pvkeep
Paul van Keep
Ja als je de cursus landmeetkunde gedaan hebt dan heb je ook verstand van CO2 en waterstof. Als het goed is komt morgen mijn reactie in de NRC.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hij staat erEn uiteraard altijd bij de ondertekening aangeven dat je ir. bent, zo geef je toch nog wat gewicht aan de gebruikte argumenten!
mr.ir. Daniel
P.S. Ik ben benieuwd naar je reactie, Paul!
Wassenaar is ook een prima ondertekening
Gefeliciteerd Paul, superactie!! Ze plaatsen maar 20% van de ingezonden brieven!
View attachment 330588
Ha, je was me voor, mijn stukje ligt nog ter beoordeling bij de redactie. Mjn rechtstreekse aanval op oliemaatschappijen en autobouwers schrapte ik vanmorgen nog in een aangepaste versie. Benieuwd of t wordt geplaatst, maar ik vind jouw stukje mooi Paul. En Wassenaar doet het vast beter dan Voorburg.Hij staat er
Als Blitz nou natuurkunde, electro, werktuigbouw of zelf civiel had gedaan dan was die titel van ir. nog relevant geweest voor de discussie. Maar geodesie?
Het kan ook zijn dat ze erop rekenen dat de consument niet kan wennen aan +1K uitgeven aan elektriciteitswerken om thuis te laden, of op straat parkeert en geen laadpaal op de stoep kan scoren. Ik krijg aan auto-enthousiastelingen ook niet uitgelegd wat een gemak het is om elke dag met extra range te vertrekken, zelfs al laad ik maar aan 3,5kW. Meer nog, het heeft voor mezelf een maand geduurd alvorens ik niet meer elke avond naar een SuC ging om vol te laden...Vergeet bij belangen vs principes het belang van de consument niet. Dit is geen Betamax vs VHS, die allebei eigenlijk hetzelfde deden.
Dit is de keuze tussen een geleidelijke overgang, met een voor de consument toenemende vrijheid/onafhankelijkheid, versus een overgang met een veel groter kip/ei probleem en een grotere afhankelijkheid. Dat laatste gaan mensen naar mijn mening niet voor kiezen.
Dank je. Een beetje humor blijkt te helpen om gepubliceerd te worden.Wassenaar is ook een prima ondertekening
Gefeliciteerd Paul, superactie!! Ze plaatsen maar 20% van de ingezonden brieven!
Blitz informeert op één punt beter dan jij: 22 augustus is de publicatiedatum van het Shell artikel (niet 21 augustus)Dank je. Een beetje humor blijkt te helpen om gepubliceerd te worden.
Ik geloof er niets van Kees. Waarom denk je dat die partij in Noorwegen gestopt is met die waterstof stations ?
Omdat het enorm lastig is in zo'n weids en dunbevolkt land een dekkend (elke 200km?) netwerk van stations te bouwen.
Die dan ieder 1.5 tot 2 miljoen kosten en zich op die verlaten plekken maar langzaam terug verdienen.
Zonder subsidie gaat geen partij dat hele land volzetten met tankstations.
Terwijl elke batterij auto door het hele land kan opladen - ook al duurt het wat langer Dat is nu al zo en dat kunnen we langzaam uitbouwen.
Jij en vele anderen kochten in 2013 een Tesla omdat je wist dat je er zelfs mee naar Italië kon rijden, ook al moest je via alle vestigingen van Ikea. Wanneer zou je een waterstof auto kopen ? Niet voordat je hetzelfde zou kunnen doen denk ik.
Als ik Shell het voordeel van de twijfel moet geven dan zou ik denken dat ze het oprecht niet weten, echt niet zien wat de beste oplossing is voor de toekomst. Best mogelijk als je al 100 jaar in je eigen fossiele hokje denkt.
Maar toch maak je mij niet wijs dat ze bovenstaande niet weten, ze zullen zich heel goed realiseren dat hun unieke positie in energieproduktie en distributie tbv onze transportsystemen flink zal afnemen.
Vergeet bij belangen vs principes het belang van de consument niet. Dit is geen Betamax vs VHS, die allebei eigenlijk hetzelfde deden.
Dit is de keuze tussen een geleidelijke overgang, met een voor de consument toenemende vrijheid/onafhankelijkheid, versus een overgang met een veel groter kip/ei probleem en een grotere afhankelijkheid. Dat laatste gaan mensen naar mijn mening niet voor kiezen.
Dat was ik niet maar dat was de redacteur van NRC. Hieronder mijn oorspronkelijke brief:Blitz informeert op één punt beter dan jij: 22 augustus is de publicatiedatum van het Shell artikel (niet 21 augustus)
Vorige week werden twee pagina's besteed aan een promo voor Shell en de vier miljoen die ze hebben weten los te peuteren voor vier waterstoftankstations. Bij kop 'Waterstof wint langzaam terrein' vraag ik me af waarop? Er rijden welgeteld 43 personenauto's op waterstof rond in Nederland terwijl er dit jaar alleen al meer dan 9.000 elektrische auto's bijgekomen zijn (bron: RVO). De reden daarvoor is simpel: waterstof auto's zijn complex, duur in aanschaf en gebruik. Ze zullen altijd meer dan twee keer zoveel stroom nodig hebben als een vergelijkbare elektrische auto. Er komen wel nichetoepassingen voor waterstof maar de bouw van deze tankstations is weggegooid belastinggeld. Dat weet Shell ook. De echte reden waarom ze deze stations gaan bouwen is om de doorbraak van de elektrische auto zolang mogelijk tegen te houden. Getuige de, telegraafwaardige, brief van mevrouw Blitz van 29-8 lukt het ze ook nog aardig. Elektrische auto's zijn grote bakbeesten waar bij de productie gigantische hoeveelheden
CO2 vrij zouden komen? Nee, de Toyota Land Cruiser, dat is een mooie auto voor de binnenstad. Een Nissan Leaf ziet er echt liever uit dan dat. En ja, die moet wel eens een nachtje aan het stroominfuus. Maar dat kan zonder ook maar één gram CO2 te produceren; en dat is waar we in deze wereld naar toe moeten.
Blijkbaar ligt de sympathie van NRC meer bij Toyota dan bij Jaguar Land Rover.Dat was ik niet maar dat was de redacteur van NRC. Hieronder mijn oorspronkelijke brief:
Echt idioot dat ze je tekst veranderen, inkorten zou ik reeel vinden, maar dit.Blijkbaar ligt de sympathie van NRC meer bij Toyota dan bij Jaguar Land Rover.
Die wijziging is van mij omdat hij het punt niet begreep. Hij dacht dat de Land Cruiser op waterstof reed terwijl het gewoon een prollerige aso bak is.Blijkbaar ligt de sympathie van NRC meer bij Toyota dan bij Jaguar Land Rover.
We zijn een paar keer heen en weer gegaan. Ik heb een aantal van zijn wijzigingen gelaten, de meeste niet. Maar het moest allemaal op mijn telefoon omdat ik onderweg was. Niet echt handig.Echt idioot dat ze je tekst veranderen, inkorten zou ik reeel vinden, maar dit.
En dan toch fors investeren in Duitsland? Dat is vanwege het sentiment daar gewoon een goede basis om te starten en met de Duitse autobouwers op te trekken.