Jullie hebben er niet veel aan gemist. Er waren weliswaar veel bezoekers maar de inhoud viel erg tegen.
Veel ge-oh en -ah dat waterstof als energiedrager technisch toch al zo goed kan, maar tegelijkertijd: dat het toch niet gebeurt (en waarom dan niet). Eigenlijk allemaal bevestigingen dat H2 de boot heeft gemist en het beperkte toekomst heeft in de transportsector.
Wat losse indrukken:
- Bevestiging van dat 90% van de h2 gemaakt wordt uit aardgas (en dat middels electrolyse nog amper gebeurt en te duur is).
- Leuke plaatjes van wat er voor een waterstofvoertuigen al zijn (meeste nog slechts als demo of als test), o.a. een plaatje van waterstof trein, een rondvaartboot (het event was o.a. georganiseerd door de Amsterdam Economic Board) terwijl de boten in Amsterdam op het moment nou juist allemaal full electric worden. En trots dat er kennelijk in Parijs 70 of 80 FEV taxi's komen (dat Beijing 70.000 taxi's full electrisch gaat maken werd maar niet genoemd)
- Er zijn maar twee waterstof tankstations in NL: een in Rhoon en een in Eindhoven(Helmond?). Een andere die op halve kracht werkte in Arnhem is weer uit gebruik genomen.
- Aanleggen van een tankstation kost 2 miljoen € Geen woord over hoeveel auto's een station kan servicen.
- Er werd nog wel even een efficiency van een branstofcel genoemd van 60% maar een echte WTW vergelijk met BEV werd maar niet gedaan.
- Leuk plaatje op een gegeven moment van hoeveel waterstof tankstations er in europa de afgelopen jaren zijn geplaatst: in 2012, 2013 en 2014 enkele, en vervolgens gemopper dat er in 2015 en 2016 niets is bij gekomen (goh hoe zou dat komen, iets met de grote opkomst van de batterij auto van met name Tesla misschien?
)
Voor de deur stond een Mirai en een Hyundai om wat proefritjes te maken. Er komt volgend jaar nog een FCEV van Hyundai in produktie.
En er stond een van de twee H2 bussen die in Groningen moeten gaan rijden, ik heb even een poos met de (test)chauffeur gesproken. Hij weegt 32 ton en rijdt ongeveer 10km op een kg waterstof (de Mirai doet er 100km mee). De bus heeft 35kg h2 aan boord en dus een actieradius van +/- 350 kilometer. Op het dak een 60kWh batterij nog goed voor 25km.
Er is dus geen vulmogelijkheid in GR.
Je gelooft het niet: ze rijden dus nu naar Eindhoven om hem vol te tanken, vervolgens wordt hij naar Groningen
gesleept zodat hij z'n (test)rondjes kan doen. Ze hopen eind van het jaar bij Akzo Nobel in GR te kunnen tanken. Even een tijdelijk (mobiel) vulstation plaatsen kan niet zo maar vanwege veiligheidsregels en de benodigde vergunningen.
Ik heb nog een paar mensen gesproken na afloop maar het ging dan toch vooral over welke problemen er allemaal nog waren voor grootschalige uitrol. Ik miste de vibe die je merkt bij bijeenkomsten over full electric omdat dat zich nu zo snel ontwikkelt.
Bommetjes heb ik voor me gehouden, er is deze week alweer genoeg 'terrorisme' geweest.