Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Het probleem is dat de Japanse overheid ook een megaschuld heeft, dus de vraag is of die Toyota kan redden. Tenminste, dat is wat ik er van begrijp.
Klopt, Hoogste schuld per inwoner wereldwijd. Maar als je die plek al hebt kan je er toch geen meer stijgen. YOLO (en China gaat de komende jaren zijn best doen de plek over te nemen, alhoewel ze dan nog heel wat plekken moeten stijgen. (bijna 10x zo weinig schuld pp als Japan, maar omdat de komende 30 jaar de bevolking halveert (terwijl ze nu al 100% van de bevolking aan leegstand hebben🤪) zijn ze dan ineens goed op weg)
 
Niet meer. Hij is stevig gegroeid ten opzichte van de vorige versies. Ook iets meer het uiterlijk van een Ioniq 5 gekregen, helaas snelladen tot 100 kW. Bummer.
De Kona heeft max. 1300L bagageruimte de model Y 2158L lijkt me een significant verschil?
Of heb ik de specs van de oude/verkeerde Kona?
 
  • Like
Reactions: RobsEV
In zijn ‘defense’; je kan die indruk wel krijgen omdat een kwart van die Polestars in Nederland worden verkocht 😄
Echt waar, als je hier in Europa - en zeker in Nederland - kijk, zou je denken dat de concurrentie het redelijk doet tegenover Tesla.

En dan ga je naar Noord-Amerika en zie je enkel maar Tesla's rijden.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Zijn geen echte concurrenten. Model Y is veel ruimer en biedt ook veel meer. Ook prijs/kwaliteit is de MY veel beter.
En dat laatste is niet waar. Ruimte/grootte is niet het enige argument bij een selectie van een nieuwe auto als je die ruimte helemaal niet nodig hebt. Heb je de nieuwe Kona al eens bekeken? Ik zie alle grappen en grollen die Tesla beloofd voor EAP en zelfs FSD (maar wel keurig met de waarschuwing dat het Level 2 autonomous drive is). V2L, HUD, beter werkende acc dan Tesla, noem maar op, het zit er op. Een model Y biedt niet meer (zelfs minder) behalve grootte en SuC. Mij boeit de grootte van een auto helemaal niet, wel de gadgets (;)), comfort en afwerking.

Ik ben er nog niet uit... De SuC's bieden wel een interessante optie voor vakanties. afijn straks maar even kijken op het event van Tesla.
 
Toch is de oude Kona een goede auto (en de nieuwe vast weer beter), bijna net zo zuinig als mijn Y, véél stiller in de wielophanging.. Over een jaar is de 4% bijtelling van de Kona van mijn vrouw voorbij en ik zou er graag een Y of 3 bijkopen voor haar, maar ondanks dat ze mijn Tesla's gewend is, wil ze daarna toch eigenlijk blijven doorrijden in haar Kona..
 
  • Like
Reactions: job-lek and NielsA
Klopt, Hoogste schuld per inwoner wereldwijd.
Hoogste staatsschuld per capita voor de goede orde. Wij draaien de boel om en zadelen bewoners vooral op met private schulden (hypotheken). Overigens is de hoge staatsschuld in Japan wel het gevolg van een geplofte vastgoedbubbel begin jaren '90, die destijds ook met hoge private- en bedrijfsschulden gemoeid ging. De nationale bank heeft toen de rol van 'borrower of last resort' op zich genomen in de balansrecessie die daarop ontstond. Zie het werk van econoom Richard Koo daarover.
 
En dat laatste is niet waar. Ruimte/grootte is niet het enige argument bij een selectie van een nieuwe auto als je die ruimte helemaal niet nodig hebt. Heb je de nieuwe Kona al eens bekeken? Ik zie alle grappen en grollen die Tesla beloofd voor EAP en zelfs FSD (maar wel keurig met de waarschuwing dat het Level 2 autonomous drive is). V2L, HUD, beter werkende acc dan Tesla, noem maar op, het zit er op. Een model Y biedt niet meer (zelfs minder) behalve grootte en SuC. Mij boeit de grootte van een auto helemaal niet, wel de gadgets (;)), comfort en afwerking.

Ik ben er nog niet uit... De SuC's bieden wel een interessante optie voor vakanties. afijn straks maar even kijken op het event van Tesla.
Hoe zit het met de software van de Kona? Wat me opviel tijdens de EV-experience dat bij concurrenten van Tesla vooral daar nog wat in te halen hebben. BYD, Zeekr, Xpeng, Nissan en Cupra etc. Het niet zo vloeiend werkt. Spraak herkenning is niet zuiver maar vooral de navigatie.
Mijn baseline is "navigeer naar centrum Parijs". Daar waar Telsa binnen 5 seconden de hele route uitplant met laden doen anderen het gewoon slecht.
Verstaan het niet. Laten niet zien waar je moet laden. of duurt gewoon lang.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Toch is de oude Kona een goede auto (en de nieuwe vast weer beter), bijna net zo zuinig als mijn Y, véél stiller in de wielophanging.. Over een jaar is de 4% bijtelling van de Kona van mijn vrouw voorbij en ik zou er graag een Y of 3 bijkopen voor haar, maar ondanks dat ze mijn Tesla's gewend is, wil ze daarna toch eigenlijk blijven doorrijden in haar Kona..
Ja, dat vindt mijn vrouw dus ook. 1 van de beslisfactoren.

De software van de Kona is gewoon goed (en tegenwoordig ook OTA), hoewel ik altijd Google maps gebruik. Die werkt gewoon perfect, niets op aan te merken.
 
En dat laatste is niet waar. Ruimte/grootte is niet het enige argument bij een selectie van een nieuwe auto als je die ruimte helemaal niet nodig hebt. Heb je de nieuwe Kona al eens bekeken? Ik zie alle grappen en grollen die Tesla beloofd voor EAP en zelfs FSD (maar wel keurig met de waarschuwing dat het Level 2 autonomous drive is). V2L, HUD, beter werkende acc dan Tesla, noem maar op, het zit er op. Een model Y biedt niet meer (zelfs minder) behalve grootte en SuC. Mij boeit de grootte van een auto helemaal niet, wel de gadgets (;)), comfort en afwerking.

Ik ben er nog niet uit... De SuC's bieden wel een interessante optie voor vakanties. afijn straks maar even kijken op het event van Tesla.

Ik heb hem wel eens bekeken en ik ben niet onder de indruk.

De Ionic 5 is de tegenhanger van de MY bij Hyundai. En ook die vind ik de mindere van de twee, al zijn ze meer aan elkaar gewaagd.

Maar goed, de Kona heeft minder range, laadt trager, rijdt trager, het ontwerp is uitzonderlijk rommelig en van binnen oogt het ook niet (dat is natuurlijk smaakgevoelig).

EAP werkt echt uitstekend als je het goed gebruikt. V2L bij de Kona is leuk. ACC van Tesla heb ik zelf geen problemen mee, dus geen idee waarom je dat beter vindt.

En voor mij niet zo belangrijk, maar velen wel: Kona mag maar 750 kg trekken. Tegenover 1.600 bij de MY.

Maar aan alles merk je dat de Kona bedoeld is voor een ander segment.