De strekking van de term ‘verdringen’ is dat er door het onderwerp van de zin (A) iets anders (noem het B) verdreven/weggejaagd wordt.Iedereen mag het noemen hoe hij/zij wil. Ik noem het verdringing omdat dat dat letterlijk het geval is.
Ik maak graag duidelijk wat de gevolgen zijn. Een recent voorbeeld zijn de 20 waterstofbussen die in 2020 in Groningen en Drente gaan rijden. Deze bussen gaan rijden op groene waterstof en gebruiken 58 kWh voor het maken van 1 kg waterstof. Daarop rijden die bussen 10 km. Per km dus 5,8 kWh. Een elektrische bus gebruikt voor 1 km maar 1 kWh.
Er wordt door de waterstofbus 4,8 kWh per km meer verbruikt. Die groene stroom is dus niet meer beschikbaar voor … het laden van elektrische bussen. Uiteraard is die stroom wel nodig en wordt dan met de stroommix fossiel opgewekt. Ik kan daarvoor geen betere term dan verdringing bedenken.
De gevolgen van dit misbruik van duurzame energie zijn ernstig.
Die 20 bussen rijden 75.000 km per jaar. Meerverbruik 4,8 kWh per km. Totaal meerverbruik dus 7.200.000 kWh.
Per kWh wordt 649 gram CO2 uitgestoten. Totaal wordt als gevolg van het rijden met die waterstofbussen 4.672.800 kilo CO2 extra uitgestoten.
En daar blijft het niet bij. De waterstof wordt aangevoerd vanuit het Duitste Rheinland, 900 km per retourrit. Met een dieseltrailer die dit wekelijks gaat doen.
52 weken * 900 km = 46.800 km. Per km stoot de dieseltrailer 2383 gram CO2 uit.
Totaal wordt alleen voor het vervoer 111.524 kg CO2 uitgestoten.
We zitten nu al op 4.784.324 kg extra, en nogmaals volledig onnodige, CO2 uitstoot.
En zouden we er nu al zijn? Nee, helaas niet. De waterstof voor die bussen wordt tot -253 graden onder nul afgekoeld en daarmee verdwijnt 25% van de energie inhoud van de waterstof. Deze 25% maakt de totale uitstoot 5.980.405 kg.
Het rendement van zo’n waterstofbus komt uiteindelijk uit op nog geen 13%. Vergeleken met de 75% van een elektrische bus totaal belachelijk.
Al met al leidt dat tot een extreem en onnodig verbruik van duurzame energie en vooral tot een krankzinnige extra uitstoot.
Lees er naar wens nog meer over op:
Welke bus rijdt het schoonst, een bus op groene of grijze waterstof, een dieselbus of een elektrische bus?
[zie hier: Wat is de betekenis van verdringen]
In die betekenis moet er dus iets genoemd worden (B) dat door waterstof verdrongen wordt. Dan kom je er bijvoorbeeld op dat één waterstof bus qua energieverbruik 5 vol-elektrische bussen verdringt. Dat is het primaire effect. Op die manier verbruikt de waterstofbus een gedeelte van de eindige capaciteit groene energie, die daardoor niet meer ingezet kan worden voor mogelijk nuttigere/milieuvriendelijkere toepassingen.
Jouw argumentatie voegt, onder noemer ‘verdringing’, aan dat primaire effect ook nog de negatieve gevolgen van de fossiele opwekking van de nodeloos verbruikte energie toe. Dat is alleen maar mogelijk omdat er een zuiniger alternatief voor een waterstofbus bestaat, de vol-elektrische bus. Dat is, bij nader inzien, dubbelop, want er werden al 4 van die EV-bussen verdrongen in het primaire effect. Je kunt die verdringing niet nogmaals in rekening te brengen met de gevolgen van de fossiele opwekking van de verspilde energie.
Misschien brengen deze, anders verwoorde redeneringen nog wat extra inzicht:
- Het is een gegeven dat die 20 waterstofbussen jaarlijks 7,200 MWh energie verspillen.
- Als dat groene energie is, dan wordt de toepassing van allerlei energiezuinigere oplossingen (bijvoorbeeld 100 EV-bussen) verdrongen
- Als het fossiel opgewekte energie is, dan heeft dat negatieve effecten zoals CO2 uitstoot
- Allebei tegelijk gaat niet.
- Het is een gegeven dat die 20 waterstofbussen jaarlijks 7,200 MWh groene energie verspillen. Je zou ook kunnen stellen dat, om geen extra fossiele uitstoot te veroorzaken, precies die hoeveelheid energie extra bezuinigd moet worden op het totale elektriciteitsgebruik. Of extra opgewekt, maar dan groen i.p.v. grijs. Dat mogelijke grijze opwekking extra CO2 uitstoot teweeg brengt is duidelijk, dus begrijpt iedereen het probleem op die manier misschien nog het best. Verdringing van betere oplossingen als EV-bussen is dan niet aan de orde, het gaat alleen nog om de verspilde energie.