Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Het concept van 'stiekem’ met 20 kW laden uit een parallel geschakelde brandstofcel en daarmee het BMS omzeilen, lijkt mij niet verstandig. Zoals ik de verhalen van Max interpreteer, is er geen aanpassing aan de Tesla firmware gedaan. De brandstofcel schakelt blijkbaar in zodra de spanning van de Tesla batterij zover is gezakt dat de SoC onder 20% is. Hoe die uitschakelt, werd niet gezegd.
Er was sowieso (nog) geen verdere mogelijkheid om het gedrag van de brandstofcel te beinvloeden. Dat zat wel in planning, naar verluid.
Dit gaat dus mogelijk helemaal mis als de auto nu via de 'normale’ weg geladen wordt met SuC, Chademo of de on-board AC gelijkrichters. Er gaat dan 20 kW meer het batterijpakket in, dan het BMS wenselijk acht.
Ik verwacht dat Tesla de auto niet onder garantie zal repareren indien er iets mis gaat :D
 
Een idee om onze energie commissaris Ruud Koornstra eens door een aantal forumleden bij te praten ? Ik vond hem wel teveel lobbyen voor die algenkwekerij en weet niet hoe hij beinvloed wordt door de waterstof lobby, hij komt overal maar of de EV lobby hem benadert weet ik niet, zal toch wel ?

Maak je geen zorgen, Ruud reed al in een omgebouwde electrische Lotus voordat er een Roadster op de NLse weg was. En nu een Model X. En hij weet heel goed wat de efficiency van een waterstof autof vs een BEV is.
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Weten jullie dat plannetje nog van Ad van Wijk om waterstof in de woestijn te maken? Dat kan nu dus definitief de prullenbak in.

Blijkbaar wordt er al aan DC hoogspanningsleidingen gewerkt die betaalbaar en met "slechts" 10% verlies over 3000 km kunnen transporteren. Die hoogspanningsleiding kan dus direct van de Sahara naar West-Europa getrokken worden.

Renewable interconnectors to “span the globe,” as costs fall, technology improves
 
Wat betreft de garantie van de "hesla", Vincent Everts heeft daarover gesproken met Max. Tesla wilde in eerste instantie inderdaad geen reparaties meer doen aan de auto. Na aandringen dat Tesla, tegen betaling, verplicht is om reparaties te doen (dit was ongeveer de strekking, de exacte juridische termen heb ik niet paraat) is dan door Tesla wel onderhoud/reparaties verricht.
 
Dat klopt, O.
Maar dat betrof (slechts) defecte elektronica van de bijrijderszetel, zoals Max mij toen vertelde.
De context van mijn opmerking over reparatie buiten garantie was de opmerking van @basvk over repareren onder garantie indien er iets helemaal mis gaat, bijvoorbeeld tijdens het 'normale’ laadproces i.c.m. ingeschakelde brandstofcel.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Maak je geen zorgen, Ruud reed al in een omgebouwde electrische Lotus voordat er een Roadster op de NLse weg was. En nu een Model X. En hij weet heel goed wat de efficiency van een waterstof autof vs een BEV is.
Mooi om te lezen. Hij laat zich dus geen broodje aap aansmeren maar hoeveel macht heeft Ruud of heeft hij alleen een adviserende rol.
P.s zijn elektrische Elise werd door vd Kooy Lochem omgebouwd, die ook VW golfjes ombouwde waarvan de eerste, dacht ik, door een andere Ruud (Lubbers) jaren is gereden. Ware pioniers dus -hulde !
 
Dat klopt, O.
Maar dat betrof (slechts) defecte elektronica van de bijrijderszetel, zoals Max mij toen vertelde.
De context van mijn opmerking over reparatie buiten garantie was de opmerking van @basvk over repareren onder garantie indien er iets helemaal mis gaat, bijvoorbeeld tijdens het 'normale’ laadproces i.c.m. ingeschakelde brandstofcel.
Ze zullen tegen betaling vast wel willen repareren, mits de H2 tank verwijderd is gedurende de tijd dat de auto bij Tesla binnen staat :D (stel dat daar iets mee mis gaat bij Tesla, ik zie de headlines al voor me)
 
Wat ik begrepen heb is dat power 2 gas een goede optie is voor seizoensopslag van energie. Het lijkt me prima dat hier mee geëxperimenteerd wordt toch? Waar moet je in 2050 anders je stroom in de winter vandaan halen? Seizoensopslag met lithium ion blijkt niet echt een haalbare oplossing te zijn.

Nederland is geen eiland. Het netwerk voor heel Europa ligt er al. Gewoon stroomoverschotten van het zuiden (veel zon) naar het noorden transporteren en wind/water overschotten naar het zuiden. Volgens EnergyNautics (in opdracht van Greenpeace) kan het: http://www.greenpeace.org/eu-unit/G...ngs/2011 pubs/1/energynautics-grids-study.pdf
 
  • Like
Reactions: FVO
Nederland is geen eiland. Het netwerk voor heel Europa ligt er al. Gewoon stroomoverschotten van het zuiden (veel zon) naar het noorden transporteren en wind/water overschotten naar het zuiden. Volgens EnergyNautics (in opdracht van Greenpeace) kan het: http://www.greenpeace.org/eu-unit/Global/eu-unit/reports-briefings/2011 pubs/1/energynautics-grids-study.pdf

De plannen zullen ook wel distributie gaan omvatten en daar zit de adder.

Want, stel dat er echt overschotten zijn, teveel om op te slaan in batterijen (dat kan best natuurlijk). Dan zou ik ter plaatste van de stroomopwekking (windpark, zoals op zee) een waterstofunit bouwen die zich vult met waterstof en waar dan ter plaatse, als er onvoldoende stroom is, de waterstof wordt omgezet naar elektriciteit en zo het net aanvullen, zonder dat er één meter transport nodig is.

Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn, want ze willen er bussen op laten rijden dus krijgen we tankwagens met waterstof en daar gaat het om.

Wat de bussen betreft, laat eerst maar eens een delegatie van BYD langskomen en luisteren wat die te vertellen en te bieden hebben. Ze bouwen al bussen in Hongarije en dat kan best interessant zijn.

En dan komt het weer: Ja, natuurlijk, de eigen industrie moet gestimuleerd worden en daar gaan we dan weer.
 
  • Like
Reactions: widodh and FVO
Nederland is geen eiland. Het netwerk voor heel Europa ligt er al. Gewoon stroomoverschotten van het zuiden (veel zon) naar het noorden transporteren en wind/water overschotten naar het zuiden. Volgens EnergyNautics (in opdracht van Greenpeace) kan het: http://www.greenpeace.org/eu-unit/Global/eu-unit/reports-briefings/2011 pubs/1/energynautics-grids-study.pdf

In dat rapport hebben ze het ook over fast reacting gas turbines en storage mediums. In de winter heb je in heel europa nauwelijks zonneenergie en ook in de winter zijn er lange periodes zonder wind. Je hebt om de winter door te komen veel goedkope opslag nodig en daarin speelt power 2 gas mogelijk een belangrijke rol.

Ik hoorde dat o.a. hier voorbij komen: #3 MRT 2017 – Plan Lievense 2.0 en recruitment
 
In dat rapport hebben ze het ook over fast reacting gas turbines en storage mediums. In de winter heb je in heel europa nauwelijks zonneenergie en ook in de winter zijn er lange periodes zonder wind. Je hebt om de winter door te komen veel goedkope opslag nodig en daarin speelt power 2 gas mogelijk een belangrijke rol.

Ik hoorde dat o.a. hier voorbij komen: #3 MRT 2017 – Plan Lievense 2.0 en recruitment

Ja, maar vanaf 2050 zeggen ze dat 99% met zon/wind/water/biomassa(?) kan. In ieder geval heel interessant om te zien hoe ver je kunt komen. Ook hebben ze het over het uitbreiden van het netwerk om 100% te kunnen halen als ik mij niet vergis. Volgens mij zit er geen batterijopslag bij. Dus dat zou de laatste 1% kunnen regelen.
 
Sinds je met high voltage DC elektriciteit kunt vervoeren over meer dan 3000 km met minder dan 5% verlies is de noodzaak van seizoensopslag verdwenen.

Althans voor diegene die verder kijkt dan onze pietluttige landsgrenzen.

Waar komt die energie dan vandaan in de winter in een periode met weinig wind in grote delen van europa? Of denk je dat we zoveel opwek capaciteit moeten installeren dat we zelfs in dat soort periodes genoeg opwekken? Dan heb je wel een gigantische overcapaciteit voor zomerse dagen met veel wind...