Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Aanwijzing voor alle fabrikanten: richtingaanwijzers, alarmlichten, ruitenwissers, claxon en SOS moeten via een fysieke knop beschikbaar zijn, anders geen 5* NCAP rating.


Ik heb niet helemaal op het netvlies hoe de ruitenwisser werkt bij de stalk-less Tesla, maar afgezien daarvan lijkt me niet dat we op het traject zaten om deze functies via het touchscreen te laten werken. Laat staan dat het handig is.
 
  • Like
Reactions: Koifim
Aanwijzing voor alle fabrikanten: richtingaanwijzers, alarmlichten, ruitenwissers, claxon en SOS moeten via een fysieke knop beschikbaar zijn, anders geen 5* NCAP rating.


Ik heb niet helemaal op het netvlies hoe de ruitenwisser werkt bij de stalk-less Tesla, maar afgezien daarvan lijkt me niet dat we op het traject zaten om deze functies via het touchscreen te laten werken. Laat staan dat het handig is.
Bij de model S is het zo: je drukt op het ruitenwisserklopje op het stuur, hierdoor gaat hij één keer wissen , bij langer drukken gaan ook de sproeiers. bij het drukken komt de er enkele seconden een pop-up menu op het scherm met de verschillende wisser snelheden. hieruit kan je dan een keuze maken door middel van het linkse scrolwiel op het stuur. Je moet dus het scherm niet aanraken.
 
Ruitenwissers bijvoorbeeld. 1x wis/was is niet ruitenwisser.

Toch wel. Bij de Y en 3 werkt het precies zoals Xfrank's S:
Bij de model S is het zo: je drukt op het ruitenwisserklopje op het stuur, hierdoor gaat hij één keer wissen , bij langer drukken gaan ook de sproeiers. bij het drukken komt de er enkele seconden een pop-up menu op het scherm met de verschillende wisser snelheden. hieruit kan je dan een keuze maken door middel van het linkse scrolwiel op het stuur. Je moet dus het scherm niet aanraken.

Edit: bij de oude 3 en de Y werkt het wel ietsje anders: je moet het knopje dieper indrukken om te sproeien. Bij de "hendellozen" is het blijkbaar "langer indrukken" geworden. Feit blijft dat je het allemaal met knopjes kan bedienen, dus letterlijk voldoen ze aan de eisen.
 
  • Like
Reactions: SandeepT and Krisja
Toch wel. Bij de Y en 3 werkt het precies zoals Xfrank's S:


Edit: bij de oude 3 en de Y werkt het wel ietsje anders: je moet het knopje dieper indrukken om te sproeien. Bij de "hendellozen" is het blijkbaar "langer indrukken" geworden. Feit blijft dat je het allemaal met knopjes kan bedienen, dus letterlijk voldoen ze aan de eisen.
Nee, want dan moet je alsnog het scherm gebruiken, en niet een hardwarematige stengel zoals wordt bedoeld.
 
Waarom zou je het scherm moeten gebruiken?

Eenmaal op het knopje drukken en je kan via linker scrolwiel wissers in manueel zetten alsook snelheid
Ik denk dat ze willen dat er tactiele feedback is, zodat je je ogen op de weg kan houden. Met het scrollwiel moet je nog steeds op het scherm kijken om bevestiging van je actie te krijgen.
Maar is inderdaad overkill en geen veiligheidsissue. Als ze te veel gaan is er geen veiligheidsrisico. Als ze te weinig gaan is de knop een optie om de noodsituatie snel te verhelpen.
 
Ik denk dat ze willen dat er tactiele feedback is, zodat je je ogen op de weg kan houden. Met het scrollwiel moet je nog steeds op het scherm kijken om bevestiging van je actie te krijgen.
Maar is inderdaad overkill en geen veiligheidsissue. Als ze te veel gaan is er geen veiligheidsrisico. Als ze te weinig gaan is de knop een optie om de noodsituatie snel te verhelpen.
Met mijn vorige Kia (of eender welke wagen met stalks) is de snelheid van de wissers aanpassen ook maar op gevoel. Ofwel moet je op de stalk kijken ofwel krijg je ergens op een of ander schermpje een bevestiging van de gekozen stand. Ik zie geen verschil met het stalkless bedienen van de ruitenwissers…
 
  • Like
Reactions: SandeepT
Ik denk dat ze willen dat er tactiele feedback is, zodat je je ogen op de weg kan houden. Met het scrollwiel moet je nog steeds op het scherm kijken om bevestiging van je actie te krijgen.
Ruitenwisser moet harder? Klik.. nog niet hard genoeg? Klik.. oh, zachter? Klik andere kant op. Hoef je niet voor op het scherm te kijken. Je ziet toch of ze snel genoeg zijn?

@horta, vandaag leerde je dat je het scrollwieltje kan gebruiken? :D
 
  • Funny
Reactions: Krisja
In ander nieuws zag ik vandaag deze foto voorbijkomen met stapels (letterlijk!) BYD's die klaar staan voor verscheping:

BYD-noRoRo.jpeg


Wow! Waarom heeft niemand bij Tesla Logistics dit bedacht? Zo te zien zijn ze hier gebundeld op standaard container formaat en kunnen ze zometeen in hoog tempo met een kraan op een containerschip gezet worden. Dat zal toch veel efficienter (=goedkoper) zijn dan stuk voor stuk een RoRo op en af rijden?

Met andere woorden: puntje gescoord voor BYD hier.
 
In ander nieuws zag ik vandaag deze foto voorbijkomen met stapels (letterlijk!) BYD's die klaar staan voor verscheping:

View attachment 1024981

Wow! Waarom heeft niemand bij Tesla Logistics dit bedacht? Zo te zien zijn ze hier gebundeld op standaard container formaat en kunnen ze zometeen in hoog tempo met een kraan op een containerschip gezet worden. Dat zal toch veel efficienter (=goedkoper) zijn dan stuk voor stuk een RoRo op en af rijden?

Met andere woorden: puntje gescoord voor BYD hier.

Ik denk niet (maar heb er niet aan gerekend) dat het voordeel hem zit in het sneller laden van schepen.
Het idee erachter is volgens mij dat de auto’s in (natuurlijk niet bovendeks) een traditioneel containerschip gezet kunnen worden.
BYD wil zo snel mogelijk heel veel auto’s exporteren en is nog bezig met het bouwen van zijn eigen transportschepen.
Die transportcapaciteit is nog niet klaar en op deze manier kan het transport dus al beginnen.
Wat je hier feitelijk ziet is de nachtmerrie van de Europese autofabrikanten.
 
Ruitenwisser moet harder? Klik.. nog niet hard genoeg? Klik.. oh, zachter? Klik andere kant op. Hoef je niet voor op het scherm te kijken. Je ziet toch of ze snel genoeg zijn?

@horta, vandaag leerde je dat je het scrollwieltje kan gebruiken? :D
Nee hoor, dat wist ik al lang. :p Ik kijk echter iets verder dan mijn neus lang is, en probeer in de gedachten van de wetgever te kruipen, of in dit geval, old auto. Blijkbaar is dat voor de high-tech Tesla rijders iets te hoog gegrepen, begrijpen wat een ander wil. :p
 
Okay. Niet iedereen weet dat, of ben ik de enige die er pas na een paar weken achter kwam?

Verder lees ik nergens dat de ruitenwissers op stengels moeten zitten of dat NCAP dat zo wil. Ik zie slechts "fysieke knoppen" en daar voldoen ook de nieuwste Tesla's aan.

Ik zie bijvoorbeeld ook niet dat de toeter midden op het stuur moet zitten, en dat is maar goed ook. Franse auto's hebben die al generaties lang aan het uiteinde van een stengel zitten. Blijkbaar is die interface toch niet zó strak geregeld.