Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Bedrijf uit Assen claimt vulstations te kunnen maken voor 150.000 tot 3 a 400.000
Vinding Resato baant weg voor waterstofauto
"Nu hebben ze een type vulstation ontwikkeld dat de naam ‘Fleetowner unit’ draagt, bedoeld voor bedrijven en/of overheden die hun wagenpark op waterstof willen laten rijden. Het station kan dan op het betreffende terrein worden geplaatst: het tanken kost ongeveer 1 uur. Als de auto’s buiten bedrijf zijn is dit mogelijk. Het 2e type is de zogeheten ‘Container unit’, en die kan bij tankstations langs de weg worden geplaatst. Met dit systeem duurt het tanken 10 tot 15 minuten, wat veel minder tijd in beslag neemt dan het opladen van elektrische auto’s. Beide waterstofvulstations kunnen op verschillende manieren worden bevoorraad door flessen en waterstofproductie ter plekke. Het prijsverschil ten aanzien van het bestaande aanbod is aanzienlijk: in plaats van 2 miljoen euro komt de ‘Container unit’ op 3 tot 4 ton."
Bron: Uitvinding Resato belangrijke prikkel ontwikkeling waterstofauto - Groene Courant

Een uur, dat wordt m niet. Een kwartier, dat kan tijdelijk (tot CCS 2.0?) een voordeel bieden, mits de distributie en/of lokale productie niet een zwakkere (vertragende) schakel in de keten zullen zijn, en dat ... waarom betwijfel ik dat..?

(De kosten van een lokale productie unit worden alvast niet genoemd).
 
  • Funny
Reactions: Keezje
Dit artikel? Krijg ik net toegestuurd van een familielid die mij probeert te overtuigen:rolleyes:.

IMG_1242.JPG
 
Trouw heeft een artikel met als titel:
Vergeet elektrische auto’s. De kans is veel groter dat we later in waterstofauto’s rijden

Neem niet de moeite om het te lezen. Het is clickbait. In essentie is het reclame voor dat nieuwe 'goedkope' vulstation van Resato.
Ik had het via Blendle gelezen en heb mijn geld teruggevraagd.
Binnenkort dus ergens te lezen:
Vergeet 'groene' auto's. De kans Is veel groter dat we later in dieselauto's rijden.
Een dieselpomp is immers veel goedkoper. :confused:
 
  • Funny
Reactions: pvkeep
Dit artikel? Krijg ik net toegestuurd van een familielid die mij probeert te overtuigen:rolleyes:.

View attachment 226736
Prof Ad van Wijk van TU-delft:
‘Als iedereen in auto’s met batterijen gaat rijden betekend dit een enorm verzwaring van de elektrische infrastructuur van Nederland.’

o_O?

In Nederland rijden 8 miljoen auto’s gemiddeld 13.000 km/jaar is totaal iets meer dan 100 miljard km.
Per kWh rijdt een auto ongeveer 5 km, Voor 100 miljard km zijn 20 miljard kWh nodig.
In Nederland wordt rond de 120 miljard kWh per jaar verbruik(https://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/D69...9C07E3861E/0/2015elektriciteitinnederland.pdf) Alle kilometers elektrisch is een uitbreiding van minder dan 20%.
Belangrijker. Grootste probleem met de elektriciteit voorziening is niet de infrastructuur maar de onbalans. De oplossing voor onbalans is opslagcapaciteit. De huidige 8 miljoen auto’s zouden bij een gemiddelde batterij pak van 50 kWh een opslag capaciteit geven van 400 mln kWh. Met handig inzetten zoals als Jedlix doet kan de onbalans in de elektriciteitsvoorziening voor een belangrijk deel weggewerkt worden.

Kortom, indien de berekening klopt, is:
1. Ad van Wijk een leugenaar of te dom voor hoogleraar.
2. De BEV is de oplossing voor de problemen in de elektriciteitsvoorziening.

Maar ja, welke journalist spreekt een hoogleraar tegen of misschien klopt de berekening niet.
 
Prof Ad van Wijk van TU-delft:
‘Als iedereen in auto’s met batterijen gaat rijden betekend dit een enorm verzwaring van de elektrische infrastructuur van Nederland.’

o_O?

In Nederland rijden 8 miljoen auto’s gemiddeld 13.000 km/jaar is totaal iets meer dan 100 miljard km.
Per kWh rijdt een auto ongeveer 5 km, Voor 100 miljard km zijn 20 miljard kWh nodig.
In Nederland wordt rond de 120 miljard kWh per jaar verbruik(https://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/D69...9C07E3861E/0/2015elektriciteitinnederland.pdf) Alle kilometers elektrisch is een uitbreiding van minder dan 20%.
Belangrijker. Grootste probleem met de elektriciteit voorziening is niet de infrastructuur maar de onbalans. De oplossing voor onbalans is opslagcapaciteit. De huidige 8 miljoen auto’s zouden bij een gemiddelde batterij pak van 50 kWh een opslag capaciteit geven van 400 mln kWh. Met handig inzetten zoals als Jedlix doet kan de onbalans in de elektriciteitsvoorziening voor een belangrijk deel weggewerkt worden.

Kortom, indien de berekening klopt, is:
1. Ad van Wijk een leugenaar of te dom voor hoogleraar.
2. De BEV is de oplossing voor de problemen in de elektriciteitsvoorziening.

Maar ja, welke journalist spreekt een hoogleraar tegen of misschien klopt de berekening niet.

En dan hebben we nog een paar raffinaderijen staan die enorme veel stroom afnemen om benzine te maken. Daar valt ook wel wat vrij.
Verder zou ik me van het V2G niet te veel voorstellen. Dat zou het net wel willen maar daar zijn andere oplossingen voor die parallel aan de uitrol van BEV's zullen worden ingepast.
Bijvoorbeeld: The Next Step in Energy Storage: Aggregation
 
  • Like
Reactions: ebullio