Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik snap dat de gemiddelde verkoper bij BMW het liefste een 6 cilinder of M-model slijt. Maar deze modellen zijn door de BPM-regelgeving in Nederland gewoon onredelijk duur geworden.

Ik heb nog geen nadelen aan een hybride kunnen ontdekken. 75% rijdt ik elektrisch op zonnepanelen, 25% op benzine. 80% van de ritjes gaat de benzinemotor niet eens aan. 2,3L benzine per 100km, de rest is gratis stroom. Een enorme rekening van 30 euro per maand zorgt ervoor dat ik niet meer naar oplaadpunten hoef te zoeken of lange ritten rond de superchargers te plannen.

Eerst zag ik hybride als een tussenoplossing, voor twijfelaars. Maar het gebruik is zo gemakkelijk. Elke dag 100% vol laden en gewoon leeg rijden. En als je op benzine rijdt de remenergie weer opslaan om in de stad te gebruiken waardoor je best efficiënt kunt rijden. Het enorme koppel van de elektromotor heeft een hybride ook.
Nee, hij had het over dat BEVs een veel betere keuze waren.

Het (enorm lage) WLTP haal je nooit, de overgrote meerderheid laadt niet elke dag nauwgezet en je betaalt een premium omdat je beide technieken meesleurt en dus onderhoud en slijtage. Je moet de wagen ook volledig oprijden want je gaat er amper nog iets voor krijgen bij verkoop.

Ik weet niet hoe je dagelijkse rit eruit ziet maar …. Ik rijd 100% elektrisch en mij hoor je ook nooit klagen.

Nu begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook nog een hybrid zoals je kan zien maar mij ga je niet overtuigen dat dit nu een “goede” tussenstap is. Ik plaag mijn vrouw nog regelmatig als ze de stekker maar weer eens vergeten in te steken heeft en dat 3 cilindertje die 2,2 ton moet voortsleuren.

En ik geloof er niets van dat je de laatste 2 maanden 20-30kWh per dag opwekt met panelen. Ik wek amper 3 a 4 kWh op en daar moet dan nog huishoudelijk verbruik van afgetrokken worden. (17x455wpiek)

Die mensen die geen laadmogelijkheid hebben op hun oprit gaan heus ook niet elke avond op zoek naar een publieke paal….opnieuw, hier gaat hij er zelfs niet elke dag in want indien vergeten....geen probleem.

zoals al eerder vermeld; sneller, fiscaal voordeliger en geen eventueel “probleem“ op reis.
Het heeft weinig met transformatie te maken maar het is wel je goed recht om er een te kopen en er blij met te zijn 😉
 
Last edited:
Ben benieuwd of dat komt doordat de daadwerkelijke vraag is teruggelopen of omdat men weet dat de levertijden van EV's bij BMW exorbitant zijn.
En de prijs. Was vorige week met m’n vader voor een i4 m50 gaan zien. Toen ik hem kon leasen stond hij aan 75K rond, full option. Nu zaten we aan 82K en moesten we nog beginnen aan de packs en opties.

Ik vind het een enorm mooie wagen maar het viel wel op dat Tesla’s enorm goed uitgerust komen, standaard.
 
1 maand zegt helaas bij Tesla niet altijd alles.

Dit beeld zien we al een tijdje hoor, Q1 vorig jaar:

6B3A536E-3479-431E-8AAC-CB513416F90D.jpeg



 
Dit beeld zien we al een tijdje hoor, Q1 vorig jaar:

View attachment 902936




Allemaal een indicatie dat dit nu gebeurt:


794BC7EC-6849-4FB5-B5C9-1D9FC2E07E0F.jpeg



 
  • Like
Reactions: Maarten
Ik heb voor de Tesla een plug-in gereden en het was zeker geen goedkope optie. Kon zelf thuis laden en ook bij kantoor. Langere ritten ( boven de 30-40km) waren dan altijd op de benzine motor die , ook bij tam rijden, geen bijzonder laag verbruik had. Daarnaast moest de auto veel vaker voor onderhoud ( olie wisselen etc) doordat de benzine motor niet echt ‘warm’ gereden kon worden als de range op de accu was bereikt.
Heb de garage rekeningen van die 5 jaar gezien en daar staan die van 3 jaar en 60k km Tesla rijden ( alleen ruitenwissers/ interieur filter) behoorlijk ver vanaf. Winterbanden wissel voor beiden en de Tesla is ong gelijk vwb profiel/ vervanging. Buurman heeft er nu ook een hybride van hetzelfde merk en de techniek is nog niet veel beter (range/ onderhoud intervallen).
Je geeft niet aan welk merk je deze ervaring mee hebt gehad. Vandaag 270 kilometer gereden, 110-120km/h, gemiddelde verbruik 1:18,4. Ik heb me laten vertellen dat BMW speciale coating gebruikt op de cilinderwanden voor koud inschakelen. Mijn eigen inschatting is dat een hybride juist veel minder te doen heeft, helft van de ritten wordt ie niet gebruikt. En als ie actief is, is dat op een continue last. Onderhoudt voor 100.000 is 1000 euro (afgekocht), rest is garantie. (excl bandjes).
 
En de prijs. Was vorige week met m’n vader voor een i4 m50 gaan zien. Toen ik hem kon leasen stond hij aan 75K rond, full option. Nu zaten we aan 82K en moesten we nog beginnen aan de packs en opties.

Ik vind het een enorm mooie wagen maar het viel wel op dat Tesla’s enorm goed uitgerust komen, standaard.
Je vader is een wijs man ;). Kan overigens beter kijken naar een eDrive40 met 80kWh battery. Voor 76k een bomvolle auto met achterwiel aandrijving en stukken lichter/zuiniger dan de m50.
 
Je geeft niet aan welk merk je deze ervaring mee hebt gehad. Vandaag 270 kilometer gereden, 110-120km/h, gemiddelde verbruik 1:18,4. Ik heb me laten vertellen dat BMW speciale coating gebruikt op de cilinderwanden voor koud inschakelen. Mijn eigen inschatting is dat een hybride juist veel minder te doen heeft, helft van de ritten wordt ie niet gebruikt. En als ie actief is, is dat op een continue last. Onderhoudt voor 100.000 is 1000 euro (afgekocht), rest is garantie. (excl bandjes).

Ik heb ook 300.000 km hybride ervaring met >80% elektrisch gereden.

Thuis en op het werk altijd vol laden, door de afstand van 80 km bijna altijd elektrisch op de laatste 10 (zomer) tot 20 (winter) km na. En dan komt het moment waarop de benzinemotor moest inschakelen altijd precies op de rijksweg. Een seconde of 10-15 laag toerental en vervolgens naar 3.000 toeren met een relatief koude motor. Ik ging op dat moment altijd even wat rustiger rijden om te voorkomen dat de motor in nog hogere toeren zou gaan draaien. Op deze manier dus elke dag 2x gemiddeld 15 km op benzine, de motor(olie) werd niet zo vaak warm met sludge tot gevolg. Het is allemaal heel gebleven tot 300k km maar de benzinemotor had in ons geval geen makkelijk leven. Overigens incl. banden rond de 1,4 cent per km aan onderhoud!

Maar met de huidige M3 ga ik waarschijnlijk nog lager uitkomen qua onderhoudskosten (en afschrijving!) De banden zijn de grootste kostenpost, de rest is bijna te verwaarlozen. Maar bovenal het rijplezier doet me deugd, daar kan geen (ouderwetse) "duitse degelijkheid" tegenop 😇
 
Je vader is een wijs man ;). Kan overigens beter kijken naar een eDrive40 met 80kWh battery. Voor 76k een bomvolle auto met achterwiel aandrijving en stukken lichter/zuiniger dan de m50.
De beste man heeft momenteel een 911.
(Dus liefst genoeg pit. hij krijgt nu al kletsen van z'n zoon aan het verkeerslicht 😉)
Een Taycan en een S zijn te groot voor de garage en dus zal het nog even wachten worden op de elektrische boxer onder lichte cabrio druk van m´n moeder. (de roadster zal toch nog op zich laten wachten)
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Je geeft niet aan welk merk je deze ervaring mee hebt gehad. Vandaag 270 kilometer gereden, 110-120km/h, gemiddelde verbruik 1:18,4. Ik heb me laten vertellen dat BMW speciale coating gebruikt op de cilinderwanden voor koud inschakelen. Mijn eigen inschatting is dat een hybride juist veel minder te doen heeft, helft van de ritten wordt ie niet gebruikt. En als ie actief is, is dat op een continue last. Onderhoudt voor 100.000 is 1000 euro (afgekocht), rest is garantie. (excl bandjes).
Ik heb niet de intentie om een merk te ’bashen’ maar wilde aangeven dat mijn ervaring geen hosanna verhaal is. Ik haalde net 1 op 14 en door wat wijzigingen in werkgebied werden mijn standaard ritten rond de 80 km enkele reis. Toentertijd waren er op de lokatie ( niet het kantoor) waar ik het meest heen moest geen laders dus de terugreis was volledig op de benzine motor. Reed ong 35k -40k km per jaar. Auto had in de lease alleen het voordeel van een lage bijtelling en gaf me wel de overtuiging dat indien er een fatsoenlijk BEV zou komen dat mn volgende auto zou worden :). Ik ben toch liever zo min mogelijk in de wachtruimte van een garage ( al was de koffie & wifi altijd goed).
 
Last edited:
De beste man heeft momenteel een 911.
(Dus liefst genoeg pit. hij krijgt nu al kletsen van z'n zoon aan het verkeerslicht 😉)
Een Taycan en een S zijn te groot voor de garage en dus zal het nog even wachten worden op de elektrische boxer onder lichte cabrio druk van m´n moeder. (de roadster zal toch nog op zich laten wachten)
Er is geen elektrisch alternatief voor het gepruttel van een 911 boxer motor. Dat wordt dus een 911 cabrio en dan liefst handgeschakeld.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Er is geen elektrisch alternatief voor het gepruttel van een 911 boxer motor. Dat wordt dus een 911 cabrio en dan liefst handgeschakeld.
Altijd raar dat mensen de gebreken van een ICE (lawaai, schakelen, slechte koppelcurve, nood aan stationair draaien, stank, vibraties) gaan ophemelen.
De nood aan schakelen komt gewoon door een belangrijk gebrek van de ICE, namelijk dat dat niet vanaf 0 tr/min kracht kan geven. En daarom moesten ze een koppeling en een versnellingsbak (zwaar, duur, complex) invoeren.
Eindelijk zijn we van die ondingen af bij een goede BEV.
 
Altijd raar dat mensen de gebreken van een ICE (lawaai, schakelen, slechte koppelcurve, nood aan stationair draaien, stank, vibraties) gaan ophemelen.
De nood aan schakelen komt gewoon door een belangrijk gebrek van de ICE, namelijk dat dat niet vanaf 0 tr/min kracht kan geven. En daarom moesten ze een koppeling en een versnellingsbak (zwaar, duur, complex) invoeren.
Eindelijk zijn we van die ondingen af bij een goede BEV.
Inderdaad. Toch blijf ik als ingenieu bewondering hebben over het technisch vernuft van een ICE.
Hoe men alle ‘onvolmaaktheden’ heeft weten te omzeilen
  • Niet kunnen starten uit stillstand: startmotor en 12V batterij
  • Geen vermogen op verkeerd toetental: versnellingen
  • Koppeling om schakelen te vergemakkelijken
  • Juiste mengsel bij koudstart: choke
  • Hels lawaai: knalpot
 
  • Like
Reactions: JanG007
Inderdaad. Toch blijf ik als ingenieu bewondering hebben over het technisch vernuft van een ICE.
Hoe men alle ‘onvolmaaktheden’ heeft weten te omzeilen
  • Niet kunnen starten uit stillstand: startmotor en 12V batterij
  • Geen vermogen op verkeerd toetental: versnellingen
  • Koppeling om schakelen te vergemakkelijken
  • Juiste mengsel bij koudstart: choke
  • Hels lawaai: knalpot
Dat heeft ook 100 jaar geduurd eer het ech goed begon te worden.