Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind de reacties ook altijd zo leuk van mensen die zeggen dat er niet genoeg elektriciteit is voor EV's, ze vergeten dan dat er sowieso niet 3 x zoveel elektriciteit is om waterstof als tussenstap te gebruiken.
Exact deze reactie kreeg ik gisteren ook.

Met vlak daarna nog de opmerking dat al die batterijen slecht zijn voor milieu en er niet genoeg grondstoffen zijn voor al die elektromotoren en batterijen. Maar hij snapte niet dat een waterstofauto ook gewoon een elektrische auto is met een batterij (weliswaar kleiner) en elektromotor.
 
Ik weet niet of dit helemaal hier hoort, maar 2e helft oktober is er een demonstratie van deze partij en een bekend auto merk: Long Q&A About E-Cat Demo – (E-Cat EV demonstration from the Journal of Nuclear Physics)

Ze zien het zelf als gamechanger.. begrijp dat het mogelijk dezelfde techniek, welke ze gebruiken met waterstof bij Brilliant Light Power: Brilliant Light Power | Creating a game-changing, nonpolluting, new primary source of energy from hydrogen.

Ben zelf helaas niet helemaal thuis in de materie, maar als ik de Q&A lees gaan ze half oktober toch echt iets presenteren om aan te tonen dat een elektrische auto met deze module, 12-uur geladen kan blijven:
Does the duration of 12 hours have the purpose of ensuring that the EV with the ecat can travel such a large number of KM as to exceed the WLTP cycle of this type of electric vehicle by at least 3-4 times.

Zijn er mensen hier bekend mee, want vind er weinig nieuws over.
De website van e-cat staat vol met banners en reclame. Dan gaat hier het bullshit alarm af...

Dark matter. De wetenschappelijke community is al decennia op zoek naar een mogelijkheid om dark matter te detecteren, is ze tot op heden nog niet gelukt:

Maar toch heeft een bedrijfje niet alleen dark matter gedetecteerd, maar zelfs in een bruikbaar product gestoken in een sector waarin heel veel subsidies rondgestrooid worden. Right....
 
Exact deze reactie kreeg ik gisteren ook.

Met vlak daarna nog de opmerking dat al die batterijen slecht zijn voor milieu en er niet genoeg grondstoffen zijn voor al die elektromotoren en batterijen. Maar hij snapte niet dat een waterstofauto ook gewoon een elektrische auto is met een batterij (weliswaar kleiner) en elektromotor.
Dat idd en volgens mij had BMW ooit met de E38 een auto waarbij waterstof wel echt als brandstof werd gebruikt voor de V12 motor, maar dat is uiteindelijk nooit iets geworden, maar dat is wel wat mensen zich voorstellen bij een waterstofauto.
 
Maar toch heeft een bedrijfje niet alleen dark matter gedetecteerd, maar zelfs in een bruikbaar product gestoken in een sector waarin heel veel subsidies rondgestrooid worden. Right....


Kans is inderdaad heel klein. Maar sluit het niet uit. Al jaren stak de overheid veel subsidie in een belangrijke bedrijfstak om die milieuvriendelijker te krijgen. Pas in 2006 was er een klein bedrijfje met een goede visie en volharding aan het opbotsen tegen de grote gevestigde orde die het ook niet wilde geloven. Jarenlang hebben ze vele uren gemaakt en aan overtuiging moeten werken. Pas in 2011 kwam hun eerste echte product commercieel op de markt en nog wilde velen het niet geloven en zou het bedrijf dezelfde toekomst tegemoet zien als vele voor hun. Nee de gevestigde orde weet wel beter. Gelukkig kende dit bedrijfje een goed basis en bestuurder waarmee ze de investeerders aan boord wisten te houden en werd het product langzaam volwassen. In de komende jaren is sterk nagedacht over het verbeteren van het bedrijfsproces en in 2017/2018 kwam het product wat de toekomst van het bedrijf definitief moest bepalen. Vele nachten zijn toen overgeslagen om het bedrijf van een ondergang te redden maar uiteindelijk bepaald het bedrijf nu wel de gehele bedrijfstak waarbij de gevestigde orde zich flink achter de oren krabben hoe ze dit toch onderschat hadden. Het bedrijfje is inmiddels volwassen en zet nu miljoenen producten op de markt en heeft een mooie toekomst als nummer 1 of 2 afhankelijk van de enige concurrent in China. We kunnen wel stellen dat het bedrijfje geholpen is door de subsidies maar die dan ook zeer effectief heeft benut to "Build the Y-model Dream" 😉
 
  • Love
Reactions: SandeepT
Kans is inderdaad heel klein. Maar sluit het niet uit. Al jaren stak de overheid veel subsidie in een belangrijke bedrijfstak om die milieuvriendelijker te krijgen. Pas in 2006 was er een klein bedrijfje met een goede visie en volharding aan het opbotsen tegen de grote gevestigde orde die het ook niet wilde geloven. Jarenlang hebben ze vele uren gemaakt en aan overtuiging moeten werken. Pas in 2011 kwam hun eerste echte product commercieel op de markt en nog wilde velen het niet geloven en zou het bedrijf dezelfde toekomst tegemoet zien als vele voor hun. Nee de gevestigde orde weet wel beter. Gelukkig kende dit bedrijfje een goed basis en bestuurder waarmee ze de investeerders aan boord wisten te houden en werd het product langzaam volwassen. In de komende jaren is sterk nagedacht over het verbeteren van het bedrijfsproces en in 2017/2018 kwam het product wat de toekomst van het bedrijf definitief moest bepalen. Vele nachten zijn toen overgeslagen om het bedrijf van een ondergang te redden maar uiteindelijk bepaald het bedrijf nu wel de gehele bedrijfstak waarbij de gevestigde orde zich flink achter de oren krabben hoe ze dit toch onderschat hadden. Het bedrijfje is inmiddels volwassen en zet nu miljoenen producten op de markt en heeft een mooie toekomst als nummer 1 of 2 afhankelijk van de enige concurrent in China. We kunnen wel stellen dat het bedrijfje geholpen is door de subsidies maar die dan ook zeer effectief heeft benut to "Build the Y-model Dream" 😉

Ik bedoel maar dat er in een sector waar de subsidies vlot worden uitgedeeld, wel vaker bedrijfjes opgericht worden met zeer beloftevolle (maar belachelijke) claims komt met als enige doel om subsidies aan te trekken.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dat idd en volgens mij had BMW ooit met de E38 een auto waarbij waterstof wel echt als brandstof werd gebruikt voor de V12 motor, maar dat is uiteindelijk nooit iets geworden, maar dat is wel wat mensen zich voorstellen bij een waterstofauto.
Deze bedoel je?






Edit @ hieronder : Ik heb inderdaad totaal geen kaas gegeten van al die E-nummers. E330 is citroenzuur, maar verder?
 
Last edited:
Exact deze reactie kreeg ik gisteren ook.

Met vlak daarna nog de opmerking dat al die batterijen slecht zijn voor milieu en er niet genoeg grondstoffen zijn voor al die elektromotoren en batterijen. Maar hij snapte niet dat een waterstofauto ook gewoon een elektrische auto is met een batterij (weliswaar kleiner) en elektromotor.
Goed om dan zeker te vermelden dat een BEV dergelijke grondstoffen gebruikt (dus recyclebaar) en een FCEV zeldzame aardmetalen verbruikt.
 
  • Like
Reactions: Ben Hinssen
Zo groot wordt dus een vliegtuig dat op waterstof vliegt :eek: Belooft wat als je een passagiers vliegtuig op waterstof wilt laten vliegen.
 

1694691615114.png
 
Vandaag reed ik op de snelweg achter een Hyundai Nexo. NEXO

Wat me stoorde is dat als die versnelt dat er aan de onderkant verspreidt water wordt uitgestoten dat vervolgens op de voorruit komt.
Hopelijk wordt het nooit wat.

Als er nu veel waterstof auto's zijn en het vriest buiten... wat doet dat met de weg en gladheid?
 
Last edited:


Dekkend netwerk h2 stations

eu-logo.png

Het station is gerealiseerd onder de vlag van het H2Nodes project, dat plaatsvindt in Estland, Letland en Nederland en in totaal een bijdrage van €14.503.000 ontvangt vanuit de Connecting European Facility (CEF). Daarnaast ontvangt het project steun vanuit de DKTI-regeling, waarmee de Nederlandse overheid projecten in duurzaam vervoer steunt. De Nederlandse overheid heeft de doelstelling dat er 20 waterstoftankstations in Nederland operationeel zijn in 2020. De realisatie van het station in Arnhem is een belangrijke stap in het creëren van een dekkend netwerk van publiek toegankelijke waterstoftankstations in Nederland.
 
  • Informative
Reactions: BobbyKings
Overal worden stilletjes waterstof tankstations gesloten.

Nederland: H2old my beer!
Het is echt nog lobbywerk om toch maar te overleven.

Stel je voor dat alle waterstoftankstations zouden sluiten in Nederland... Niet alleen Holthausen die de tent kan sluiten, maar ook Shell dat gewoon verloren investeringen heeft. En vergeet de taxibedrijven niet die Mirai's zijn aangepraat.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk