Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben momenteel in China. Het aanbod is impressionant. In elk shopping center zijn er minstens 10 automerken aanwezig. Allemaal EV’s. Allemaal heel mooie wagens. In 1 was ook Tesla aanwezig. Hier kopen ze blijkbaar wagens in een shopping center.
Op de weg zie je zeker 10% EVs. Te herkennen hier aan de groene nr-plaat. Gisteren met een mooie BYD gereden via Didi (plaatselijke Uber).
Collega deed een trip naar de Chinese Wall taxi stopte onderweg voor een battery swap. Voor taxi’s zie ik daar inderdaad wel enig nut in.
 
de advertentie is niet heel slim. .... 23% energie verbruikt, 42% bereik er af.

Ik weet niet hoe groot het accu is, maar stel dat deze 100kW is, dan is 23% slechts 23kW
Een bereik van 700km min 42% is 294km gereden.

294km gereden voor slechts 23kW zou een verbruik betekenen van 7,8kWh/100km
Ik veronderstel dat het accu dus wel een stuk groter zal zijn of het bereik van >700km een fabel is...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik weet niet hoe groot het accu is, maar stel dat deze 100kW is, dan is 23% slechts 23kW
Een bereik van 700km min 42% is 294km gereden.

294km gereden voor slechts 23kW zou een verbruik betekenen van 7,8kWh/100km
Ik veronderstel dat het accu dus wel een stuk groter zal zijn of het bereik van >700km een fabel is...
Je weet toch dat de WLTP geen reele verbruikstest is? Toch zullen beide niet kloppen. ;)
 
  • Informative
Reactions: Krisja
We moeten ophouden met verbruik te vergelijken. Zelfs de normen zijn niet bruikbaar. Dit is allemaal ICE denken.
De efficiëntie van een EV is zo groot dat afwijkingen in de omstandigheden niet gemaskeerd worden door een verlies van 60% energie.
Wind, zware voet, temperatuur, lange of korte afstanden, hebben zo’n grote impact dat je nooit kan vergelijken.
Het is alsof je jouw verbruik voor verwarming thuis vergelijkt met iemand anders.
 
We moeten ophouden met verbruik te vergelijken. Zelfs de normen zijn niet bruikbaar. Dit is allemaal ICE denken.
De efficiëntie van een EV is zo groot dat afwijkingen in de omstandigheden niet gemaskeerd worden door een verlies van 60% energie.
Wind, zware voet, temperatuur, lange of korte afstanden, hebben zo’n grote impact dat je nooit kan vergelijken.
Het is alsof je jouw verbruik voor verwarming thuis vergelijkt met iemand anders.
Ik vind het wel dat verbruik vergeleken moet kunnen worden. Ook verspilling van elektriciteit heeft een effect op het milieu. Nu lijken velen te denken 'oh, elektrisch, dus perfect voor het milieu'. Als je dan die Hummer ziet, heb ik het gevoel dat we het niet helemaal begrepen hebben.
 
Akkoord dat dat belangrijk is. Je hebt het totale elektriciteitsverbruik dat best met een kWh-meter in de lader (of op de lijn van de lader) kan gemeten worden en je hebt het verbruik dat aangegeven wordt door de boordcomputer.
Het eerste verbruik is ondubbelzinnig en bepaalt de milieu-impact van de verbruikte energie. Je kan dan bv. de CO2-uitstoot per kWh elektriciteit van het land waar je laadt vermenigvuldigen met het totaal verbruik of inrekenen dat je deels zonne-energie laadt. Maar wat jij aan zonne-energie laadt en dus niet in het net injecteert, moet elders wel opgewekt worden tenzij tijdens die momenten van overproductie.
Het tweede verbruik is belangrijk voor de range. Het houdt, enigszins afhankelijk van het merk, geen rekening met ladingsverliezen of met het randverbruik of met het verbruik bij stilstand. Het is, hoe dan ook een aanzienlijke onderschatting van het totale elektriciteitsverbruik.
 
  • Like
Reactions: horta
Hier maar gepost omdat de kans klein is dat het om een Tesla gaat, want het is (vermoedelijk) "een elektrische auto"
1690369782724.png
 
Last edited: