Leuke site van shell. “We rijden op water”
Make the future
Maar ook in dit verhaal niets over de lage rendementen. Wel lees ik voor het eerst dat er twee keer zoveel windmolens moeten worden geplaatst om de windstroom om te zetten in waterstof. Die twee keer zoveel is evenwel drie keer zoveel.
Alleen al om die reden gaat dit nooit gebeuren. De overheid betaalt aan de grote windmolenconcerns nu, zonder extra subsidie, 4,9 cent per kWh. Daar bovenop moet de overheid wel alle kosten voor de interconnectie naar de kust maken.
Als die energie via waterstof weer naar elektriciteit wordt omgezet, je hebt dan 3 kWh nodig om netto 1 kWh over te houden, kost die kWh via waterstof dus 3 x 4,9 = 14,7 cent. Als de overheid daarbovenop SDE bijdrage, energiebelasting, BTW en transportkosten in rekening brengt, wordt elektriciteit 3x zo duur. Die volksopstand gaat geen overheid uitlokken.
Ze praten in het artikel weer over het afvangen en opslaan van CO2, terwijl iedereen weet dat dit nooit en te nimmer gaat gebeuren.
De kolencentrales in de Eemshaven en de Amer kregen hun bouw- en exploitatievergunning onder voorwaarden dat ze CO2 zouden afvangen en opslaan. We weten nu dat dit niet gebeurt en de overheid die vergunningseis niet handhaaft.
En ook hier weer moet de overheid subsidies verstrekken om het 'haalbaar' te maken.
Verder de standaard bangmakerij dat het elektriciteitsnet moet worden verzwaard als 'alle auto's op elektriciteit' gaan rijden.
Dat is kennelijk niet nodig bij waterstof. Hoe denkt de waterstoflobby dat de stroom van die drie keer zoveel windmolens aan land komt?
Juist, door een miljarden kostende verzwaring van het elektriciteitsnet.