Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Is jullie ook opgevallen dat waterstof als brandstof voor auto's over een tijdsverloop van een paar maanden totaal uit beeld is?
Op de autoshow in Parijs was het vrijwel uitsluitend elektrisch wat de klok sloeg.
Nu maar hopen dat de waterstoflobby voor eeuwig in zijn hok kruipt.
 
Ik deel je hoop, W.
Maar ik vrees dat deze veenbrand nog decennia doorsmeult. Ik schrik elke keer als weer ergens in een verborgen hoekje een subsidieverbrandend waterstofproject (groot en klein) voortkabbelt.
Verder houdt Toyota er ook hardnekkig aan vast, waar ik geen verklaring voor heb.
Dit kan toch niet alleen maar zijn omdat onnozele ambtenaren de formule 2H2 + O2 = 2H2O nog net begrijpen en zich vervolgens niet afvragen waar die H2 dan vandaan komt...
 
Ik kan mij voorstellen dat voor bepaald transport (vrachtwagens, schepen, vliegtuigen) waterstofgas een uitkomst kan bieden als tussenoplossing, echter gaat de ontwikkeling zo langzaam, in tegenstelling tot batterij elektrisch vervoer, dat het eigenlijk nu al geen zin meer heeft.
 
Ik las net een praktijkbericht van de Toyota Mirai op de website van Auto Motor und Sport en op eens ging er een lampje branden: Ik weet nu eindelijk waarom er maar 4 mensen in de Mirai plaats hebben. Het is niet vanwege het formaat van de auto, want de Mirai is van het formaat van de Mercedes E-Klasse. Het is, drum roll, vanwege het laadvermogen van 325 kg! Ik ben benieuwd wat een familie van 4 met bagage weegt, maar ik gok dat een vakantie naar de sneeuw niet mogelijk is met deze auto vanwege een te hoog gewicht!

De Mirai is ook nog eens 250 kg zwaarder dan een E 220cdi. Eigenlijk maakt het dan niet meer uit dat de inhoud van de kofferbak slechts 360 liter oftewel bijna 200 liter minder dan de E-Klasse. Je kunt toch niet te veel meenemen vanwege het gewicht!

Beetje off topic
De tesla mag ook maar 415 kg meenemen( op mijn kentekenbewijs staat 2175 leeg 2590 vol), met vier volwassenen plus bagage op wintersport is volgens mij ook al krap, helemaal als je nog wat wijn in de frunk gooit op de terugweg :).

Weer on topic een hoop collegas denken nog steeds dat waterstof de toekomst heeft, gelukkig heb ik dankzij dit forum wel genoeg argumenten om ze dat uit het hoofd te praten
 
Beetje off topic
De tesla mag ook maar 415 kg meenemen( op mijn kentekenbewijs staat 2175 leeg 2590 vol), met vier volwassenen plus bagage op wintersport is volgens mij ook al krap, helemaal als je nog wat wijn in de frunk gooit op de terugweg :).

Weer on topic een hoop collegas denken nog steeds dat waterstof de toekomst heeft, gelukkig heb ik dankzij dit forum wel genoeg argumenten om ze dat uit het hoofd te praten
In de mijne mag 515kg mee... :D
 
Vrees dat de gevestigde waarden niet zo snel zullen opgeven.
www.energie-blog.com/2016/10/waterstofnet-2-0/
Het is voor de waterstoflobby wel duidelijk dat zij de overheid nodig hebben om waterstof mogelijk te maken. Gelukkig is de overheid niet gek en is vadertje staat inmiddels niet meer zo scheutig om 3 miljoen euro uit te geven voor een enkel tankstation. Het is inmiddels ook in Den Haag duidelijk dat er zoiets als Tesla bestaat die zonder rijkssubsidie in zijn eentje een complete laadinfrastructuur blijkt te kunnen neerzetten.
 
Het is voor de waterstoflobby wel duidelijk dat zij de overheid nodig hebben om waterstof mogelijk te maken. Gelukkig is de overheid niet gek en is vadertje staat inmiddels niet meer zo scheutig om 3 miljoen euro uit te geven voor een enkel tankstation. Het is inmiddels ook in Den Haag duidelijk dat er zoiets als Tesla bestaat die zonder rijkssubsidie in zijn eentje een complete laadinfrastructuur blijkt te kunnen neerzetten.
Bij ons enkele weken geleden minister Tommelein letterlijk horen zeggen dat waterstof nodig blijft voor op z'n minst vrachtwagens.
 
Bij ons enkele weken geleden minister Tommelein letterlijk horen zeggen dat waterstof nodig blijft voor op z'n minst vrachtwagens.
Tommelein kan niet rekenen. De modernste dieselmotoren halen een rendement van rond 50%. Waterstof komt niet veel verder dan 25% en wordt voor 95% uit fossiele bronnen geproduceerd. Pas als waterstof een rendement krijgt van 50% en voor 100% uit hernieuwbare bronnen wordt vervaardigd, krijgt Tommelein gelijk. Maar geloof mij maar, Tommelein zal nooit gelijk krijgen.