Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag mijn auto bij ABS schadeherstel gebracht en een Audi A5 Sportback als vervangend vervoer meegekregen.

Wat een batterij aan knoppen op het stuur, en nog een stuk of 30 in de rest van de auto (ben gestopt met tellen), en ook nog eens heel veel pookjes aan het stuur en dan ook nog eens een bamischijf om door alle menu's heen te navigeren🫣😱
Meest rare is dat je een sleutel nodig hebt om de deur te openen en vervolgens op een start knop moet drukken🤔
Om te remmen hebben ze een speciaal pedaal aangebracht, wist niet meer dat dat bestond.
Geen camera's zelfs niet voor inparkeren en de cruisecontrol remt niet af als je achterop een ander auto komt inrijden.
Verder wel een mooie kleur.... wit😎
Tja zo doet old school auto het
 
Ik ben dit weekend gaan kijken en heb plaats genomen in de auto. Ook op de achterbank. Ik was zwaar onder de indruk. Heel comfortabel, beter dan de X wat mij betreft. De hele auto top afwerking, fijne materialen, schakelaars zijn van echt metaal en geen plastic bijv, super goede materialen en goede zit ook voorin, heel responsive scherm, intuitieve bediening, zeer compleet uitgerust. Ik vind het ook een mooie auto, veel beter dan als je de foto’s ziet.

Volgende week een proefrit maar voorlopige conclusie: de lotus outclassed behalve waarschijnlijk de software (route laat bijv niet de laadstops zien) en de laad infra van tesla in alles de model X.

Lotus=Geely blijft zaken doen met een land, dat om wille van de wens van zijn dictator aan landje pik doet en daarmee dood en verderf zaait in een ander land. Met continue terreur jegens de burgerbevolking van dat land. En daarbij zonder scrupules héél veel eigen jonge mannen opoffert.
Is het nou zo moeilijk om de parallel te zien met wat ca. 80 jaar geleden in Europa en ook Nederland is gebeurd of zijn we dat nu al vergeten?
Het is voor mij persoonlijk voldoende om Lotus, hoe mooi ook, volstrekt links te laten liggen.
Sorry, maar dat moest er even uit.
 
Wat zou de kop zijn geweest als dit een BEV of en Tesla was geweest? Nu wordt pas halverwege het item genoemd dat dit om een FCEV gaat…. (Telegraaf)


Man schrikt zich rot door offerte: vervangingsonderdeel van zijn auto kost dubbel zo veel als wagen zelf​


Een Duitse automobilist wist niet wat hem overkwam toen hij de offerte voor het repareren van zijn wagen in de brievenbus kreeg. Voor één vervangingsonderdeel moest de man bijna 104.000 euro neertellen, meer dan het dubbele dan wat hij ooit voor de auto had betaald.

Na zeven jaar en 84.000 probleemloze kilometers viel de Hyundai ix35 FCEV van de Duitse IT’er Till Westberg plots stil. De man besloot zijn wagen naar de garage te laten slepen en een offerte voor reparatie op te vragen. Toen hij die uiteindelijk ontving, viel hij bijna van zijn stoel. Hij moest liefst 103.764,17 euro betalen... voor één vervangingsonderdeel.

En het was geen typfout.

Hoe kan dat dan? De Hyundai van Westberg is een van de allereerste productieauto’s met een waterstofaandrijving. Het belangrijkste onderdeel erin is de brandstofcel, die de waterstof uit een tank aan boord combineert met zuurstof uit de lucht en zo de elektriciteit opwekt nodig om de motor aan te drijven.

Zuiver water als uitstoot

Omdat er geen zware accu’s voor nodig zijn en er geen uitlaatgassen maar alleen zuiver water wordt uitgestoten, worden auto’s op waterstof door velen gezien als dé technologie voor de toekomst. Het grootste nadeel is nu nog dat er relatief veel energie verloren gaat.

„Ik was heel tevreden over mijn auto”, vertelt Westberg nu in de Duitse krant Bild. Hij kocht de wagen in 2015 omdat er volgens hem betere oplossingen zijn dan de verbrandingsmotor. Aanvankelijk reed hij zelfs meer dan 110 kilometer om te kunnen tanken bij een van de weinige tankstations voor waterstof. „Maar dat vond ik niet erg. De wagen reed bijna geruisloos en had een bereik van 450 tot 500 kilometer. Perfect voor dagelijks gebruik.”

Nu heeft de brandstofcel het dus laten afweten. Fabrikant Hyundai heeft laten weten dat de reparatie zo duur is omdat het om een zeer zeldzaam model gaat. De Hyundai ix35 werd gemaakt tussen 2013 en 2018 en er werden maar 1000 exemplaren van verkocht.

Westberg heeft - logischerwijs - besloten om de reparatie niet te laten uitvoeren en de wagen ’total loss’ te verklaren. Hoewel zijn fabrieksgarantie van vijf jaar al een tijdje verlopen is, vindt hij echter dat Hyundai de auto moet terugnemen omdat die in zijn ogen nog niet klaar was voor serieproductie. Hyundai lijkt echter niet op de vraag in te gaan.
Ok als het een niet zeldzame FCEV zou zijn (die bestaan echter nog niet :rolleyes: ), maar stel dat ...... er blijft een peperdure brandstofcel in zitten met zeldzame aardmetalen. Die is niet goedkoop en gaat zeker niet zo lang mee als een EV accu.
 
Lotus=Geely blijft zaken doen met een land, dat om wille van de wens van zijn dictator aan landje pik doet en daarmee dood en verderf zaait in een ander land. Met continue terreur jegens de burgerbevolking van dat land. En daarbij zonder scrupules héél veel eigen jonge mannen opoffert.
Is het nou zo moeilijk om de parallel te zien met wat ca. 80 jaar geleden in Europa en ook Nederland is gebeurd of zijn we dat nu al vergeten?
Het is voor mij persoonlijk voldoende om Lotus, hoe mooi ook, volstrekt links te laten liggen.
Sorry, maar dat moest er even uit.
Inderdaad niet zo moeilijk te zien. Rusland is een verschrikkelijk voorbeeld van land met een dicatator die te laat tot de orde is groepen.
China is verder een groot gepolitiek probleem.

Helaas is het zo dat het overgrote gedeelte van alle produkten uit china komt. En dat china zelf enorme investeringen (havens, logistieke punten) al doet in europa.
Die afhankelijkheid wordt alleen maar meer.

En afhankelijk van welke kant je kijkt is de invasie door de amerikanen hoe gerechtvaardigd vanuit westerse blik ook van irak en afghanistan vanuit een andere kant bekeken niet heel veel anders.

En ik snap zeker als je een chinees merk compleet niet wil nemen om dit verder niet te steunen. Dat is in ieder geval een duidelijke keuze en een statement.

Overigens blijven bedrijven als heineken, unilever etc ook zaken doen.

Ik zelf ben er nog niet uit of ik op basis hier van individuele bedrijven moet boycotten. Dank voor je duidelijke mening hier over
 
  • Like
Reactions: Devils son
Het lijkt wel of Volkswagen management naar dezelfde business school geweest is als de top van de Nederlandse Spoorwegen 🤔
Dat is het probleem als het management geen lange termijn belangen heeft in het bedrijf en de bonussen zijn bepaalt op de resultaten van het volgende kwartaal.

Je zit dit vaak omgedraaid bij de Tesla bears, even de productie dicht gooien voor een betere lijn en een minder kwartaal laat de aandelenkoers hard dalen terwijl als je meer dan een IQ van 1 hebt snap je dat dit de kwartalen daarop dik wordt terugbetaald.
 
Dat is het probleem als het management geen lange termijn belangen heeft in het bedrijf en de bonussen zijn bepaalt op de resultaten van het volgende kwartaal.

Je zit dit vaak omgedraaid bij de Tesla bears, even de productie dicht gooien voor een betere lijn en een minder kwartaal laat de aandelenkoers hard dalen terwijl als je meer dan een IQ van 1 hebt snap je dat dit de kwartalen daarop dik wordt terugbetaald.
Niet de eerste die de plank mis slaat...... 5 jaar geleden ....

 

Weet niet of deze hier al was gepasseerd, maar deze vaak genoemde Tesla killer is nu zelf een vroege dood gestorven.
 
De Chinese automobielindustrie waaronder Geely heeft buiten China geen enkele produktie faciliteit.
Geely is meerderheidsaandeelhouder van Volvo Cars en Polestar, en heeft daardoor productie in Zweden, België en de VS. Geely heeft zo ook toegang tot de platformen van Volvo, die o.a. gebruikt worden door Lync & Co.
 
Ik ben gisteren voor de fun eens met de BYD Han gaan proefrijden.
Conclusie:
Een mooi aanbod voor de prijs die gevraagd wordt. Vermogen te over en meer dan snel genoeg zou ik zeggen met 3,9s naar 100 km/u. Het comfort is nog iets beter dan in onze e-tron. Stil, aangenaam afgeveerd, groot centraal scherm, een scherm achter het stuur én headup display. Verbruik is behoorlijk laag dankzij de stroomlijn (Cx van 0,23). Het lijkt me een perfect reiswagen. De zitplaatsen op de 2de rij zijn erg ruim en pure luxe. V2L.
Enkele nadelen: kleine koffer voor zo'n grote auto, sedan geen hatchback. Geen zelfsturing en ofwel heb ik de lane assist niet kunnen activeren ofwel zijn de mogelijkheden erg beperkt.
De BYD Seal stond er ook, maar daar kon niet mee proefgereden worden: zeer mooi ogende wagen met een modern en toch niet te spartaans interieur. Erg mooie stoelen ook. Prijs daarvan zou voor de RWD uitkomen op net onder 48k€ en voor de AWD (390 kW en 3,8s naar 100) net geen 52k€. Full option voor die prijs, net als de Han met V2L. Ook hier veel auto, snelheid, range voor een aanvaardbare prijs.
De Dolphyn en de Atto 3 maken het aanbod compleet. Ook niets mis mee.
En telkens voorzien van de LFP blade battery.
De tijd dat BYD uitgelachen werd door EM ligt duidelijk achter ons.
 
Zat net even te kijken bij Volvo…. Die EX30 is best een leuk bakkie! Qua prijs ook nog best aardig te doen. Met alle opties aangevinkt kom je voor een Ultra uitvoering, single engine extended range (netto 64kWh accu) op nog geen k€51 uit.

Verder, aadpoort aan de goeie kant. Leuke lichtblauwe kleur. (Weer eens wat anders dan misgrijs, donkergrijs, rouwwagengrijs of zwart) Downside, 8-9 maanden levertijd.

Maar we nemen hem mee in de selectie naast de Megane-e.
 
Last edited by a moderator:
Zat net even te kijken bij Volvo…. Die EX30 is best een leuk bakkie! Qua prijs ook nog best aardig te doen. Met alle opties aangevinkt kom je voor een Ultra uitvoering, single engine extended range (netto 64kWh accu) op nog geen k€51 uit.

Verder, aadpoort aan de goeie kant. Leuke lichtblauwe kleur. (Weer eens wat anders dan misgrijs, donkergrijs, rouwwagengrijs of zwart) Downside, 8-9 maanden levertijd.

Maar we nemen hem mee in de selectie naast de Megane-e.
Ik lees minstens 3 argumenten voor een Tesla. En er staan er maar 4 in.
 
Ik lees minstens 3 argumenten voor een Tesla. En er staan er maar 4 in.
Is niet voor mij, wordt voor de teerbeminde (zelfstandig ondernemer). Die wil geen Tesla (om meer redenen dan de 4 die jij hebt gevonden om wel een Tesla te kiezen ;) )

Als mijn MX klaar voor inruil zou zijn, zou ik er nog niet zo zeker van zijn dat de volgende een Tesla gaat worden. Maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.
 
  • Like
Reactions: Phil V