You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ze moeten er nog wel 10 jaar aan knutselen. De subsidiepotten worden al voorgesorteerd. Met dit soort fundamentele hobbybob gedoe kan ik overigens wel leven.
Waterstof, een wat uit de hand gelopen verhaal over het maken en de kosten van waterstof
Waterstof via steam reforming
Waterstof kan gemaakt worden door verhitting van aardgas, zogenaamde steam reforming. Deze productiewijze is uiterst milieubelastend. Per geproduceerde kg waterstof, met noemt dit grijze waterstof, wordt er 10,6 kg CO2 de atmosfeer ingeblazen. Dan heeft men het over blauwe waterstof, ook gemaakt met steam reforming maar waarvan men de CO2 afvangt en onder de grond stopt. 99% van alle waterstof, nu jaarlijks 720.000 ton, wordt grijs geproduceerd.
Waterstof via elektrolyse
Deze - groene - waterstof wordt gemaakt uit duurzame elektriciteit van zonnepanelen en windmolens.
De waterstof ontstaat door ontleding van water in zuurstof en waterstof. Hiervoor is heel veel elektriciteit nodig. Het vervolg van dit stuk gaat over elektrolyse.
Wat weegt waterstof?
1 m3 waterstof weegt 84,1 gram
1 kg waterstof = 11.891 m3 waterstofgas bij 1 bar en 15°C.
Hoeveel elektriciteit kost het om waterstof te maken
Om 1 m3 waterstof te maken, gewicht 84,1 gram, is volgens NEL Noorwegen 3,8 kWh elektriciteit nodig. Dit is wel op stackniveau. Voor 1 kg waterstof is dus 11,89 x 3,8 = 45,2 kWh nodig. De druk is dan nog 15 bar.
Voor diverse nabewerkingen en comprimeren tot 350 bar is minimaal 13% extra energie nodig.
Per netto kg waterstof van 350 bar is dus 51,1 kWh nodig. 350 bar wordt meestal in vrachtauto’s en bussen getankt.
Moet het 700 bar worden, dat wordt in principe in personenauto’s getankt, dan komt er nog eens 13% bij en wordt het 57,7 kWh. Dit komt in de buurt van de waarden die Hydrogenics publiceert. Hydrogenics komt gemiddeld tot 65 kWh om een kg waterstof te maken.
Hoewel NEL zegt 3,8 kWh nodig te hebben voor 84,1 gram waterstof, melden de meeste andere bronnen dat er totaal tussen 4,5 en 7,5 kWh per m3 waterstof (84,1 gram) nodig is. Zeg dat het gemiddeld 6 kWh is, dan is dit 58% meer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Polymer_electrolyte_membrane_electrolysis
Transport waterstof versus benzine/diesel
Een waterstof tankauto kan maximaal 500 kg waterstof vervoeren. Daarmee kunnen 100 auto’s worden getankt.
https://hydrogeneurope.eu/hydrogen-transport-distribution
Een vergelijkbare benzine tankauto vervoert 25.000 liter benzine.
Gemiddeld is het brandstofverbruik van de Nederlandse leaseauto rond 6 ltr/100 km. Ik heb voor het gemak benzine en diesel samengevoegd.
Om 500 km af leggen hebben die auto’s 30 liter brandstof nodig.
Met één tankauto met 25.000 liter benzine of diesel kunnen 833 auto’s van 30 liter brandstof worden voorzien.
Dat is dus 8,3 maal zoveel als de waterstof tankauto.
Energie inhoud waterstof versus benzine/methaan
1 kg waterstof bevat evenveel energie als 2,4 kg methaan of 2,6 kg benzine.
Als de energie-inhoud wordt bekeken in functie van het volume, dus uitgedrukt in MJ/m3, dan is de specifieke energie-inhoud van waterstof relatief laag, 10,8 MJ/m3; methaan levert 35,9 MJ/m3.
Extra windmolens nodig
Er zijn 1500 windmolens van 8 MW meer nodig om de Nederlandse personenauto's op waterstof te kunnen laten rijden. Deze windmolens wekken maximaal continue 8 MW * 1500 = 12.000 MW op. 12.000 MW is 12.000.000 kWh.
Om zonder verlies de stroom van 1500 windmolens om te zetten naar waterstof is 700 * 12.000.000 = 8.400.000.000 euro ( 8,4 miljard euro) aan elektrolysers nodig.
Dit komt bovenop de 45 miljard euro voor de extra benodigde windmolens. Totaal 53,4 miljard meerkosten boven de benodigde 500 windmolens om de accu’s van alle Nederlandse personenauto’s rechtstreeks te laden. Extra financieringslasten, afschrijving, onderhoud voor de route via waterstof zijn te begroten op 6 miljard euro per jaar.
Wat kost een elektrolyse fabriek
NEL Noorwegen begroot 700 euro per om te zetten kWh.
https://nelhydrogen.com
Prijzen elektrolysers
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360319917344956
Elektrolyse fabriek techniek en levensduur
Een elektrolyse fabriek gaat 10 tot 20 jaar mee.
De elektrolyse stacks gaan maximaal 7 jaar mee, maar na 5 jaar is de capaciteit al met 25% afgenomen. Na vijf jaar worden deze gemiddeld vervangen.
PEM elektrolysers, de huidige top-of-the-bill elektrolysers zijn mede duur door het intensieve gebruik van kostbare metalen. Als mensen het dure gebruik van kobalt en lithium in accu’s bezwaarlijk vinden, dan is het goed te weten dat dit voor elektrolysers nog veel bezwaarlijker is. Weet dan ook dat de zeldzame metalen in elektrolysers niet zijn te recyclen, ze worden echt opgebruikt.
Li-ion accu’s met kobalt en lithium kunnen tot 95% worden gerecycled.
Gebruik kostbare metalen in elektrolyse stacks
Bipolar/separator plate material
Titanium or gold and platinum coated titanium
Catalyst material on the anode
Iridium
Catalyst material on the cathode
Platinum
Anode PTL material
Titanium
Cathode PTL material
Carbon paper/carbon fleece
https://en.wikipedia.org/wiki/Polymer_electrolyte_membrane_electrolysis
Transport waterstof versus benzine/diesel
Een waterstof tankauto kan maximaal 500 kg waterstof vervoeren. Daarmee kunnen 100 auto’s worden getankt.
https://hydrogeneurope.eu/hydrogen-transport-distribution
Een vergelijkbare benzine tankauto vervoert 25.000 liter benzine.
Gemiddeld is het brandstofverbruik van de Nederlandse leaseauto rond 6 ltr/100 km. Ik heb voor het gemak benzine en diesel samengevoegd.
Om 500 km af leggen hebben die auto’s 30 liter brandstof nodig.
Met één tankauto met 25.000 liter benzine of diesel kunnen 833 auto’s van 30 liter brandstof worden voorzien.
Dat is dus 8,3 maal zoveel als de waterstof tankauto.
Ik had het artikel wel doorgestuurd naar mijn grote vriend Ad van Wijk. Maar ik heb nooit een bedankje van hem gekregen
Waterstofauto's zijn de toekomst!!! [/sarcasm]
Zie hieronder hoe Toyota die ontwikkeling voor zich ziet. Ik denk dat het erg rustig blijft aan de waterstoftankstations.
Waterstof wordt, met name op dit moment, weer gepromoot als 'het nieuwe gas'.Waterstofauto's zijn de toekomst!!! [/sarcasme]
Zie hieronder hoe Toyota die ontwikkeling voor zich ziet. Ik denk dat het erg rustig blijft aan de waterstoftankstations.
View attachment 356380
Pff vast weer zo'n Tesla fanboy die schrijverIn het FD een goed, simpel stuk over waterstof:
https://fd.nl/futures/1279647/water-stof-tot-nadenken
Leuke titel ook
Die drie maal zo hoog klopt niet hoor. Als de FCEV op GROENE WATERSTOF dient te rijden - en dat moet toch het uitgangspunt zijn als je geen CO2-uitstoot beoogt - dan is het verschil nog veel groter, want groene waterstof is ongeveer 5 maal zo duur als het huidige "aardgas-waterstof".Pff vast weer zo'n Tesla fanboy die schrijver
Ik vind het wel jammer dat zelden heel duidelijk wordt onderstreept dat per definitie de energiekosten per kilometer voor een FCEV minstens driemaal zo hoog liggen als voor een BEV, het portemonnee argument.
(En als slagroom op de taart hoeveel je dagelijks ziet verdampen).
Dat zeg ik:Die drie maal zo hoog klopt niet hoor. Als de FCEV op GROENE WATERSTOF dient te rijden - en dat moet toch het uitgangspunt zijn als je geen CO2-uitstoot beoogt - dan is het verschil nog veel groter, want groene waterstof is ongeveer 5 maal zo duur als het huidige "aardgas-waterstof".
Dus, met een voorzichtig naar beneden bijgestelde conclusie:
RIJDEN OP WATERSTOF IS TIEN MAAL ZO DUUR ALS ELEKTRISCH RIJDEN PER KM