Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Die laatste mag dan een beetje acceptabel zijn.

De eerste versies met range extender vond ik een drama:
- even duur als een BMW 5 in basisversie
- electrische range: 120km in de zomer
- brandstoftank van de range extender was nog geen 10l benzine.
- binnenruimte en kofferruimte van een Polo
- afwerking en materialen : dikke mèh

Zelfs een rit van 200km wordt dan al een avontuur.
Was gewoon véél te duur voor wat het was.
hhhmmmm, zelf een gehad, mijn ouders hebben er een en werknemer (alle met range extender). Ideaal voor korte stukken en de stad. Maar nieuw (destijds) inderdaad veel te duur. Klein, en dure opties. Wel licht en rijdt gewoon goed. Hoop lol van gehad (2e auto). Als enige auto...... uitdaging.

BMW had toen moeten doorzetten, ze hadden destijds een goede EV.
 
Waarom geen Kona? Ik had pas eigenlijk ook een Y voor mijn vrouw willen kopen, maar ze is zo tevreden met haar Kona dat ze hem graag wil houden.
Zuinig, we hebben nu een lifetime verbuik van 145 wh per km. Dus met 64kWh een range van 441km (als ik hem mee heb haal ik meer dan 500)
Beetje saai, maar wel een probleemloze goed rijdende auto.
 
Waarom geen Kona? Ik had pas eigenlijk ook een Y voor mijn vrouw willen kopen, maar ze is zo tevreden met haar Kona dat ze hem graag wil houden.
Zuinig, we hebben nu een lifetime verbuik van 145 wh per km. Dus met 64kWh een range van 441km (als ik hem mee heb haal ik meer dan 500)
Beetje saai, maar wel een probleemloze goed rijdende auto.
Natuurlijk met uwe achtergrond ben je nu expert in zuinig rijden.
 
Tweede hands zijn ze nu rond de 18K wat geen slechte prijs is. Het blijft een soort Fiat Multipla die te warm gewassen is. Maar misschien toch maar eens gaan kijken.
Kan ik alleen maar aanraden. Zoals @Blackbelt terecht zegt is enkel de 120Ah batterij (2019) aanvaardbaar qua range. Maar gezien het autootje zo licht is, geraak je met die 42kW wel veeeel verder dan je zou verwachten. Tijdens een ritje van 38km (geen snelweg) op 29 oktober zat ik bvb aan 11,5kWh/100km... Dan heb je geen al te grote battterij nodig natuurlijk.

En het rijdt heel leuk. Nieuw was ie inderdaad belachelijk duur maar bon, waren de vroegere Tesla's dat ook niet (een beetje)?
 
Interessante vergelijking tussen ioniq 6 en M3. Ze komen exact op hetzelfde moment aan.
Waarbij enkele zaken opvallen: de Ioniq6 RWD had sneller kunnen zijn want komt aan met nog 44% SOC terwijl de M3 aankomt met 15%, de ioniq 6 AWD heft nog 8%. Het aangegeven verbruik van de M3 is té positief of dat van de Ioniq6 te negatief.

1680085308282.png

1680085337316.png
1680085373162.png
 
Last edited:
Maar wat als ze met de M3 ook twee keer hadden geladen? Bij een lagere SoC laden geeft gemiddeld een kortere laadtijd.

Edit: lees in de comments op YT ook dat ze bij een V2 SuC hebben geladen. Daar kan je dus ook nog wel wat winst halen.
ja, maar dat wil men liever niet bij dit soort vergelijkingen. Je wilt niet hebben dat Tesla er beter uit komt.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy