Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Dit is de rijtijdenwet zoals wij die kennen (in Europa). Ik zie de Semi nog niet naar Europa komen, omdat het model hier denk ik niet werkt. Wij hebben allemaal trekkers met die vlakke neuzen ivm. maximale lengte van de combinatie (trekker + oplegger0. In Amerika zie je meer trekkers met een motorruimte voor de cabine, waar die bij ons onder de cabine zit.

Ik zie de Tesla Semi in Europa derhalve geen succes worden gezien de lengte beperking. Dan moeten ze ook zo'n afgestompt model op de markt brengen.
 
Dit is de rijtijdenwet zoals wij die kennen (in Europa). Ik zie de Semi nog niet naar Europa komen, omdat het model hier denk ik niet werkt. Wij hebben allemaal trekkers met die vlakke neuzen ivm. maximale lengte van de combinatie (trekker + oplegger0. In Amerika zie je meer trekkers met een motorruimte voor de cabine, waar die bij ons onder de cabine zit.

Ik zie de Tesla Semi in Europa derhalve geen succes worden gezien de lengte beperking. Dan moeten ze ook zo'n afgestompt model op de markt brengen.

Bij Europese vrachtwagens zit de chauffeur boven de vooras. Maar ... bij de Tesla is dat precies zo.
De Tesla semi lijkt meer op Europese trucks dan de originele US trucks met lange neus.

Naamloos.jpeg
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ebullio
Is een vraag bij de transport-chauffeurs om die Amerikaanse 'langneuzen' hier ook in te voeren. Veel veiliger.

Dat is denk ik wat achterhaald. Want veilig voor wie? De chauffeur die de motor als obstakel tussen hem en de voorganger heeft of de voorganger die die motor als eerste in zijn auto gedrukt krijgt. In feite geldt bij de Semi hetzelfde als bij de andere Tesla's. Door het ontbreken van een grote motor is er meer mogelijk met kreukelzone's.
 
De semi zal wel een imo lichte verbetering kunnen zijn, maar het was me meer te doen over de huidige problematiek.
Bij kop-staart aanrijdingen met vrachtwagens onderling is de chauffeur in zijn Europese cabine rap een vogel voor de kat. Het gewicht van de ladingen werkt als hamer en aambeeld. Het maakt van de ganse tractorcabine een kreukelzone, motor of geen motor.
Automobilisten trekken in alle gevallen aan het kortste eind.
 
De semi zal wel een imo lichte verbetering kunnen zijn, maar het was me meer te doen over de huidige problematiek.
Bij kop-staart aanrijdingen met vrachtwagens onderling is de chauffeur in zijn Europese cabine rap een vogel voor de kat. Het gewicht van de ladingen werkt als hamer en aambeeld. Het maakt van de ganse tractorcabine een kreukelzone, motor of geen motor.
Automobilisten trekken in alle gevallen aan het kortste eind.
Dan maar hopen dat tegen die tijd de auto zelf de meeste van de kop staartbotsingen voorkomt :)
 
De semi zal wel een imo lichte verbetering kunnen zijn, maar het was me meer te doen over de huidige problematiek.
Bij kop-staart aanrijdingen met vrachtwagens onderling is de chauffeur in zijn Europese cabine rap een vogel voor de kat. Het gewicht van de ladingen werkt als hamer en aambeeld. Het maakt van de ganse tractorcabine een kreukelzone, motor of geen motor.
Automobilisten trekken in alle gevallen aan het kortste eind.
De huidige moderne vrachtwagens hebben cruisecontrol en houden desgewenst een instelbare afstand tot een voorligger. Maar ... chauffeurs schakelen die systemen vaak uit omdat personenauto's in de voor de vrachtwagen veilige ruimte rijden en de vrachtauto steeds langzamer gaat rijden.
De veiligheidssystemen zijn wel goed, maar verkeerde gedragingen, ook en vooral van medeweggebruikers maken het gebruik nog niet vanzelfsprekend.
Vrachtwagens en veiligheid
 
  • Like
Reactions: FVO and Hbrink
Leuke site van shell. “We rijden op water” o_O

Make the future
Maar ook in dit verhaal niets over de lage rendementen. Wel lees ik voor het eerst dat er twee keer zoveel windmolens moeten worden geplaatst om de windstroom om te zetten in waterstof. Die twee keer zoveel is evenwel drie keer zoveel.
Alleen al om die reden gaat dit nooit gebeuren. De overheid betaalt aan de grote windmolenconcerns nu, zonder extra subsidie, 4,9 cent per kWh. Daar bovenop moet de overheid wel alle kosten voor de interconnectie naar de kust maken.
Als die energie via waterstof weer naar elektriciteit wordt omgezet, je hebt dan 3 kWh nodig om netto 1 kWh over te houden, kost die kWh via waterstof dus 3 x 4,9 = 14,7 cent. Als de overheid daarbovenop SDE bijdrage, energiebelasting, BTW en transportkosten in rekening brengt, wordt elektriciteit 3x zo duur. Die volksopstand gaat geen overheid uitlokken.

Ze praten in het artikel weer over het afvangen en opslaan van CO2, terwijl iedereen weet dat dit nooit en te nimmer gaat gebeuren.
De kolencentrales in de Eemshaven en de Amer kregen hun bouw- en exploitatievergunning onder voorwaarden dat ze CO2 zouden afvangen en opslaan. We weten nu dat dit niet gebeurt en de overheid die vergunningseis niet handhaaft.

En ook hier weer moet de overheid subsidies verstrekken om het 'haalbaar' te maken.
Verder de standaard bangmakerij dat het elektriciteitsnet moet worden verzwaard als 'alle auto's op elektriciteit' gaan rijden.
Dat is kennelijk niet nodig bij waterstof. Hoe denkt de waterstoflobby dat de stroom van die drie keer zoveel windmolens aan land komt?
Juist, door een miljarden kostende verzwaring van het elektriciteitsnet.
 
  • Like
Reactions: FVO
Team Rutte/Shell/Unilever: "Hold my beer !"
Om Rutte zitten nog wel een paar rekenaars. Daar is mijn hoop op gevestigd.
Als de Tesla semi over twee jaar voor de eerste klanten rijdt zal ook de overheid duidelijk worden dat vrachtvervoer en bussen elektrisch kunnen worden. Nu denkt Shell nog dat de overheid busmaatschappijen gaat verplichten over te stappen op waterstof.
Ik denk dat Tesla precies op tijd komt.
 
  • Like
Reactions: robertvg
In een ander draadje gaat het over misleiden van consumenten door Lexus/Toyota. Onze vrienden van Shell kunnen er (uiteraard) ook wat van. In een site om waterstof te promoten. "Green Planet is een uniek multi-fuel tankstation in Europa en gelegen aan de A28 afslag 28 tussen Hoogeveen en Assen". Elektrisch rijden kost volgens shell 9 cent per km aan stroomkosten... "Gebaseerd op 50% snelladen en 50% thuisladen". In de eerste plaats is het bij Shell geen snelladen (want chademo - en dan moet ik nog mn eigen adapter meenemen) en ten tweede ken ik geen Tesla rijder die de helft van hun stroombij Shell voor 0,55 cent per kWh gaan halen. Overigens kan ik voor de kosten van aanschaf van die adapter via thuisladen al 14.000 km rijden -:). Als thuislader zit ik op 3,3 cent per km stroomkosten. Maar ja -als Shell dat eerlijk opschrijft wil iedereen elektrisch gaan rijden natuurlijk, en dat is wat Shell betreft nu ook weer niet de bedoeling... typisch een geval; van toerekenen naar de gewenste uitkomt. Zie je wel - stroom in je auto is zelfs duurder dan diesel of LPG en kost je bijna net zoveel als waterstof...


Schermafbeelding 2018-09-05 om 20.33.07.png
 
In een ander draadje gaat het over misleiden van consumenten door Lexus/Toyota. Onze vrienden van Shell kunnen er (uiteraard) ook wat van. In een site om waterstof te promoten. "Green Planet is een uniek multi-fuel tankstation in Europa en gelegen aan de A28 afslag 28 tussen Hoogeveen en Assen". Elektrisch rijden kost volgens shell 9 cent per km aan stroomkosten... "Gebaseerd op 50% snelladen en 50% thuisladen". In de eerste plaats is het bij Shell geen snelladen (want chademo - en dan moet ik nog mn eigen adapter meenemen) en ten tweede ken ik geen Tesla rijder die de helft van hun stroombij Shell voor 0,55 cent per kWh gaan halen. Overigens kan ik voor de kosten van aanschaf van die adapter via thuisladen al 14.000 km rijden -:). Als thuislader zit ik op 3,3 cent per km stroomkosten. Maar ja -als Shell dat eerlijk opschrijft wil iedereen elektrisch gaan rijden natuurlijk, en dat is wat Shell betreft nu ook weer niet de bedoeling... typisch een geval; van toerekenen naar de gewenste uitkomt. Zie je wel - stroom in je auto is zelfs duurder dan diesel of LPG en kost je bijna net zoveel als waterstof...

View attachment 332183
Shell belazert de boel met graagte.
Bij mij, en ik hou iedere km van de auto en iedere verbruikte kWh bij, zowel van ons huis als de auto, kost een km 3,04 eurocent aan elektriciteit. Inclusief BTW wel te verstaan. Van alle kilometers heb ik in bijna 5 jaar 17,9% van alle kilometers bij een SuC geladen.
Daarvan 5.300 km tijdens een bijzondere roadtrip inn september 2015 met 10 Tesla's naar Scandinavië.
En die 3,04 eurocent zal na de terugverdientijd van onze zonnepanelen, terugvallen naar 0,00 eurocent per km.
SHELL BELAZERT DE BOEL MET GRAAGTE.
 
  • Like
Reactions: Alain13
Ik laat me graag corrigeren als het niet goed is maar mijn rekensommetje was als volgt:
energiebelasting is per kWh 10,56 ct (ex BTW), dat is 2,93 ct/MJ
Waterstof bevat 120-140 MJ/kg. Laten we uitgaan van 120 dan wordt dat 120 MJ * 2,93 ct= € 3,52/kg.
BTW er overheen levert € 4,25
 
Ik laat me graag corrigeren als het niet goed is maar mijn rekensommetje was als volgt:
energiebelasting is per kWh 10,56 ct (ex BTW), dat is 2,93 ct/MJ
Waterstof bevat 120-140 MJ/kg. Laten we uitgaan van 120 dan wordt dat 120 MJ * 2,93 ct= € 3,52/kg.
BTW er overheen levert € 4,25
Dat zou wellicht eerlijk zijn, maar accijnzen zijn niet eerlijk. Die verhogen consumptie-artikelen gewoon tot aan de pijngrens. (Alcohol en tabak zijn de voorbeelden.)
Mijn sommetje; van de 20 ct die je per kWh elektriciteit betaalt, is 12 ct energiebelasting.
De eindprijs is dus kale prijs (8 ct incl BTW) * 250% (= 20 ct incl BTW).
Voor een kale prijs van € 10 per kg kom ik zodoende op € 25 incl energiebelasting/accijns.
 
En dan wordt er nog niet eens accijns geheven op waterstof. Zou op een kg H2 een met de energiebelasting op stroom voor particulieren vergelijkbare accijns worden geheven dan wordt een kg ongeveer €4,25 duurder.
Nee, het wordt dan nog veel erger.
Ik betaal 5 cent per kWh opwekkingkosten. Energiebelasting is 12,5 cent.
Alle belastingen bij elkaar is het aandeel belasting bij mij 64%
10 euro voor een kilo waterstof komt dan op 16,40 euro.