Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Waar ik wel benieuwd naar ben is de ‘vampire drain’ van zo’n Hyundai, aangezien de H2 gewoon door de tankwand heen verdampt. Hoe snel zou dat gaan?

Het lekken van waterstof gebeurde bij auto's die vloeibaar waterstof tankten. Als het supergekoelde vloeibare waterstof langzaam warmer werd transformeerde dit tot gasvormig en kon het de tank ontsnappen. Zoals ik het begrijp is hier bij de tanks voor gasvormig waterstof geen sprake meer van.
 
Het lekken van waterstof gebeurde bij auto's die vloeibaar waterstof tankten. Als het supergekoelde vloeibare waterstof langzaam warmer werd transformeerde dit tot gasvormig en kon het de tank ontsnappen. Zoals ik het begrijp is hier bij de tanks voor gasvormig waterstof geen sprake meer van.
Ik weet het absoluut niet, maar dit komt behoorlijk tegenstrijdig over.
 
Ik weet het absoluut niet, maar dit komt behoorlijk tegenstrijdig over.

Tanks voor supergekoeld, vloeibaar waterstof hebben andere eigenschappen dan tanks voor gasvormig waterstof bij omgevingstemperatuur.

Waterstof wordt vloeibaar bij een temperatuur onder de -252,87 graden celcius, daarboven gaat het koken en transfomeert het tot waterstofgas (net als water tot stoom). Van vloeibaar naar gasvormig neemt de dichtheid af en kan waterstof door steeds kleinere gaatjes ontsnappen. Daar waren die tanks dus niet op berekend.
Grappig genoeg moet waterstof tegenwoordig weer gekoeld worden, maar nu om dat door het comprimeren van waterstof de temperatuur toeneemt en het warme gas negatieve gevolgen voor de tank kan hebben. De tanks kunnen niet tegen een te groot temperatuurverschil. Daarom zie je bij de waterstoftankstations flessen stikstof staan.
 
Tanks voor supergekoeld, vloeibaar waterstof hebben andere eigenschappen dan tanks voor gasvormig waterstof bij omgevingstemperatuur.

Waterstof wordt vloeibaar bij een temperatuur onder de -252,87 graden celcius, daarboven gaat het koken en transfomeert het tot waterstofgas (net als water tot stoom). Van vloeibaar naar gasvormig neemt de dichtheid af en kan waterstof door steeds kleinere gaatjes ontsnappen. Daar waren die tanks dus niet op berekend.
Grappig genoeg moet waterstof tegenwoordig weer gekoeld worden, maar nu om dat door het comprimeren van waterstof de temperatuur toeneemt en het warme gas negatieve gevolgen voor de tank kan hebben. De tanks kunnen niet tegen een te groot temperatuurverschil. Daarom zie je bij de waterstoftankstations flessen stikstof staan.
Klinkt allemaal maar erg ingewikkeld en energie-intensief :)

Ik blijf het zeggen: Al die verliezen in energie kosten geld en dat ga je in de KM-prijs voelen. De TCO berekening is dan ook simpel en daarom gaat Waterstof niet aan slaan. Het kan gewoon niet uit.
 
Klinkt allemaal maar erg ingewikkeld en energie-intensief :)

Ik blijf het zeggen: Al die verliezen in energie kosten geld en dat ga je in de KM-prijs voelen. De TCO berekening is dan ook simpel en daarom gaat Waterstof niet aan slaan. Het kan gewoon niet uit.

..ja lijkt het wel erg op, gecompliceerd hoe dan ook. Ook al zou je H2 ( wordt vaak gesuggereerd... ) tzt. bijna gratis en voor niks bijv. op zee uit toekomstige overschotten windenergie kunnen winnen. Zie de door jou kritisch gemonitorde Ad van Wijk (@advanwijk) | Twitter Lijkt wel als je pro-H2-interviews leest of er een hooggeleerde waterstoflobby in NL is :D al dan niet ondersteund door de Shells enzo van deze wereld. Constante is ook dat los van H2-fabricage, waterstof tankstations overal in alle publikaties er altijd als peperduur uitkomen. Miljoenen dus per H2-tankstation, waar 50kW snelladertjes begrijp ik richting 20k euri/stuk gaan...
 
..ja lijkt het wel erg op, gecompliceerd hoe dan ook. Ook al zou je H2 ( wordt vaak gesuggereerd... ) tzt. bijna gratis en voor niks bijv. op zee uit toekomstige overschotten windenergie kunnen winnen. Zie de door jou kritisch gemonitorde Ad van Wijk (@advanwijk) | Twitter Lijkt wel als je pro-H2-interviews leest of er een hooggeleerde waterstoflobby in NL is :D al dan niet ondersteund door de Shells enzo van deze wereld. Constante is ook dat los van H2-fabricage, waterstof tankstations overal in alle publikaties er altijd als peperduur uitkomen. Miljoenen dus per H2-tankstation, waar 50kW snelladertjes begrijp ik richting 20k euri/stuk gaan...
Op zich is waterstof wel in te zetten als middel om fossiele brandstoffen te vermijden. Maar elke 'brandstof' moet concurreren met alternatieven. Wij weten natuurlijk wel dat het het meest effectief is om elektriciteit rechtstreeks in onze Tesla's te laden. De uitdaging is de komende jaren om de volatiliteit van de wind- en zonne-energie in goede banen te leiden. Bedrijven die daarmee bezig zijn, zoals Tennet, zullen de extreem inefficiënte tussenstap die waterstof is, proberen te vermijden.
En dat kan met oppompen van water en opslag in stuwmeren en mijnen, giro's, opslag in accu's, afstandgestuurd laden enz. enz. Zelfs het importeren van zonnestroom uit de Sahara is nog zeer veel efficiënter dan de slag via waterstof.

Met de gigantische toename van windparken in heel Europa wordt ook automatisch een vereffening gecreëerd van lokale windstiltes. Binnen 1000 km zijn diverse weersystemen actief waardoor altijd wel ergens voldoende windenergie wordt gewonnen. Over zonne-energie kunnen we kort zijn. Hier in NL wordt gerekend met 900 effectieve zonne-uren. In de Sahara hebben ze 4000 zonne-uren per jaar.
Het verlies om stroom vanuit de Sahara naar Nederland te vervoeren, afstand 2.900 km, is 10%. Vergelijk dat maar eens met de omzetting van stroom > waterstof > stroom. Daar gaat maar liefst ruim 50% van de elektriciteit verloren.

Het 'waterstof probleem' wordt nooit een echt probleem. Gelukkig ook geen oplossing omdat het hoe dan ook veel te duur zal blijven.
Net zo goed als de paardentractie werd vervangen door brandstofauto's, worden brandstofauto's straks vervangen door elektrische auto's.
Waterstof gaat daar geen serieuze rol in spelen.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Ik denk dat waterstof voor de extremen misschien wel interessant kan worden, met extremen bedoel ik de vliegtuigwereld, containerschepen die naar de overkant van de oceaan moeten varen en dat is het dan al meteen zo'n beetje. Zelfs dat is dan op voorwaarde dat hyperloops van het formaat dat het concurrerend is met de containerwereld + de vliegtuigwereld, niet mogelijk zouden zijn.
Zelfs bij die containerschepen vraag ik me af wat goedkoper zou zijn, om de zoveel kilometer een laadeiland vol met windmolens plaatsen, om de accu's weer vol te krijgen, of een waterstofstankstation.
Zelfs zware vrachtwagens krijgen, als Tesla hun cijfers kloppen (en daar ga ik vanuit), nu al meer dan genoeg bereik voor een relatief normale reis van hier naar Spanje.
Voor de gewone automobilist die dagelijks naar zijn werk moet lijkt het me in ieder geval totaal onzinnig, zelfs zonder autopilot. Wel kan ik het begrijpen dat ze via de grote massa geld proberen binnen te halen voor onderzoek e.d. Een soort "domme mensen belasting", zoiets als sommigen ook loterijen wel eens noemen.
 
Volgens mij gaat waterstofweleen belangrijke rol spelen, niet zozeer bij personen auto's maar zeker in de lucht en zeevaart en misschien ook wel in de binnenvaart.

In de luchtvaart en in de scheepvaart zal waterstof ook geen rol spelen. "Power to liquid" is daar de oplossing. Met Methanol en Ammoniak als meest kansrijke "liquids". Zie Google. Met Methanol ook als vervanger van olie als grondstof voor de chemie. Zie ook "Methanol Economy".
Waterstof kan in dat proces een tussenstap zijn, maar geen noodzakelijke. Direct air capture slaat die stap over.

Waar waterstof wél een belangrijke rol kan gaan spelen is in het decarboniseren van de productie van ijzer/staal.

Zie:
HYBRIT - Toward fossil-free steel

En:

voestalpine and its partners get the green light to build the world’s largest industrial hydrogen pilot plant in Linz - voestalpine

En daar is waterstof echt heel erg nuttig omdat het zeer geschikt is voor de reductie van Fe2O3 naar Fe. Heb je dan geen kolen meer voor nodig.

Maar in de transportwereld is waterstof te duur, te omslachtig, niet geschikt voor retrofit van bestaande vloot, en op wereldwijde schaal ongeschikt voor uitrol in derde wereld landen.
 
VIDEO De auto van de toekomst

Hoeveel km reden @Energie Gratiz en zijn team nu alweer op 24u tijd?
De winnaars haalden 4249km in 48 uur, oftewel 2124km in 24 uur.
Ons team haalde ook ruim 2000km in 24uur.
En als ik het goed begrijp hopen de waterstofdeelnemers 1800 km te halen in 24 uur, omdat je veel sneller kunt tanken.
:D:D:D:D:D:D:D:D
 
De winnaars haalden 4249km in 48 uur, oftewel 2124km in 24 uur.
Ons team haalde ook ruim 2000km in 24uur.
En als ik het goed begrijp hopen de waterstofdeelnemers 1800 km te halen in 24 uur, omdat je veel sneller kunt tanken.
:D:D:D:D:D:D:D:D

Het is te hopen voor de deelnemers dat bijna niemand anders deelneemt. Anders moet het tankstation ook nog eens eerst druk opbouwen. Duurt het allemaal nog langer. :)
 
Deze Duitser deed 2 jaar geleden al meer dan 2400 km in 24 uur.


Even gegoogled. De boys hebben blijkbaar 2.888 km gereden in 24h. Met een Hyundai ix35 FCEV van Van der Linde. Die overigens nog altijd te koop staat. En elke maand opnieuw te koop wordt gezet op marktplaats. Zodat het wat minder opvalt dat het een winkeldochter is...

Wie gaat er mee op E-xpeditie met WaterstofWerkt?
 
  • Informative
  • Funny
Reactions: S-19910 and FVO