You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Robert ik heb weinig illusies over hoe goed de intenties van Shell zijn, ik reageerde slechts op jouw visie dat Shell in vanalles een beetje investeert alleen maar om de consument in verwarring te brengen zodat die toch weer een benzineauto koopt. Daar geloof ik niets van, ik denk echt dat Shell allerlei investeringen doet om belangen te creëren en haar merknaam ook in de mindspace H2 en de mindspace BEV te vestigen, eieren in diverse mandjes en op meerdere paarden wedden.
Daarnaast geloof ik niet dat Shell niet denkt dat H2 in grote delen van Europa groot kan worden gemaakt. En daarom denk ik dat ze wel degelijk serieus investeren. Natuurlijk niet met miljarden ineens. Maar 100 miljoen is echt wel serieus geld in een markt die nog maar in de kinderschoenen staat.
En natuurlijk kunnen delen van Europa (en elders) altijd meer geschikt blijven voor elektrisch dan voor H2, maar dat kan toch niet leidend zijn voor de keuze voor één propositie? Nog een reden om in verschillende markten te gaan.
Dat een kleine partij geen geld kan ophalen om Noorwegen te ontginnen zegt ook niets over de potentie van bijvoorbeeld een Shell of een alliantie om het wel klaar te spelen.
Het frustreert me behoorlijk, maar onze bezwaren tegen H2 worden onvoldoende gehoord. Mijn frustratie over de kwaliteit van de informatie en argumentatie hier en de oorverdovende stilte op autofora (een enkeling niet te na gesproken) begint ook weer op te spelen geloof ik...
Ik betwijfel of wij wel alle aantallen fcev’s aankunnen, lijkt mij een te grote logistieke uitdaging...Ik heb al eens bekeken of het mogelijk is een aantal Mirai's te huren om een promofilmpje te maken bij de pomp, niet gelukt.
Misschien ziet Stichting e-Rally iets in een FCEV Rally? Ik zal de grote journaals uitnodigen.
Bij een - toegegeven geforceerde - toename van waterstofauto's kan dit wel gebeuren. In de VS moet je via het internet je tankbeurt afspreken met een nauwkeurigheid van enkele minuten. Ben je te laat, dan kun je maximaal 350 bar of een halve tank vol krijgen. En dus ook maar 250 km afleggen voor je weer moeten tanken.Toyota hoeft nog maar 1 Mirai in Nederland te verkopen om het record van vorig jaar te evenaren!
YTD 2018
Toyota Mirai: 1
Hyundai ix35: 0
@Wim S., ik snap echt niet dat jij je zorgen maakt dat er onvoldoende druk bij een waterstofstation is. De kans dat er twee waterstofauto's gelijktijdig bij de pomp staan is ongeveer gelijk aan de waarschijnlijkheid van het winnen van de jackpot van de staatsloterij.
Precies wat ik aangetoond zou willen zien ... Voor een iederIk betwijfel of wij wel alle aantallen fcev’s aankunnen, lijkt mij een te grote logistieke uitdaging...
Excellente bijdrage. Zou mooi zijn geweest als we dit konden lezen op Shell gaat waterstoftankstations bouwen | Autonieuws - AutoWeek.nl bijvoorbeeldBij een - toegegeven geforceerde - toename van waterstofauto's kan dit wel gebeuren. In de VS moet je via het internet je tankbeurt afspreken met een nauwkeurigheid van enkele minuten. Ben je te laat, dan kun je maximaal 350 bar of een halve tank vol krijgen. En dus ook maar 250 km afleggen voor je weer moeten tanken.
Er hoeven maar 36 waterstof auto's in een gebied te zijn om toch een compleet waterstof station een etmaal vol te belasten.
En je mag van klanten niet verwachten dat ze om 3.00 uur 's nachts komen tanken. De effectieve capaciteit van dit soort stations is dus maar 18 auto's per 24 uur.
Dit kan allemaal verbeteren als waterstofstations waterstof van 700 bar mogen opslaan. Uit veiligheidsoverwegingen mag dat niet. Ze hebben in de VS nogal wat wapens en dwars door een tank met 700 bar waterstof schieten levert onaanvaardbare risico's op.
Vergelijk dat eens met een 8-stalls SuperCharger. Daar kunnen in 24 uur 48x8 auto's een half uur laden. In die tijd hebben ze ieder 250 km bijgeladen. Totaal per etmaal dus 96.000 km bij één SuperCharger. Een waterstof tankstation kan per etmaal 36 auto's met een bereik van 500 km laden. Dat is 18.000 km.
Eén SuperCharger kan dus 5,3 x meer km laden in dezelfde 24 uur dan een waterstof tankstation.
De kosten van een SuperCharger zijn rond 200.000 euro. Een waterstoftankstation kost 2 miljoen euro.
Je kunt dus 10 SuperChargers plaatsen tegen 1 waterstof tankstation.
Per saldo kun je met dezelfde investering dus 53 keer zoveel auto's laden met een SuperCharger dan met een waterstof station.
Om meer auto's in een kortere tijd te kunnen laten tanken wordt er in de VS heel vaak maar 350 bar aangeboden.
En weet je wat, de laatste weken was er helemaal geen waterstof voor voertuigen in de VS.
En dat laatste is ook niet zo vreemd, want alle waterstofauto's in de VS krijgen 2 - 5 jaar gratis waterstof bij aanschaf van de auto.
En zelfs met gratis waterstof komt het niet van de grond.
Als alle subsidies op zijn is waterstof voor mobiliteit heel snel verdwenen.
Misschien zijn wij hier een beetje teveel op personenauto's gefocust? Als ik nogmaals Klaus Fröhlich, hoofd research van BMW mag citeren (hij wijst H2 in personenauto's af):
"Vervoerders kunnen op het bedrijfsterrein waterstof tanken. Waterstof zal daarom in de toekomstige bedrijfswagenmobiliteit een grote rol spelen"
Logisch en verdedigbaar dus dat Shell daarop inspeelt.
Toch niet 200k per stall? Een veelvoud aan stalls dus?De kosten van een SuperCharger zijn rond 200.000 euro. Een waterstoftankstation kost 2 miljoen euro.
Je kunt dus 10 SuperChargers plaatsen tegen 1 waterstof tankstation.
@CL600 van welke datum is die publicatie?Misschien zijn wij hier een beetje teveel op personenauto's gefocust? Als ik nogmaals Klaus Fröhlich, hoofd research van BMW mag citeren (hij wijst H2 in personenauto's af):
View attachment 331153
Toch niet 200k per stall? Een veelvoud aan stalls dus?
8 stalls op één SuperCharger. Ben ik in mijn berekeningen ook van uitgegaan.Toch niet 200k per stall? Een veelvoud aan stalls dus?
Ik ging/ga er tot nu altijd van uit dat waterstof vooral kans heeft/ had bij vb contr. EquipmentAls waterstofpersonenauto's een marginale rol krijgen en vervoerders op eigen terrein kunnen tanken, wat is dan het business model voor tientallen, laat staan honderden waterstoftankstations?
Als accucellen zich verbeteren in het tempo zoals hij zelf beschrijft, dan wordt de BET (Batttery Electric Truck) ook een grote concurrent die ook op het eigen bedrijfsterrein opgeladen kan worden. Ik denk dat je eerder een vergunning krijgt voor 10 MWh accu's dan voor een paar ton waterstof onder grote druk.
8 stalls op één SuperCharger. Ben ik in mijn berekeningen ook van uitgegaan.
Voor vervoerders geldt hetzelfde als bij personenauto's. Als de eerste vrachtwagen waterstof heeft getankt, moet er weer lang gecomprimeerd worden voor de tweede kan laden.Misschien zijn wij hier een beetje teveel op personenauto's gefocust? Als ik nogmaals Klaus Fröhlich, hoofd research van BMW mag citeren (hij wijst H2 in personenauto's af):
"Vervoerders kunnen op het bedrijfsterrein waterstof tanken. Waterstof zal daarom in de toekomstige bedrijfswagenmobiliteit een grote rol spelen"
Logisch en verdedigbaar dus dat Shell daarop inspeelt.
View attachment 331153