-zitter BMW 1 cabrio. De SR+ heeft aanzienlijk meer bruikbare cargo ruimte dan een 1-reeks cabrio. Ik denk wat van mensen die aan de SUV of break gaan omdat ze aan hun eerste kind beginnen.
Aan ruimte geen gebrek in de SR+, eens. En ik ben ook niet zo van de SUV's. Ik dacht vooral met mijn portemonnee, aangezien de Hyundai ongeveer 5k goedkoper is en ook goed genoeg. Maar ik neig weer naar een SR+. En dan heb ik wel een automatische achterklep!

De Y is me toch echt veel te duur. Extra ruimte is altijd handig, maar niet echt nodig. Het wordt geen tweeling.
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Zag gisteren de advertorial van Vinfast op Autoweek.NL: https://www.autoweek.nl/advertorial/vinfast-vf-9-verlegt-grenzen/

Wat ze daar niet bij vermelden is dat die prijzen op basis van batterij huur zijn. Op de site staat in de (vele) kleine lettertjes:
Voor het gebruik van de auto is een bijkomend accu-abonnement nodig wat extra kosten met zich meebrengt. Het gebruik van VinFast Smart Driving pakket kan extra kosten met zich meebrengen.
 
Zag gisteren de advertorial van Vinfast op Autoweek.NL: https://www.autoweek.nl/advertorial/vinfast-vf-9-verlegt-grenzen/

Wat ze daar niet bij vermelden is dat die prijzen op basis van batterij huur zijn. Op de site staat in de (vele) kleine lettertjes:
Voor het gebruik van de auto is een bijkomend accu-abonnement nodig wat extra kosten met zich meebrengt. Het gebruik van VinFast Smart Driving pakket kan extra kosten met zich meebrengen.
Wat een bizar model, 150 euro per maand (bedrag kunnen ze elk moment wijzigen lijkt me) om de batterij te "huren": Battery Subscription | VinFast

Als er nou nog charging bij in zat kon het nog ergens op slaan, maar dat is niet het geval.
 
Wat een bizar model, 150 euro per maand (bedrag kunnen ze elk moment wijzigen lijkt me) om de batterij te "huren": Battery Subscription | VinFast

Als er nou nog charging bij in zat kon het nog ergens op slaan, maar dat is niet het geval.
Die 150 euro per maand staat levenslang vast.

Het is mijns inziens toch wel een interessante prijsstelling voor een luxe auto.

Bijvoorbeeld het volgende scenario.
Stel je rijdt 40.000 km per jaar en het batterypack moet na 8 jaar (320.000 km) vervangen worden. Zelf rijd je als 1e eigenaar 5 jaar (200.000km) in de auto.

Aanschafprijs VF9: EUR 59.200
60 maanden EUR 150: EUR 9.000
Totaal: EUR 68.200

Voor die totaalprijs rijd je dan in een zeer luxe grote EV SUV. Dat is toch gunstiger dan de kleinere eTron, BMW iX of de Nio ES8, etc.

De restwaarde na 5 jaar is natuurlijk ook een factor, de 2e eigenaar moet immers ook 150 euro per maand gaan betalen. De 2e eigenaar hoeft zich echter geen zorgen te maken om hoge kosten voor een falend batterypack na zijn aankoop en dit lijkt me sterk waardeverhogend/behoudend.

36 maanden EUR 150: EUR 5.400

Dit lijkt me geen onaantrekkelijk vooruitzicht voor de 2e eigenaar. De auto ontvangt in dit scenario na die 8 jaar een geheel nieuw batterypack (geen refurbished pack zoals bij Tesla) en rijdt weer als nieuw met maximale range. Als hij de auto na vervanging van het batterypack verkoopt ontvangt hij zijn aanschafwaarde misschien wel geheel terug en heeft de auto in die 3 jaar maar 5400 euro gekost.

Na 8 jaar inflatie van gemiddeld 5% is EUR 150 per maand eigenlijk ook nog maar 75 euro per maand.
 
Renault is zo ook begonnen met de Zoe. In 2013 was dat de manier om een Zoe te rijden: aankoopprijs vergelijkbaar met die van een Clio en dan maandelijkse batterijhuur. Daardoor was de variabele kost ook vergelijkbaar met de Clio. Bovendien zat in de huur ook een een bijstandsverzekering en een verbeterde garantie op de batterij. Op dat moment was het geen verkeerd aanbod en heeft het ons zeker mee over de streep getrokken.
Voor de Zoe die we nu hebben was er de keuze tussen koop en huur. We kozen voor koop. De batterijen van de Zoe blijken erg betrouwbaar. Met onze 22 kWh batterij hebben we ruim 120.000 km afgelegd.
 
Die 150 euro per maand staat levenslang vast.

Het is mijns inziens toch wel een interessante prijsstelling voor een luxe auto.

Bijvoorbeeld het volgende scenario.
Stel je rijdt 40.000 km per jaar en het batterypack moet na 8 jaar (320.000 km) vervangen worden. Zelf rijd je als 1e eigenaar 5 jaar (200.000km) in de auto.

Aanschafprijs VF9: EUR 59.200
60 maanden EUR 150: EUR 9.000
Totaal: EUR 68.200

Voor die totaalprijs rijd je dan in een zeer luxe grote EV SUV. Dat is toch gunstiger dan de kleinere eTron, BMW iX of de Nio ES8, etc.

De restwaarde na 5 jaar is natuurlijk ook een factor, de 2e eigenaar moet immers ook 150 euro per maand gaan betalen. De 2e eigenaar hoeft zich echter geen zorgen te maken om hoge kosten voor een falend batterypack na zijn aankoop en dit lijkt me sterk waardeverhogend/behoudend.

36 maanden EUR 150: EUR 5.400

Dit lijkt me geen onaantrekkelijk vooruitzicht voor de 2e eigenaar. De auto ontvangt in dit scenario na die 8 jaar een geheel nieuw batterypack (geen refurbished pack zoals bij Tesla) en rijdt weer als nieuw met maximale range. Als hij de auto na vervanging van het batterypack verkoopt ontvangt hij zijn aanschafwaarde misschien wel geheel terug en heeft de auto in die 3 jaar maar 5400 euro gekost.

Na 8 jaar inflatie van gemiddeld 5% is EUR 150 per maand eigenlijk ook nog maar 75 euro per maand.
Waar zie je dat die 150 euro levenslang vast staat? Dat staat nergens op de site. Er wordt wel verwezen naar "Algemene Voorwaarden van het Batterijabonnement" maar die zijn nergens te vinden. En stel dat het wel vaststaat, dan is me niet duidelijk of bij een eventuele verkoop de nieuwe eigenaar hetzelfde gaat betalen of de dan geldende prijs.
Overigens geldt de coverage alleen voor: "reparatie-, onderhouds- en vervangingskosten van de accu voor haar rekening, die uit technische defecten voortvloeien" - dus "normale" degradation (in hun voorbeeld tot 30%) valt daar niet onder.
 
"At launch, an unlimited-mileage subscription costs $110 per month for the 2-row VF8 and $160 per month for the larger VF9. This, VinFast says, is a permanent subscription fee for the product’s lifetime."


Om normale degradatie ben ik niet zo bezorgd. Ik kan er prima mee leven dat de degradatie na 300.000 km 15-20% is. Meer degradatie dan 20% zie je bij Tesla ook vrijwel nooit.

Wel veel vaker zie je het complete falen van een batterypack. Die zorg is bij oudere packs toch wel terecht. En die zorg neemt Vinfast dus weg met hun battery program.
 
Ga gewoon terug voor een SR+, of een Y als je het budget kan rekken en echt wakker ligt van ruimte bij gezinsuitbreiding.

Toen onze kleine nog klein was, hadden we een 2-zitter roadster en een 4-zitter BMW 1 cabrio. De SR+ heeft aanzienlijk meer bruikbare cargo ruimte dan een 1-reeks cabrio. Ik denk wat van mensen die aan de SUV of break gaan omdat ze aan hun eerste kind beginnen.
Ik moet hier nu serieus over gaan nadenken, want de baas geeft de auto -niet geheel onverwacht- niet mee. Hoop dat mijn nieuwe werkgever occasion lease toestaat en dat ik een Model 3 <2022 kan vinden. Levering van een nieuwe in 2022 zie ik niet meer gebeuren.
 
Weinig commentaar van Tesla rijders. Als je ventilator maar op de juiste plaats staat...

Screen Shot 2022-08-09 at 19.00.39.png
 
" Your move, Tesla.... " ;)
Porsche deed dit met een Turbo S en een aftermarket pakket.

Ergo, wat je ook bij UnpluggedPerformance kan kopen.

Maar eerlijk: de Plaid is een vierpersoons GT, de Taycan Turbo S met dergelijke aanpassingen een zware circuitbak. Porsche kiest daarin voor een directere ophanging.
 
  • Like
Reactions: Krisja