Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
  • Like
Reactions: ERvee and Maurice1
Stond op het punt een nieuwe model 3 te bestellen, maar vandaag toch nog een proefrit met een BMW i4 🫣.
Gaat iedereen natuurlijk zeggen, wat een achterhaalde auto, nep uitlaten en de model 3 is veel beter.

Gaan we zien. Ik koop prive, en de reden van de twijfel is heel simpel:

(i) ik maak mij zorgen over de restwaarde. Ook is inruil bij Tesla gedoe en lage prijzen lees hier overal. Doet BMW doorgaans beter (ook de dealers)
(ii) ik maak mij zorgen over de service. Onlangs met mijn lease auto voor onderhoud in Den Haag. Geen mens gezien en een rekening van ±1700 euro (nu natuurlijk voor de lease maatschappij, maar ik zou toch echt graag iemand willen spreken als er zulke kosten zijn).
(iii) heb toch liever een traditioneler autointerieur, ondanks dat de Model 3 nu goed bevalt en de highland ook best fijn was.
(iv) Tesla wordt te mainstream....

Ik weet het, op de i4, BMW als zodanig en dealers valt ook veel af te dingen. Als de proefrit niet bevalt blijf ik bij tesla. Als de proefrit wel bevalt alles nog maar is rustig afwegen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: ERvee
Stond op het punt een nieuwe model 3 te bestellen, maar vandaag toch nog een proefrit met een BMW i4 🫣.
Gaat iedereen natuurlijk zeggen, wat een achterhaalde auto, nep uitlaten en de model 3 is veel beter.

Gaan we zien. Ik koop prive, en de reden van de twijfel is heel simpel:

(i) ik maak mij zorgen over de restwaarde. Ook is inruil bij Tesla gedoe en lage prijzen lees hier overal. Doet BMW doorgaans beter (ook de dealers)
(ii) ik maak mij zorgen over de service. Onlangs met mijn lease auto voor onderhoud in Den Haag. Geen mens gezien en een rekening van ±1700 euro (nu natuurlijk voor de lease maatschappij, maar ik zou toch echt graag iemand willen spreken als er zulke kosten zijn).
(iii) heb toch liever een traditioneler autointerieur, ondanks dat de Model 3 nu goed bevalt en de highland ook best fijn was.
(iv) Tesla wordt te mainstream....

Ik weet het, op de i4, BMW als zodanig en dealers valt ook veel af te dingen. Als de proefrit niet bevalt blijf ik bij tesla. Als de proefrit wel bevalt alles nog maar is rustig afwegen.
Sterkte met dit luxeprobleem 😅.

Tip: neem onderhoudskosten mee in je overwegingen (als je relatief veel km's maakt kan dat nog wel eens harder oplopen dan een tussentijdse rekening van Euro 1.700,--)

Ik lees de uitkomst graag ;)
 
Stond op het punt een nieuwe model 3 te bestellen, maar vandaag toch nog een proefrit met een BMW i4 🫣.
Gaat iedereen natuurlijk zeggen, wat een achterhaalde auto, nep uitlaten en de model 3 is veel beter.

Gaan we zien. Ik koop prive, en de reden van de twijfel is heel simpel:

(i) ik maak mij zorgen over de restwaarde. Ook is inruil bij Tesla gedoe en lage prijzen lees hier overal. Doet BMW doorgaans beter (ook de dealers)
(ii) ik maak mij zorgen over de service. Onlangs met mijn lease auto voor onderhoud in Den Haag. Geen mens gezien en een rekening van ±1700 euro (nu natuurlijk voor de lease maatschappij, maar ik zou toch echt graag iemand willen spreken als er zulke kosten zijn).
(iii) heb toch liever een traditioneler autointerieur, ondanks dat de Model 3 nu goed bevalt en de highland ook best fijn was.
(iv) Tesla wordt te mainstream....

Ik weet het, op de i4, BMW als zodanig en dealers valt ook veel af te dingen. Als de proefrit niet bevalt blijf ik bij tesla. Als de proefrit wel bevalt alles nog maar is rustig afwegen.
i) Restwaarde is een slecht argument. Als de volgende auto goedkoper is, dan is het bedrag dat je bij moet leggen hetzelfde. Bij BMW weet je zeker dat je volgende auto duurder is en dat is waarom de restwaarde hoger is.
ii) Als je uitleg wilt hebben, dan kun je ook even naar binnenlopen. Het is niet dat dit verboden is.
iii) Kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten
iv) Er is een reden waarom Tesla mainstream wordt en dat is omdat mensen Tesla's beter waarderen dan die van de concurrentie. *

a) Een BMW i4 kost kaal €15k meer dan een Tesla Model 3 RWD en wie bestelt een BMW zonder opties aan te vinken zoals o.a. stoelverwarming.
b) De Tesla heeft 70 km meer WLTP range, want efficiënter.
c) De BMW weegt ook 200 kg meer, dus als er zoiets als MRB voor EV's komt...

*Als je bang bent dat je je witte Model 3 niet terug kunt vinden in een grote parkeerplaats met 20 andere witte Model 3's, dan kun je voor een mooie, hoogwaardige wrap kiezen en dan ben nog €10k goedkoper uit dan met de BMW i4.
 
De i4 overwegen is een rare flex.

Rijhulpsystemen die zo gebrekkig werken dat ze actief worden afgeraden door de verkopers, en een Euro NCAP ster minder omdat inderdaad die rijhulpsystemen zo slecht werken.

Blijft enkel over je restwaarde, maar niet vergeten dat elke BMW dealer er sowieso een korting op flanst.
 
Stond op het punt een nieuwe model 3 te bestellen, maar vandaag toch nog een proefrit met een BMW i4 🫣.
Gaat iedereen natuurlijk zeggen, wat een achterhaalde auto, nep uitlaten en de model 3 is veel beter.

Gaan we zien. Ik koop prive, en de reden van de twijfel is heel simpel:

(i) ik maak mij zorgen over de restwaarde. Ook is inruil bij Tesla gedoe en lage prijzen lees hier overal. Doet BMW doorgaans beter (ook de dealers)
(ii) ik maak mij zorgen over de service. Onlangs met mijn lease auto voor onderhoud in Den Haag. Geen mens gezien en een rekening van ±1700 euro (nu natuurlijk voor de lease maatschappij, maar ik zou toch echt graag iemand willen spreken als er zulke kosten zijn).
(iii) heb toch liever een traditioneler autointerieur, ondanks dat de Model 3 nu goed bevalt en de highland ook best fijn was.
(iv) Tesla wordt te mainstream....

Ik weet het, op de i4, BMW als zodanig en dealers valt ook veel af te dingen. Als de proefrit niet bevalt blijf ik bij tesla. Als de proefrit wel bevalt alles nog maar is rustig afwegen.
Ook leuk, ben benieuwd hoe deze je gaat bevallen.
Heb mijn eerste M3P ook zelf gekocht. Was 70k en kreeg (net) 32 terug. Das 38 afschrijving. Maar ook net een nwe MYP voor 54,5 teruggekocht en dan is afschrijving ineens een stuk minder(22,5) en geen onderhoudskosten in bijna 5 jaar(alleen winterset gekocht). Heb wel de M3P zelf verkocht want via Tesla een inruil om te huilen. De M3P erbij houden was geen optie: Mijn echtgenote vond mijn M3P niet fijn , sportiviteit zoekt zij in het lopen van marathons en wilde derhalve niet een lage(en als bijgevolg een sportievere)auto(ze is ook niet zo groot). Nu een jong gebruikte hybride Mini countryman daarvoor in de plaats. BMW kwaliteit, maar instellingen en bedieningen ver achter op tesla. Ook de range elektrisch is zeer beperkt, maar voor het doel meestens effectief. Hiernaast nog meer bedenkelijke functionaliteiten(gekke led sfeer verlichting..), maar wel weer gewoon dealer netwerk. We gaan het zien. Gebruiken verder de MYP zoveel mogelijk(deze dagen echter niet want heb hiervoor nog geen winterset en de Mini staat op all weathers.
Denk overigens dat restwaarde perikelen nu ook wel zo opspelen door de onzekerheid wat onze regering gaat doen tav het elektrisch rijden. In het slechtste scenario ga je ook met de BMW veel afschrijven….
 
Stond op het punt een nieuwe model 3 te bestellen, maar vandaag toch nog een proefrit met een BMW i4 🫣.
Gaat iedereen natuurlijk zeggen, wat een achterhaalde auto, nep uitlaten en de model 3 is veel beter.

Gaan we zien. Ik koop prive, en de reden van de twijfel is heel simpel:

(i) ik maak mij zorgen over de restwaarde. Ook is inruil bij Tesla gedoe en lage prijzen lees hier overal. Doet BMW doorgaans beter (ook de dealers)
(ii) ik maak mij zorgen over de service. Onlangs met mijn lease auto voor onderhoud in Den Haag. Geen mens gezien en een rekening van ±1700 euro (nu natuurlijk voor de lease maatschappij, maar ik zou toch echt graag iemand willen spreken als er zulke kosten zijn).
(iii) heb toch liever een traditioneler autointerieur, ondanks dat de Model 3 nu goed bevalt en de highland ook best fijn was.
(iv) Tesla wordt te mainstream....

Ik weet het, op de i4, BMW als zodanig en dealers valt ook veel af te dingen. Als de proefrit niet bevalt blijf ik bij tesla. Als de proefrit wel bevalt alles nog maar is rustig afwegen.
Proefrit gemaakt.

Conclusie: de i4 staat op dit moment op nummer 1. Ja, duurder, iets minder bereik (edrive40 zit een beetje tussen de Rwd en LR in) en minder gadgets. Maar ook weer niet zaken die ik ga 'missen'.

Wel 'voelt' de i4 als een auto uit een ander segment. Rijdt ook zo wat mij betreft.
Rijeigenschappen vond ik in ieder geval zeer plezierig. Echt onder de indruk van de rust aan boord en uberhaupt het comfort tijdens het rijden.
Niet zo vinnig als mijn huidige LR, maar een lekkerdere mix. Heeft de highland natuurlijk ook al beter voor elkaar. Toch echt nog steeds meer balans dan de highland Rwd waar ik mee gereden heb. Kinderen zaten ook beter achterin. Ik kan achter mezelf zitten, kan ik niet bij de Model 3. Hatchback ook prettig. Een Model Y wil ik niet. Infotainment bij Tesla wel beter, maar is voor mij niet doorslaggevend.

Prijsverschil is uiteindelijk ook overzichtelijk en verwaarloosbaar over 5 jaar en zeker niet zo groot als hierboven wordt geschreven (al vergelijk ik met een LR, niet met een Rwd). Verschil is denk ik dat er bij Tesla (behalve prijsverlagingen) van korting geen sprake is.

Ik weet het, voor alle argumenten zijn (terecht) ook weer tegenargumenten mogelijk. Maar neem jullie feedback zeker mee!

De i4 overwegen is een rare flex.

Rijhulpsystemen die zo gebrekkig werken dat ze actief worden afgeraden door de verkopers, en een Euro NCAP ster minder omdat inderdaad die rijhulpsystemen zo slecht werken.

Blijft enkel over je restwaarde, maar niet vergeten dat elke BMW dealer er sowieso een korting op flanst.
De overgang naar een ICE zou een rare flex zijn, maar ik schat zo in dat jij iedere auto buiten Tesla een rare flex vindt :)

Opmerking over rijhulpsystemen begrijp ik deels, als je naar de Eurocap score kijkt.

Rijhulpsystemen die je meer dagelijks gebruikt zoals ACC werkte prima (beter) dan de ACC op mijn huidige tesla 3. Om nog maar te zwijgen over de pdc sensoren en dergelijke ten opzichte van een nieuwe model 3. Over de ruitenwissers hebben we het maar helemaal niet..
 
Last edited:
De i4 overwegen is een rare flex.
Correctie: Dat kan jij je niet voorstellen. Je rijdt zelf een Model X Plaid en je vind de keuze van iemand om geen Tesla te rijden vreemd. Ik snap waarom iemand een Plaid wil rijden (helemaal als je Tesla fan bent), maar het heeft niets te maken met rationele keuzes. Als iemand dan een BMW i4 overweegt vind ik dat rationeler dan een een MX Plaid.

Rijhulpsystemen die zo gebrekkig werken dat ze actief worden afgeraden door de verkopers, en een Euro NCAP ster minder omdat inderdaad die rijhulpsystemen zo slecht werken.
Net zoals de verkopers bij Tesla in de showroom FSD afraden (was bij mij i.i.g. wel zo)? Ik vind de auto-pilot van de huidige Tesla ook niet geweldig. Bij elke lane-change moet je de auto-pilot er afhalen en weer opzetten. Op een provinciale weg werkt het prima, maar laten we niet doen alsof Tesla dit zo lekker voor elkaar heeft. Euro NCAP sterren haal je ook met irritante snelheidswaarschuwingen. Dan liever een ster minder.

Wel 'voelt' de i4 als een auto uit een ander segment. Rijdt ook zo wat mij betreft.
Ik kan me het helemaal voorstellen. Ik heb na 5 jaar Tesla Model S nu zelfs weer een Duitse brandstofauto. Dat was bedoeld als tijdelijk, totdat de M3 Highland beschikbaar zou zijn, maar ik merk dat ik aan mijn huidige auto gewoon veel meer plezier beleef dan aan de Tesla. Niet omdat het een ICE is, maar gewoon het gevoel dat ik bij de auto heb. Dat is heel subjectief en ik begrijp best dat een ander zich daar niet in kan verplaatsen. Maar ik zou ook blijer worden van een BMW interieur dan die van een Tesla.

Ik zal enkel weer een Tesla aanschaffen als ik meer ga rijden. Objectief gezien heb je gewoon de meeste value-for-money. Zeer efficient, lage prijs, goede uitrusting, dus ik begrijp heel goed dat de Model Y de bestverkochte auto van Europa is. De Model 3 past al iets beter bij me, maar om voor die 10.000km/jaar er nog een auto naast te zetten vind ik voorlopig jammer.

Niet zo vinnig als mijn huidige LR, maar een lekkerdere mix. Heeft de highland natuurlijk ook al beter voor elkaar. Toch echt nog steeds meer balans dan de highland Rwd waar ik mee gereden heb. Kinderen zaten ook beter achterin. Ik kan achter mezelf zitten, kan ik niet bij de Model 3. Hatchback ook prettig. Een Model Y wil ik niet. Infotainment bij Tesla wel beter, maar is voor mij niet doorslaggevend.
Ik denk dat je redelijk vergelijkbaar over auto's denkt als ik. Een Model Y is rationeel de beste keuze, maar het is niet mijn auto. Infotainment is bij Tesla wellicht beter, maar ik heb zelfs in een 10 jaar oude auto Apple CarPlay ingebouwd en dan vind ik het eigenlijk al goed genoeg. Wat rest is een goede audiosysteem en dat is bij BMW ook gewoon mogelijk.

Prijsverschil is uiteindelijk ook overzichtelijk en verwaarloosbaar over 5 jaar en zeker niet zo groot als hierboven wordt geschreven (al vergelijk ik met een LR, niet met een Rwd). Verschil is denk ik dat er bij Tesla (behalve prijsverlagingen) van korting geen sprake is.
Die snap ik niet helemaal, want ik heb zelf de configurator van de i4 ook wel eens aangeslingerd en -zelfs als je niet los gaat op opties- ga je minstens naar 70K toe (en makkelijk daarboven). Nu moet iedereen lekker zelf weten wat die koopt, maar zelfs met een M3 LR is het prijsverschil al gauw 15.000 euro.

De overgang naar een ICE zou een rare flex zijn, maar ik schat zo in dat jij iedere auto buiten Tesla een rare flex vindt :)
Ik heb die rare flex (tijdelijk) gemaakt en ik moet zeggen dat het me 100% meevalt. Had echt het gevoel dat ik 20 jaar terug de tijd in zou gaan, maar ik beleef eigenlijk weer veel meer plezier aan het autorijden. Waar ik mij in de Tesla bijna verveelde en de neiging had om op de telefoon te gaan kijken, ben ik nu weer lekker aan het rijden. Moet ik wel bij zeggen dat ik hooguit 1 dag per week langer dan 1 uur in de auto zit. Zou ik meer gaan rijden, dan snel weer een EV...

Rijhulpsystemen die je meer dagelijks gebruikt zoals ACC werkte prima (beter) dan de ACC op mijn huidige tesla 3. Om nog maar te zwijgen over de pdc sensoren en dergelijke ten opzichte van een nieuwe model 3. Over de ruitenwissers hebben we het maar helemaal niet..
Ik heb een Audi eTron gereden en die vond ik ook prettiger dan mijn Model S (en die had dan nog EAP).

Benieuwd wat het gaat worden. De neus van de BMW 4 serie vond ik spuuglelijk, maar ik begin er aan te wennen en op de i4 vind ik hem helemaal niet zo verkeerd. De rest van de auto vind ik prachtig en kan me voorstellen dat die hoog op je lijstje staat...
 
Auto's koop je met je hart niet je hoofd (de meeste althans). Je koopt een imago een fantasie. Gelukkig maar anders werd het een saaie boel. Hier kopen de meeste een Tesla op het BMW forum een BMW, etc ......

En zodra je hem hebt ga je iedereen met feiten onderbouwd uitleggen waarom (het wel welbekend "die van mij kan ...."). Discussies die je meestal niet wint.
 
Klopt helemaal wat bugboy en prettig schrijven. Is een hoofd versus hard discussie. Zo koos ik 12 jaar terug mijn eerste leaseauto, nog jong werkend.
De twee opties die over bleven waren een Volvo V40 een BMW 1-serie (F20). Laatste niet de mooiste. Had de Volvo V40 al ingediend bij de leasemaatschappij en last minute teruggetrokken. Ik werd er gewoon niet 'blij' van. Ben ik daarmee een BMW-fan? Eerlijk gezegd helemaal niet, de meeste BMW's vind ik heel erg lelijk.

Echter, komen hoofd en hard hier dichter bij elkaar dan je zou denken. Configurator prijzen zeggen niet alles....
 
Ik zou wel eens benieuwd willen zijn wat het verbruik en uitstoot van zo'n auto is. Je voegt met een electromotor en accu best wat gewicht toe, maar je kan wel beter in het efficiënte werkgebied van de motor blijven en je kan natuurlijk regenereren. Maar het is een beetje een oplossing als de waterstofmotor die gewoon waterstof verbrand. Het klinkt allemaal aardig, maar onderaan de streep is het niks.
Dat efficiënte werkgebied beweert Mazda ook met de CX30 REV, maar als je dan in de specs duikt en hij rijdt 1 op 12 op benzine, dan gaat daar toch iets mis denk ik.
 
Dan heb je niet goed gekeken. Er is altijd iemand beschikbaar.

Dat had ik voorspeld. Ze zijn zo incontournabel dat ze de nieuwe kevers of golfs worden.
Daar haken mensen op af.
Maar dat maakt de kwaliteit er niet minder op. Is enkel perceptie.
Dat ‘mainstream’ argument vind ik zo’n bullshit.
Als je naar auto’s in het budget van pakweg de Y kijkt, dan is daar geen enkele ‘unieke’ auto in te vinden.
Tenzij je vindt dat een combinatie van een paar rare opties een auto uniek maakt…
Grijze BMW’s met bruine zetels en geborsteld alu met een set M velgen of zo.
Dat is gewoon stomme marketing om je leasebudget op te krijgen.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and Phil V
Dat ‘mainstream’ argument vind ik zo’n bullshit.
Als je naar auto’s in het budget van pakweg de Y kijkt, dan is daar geen enkele ‘unieke’ auto in te vinden.
Tenzij je vindt dat een combinatie van een paar rare opties een auto uniek maakt…
Grijze BMW’s met bruine zetels en geborsteld alu met een set M velgen of zo.
Dat is gewoon stomme marketing om je leasebudget op te krijgen.
Net wat ik ook denk, maar hou het in de gaten. Er zijn meer mensen als @pieter!
Perceptie is een lastige om om te buigen.
Ik hoor vaak. “X kreeg een BMW van zijn werk”. Vaak koos hij zelfs een kleine BMW boven een grotere en beter uitgeruste Peugeot of Toyota.
Nu hoor ik vaak: “Y moest een Tesla nemen van zijn werk”. Zegt genoeg.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Net wat ik ook denk, maar hou het in de gaten. Er zijn meer mensen als @pieter!
Perceptie is een lastige om om te buigen.
Ik hoor vaak. “X kreeg een BMW van zijn werk”. Vaak koos hij zelfs een kleine BMW boven een grotere en beter uitgeruste Peugeot of Toyota.
Nu hoor ik vaak: “Y moest een Tesla nemen van zijn werk”. Zegt genoeg.

Dat is nogal een stelling, volgens mij kennen wij elkaar niet. Het mainstream argument is voor mij zoals je hierboven zou kunnen lezen bovendien van ondergeschikt belang. Om te kunnen zeggen dat ik een bmw heb is het helemaal niet, ik hoef geen status te ontlenen aan een auto.

Anderzijds heb ik er begrip voor dat daar op wordt geschoten, is immers de meest arbitraire van het rijtje redenen verder te kijken dan tesla.

Let wel: ik ben er nog niet helemaal uit hoor, maar de bmw staat voor nu wel op 1.