Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
ik verwacht dat in mijn geval de achterbank als nadeel uitpakt. ik heb 3 tieners en de middelste zitplek is niet ideaal volgens mij. Dan is een 6 / 7 zitter van de MX een stuk comfortabeler..

En ergens dat het Chinees is, voelt ook niet helemaal comfi.

Dat gecombineerd met dat ik op zich wel Tesla fan en trouw ben moet Lotus van hele goede huize komen ;). maar let you know!
Ik ben dit weekend gaan kijken en heb plaats genomen in de auto. Ook op de achterbank. Ik was zwaar onder de indruk. Heel comfortabel, beter dan de X wat mij betreft. De hele auto top afwerking, fijne materialen, schakelaars zijn van echt metaal en geen plastic bijv, super goede materialen en goede zit ook voorin, heel responsive scherm, intuitieve bediening, zeer compleet uitgerust. Ik vind het ook een mooie auto, veel beter dan als je de foto’s ziet.

Volgende week een proefrit maar voorlopige conclusie: de lotus outclassed behalve waarschijnlijk de software (route laat bijv niet de laadstops zien) en de laad infra van tesla in alles de model X.
 
Ik ben dit weekend gaan kijken en heb plaats genomen in de auto. Ook op de achterbank. Ik was zwaar onder de indruk. Heel comfortabel, beter dan de X wat mij betreft. De hele auto top afwerking, fijne materialen, schakelaars zijn van echt metaal en geen plastic bijv, super goede materialen en goede zit ook voorin, heel responsive scherm, intuitieve bediening, zeer compleet uitgerust. Ik vind het ook een mooie auto, veel beter dan als je de foto’s ziet.

Volgende week een proefrit maar voorlopige conclusie: de lotus outclassed behalve waarschijnlijk de software (route laat bijv niet de laadstops zien) en de laad infra van tesla in alles de model X.
Leuk van Lotus maar Geely verdient goed aan de sancties tegen Rusland.

 
Ja, dat is ook niet zo vreemd. Het is met name de VS, Europa en Australië die Oekraïne steunen. De rest van de wereld is overwegend neutraal dan wel pro Rusland. China hoort bij die groep. Dus hebben Chinese bedrijven geen enkele belemmering om daar geld te verdienen.
 
Ja, dat is ook niet zo vreemd. Het is met name de VS, Europa en Australië die Oekraïne steunen. De rest van de wereld is overwegend neutraal dan wel pro Rusland. China hoort bij die groep. Dus hebben Chinese bedrijven geen enkele belemmering om daar geld te verdienen.

De geo-politieke situatie behoeft denk ik geen uitleg. De sancties die de vrije westerse wereld heeft opgelegd aan Rusland zijn bekend en de positie van China ook.

Zonder in een politieke discussie te belanden dien je als consument en inwoner van de EU wel degelijk rekening te houden met verzwaring van sancties tegen China en specifiek Chinese bedrijven die zaken doen in Rusland.

Er staan al diverse Chinese bedrijven op de *sugar*-list en er zijn plannen om die lijst verder uit te breiden.

Als Geely op die lijst komt zou bijvoorbeeld de software ondersteuning geblokkeerd kunnen worden of onderdelen getroffen kunnen worden met hoge importheffingen.

Buiten dat vertrouw ik maar twee bedrijven (een beetje) met mijn data en die zijn alle twee Amerikaans, en zeker niet Chinees.

Eh bien, excuus voor de off-topic. @wooter als jij zin en tijd hebt kan deze hele Geely discussie in het ‘andere merken’ draadje? Dank
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maarten
Niet echt wat andere automerken doen, maar wat CATL doet...


Niet echt nieuws, want de 1.000 km batterij die in de Zeekr 001 belandde midden 2022 had ook die laadsnelheid denk ik.

PS: wel gerelateerd... we voelen toch de evolutie naar "minder range is ook OK" en "sneller lader is de norm". Dat geeft ons te denken hoe relevant een solid-state batterij met hogere energiedichtheid zal zijn voor pakweg Toyota.
 
Last edited:
De geo-politieke situatie behoeft denk ik geen uitleg. De sancties die de vrije westerse wereld heeft opgelegd aan Rusland zijn bekend en de positie van China ook.

Zonder in een politieke discussie te belanden dien je als consument en inwoner van de EU wel degelijk rekening te houden met verzwaring van sancties tegen China en specifiek Chinese bedrijven die zaken doen in Rusland.

Er staan al diverse Chinese bedrijven op de *sugar*-list en er zijn plannen om die lijst verder uit te breiden.

Als Geely op die lijst komt zou bijvoorbeeld de software ondersteuning geblokkeerd kunnen worden of onderdelen getroffen kunnen worden met hoge importheffingen.

Buiten dat vertrouw ik maar twee bedrijven (een beetje) met mijn data en die zijn alle twee Amerikaans, en zeker niet Chinees.

Eh bien, excuus voor de off-topic. @wooter als jij zin en tijd hebt kan deze hele Geely discussie in het ‘andere merken’ draadje? Dank
Ik denk dat het wel los zal lopen met sancties waar inwoners in de EU vooral last van gaan krijgen. Bovendien: deel van de Tesla's komt uit China, dus die zouden dan ook geraakt kunnen worden door sancties.

Verder vertrouw ik echt geen enkel bedrijf met mijn data, maar helaas ontkom je er niet aan. Voor de goede orde: ik ben een tevreden Tesla rijder en ook al vind ik de Lotus best een leuke auto, ik blijf vooralsnog lekker bij het merk waarvan ik nog steeds denk dat ze als het gaat om BEV's het beste zijn.

En de nadelen die Tesla ook heeft, die neem ik voor lief.
 
Wat zou de kop zijn geweest als dit een BEV of en Tesla was geweest? Nu wordt pas halverwege het item genoemd dat dit om een FCEV gaat…. (Telegraaf)


Man schrikt zich rot door offerte: vervangingsonderdeel van zijn auto kost dubbel zo veel als wagen zelf​


Een Duitse automobilist wist niet wat hem overkwam toen hij de offerte voor het repareren van zijn wagen in de brievenbus kreeg. Voor één vervangingsonderdeel moest de man bijna 104.000 euro neertellen, meer dan het dubbele dan wat hij ooit voor de auto had betaald.

Na zeven jaar en 84.000 probleemloze kilometers viel de Hyundai ix35 FCEV van de Duitse IT’er Till Westberg plots stil. De man besloot zijn wagen naar de garage te laten slepen en een offerte voor reparatie op te vragen. Toen hij die uiteindelijk ontving, viel hij bijna van zijn stoel. Hij moest liefst 103.764,17 euro betalen... voor één vervangingsonderdeel.

En het was geen typfout.

Hoe kan dat dan? De Hyundai van Westberg is een van de allereerste productieauto’s met een waterstofaandrijving. Het belangrijkste onderdeel erin is de brandstofcel, die de waterstof uit een tank aan boord combineert met zuurstof uit de lucht en zo de elektriciteit opwekt nodig om de motor aan te drijven.

Zuiver water als uitstoot

Omdat er geen zware accu’s voor nodig zijn en er geen uitlaatgassen maar alleen zuiver water wordt uitgestoten, worden auto’s op waterstof door velen gezien als dé technologie voor de toekomst. Het grootste nadeel is nu nog dat er relatief veel energie verloren gaat.

„Ik was heel tevreden over mijn auto”, vertelt Westberg nu in de Duitse krant Bild. Hij kocht de wagen in 2015 omdat er volgens hem betere oplossingen zijn dan de verbrandingsmotor. Aanvankelijk reed hij zelfs meer dan 110 kilometer om te kunnen tanken bij een van de weinige tankstations voor waterstof. „Maar dat vond ik niet erg. De wagen reed bijna geruisloos en had een bereik van 450 tot 500 kilometer. Perfect voor dagelijks gebruik.”

Nu heeft de brandstofcel het dus laten afweten. Fabrikant Hyundai heeft laten weten dat de reparatie zo duur is omdat het om een zeer zeldzaam model gaat. De Hyundai ix35 werd gemaakt tussen 2013 en 2018 en er werden maar 1000 exemplaren van verkocht.

Westberg heeft - logischerwijs - besloten om de reparatie niet te laten uitvoeren en de wagen ’total loss’ te verklaren. Hoewel zijn fabrieksgarantie van vijf jaar al een tijdje verlopen is, vindt hij echter dat Hyundai de auto moet terugnemen omdat die in zijn ogen nog niet klaar was voor serieproductie. Hyundai lijkt echter niet op de vraag in te gaan.
 
  • Like
Reactions: jr_gn
PS: wel gerelateerd... we voelen toch de evolutie naar "minder range is ook OK" en "sneller lader is de norm". Dat geeft ons te denken hoe relevant een solid-state batterij met hogere energiedichtheid zal zijn voor pakweg Toyota.
Je bedoelt de solid state accu die jaar in jaar uit over 5 jaar productierijp zal zijn aldus Toyota?