Hans Noordsij
Well-Known Member
Het leuke is hoe gemakkelijk men zich op het verkeerde been laat zetten. Alleen al het begrip "future batteries".
Niks future, dan zijn gewoon de bestaande cellen die tot nu toe in Powerwall en Powerpack zijn ingebouwd en nu ook in Model 3 (waarbij ik denk dat men daar nog het één en ander achter de hand houdt).
Deze cellen kunnen veel meer aan, in Powerwall en Powerpack zorgen ze voor een verdubbeling van de capaciteit en laad/ontlaadsnelheid.
Dat zien we terug in de Roadster waar 200 kWh in is geplaatst. Vier van die packs in een semi zal al voldoende zijn.
Hoewel er in de speculaties gesproken wordt over verschillende cellen denk ik dat men een cel heeft ontwikkeld die in alle toepassingen past en die de komende vijf jaar gebruikt kan worden en het nu zaak is om de productie op te voeren. Daarnaast zal er continu R&D zijn, op het hoogste niveau voor straks weer een betere variant.
Ondanks alle opschaling van de productiecapaciteit van de Gigafactory zal het aanbod niet onbeperkt zijn en stelt men prioriteiten.
Powerwall en Powerpack doen het goed en hoe meer er worden bijgeschakeld, hoe meer men de missie volgt. Deze krijgen prioriteit.
Daarnaast natuurlijk Model 3. Daar moet men een half miljoen batterypacks bouwen het komende jaar +.
Roadster krijgt ze ook maar dat zal geen groot-volume auto zijn.
Semi begint productie in 2019 dus daar gaan ook veel c ellen naar toe. Ook weer niet dramatisch want voor de batterijen van 4 Roadsters zet men één semi op de wag.
Dat betekent wel dat S en X (met de Panasonic cellen) het voorlopig nog moeten doen met de huidige packs. Maar krijgen ze de nieuwe zullen packs van 200 kWh en hoger er zeker komen en daarmee een range van > 1.000 km.
Als de Gigafactory klaar is, 2020 meen ik, zal de productie zo groot zijn dat alle Tesla's deze cellen krijgen. Dat betekent gelijk een stuk terugtreden van Panasonic wanneer S en X de eigen batterijen krijgen. Past ook wel in de visie want Panasonic is erg winstgericht en dan praten we over miljarden.
Panasonic zoekt nu al aansluiting bij Toyota.
Het bovenstaande is mijn eigen speculatie, gebaseerd op wat ik tot nu toe zie en de gedachte dat het beter is om alle hens aan dek te krijgen voor een gigaproductie van één basiscel (waar de diverse lijnen dan qua samenstelling nog wel iets gerichts kunnen doen) dan verschillende types naast elkaar.
Dus alles onder mijn persoonlijk voorbehoud.