Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.

Het leuke is hoe gemakkelijk men zich op het verkeerde been laat zetten. Alleen al het begrip "future batteries".
Niks future, dan zijn gewoon de bestaande cellen die tot nu toe in Powerwall en Powerpack zijn ingebouwd en nu ook in Model 3 (waarbij ik denk dat men daar nog het één en ander achter de hand houdt).

Deze cellen kunnen veel meer aan, in Powerwall en Powerpack zorgen ze voor een verdubbeling van de capaciteit en laad/ontlaadsnelheid.

Dat zien we terug in de Roadster waar 200 kWh in is geplaatst. Vier van die packs in een semi zal al voldoende zijn.

Hoewel er in de speculaties gesproken wordt over verschillende cellen denk ik dat men een cel heeft ontwikkeld die in alle toepassingen past en die de komende vijf jaar gebruikt kan worden en het nu zaak is om de productie op te voeren. Daarnaast zal er continu R&D zijn, op het hoogste niveau voor straks weer een betere variant.
Ondanks alle opschaling van de productiecapaciteit van de Gigafactory zal het aanbod niet onbeperkt zijn en stelt men prioriteiten.

Powerwall en Powerpack doen het goed en hoe meer er worden bijgeschakeld, hoe meer men de missie volgt. Deze krijgen prioriteit.
Daarnaast natuurlijk Model 3. Daar moet men een half miljoen batterypacks bouwen het komende jaar +.

Roadster krijgt ze ook maar dat zal geen groot-volume auto zijn.

Semi begint productie in 2019 dus daar gaan ook veel c ellen naar toe. Ook weer niet dramatisch want voor de batterijen van 4 Roadsters zet men één semi op de wag.

Dat betekent wel dat S en X (met de Panasonic cellen) het voorlopig nog moeten doen met de huidige packs. Maar krijgen ze de nieuwe zullen packs van 200 kWh en hoger er zeker komen en daarmee een range van > 1.000 km.

Als de Gigafactory klaar is, 2020 meen ik, zal de productie zo groot zijn dat alle Tesla's deze cellen krijgen. Dat betekent gelijk een stuk terugtreden van Panasonic wanneer S en X de eigen batterijen krijgen. Past ook wel in de visie want Panasonic is erg winstgericht en dan praten we over miljarden.
Panasonic zoekt nu al aansluiting bij Toyota.

Het bovenstaande is mijn eigen speculatie, gebaseerd op wat ik tot nu toe zie en de gedachte dat het beter is om alle hens aan dek te krijgen voor een gigaproductie van één basiscel (waar de diverse lijnen dan qua samenstelling nog wel iets gerichts kunnen doen) dan verschillende types naast elkaar.

Dus alles onder mijn persoonlijk voorbehoud.
 
Die mannen weigeren te geloven dat Tesla meer dan maar 350 mijl op een lading ver komt. Ze denken dat die accu's meer gaan wegen dan de hele truck. Nou vind ik 500 mijl (800 km) ook wel heel ver, maar meer dan 350 mijl (500 km) is ook nooit nodig.
De chauffeur is de beperkende factor, niet de (elektrische) truck. De chauffeur mag maar 4,5 uur rijden en moet dan 45 minuten wachten.
En dat wachten is mooi de periode waarin de chauffeur zijn met 360 km voor tweederde leeg gereden accu, volledig kan volladen aan de Megacharger.
Laat die mannen van Nikola, Mercedes, Cummins, Packard, Volvo enz. enz. vrolijk verder dromen.
Zeker de heren van Nikola gaan vele miljoenen verliezen als je de exploitatiekosten van een waterstoftruck vergelijkt met een Tesla Semi.
Nikola beweerde eerder dat zij alle stroom voor hun elektrolyse naar waterstof zelf zouden opwekken met zonne-energie. Inmiddels hebben ze iets beter gerekend en nu wordt het nog maar een derde. Waterstof maken door elektrolyse heeft het slechtste rendement in vergelijking met reforming.
Tenslotte vergeten ze dat de brandstofcel in 1.000.000 km minimaal 4x vervangen moet worden. Tel uit je verlies.
 
Okee....
Gas company actually ruined a Tesla Model S with a hydrogen fuel cell system

Max Holthausen was overigens gisteravond in Pakhuis de Zwijger, als een van de top 5 ‘Groene Techpioniers’
Presenteerde zijn omgebouwde Tesla uiteraard. Maakte nog wat flauwe opmerkingen zoals dat een H2 auto niet persee op batterijen hoefde te rijden want dat kon ook met supercapacitors. En dat Elon Musk wel altijd zegt dat hij waterstof niets vindt maar hij het toch ook voor zijn raketten gebruikt ? Pfff.

Die 5 groene tech pioniers presenteerden hun innovatieve producten, o.a. een waterstof broom flowbatterij, Factory Zero (verduurzamen bestaande bouw), en een bedrijf die zeewier wil gaan bijmengen bij veevoer, dat schijnt het effect te hebben dat koeien tot zo’n 75% minder methaan kunnen gaan uitstoten.
Ik moet zeggen dat Ruud Koornstra het als panellid erg goed deed: hij vroeg in gewone Jip en Janneke taal vaak naar de efficiency (“als ik er 100 appels instop, hoeveel komer dan weer uit?”), en liet ook de kans niet liggen om de zaal nog even uit te leggen dat een waterstofauto gewoon een electrische auto met een range extender is.
 

Attachments

  • 0975DCF8-184C-4271-9A9A-46EB1AA2158C.jpeg
    0975DCF8-184C-4271-9A9A-46EB1AA2158C.jpeg
    80.4 KB · Views: 53
Last edited:
  • Like
Reactions: widodh and FVO
Okee....
Gas company actually ruined a Tesla Model S with a hydrogen fuel cell system

Max Holthausen was overigens gisteravond in Pakhuis de Zwijger, als een van de top 5 ‘Groene Techpioniers’
Presenteerde zijn omgebouwde Tesla uiteraard. Maakte nog wat flauwe opmerkingen zoals dat een H2 auto niet persee op batterijen hoefde te rijden want dat kon ook met supercapacitors. En dat Elon Musk wel altijd zegt dat hij waterstof niets vindt maar hij het toch ook voor zijn raketten gebruikt ? Pfff.

Die 5 groene tech pioniers presenteerden hun innovatieve producten, o.a. een waterstof broom flowbatterij, Factory Zero (verduurzamen bestaande bouw), en een bedrijf die zeewier wil gaan bijmengen bij veevoer, dat schijnt het effect te hebben dat koeien tot zo’n 75% minder methaan kunnen gaan uitstoten.
Ik moet zeggen dat Ruud Koornstra het als panellid erg goed deed: hij vroeg in gewone Jip en Janneke taal vaak naar de efficiency (“als ik er 100 appels instop, hoeveel komer dan weer uit?”), en liet ook de kans niet liggen om de zaal nog even uit te leggen dat een waterstofauto gewoon een electrische auto met een range extender is.
Ik ben echt steeds meer klaar met die groene onzin. Stop eens met die waterstof onzin. Gelukkig stelde Ruud de juiste vragen :)

Achja, het sterft vanzelf wel uit.
 
Ik ben echt steeds meer klaar met die groene onzin. Stop eens met die waterstof onzin. Gelukkig stelde Ruud de juiste vragen :)
Achja, het sterft vanzelf wel uit.
Toch blijft het hardnekkig boven de markt hangen. Termen als 'overschotten duurzame energie, geen emissie, de brandstof van de toekomst enz', blijven kennelijk toch veel beleidsmakers intrigeren. Zolang er geleerde heren als Ad van Wijk complete plannen bedenken met investeringen van vele honderden miljoenen, zijn we erg voorlopig nog niet vanaf.
 
Een idee om onze energie commissaris Ruud Koornstra eens door een aantal forumleden bij te praten ? Ik vond hem wel teveel lobbyen voor die algenkwekerij en weet niet hoe hij beinvloed wordt door de waterstof lobby, hij komt overal maar of de EV lobby hem benadert weet ik niet, zal toch wel ?
 
Last edited:
Een idee om onze energie commissaris Ruud Koornstra eens door een aantal forumleden bij te praten ? Ik vond hem wel teveel lobbyen voor die algenkwekerij en weet niet hoe hij beinvloed wordt door de waterstof lobby, hij komt overal maar of de EV lobby hem benadert weet ik niet, zal toch wel ?

En tegelijkertijd is volgens hem BMW leider kop gebied van EV's.
 
Waar ik al een tijdje aan zit te denken met die Hesla. Hoe hebben ze het voor elkaar gekregen om de auto te laden tijdens het rijden? Want in de software zit toch ingebakken dat hij niet kan laden en rijden tegelijk? Of zit er enkel een doorrijbeveiliging bij een aangesloten kabel?
En hebben ze de kabels van hun DC-DC omvormer dan rechtstreeks op de Teslabatterij aangesloten? Dat moet haast wel aangezien ze met DC-stromen spelen.
 
Waar ik al een tijdje aan zit te denken met die Hesla. Hoe hebben ze het voor elkaar gekregen om de auto te laden tijdens het rijden? Want in de software zit toch ingebakken dat hij niet kan laden en rijden tegelijk? Of zit er enkel een doorrijbeveiliging bij een aangesloten kabel?
En hebben ze de kabels van hun DC-DC omvormer dan rechtstreeks op de Teslabatterij aangesloten? Dat moet haast wel aangezien ze met DC-stromen spelen.
Ze zijn denk ik parallel gaan zitten op de batterij en met een DC omvormer passen ze het voltage aan op die van de hoofd accu. Dat is mijn gok.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Dat is wel mijn vermoeden. Zo gaat die stroom samen met die van de accu de inverter in.

De brandstofcel kan namelijk nooit het vermogen voor de acceleratie leveren, daarom zit de accu er nog in.

De accu loopt nu gewoon langzamer leeg door de toevoeging van de brandstofcel.
Ok, en dus heeft de auto ook niet door dat die wordt bijgeladen en treed er geen beveiliging in werking die verhindert dat de auto zou rijden tijdens het laden?!
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Software zou het laden uitsluitend kunnen toestaan wanneer het gepaard gaat met snelheidsreductie... ;)

[maakt zichzelf de bedenking] hmmm, "laden tijdens rijden, ik lijk wel zo'n slimpie die denkt het warm water heeft uitgevonden" [maakt zichzelf de bedenking\]
nog eens ...tuut....
snelheid kan ook toenemen, bergaf.;)

maar blijf vooral proberen:)



overigens : ken je de truck om te remmen via het 'gas'pedaal ?;)
 
  • Like
Reactions: robertvg and FVO
Het concept van 'stiekem’ met 20 kW laden uit een parallel geschakelde brandstofcel en daarmee het BMS omzeilen, lijkt mij niet verstandig. Zoals ik de verhalen van Max interpreteer, is er geen aanpassing aan de Tesla firmware gedaan. De brandstofcel schakelt blijkbaar in zodra de spanning van de Tesla batterij zover is gezakt dat de SoC onder 20% is. Hoe die uitschakelt, werd niet gezegd.
Er was sowieso (nog) geen verdere mogelijkheid om het gedrag van de brandstofcel te beinvloeden. Dat zat wel in planning, naar verluid.
Dit gaat dus mogelijk helemaal mis als de auto nu via de 'normale’ weg geladen wordt met SuC, Chademo of de on-board AC gelijkrichters. Er gaat dan 20 kW meer het batterijpakket in, dan het BMS wenselijk acht.
 
  • Informative
Reactions: robertvg