Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vermeld 2 voorwaarden in mijn stelling. Ik blijf erbij dat als die voldaan zijn, mijn stelling waar is.
Jij beweert dat aan de voorwaarden niet voldaan is. Dat is een andere discussie.
In de praktijk zien we massale bijkomende investeringen in batterijcapaciteit. Er is dus op dit moment blijkbaar wel een bottleneck.
En uiteraard, als een PHEV zijn batterij niet laadt dan spreek ik niet van een verstandig gebruik van die auto's. Als een BEV zijn batterij niet laadt...
Het kan/zal bovendien zo zijn dat die bottleneck niet voor alle producenten op hetzelfde niveau ligt.
 
Last edited:
Behalve dat de bottleneck telkens opschuift omdat er meer productie van batterijen is, en dat PHEV's notoir weinig geladen worden, zeker als ze om fiscale redenen gekozen worden.

Auke Hoekstra deed er net een debunk over:
Het is wel een feit dat velen van ons 90% van de tijd een veel te grote batterij meeslepen om die paar vakantieritjes per jaar te kunnen doen.
Het zou moeten mogelijk zijn om voor die ritjes extra plug-in capaciteit te kunnen huren.
 
Geen ‘produkteigenschap’ maar een gebrek. Zo’n pack van 500kg zal maar op je afkomen 😬



In Duitsland is dit ook al een keer voorgevallen.
 
Geen ‘produkteigenschap’ maar een gebrek. Zo’n pack van 500kg zal maar op je afkomen 😬



In Duitsland is dit ook al een keer voorgevallen.
Wat een ontzettende hufter ook, man man.. Gelukkig geen doden in die Toyota.
 
Ik als Tesla fanboy schaam me kapot voor de reacties van sommige Tesla fanboys de afgelopen 4-5 pagina's.

Is het zo moeilijk om te leven en te laten leven?
Het lijkt er overigens op dat tegenwoordig alles maar een mening is.
Is het zo moeilijk om een onderwerp vanuit andermans' perspectief te zien en te begrijpen?
Daarbij lijkt het inmiddels heel gewoon dat men ongefundeerde BS even zo veel respect moet geven als een met feiten onderbouwde mening.
Wanneer iemand niet bereid is te onderbouwen c.q. te motiveren waarom hij deze mening heeft is het geen discussie.
Is het zo moeilijk om een redelijke discussie met elkaar aan te gaan?
Voor een redelijke discussie tussen volwassenmensen verwacht je inhoudelijke reacties.
Wanneer je het niet meer mag benoemen wanneer meningen verheven worden tot waarheid is een discussie uitgesloten men verlaagd zich dan tot het niveau van religie.

Je ziet al langer dat mensen die met feiten en argumenten hun zaak maken in de discussies steeds meer de hoop gaan opgeven dat een discussie mogelijk is want er zijn er steeds meer voor hun ongemotiveerde en niet onderbouwde mening respect eisen.
 
Ik vermeld 2 voorwaarden in mijn stelling. Ik blijf erbij dat als die voldaan zijn, mijn stelling waar is.
Jij beweert dat aan de voorwaarden niet voldaan is. Dat is een andere discussie.
In de praktijk zien we massale bijkomende investeringen in batterijcapaciteit. Er is dus op dit moment blijkbaar wel een bottleneck.
En uiteraard, als een PHEV zijn batterij niet laadt dan spreek ik niet van een verstandig gebruik van die auto's. Als een BEV zijn batterij niet laadt...
Het kan/zal bovendien zo zijn dat die bottleneck niet voor alle producenten op hetzelfde niveau ligt.

Dat is juist.

De premisse dat er aan de door jou gestelde voorwaarden wordt voldaan is vaker niet juist dan wel heb ik het idee.
Ik heb geen harde cijfers maar als ik de meeste PHEV rijders moet geloven worden deze zelden tot nooit ingeplugd.
Uitzonderingen daargelaten. Ik kende er ook één 99,9% zijn PHEV al EV gebruikte maar dat was omdat iedere druppel benzine privé betaald moest worden.

Er ligt ook een grote en wellicht nog grotere bottle neck bij het feit dat de meeste legacy fabrikanten helemaal geen EV's willen maken omdat dit ze alleen maar verlies oplevert. Nu al jaren is het excuus supply chain. Als dat echt waar is dan zou de supply chain manager in andere branches als minimaal 1,5 jaar geleden een andere baan hebben moeten zoeken.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Ik heb geen harde cijfers maar als ik de meeste PHEV rijders moet geloven worden deze zelden tot nooit ingeplugd.
Stigmatisering is het proces waarbij mensen een groep met gemeenschappelijke en afwijkende kenmerken en/of gedragingen labelt, veroordeelt en uitsluit. Dit gebeurt vaak door onbegrip.

De 4% voordeel-bijtelling van de 'metsubsidie foutlander' is al 10 jaar geleden. Denk je nu echt dat al die PHEV-rijders voor 50% korting op de wegenbelasting rondrijden met een 300 kilo extra aan batterijen en elektromotoren?
 
Stigmatisering is het proces waarbij mensen een groep met gemeenschappelijke en afwijkende kenmerken en/of gedragingen labelt, veroordeelt en uitsluit. Dit gebeurt vaak door onbegrip.

De 4% voordeel-bijtelling van de 'metsubsidie foutlander' is al 10 jaar geleden. Denk je nu echt dat al die PHEV-rijders voor 50% korting op de wegenbelasting rondrijden met een 300 kilo extra aan batterijen en elektromotoren?
Er zijn er ook genoeg die een PHEV rijden als auto van de zaak maar totaal geen incentive hebben vanuit de werkgever om elektrisch te laden.
Zoals ik al aangaf zijn daar uitzonderingen op waarbij men de PHEV als volledige BEV gebruiken omdat ze zelf alle brandstof mogen betalen.

Zoals ik ook aangaf ken ik er daar maar één van en vele waarbij de werkgever niets stuurt en dus vind men dat laden maar lastig.
Dat jij dan weer selecties quote om de ander weg te zetten zijn we inmiddels wel van je gewend.
Je vraagt je dan ook nog steeds af waarom men dan je bijdrages niet meer serieus neemt.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Dat jij dan weer selecties quote om de ander weg te zetten zijn we inmiddels wel van je gewend.
Je vraagt je dan ook nog steeds af waarom men dan je bijdrages niet meer serieus neemt.
Door sommigen wordt beweerd dat een Tesla-forum een sektarische groep is waaruit mensen geweerd worden die een iets minder absoluut positieve kijk hebben op al wat het merk realiseert, die af en toe eens met een kritische opmerking komen of die zelfs maar een positief woord zouden over hebben voor de andere merken.
Het zou jammer zijn mochten bepaalde reacties van bepaalde formumleden een dergelijke bewering enige onderbouwing geven, vinden jullie dat ook niet?
 
Ik heb wel eens geroepen: PHEV ........ range op accu is de range die je op brandstof mag halen (gewoon kleinere tank erin).
100km op accu en dan 100km op brandstof, etc .......
Tevens moet het een agregaat zijn en geen direkte aandrijving door de brandstof motor.
En die dan lagere bijtelling geven

Dan ga je laden en ook elektrisch rijden, doe je dat niet dan sta je om de haverklap aan de pomp. Probleem is dat de E-range bij PHEV's ondergeschikt is, ze zijn gemaakt omdat ze een ICE range hebben en "groen" zijn (marketing wagens).
 
Ik als Tesla fanboy schaam me kapot voor de reacties van sommige Tesla fanboys de afgelopen 4-5 pagina's.

Is het zo moeilijk om te leven en te laten leven?
Is het zo moeilijk om een onderwerp vanuit andermans' perspectief te zien en te begrijpen?
Is het zo moeilijk om een redelijke discussie met elkaar aan te gaan?
Even ter duiding... Fivari heeft nooit een Tesla gehad, Arri zegt nu een PHEV te rijden. Beiden actief op een Tesla forum, en van beiden hoor je meermaals dat Tesla niet zo goed is en Old Auto veel beter is en Tesla gaat inhalen.

Zonder hun reacties en Cunningham's Law erop, zou het hier dagenlang stil zijn.

Ik denk er wat van.
 
Kan iemand die nooit een Tesla heeft gehad een gefundeerde mening verkondigen over EVs op een Teslaforum? Kan hij dat alleen op het Zoe-forum en het e-tronforum omdat hij alleen die auto's in bezit heeft?
Kan een Tesla-eigenaar niets te zeggen hebben over een andere EV?
Ik kom vanwege mijn bijberoep, door sommigen gekend, in contact met tal van sympathieke en enthousiaste EV-eigenaars over alle merken heen. Ze zijn, los van het merk, bijna allemaal euforisch over hun EV. Af en toe heb je eens iemand die ontgoocheld is en zich voorneemt om terug naar ICE te gaan of van merk te veranderen, ook bij Tesla-eigenaars.
 
Kan iemand die nooit een Tesla heeft gehad een gefundeerde mening verkondigen over EVs op een Teslaforum?

Natuurlijk kan dat. Zolang het inderdaad gefundeerd is.

Probleem is dat in uw posts regelmatig feitelijke onjuistheden staan die Tesla in een negatief daglicht plaatsen, zoals de opmerking “BMW schrijft betere cijfers dan Tesla” terwijl de nettowinst van Tesla twee keer zo hoog is.

Als ik dat vervolgens corrigeer in antwoord op uw post en onderbouw met screenshots wordt dat genegeerd, wat bij mij het vermoeden doet rijzen dat u een negatieve bias heeft ten opzichte van Tesla.
 
Wat die post over BMW betreft, had ik me gebaseerde op de cijfers van Yahoo Finance. Ik ga ervan uit dat die cijfers correct zijn.
Daar had ik voor het laatste jaar de winstgevendheid bekeken door de Net Income Common Stockholders te delen door de omzet. Voor BMW bekwam ik een hogere breuk dan voor TSLA. Dat was voor mij de basis voor mijn stelling dat BMW in 2022 nog net iets winstgevender was dan TSLA, hetgeen me trouwens verbaasde.
Ik vermoed nu dat BWM een uitzonderlijk jaar had met in Q1 2022 buitengewone inkomsten. Ik heb dat niet verder ontleed.
Jij hebt daar dan kwartaalcijfers van Q4 2022 tegenaan gooit om die stelling te ontkrachten. Ik vond daarom niet dat ik in detail jouw post moest beantwoorden. Maar zoals je kan zien was mijn stelling wel degelijk onderbouwd.
Het valt me trouwens op, nu ik jouw cijfers uit de post nog eens bekijk, dat TSLA (nog geen 7%) erg weinig belastingen moet betalen ivm BMW (+22%).
 
Last edited:
Door sommigen wordt beweerd dat een Tesla-forum een sektarische groep is waaruit mensen geweerd worden die een iets minder absoluut positieve kijk hebben op al wat het merk realiseert, die af en toe eens met een kritische opmerking komen of die zelfs maar een positief woord zouden over hebben voor de andere merken.
Het is alleen tekenend dat je niet ziet dat het tegenovergestelde gebeurd.

Wanneer er geen argumenten gegeven worden en ik in dit geval ongefundeerd wordt weggezet als stigmatiserend en daarbij wordt er opzettelijk selectief een quote geplaatst om dit zo te laten lijken en je lijkt dan mij daar de schuld van te geven maakt dat je kennelijk niet op zoek bent naar een volwassen discussie. Je wil kennelijk graag alleen je eigen sektarische, zoals jij dat benoemd, bubbel horen.

Ik gaf je n.b. gelijk als er aan jouw veronderstellingen zou worden voldaan. De vraag is of die veronderstellingen juist zijn.
Zoals ik expliciet aangaf zal dat voor een deel van de mensen zo zijn en belangrijk deel niet.

Dat lijkt mij een redelijk genuanceerde reactie maar is kennelijk voor een aantal ongewenst genoeg om weggezet te mogen worden als stigmatiserend en sektarisch.

Het zou jammer zijn mochten bepaalde reacties van bepaalde formumleden een dergelijke bewering enige onderbouwing geven, vinden jullie dat ook niet?

Draai het eens om. ;)
 
RobsEV, ik vind de discussies op dit forum meestal boeiend en van een hoog niveau. Ik herken in het enthousiasme van de Tesla-rijders mijn eigen enthousiasme en dat is fijn. Dat zijn de redenen dat ik hier als niet-Teslarijder rond hang. Ik ga er bovendien van uit dat de meeste van mijn posts wel 'geduld' worden en in enkele zeldzame gevallen zelfs 'geapprecieerd' worden. Als dat niet zo is, dan moet men mij dat maar duidelijk maken.
Het valt me op dat bij sommigen de liefde voor Tesla aanzienlijk groter is dan de liefde voor EV. Dat maakt dat die mensen het moeilijk hebben met een positieve uitlating over de EVs van andere merken of over de strategie die die andere merken, gedwongen door de economische realiteit waarin ze zitten, volgen.
Soms kan ik de neiging om een - in mijn ogen al te positieve - post over TSLA of over EM te naunceren niet onderdrukken. Idem voor aanvallen op andere EV-makers. Dat levert dan tijdelijk wat vuurwerk. Ik wist niet dat Cunningham daar een wet voor had bedacht. Klopt vermoedelijk wel.
Ik merk trouwens dat de goddelijke status van EM de laatste maanden toch wat glans verloren is, ook bij de echte fans. Die status loopt vermoedelijk redelijk parallel met de beurskoers. ;-)
Het belangrijkste inzicht voor mij is: de meeste EV-rijders zijn zeer enthousiast over hun auto, een auto die voor hen op dat moment het gepaste compromis was, het past niet zich superieur te voelen omdat men deze of gene auto rijdt.
 
RobsEV, ik vind de discussies op dit forum meestal boeiend en van een hoog niveau. Ik herken in het enthousiasme van de Tesla-rijders mijn eigen enthousiasme en dat is fijn. Dat zijn de redenen dat ik hier als niet-Teslarijder rond hang. Ik ga er bovendien van uit dat de meeste van mijn posts wel 'geduld' worden en in enkele zeldzame gevallen zelfs 'geapprecieerd' worden. Als dat niet zo is, dan moet men mij dat maar duidelijk maken.
Het gaat niet om je inhoudelijke bijdrages hier. Deze worden zeer gewaardeerd. 👍

Wanneer mensen alleen een andere mening hebben om deze dan weg te zetten als sektarisch vind ik dan weer niet kunnen.
Dat zijn termen die men gebruikt als je geen argumenten hebt.
Het valt me op dat bij sommigen de liefde voor Tesla aanzienlijk groter is dan de liefde voor EV. Dat maakt dat die mensen het moeilijk hebben met een positieve uitlating over de EVs van andere merken of over de strategie die die andere merken, gedwongen door de economische realiteit waarin ze zitten, volgen.
Dat is jouw conclusie.
Je ziet bijv. dat er mensen zijn die de huidige prijsverlagingen van Tesla zien als armoede i.p.v. kracht.
Voor beide argumenten valt er een case te maken. Als je alleen kijkt naar de enorme uitbreidingen van productiecapaciteit dan moet je iig wel aannemen dat het management van Tesla dat zelf als een kracht ziet.
Je ziet steeds dezelfde groep hier als er een tijdelijk sluiting is wegens upgrades dat die steeds met de conclusie komen dat het uit armoede is omdat ze de auto's niet kwijt kunnen en steeds vlak erna zie weer de productie stijgen.

Soms kan ik de neiging om een - in mijn ogen al te positieve - post over TSLA of over EM te naunceren niet onderdrukken.
Zoals ik zeg de één ziet het als een kracht de ander als armoede.
Tot op heden is het steeds een kracht gebleken ipv armoede maar dat is uiteraard geen garantie voor de toekomst.
Idem voor aanvallen op andere EV-makers. Dat levert dan tijdelijk wat vuurwerk. Ik wist niet dat Cunningham daar een wet voor had bedacht. Klopt vermoedelijk wel.
Ik ken alleen wat Chinese EV-makers en die doen het best goed. De rest van de fabrikanten maakt hooguit wat compliant cars. Ja, iets wat gechargeerd.
Productie ramp zie je iig niet echt gebeuren bij die fabrikanten. De financiële onderliggende oorzaken daarvan zijn bekend.
Ik merk trouwens dat de goddelijke status van EM de laatste maanden toch wat glans verloren is, ook bij de echte fans. Die status loopt vermoedelijk redelijk parallel met de beurskoers. ;-)
Die zal je idd er altijd bij blijven houden.
Het grappige is dat de volledige tech beurs is ingestort en TSLA inmiddels al weer 80% gestegen is.
Zowel de daling als de stijging heeft plaatsgevonden op ongefundeerde emoties daar er inhoudelijk niets is veranderd aan het bedrijf Tesla.
Het belangrijkste inzicht voor mij is: de meeste EV-rijders zijn zeer enthousiast over hun auto, een auto die voor hen op dat moment het gepaste compromis was, het past niet zich superieur te voelen omdat men deze of gene auto rijdt.
Oh, je zult mij nooit horen roepen dat mijn auto perfect is. Dat is immers geen enkele auto en dus ook mijn Model S niet.
Hij heeft heel veel plus punten en een paar minnetjes. Zo lang de plussen groter zijn dan de minnen is het voor mij een prima auto.
 
Het valt me trouwens op, nu ik jouw cijfers uit de post nog eens bekijk, dat TSLA (nog geen 7%) erg weinig belastingen moet betalen ivm BMW (+22%).

Verdorie zeg.

Je zou bijna denken dat als BMW niet zoveel geld besteed aan knopjes en stiksels, geen dealernetwerk en zinloze H2 projecten hoefde te financieren, zou beschikken over AI gestuurde hypermoderne Gigafactories en innovatieve produktiemethodes, en emmissie rechten zou verkopen aan andere fabrikanten ze misschien wel net zo winstgevend zouden kunnen zijn 🤔

/s 😉