Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Het is eigenlijk niet meer dan een huilbui van meneer Ad van Wijk om vooral subsidies te BLIJVEN strooien.

Jammer dat hem niet wordt gevraagd of het wel okee is, aanspraak maken op elektriciteit, twee keer meer dan nodig is voor mobiliteit, of dat nou groene elektriciteit is (in welk geval H2 steelt van efficientere technieken) of grijs (in welk geval er twee keer meer CO2 wordt gespuugd dan nodig).
 
Last edited:
En die vent van Hymove: "Elektrisch is een opstap naar waterstof" :confused::mad:
Tuurlijk, we gaan met z'n allen tegelijk om 18:00 aan het lichtnet....
En als je meer dan 500 kilometer wil rijden dan kan dat niet met een EV....
Het is toch echt heel erg moeilijk voor mensen om hun mindset te veranderen.
Die presentator is ook een watje dat hij er niet tegenin durft te gaan. Of wordt er betaald om in BNR aan te mogen schuiven ?
Hem kan ik het niet zo kwalijk nemen: hij staat zijn waterstofbus te verkopen, dat zou erg lastig worden als hij wél volledig de waarheid zou spreken.

Veel kwalijker vind ik Van Wijk: van een hoogleraar mag toch wel een zekere mate van objectiviteit worden verwacht en, niet onbelangrijk, een juiste weergave van de feiten. Ik voel plaatsvervangende schaamte voor het feit dat hij bij de TU Delft een aanstelling heeft...
 
Hem kan ik het niet zo kwalijk nemen: hij staat zijn waterstofbus te verkopen, dat zou erg lastig worden als hij wél volledig de waarheid zou spreken.
Veel kwalijker vind ik Van Wijk: van een hoogleraar mag toch wel een zekere mate van objectiviteit worden verwacht en, niet onbelangrijk, een juiste weergave van de feiten. Ik voel plaatsvervangende schaamte voor het feit dat hij bij de TU Delft een aanstelling heeft...

Ik voel vooral ook altijd plaatsvervangende schaamte bij politici die niet zelf rekensommetjes maken maar zich in laten pakken door mensen met een lekker praatje in plaats van de harde cijfers :mad:
 
Luister ook: Cookiewall | BNR Nieuwsradio

Die idioot Ad van Wijk weer. Kan die man niet heel, heel, heel snel stoppen met zijn debiele opmerkingen!?

Volgens hem kunnen we in de Sahara wel Waterstof opwekken en dan naar Europe transporteren... of zelfs vanuit Australië...

Achja, kostentechnisch kan het toch niet uit. Alleen vraagt hij weer om geld, geld, geld. Laten we hopen dat het er niet komt.

Eenvoudige rekensom: Stel je kunt stroom produceren voor €0,025 per kWh en je vergeet even dat het waterstof vanuit de Sahara naar Emmer Compascuum getransporteerd moet worden en de installatie ook nog een paar centjes kost, dan kost een kg waterstof al €1,37 per kg (55kWh/kg). Je kunt zo'n installatie niet alleen overdag laten draaien, dus je moet een deel opslaan voor als de zon niet schijnt. Ik gok dat dit de kostprijs van stroom verdubbelt wat zich vertaalt naar een kg prijs van €2,74. Om het te vervoeren moet het vloeibaar gemaakt worden en dit kost weer energie. Dan komen de kosten van het transport er nog bij met een schip naar Rotterdam en dan het laatste stukje met een vrachtwagen. Dan zijn er nog de BTW in Nederland en de winst van de producent en uiteindelijke verkoper.
Onder de streep denk ik dat het goedkoper wordt om hier in Europa decentraal waterstof te maken dan in de Sahara.
En dan is er nog een politiek probleempje. Wat doen we als de lokale heerser in de Sahara ineens aanhanger wordt van ISIS? Of dat de koning van Marokko ineens besluit om de kraan dicht te draaien om dat we niet genoeg uitkeringen aan zijn onderdanen betalen?

In Japan denken ze 800'000 waterstofauto's op de weg te hebben. In 2015 waren er 61 miljoen auto's, dus we praten over een marktaandeel van waterstofauto's in 2030 van 1,3%!!! Dit is in waterstofland Japan for God's sake!!! Wat denkt Prof. Dr. van Wijk dat we in de tussentijd gaan doen? Kijken hoe de gletsjers verder smelten? Zou hij stiekem reddingsboten willen gaan verkopen als Nederland onderloopt?

Kawasaki ship designs support Japan’s hydrogen-society plans
http://www.jama.org/wp-content/uploads/2016/11/mvs2016.pdf
 
Ik zit mij al de hele dag te ergeren aan dat verhaal van waterstof uit de woestijn en sla mij net voor mijn kop. Reden: Waarom ben ik er niet eerder op gekomen om mij af te vragen waar Prof. Dr. van Wijk het water vandaan wil halen om waterstof te maken in de woestijn. Per kg waterstof heb je 9 liter water nodig. Ik denk zo maar dat de Bedoeïenen en de Toeareg het niet zo fijn vinden als je de lokale oase leeg slurpt.
 
Ik zit mij al de hele dag te ergeren aan dat verhaal van waterstof uit de woestijn en sla mij net voor mijn kop. Reden: Waarom ben ik er niet eerder op gekomen om mij af te vragen waar Prof. Dr. van Wijk het water vandaan wil halen om waterstof te maken in de woestijn. Per kg waterstof heb je 9 liter water nodig. Ik denk zo maar dat de Bedoeïenen en de Toeareg het niet zo fijn vinden als je de lokale oase leeg slurpt.
Omdat ik op je ignore list sta
 
  • Like
Reactions: Adm
Ik zit mij al de hele dag te ergeren aan dat verhaal van waterstof uit de woestijn en sla mij net voor mijn kop. Reden: Waarom ben ik er niet eerder op gekomen om mij af te vragen waar Prof. Dr. van Wijk het water vandaan wil halen om waterstof te maken in de woestijn. Per kg waterstof heb je 9 liter water nodig. Ik denk zo maar dat de Bedoeïenen en de Toeareg het niet zo fijn vinden als je de lokale oase leeg slurpt.
Water kan toch ook uit de lucht gehaald worden? Ok, kost ook weer energie maar volgens die fantasievertellers wel goedkoper zijn dan zeewater ontzilten
 
  • Funny
Reactions: Keezje
@FVO e.a., Is intussen iedereen hier geblokt door @Carlholthausen, of valt die eer alleen mij te beurt? (Want zo interpreteer ik dat dan maar, als beloofde antwoorden niet komen en na een tijdje de het kooitje sluit).
Nee, ben nog niet geblokkeerd. Heb gisteren een reminder van mijn vraag gemaild en nu een ander mannetje doorverwezen gekregen.

Hieronder het relaas:
Zou u contact op kunnen nemen met Rene brons.
Deze gaat over de tankstations groot en klein ik ga over ombouw zoals ik u al vertelde ik bouw elektrisch voertuigen en h2 voertuigen
Rene gaat over de tankstations

Met vriendelijke groeten,
Max Holthausen



On 10 Sep 2017, at 17:59, Frederik VO <> wrote:

Dag Max,

We zijn ondertussen 2 weken verder.
Heeft reeds tijd gehad om mijn vraag te bekijken en te beantwoorden?

"Wat ik me afvraag, stel dat ik 2 auto's in 3 minuten vul. Hoe lang duurt het dan eer het station opnieuw een fast-fill kan doen? Kortom, hoeveel kg/uur kan deze continu produceren? En wat kost dergelijk station?"

Mvg,
Frederik
 
@FVO Max heeft mij ook nog niet geblokkeerd. Is sowieso wat prettiger in de omgang lijkt me.
Ik zag een tweet met aankondiging dat ze VW Transporters 100% BEV gaan bouwen en leveren (13 likes, plus nog een van mij)
En ook hybride / 100% waterstof (2 likes)
;)
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: FVO
Ondertussen, op de Doggersbank in de Noordzee:
Nederlandse energiereuzen gaan wind- en zonne-energie opslaan
De Gasunie moet op het eiland een deel van de windenergie om gaan zetten in waterstof. Dit groene gas zou zoveel mogelijk via bestaande gasleidingen aan land moeten worden gebracht. Het initiatief, waar ook Groot-Brittannië, België en Noorwegen aan moeten gaan deelnemen, wordt gesteund door de Europese Commissie.