Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Jij kunt dan weer bogen op een helikopterview... :)

Overigens is Ad van Wijk zelf ook geen ingenieur (Universiteit van Utrecht).
Ze weten bij de TU in Delft ook niet goed wat zijn positie nu eigenlijk is.

upload_2020-2-14_10-39-16.png
 
Ad van Wijk heeft pagina's lang zijn verhaal mogen doen in Carros. Ik gun Brantsen de €7,95 niet anders had ik het blad wel gekocht.

Ff doorheen gebladerd in de boekwinkel. 1 opmerking pikte ik er gelijk uit. Hij (Ad van Wijk) beweert dat het waterstof in Japan uit de woestijn in Australië komt, maar vergeet te vertellen dat het eerst uit steenkolen vergast wordt waarbij forse CO2 uitstoot ontstaat.
 
Maar goed ook. Want met een leugen wordt je denk ik niet aangenomen.
Even een paar leuke zoektermen in combinatie met “Ad van Wijk” :
Ecofys econcern windhandel

Citaat van zjn huidige ‘baas’ bij de TU Delft: Chair professor Bendiks Jan Boerma (Energy Technology) noemt hem een ‘ideeënmachine’. „Hij is de visionair, van wie veel ideeën niet zinnig zijn en andere wel.”
 
  • Like
Reactions: Bas.
Er is nog een nadeel aan waterstof: er moet heel erg goed opgepast worden met de engineering van producten die ermee in contact komen.
Waterstof kan leiden tot zogenaamde waterstofbrosheid, wat gezien kan worden als een vorm van corrosie.
Door de chemische eigenschappen van waterstof kan er inwendige absorptie of een chemische reactie in/met het metaal ontstaan.
Daarbij is het ook nog zo dat de waterstofbrosheid groter wordt naar mate de spanningen in het metaal toenemen.

Vanwege het beperkte gebruik (met reden) van waterstof is de kennis over waterstofbrosheid niet wijd bekend.
Waterstofbrosheid veroorzaakt faalmechanismen die we niet graag zien in constructies, namelijk bros bezwijken.
Simpel gezegd: het stuk gaan van een constructie zie je graag aankomen door vervormingen die (nog) niet tot falen leiden, maar wel laten zien dat ingrijpen noodzakelijk is.

Ik ben bang dat we nog heel wat leergeld gaan betalen, doordat bijv. sommige roestvaste metalen gevoelig zijn voor waterstofbrosheid, terwijl andere roestvaste metalen hier wel goed bestand tegen zijn.
En het risico van het ongecontroleerd vrij komen van waterstof behoeft denk ik geen nadere uitleg.