Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
  • Like
Reactions: Maurice1
De budget Model X (met alles manueel in te stellen en harde plastics)

Een dikke 2-3 seconden wachten tot de interface reageert op die haptic feedback buttons vanaf 4m17s. Het systeem kon al niet meer volgen toen de reviewer elke knop in het rijtje indrukte. Reasonably responsive interface, zegt de reviewer. 😆

In mijn ogen het grootste struikelblok van de klassiekere automotive vrienden: de slome interface en de 7-8 schermen waar je door moet om een optie aan of uit te zetten.
 
  • Like
Reactions: prettig and wooter
Voor een ieder die geïnteresseerd is hoe Tesla zich nou eigenlijk ontwikkelt t.o.v. andere automerken:
(en dus even onafhankelijk van wat een ieder denkt op de weg te zien of van zijn kennissen bij de koffie hoort… :) )

Screenshot 2024-02-08 at 13.30.07.png


Zoals de maker van dit overzicht analyseert:
Tesla lost market share in 2021 and in 2022, but gained market share in 2023. This despite having only 2 models, despite selling BEVs twice the price of the Chinese-BEV average, and despite having the largest unit number to grow from - increasing their total fleet by 50%.

Keep complaining about the stock price if you want, but this is an absolutely stunning performance from the market leader.
 
Last edited:
Tesla lost market share in 2021 and in 2022, but gained market share in 2023.
Dat is inderdaad heel verbazend, in een jaar waar het aanbod aan modellen wereldwijd zo zowat verdubbeld is.
De koning zijn in het land der blinden is gemakkelijk, dat kan eenoog.
Maar koning zijn als nieuwkomer in het land met heel veel scherpshutters, dan ben je zeker eenoog niet.
Oei. Manke beeldspraak. Een scherpschutter heeft maar 1 oog nodig.
 
Kanttekening natuurlijk dat dit deels werd mogelijk gemaakt door voldoende productiecapaciteit, en daling van de prijzen zodat concurrenten duurder zijn.
Nobrainer.
Marktaandeel is het gevolg van prijs/kwaliteit tov van de benchmark en uberhaupt (tijdig) kunnen leveren.
Kortstondig kan men dat wat opkrikken met hype, marketing en een goed salesapparaat, maar dat blijft meestal niet lang duren.
Bij Tesla heeft even dat eerste gespeeld en kwam er wellicht door het wegvalken ervan in 21 en 22 een dipje in marktaandeel, maar dat ze dat te boven komen is inderdaad het feit dat ze qua prijs/kwaliteit (ik reken vlot leveren daarbij) incontournable geworden zijn.
Zie ook mij eerdere stelling dat ze de nieuwe kever/golf zijn.
 
maar dat ze dat te boven komen is inderdaad het feit dat ze qua prijs/kwaliteit (ik reken vlot leveren daarbij) incontournable geworden zijn.
Sinds de prijsverlagingen in het voorjaar van 2023 zijn heel wat bedrijven toch overstag gegaan. Je kan het financieel niet maken om voor 50K een Hyundai te bestellen waar je 20 maanden op moet wachten, als je op een maand tijd een Tesla voor 10K minder kan krijgen.