Toch iets nieuws ontdekt in het plaatje: er komt een Porsche 911 met brandstofcel.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Toch iets nieuws ontdekt in het plaatje: er komt een Porsche 911 met brandstofcel.
Ik heb vorig jaar Team Fast een email gestuurd met een paar vragen over de door hun gestelde efficiëntie cijfers:Hmm interessante link over hydrozine... klinkt als benzine maar dan op waterbasis. Blijkt mierenzuur te zijn in CO2 neutrale opstelling. Ben benieuwd of dat qua efficiency wat gaat worden.
Alleen al het rendement van de brandstofcel is met 50% vernietigend voor de efficiëntie. Zo'n brandstofcel is ook nog eens gauw - na 240.000 km - kapot en vervanging kost meer dan de prijs een middenklasse auto (30.000 euro).Ik heb vorig jaar Team Fast een email gestuurd met een paar vragen over de door hun gestelde efficiëntie cijfers:
View attachment 283000
Helaas kreeg ik als antwoord: “De meeste van deze kwesties zijn wij aan het uitzoeken voor ons business plan waar nu hard aan gewerkt wordt.”
Dat horen we inderdaad al jaren. Zijn er echter geen innovaties die dit stuwen richting een "gunstiger" vooruitzicht? (cq. PV-panelen, Li-ionbatterijen,...)Zo'n brandstofcel is ook nog eens gauw - na 240.000 km - kapot en vervanging kost meer dan de prijs een middenklasse auto (30.000 euro).
Ik zou willen dat brandstofcellen een hoger rendement dan 50% halen. Maar ondanks 50 jaar ontwikkeling in waterstof technologie wil dat kennelijk niet lukken. Het rendement van zonnepanelen neemt wel nog steeds toe, nu al naar 400 Wp.Dat horen we inderdaad al jaren. Zijn er echter geen innovaties die dit stuwen richting een "gunstiger" vooruitzicht? (cq. PV-panelen, Li-ionbatterijen,...)
Toch is er actueel nieuws over waterstoftankstation in Brabant:
Tja, subsidie leidt nu eenmaal tot marktverstoring...Overigens hinkt Van Hool nog op twee benen. Verleden jaar kondigden ze aan om met Proterra in zee te gaan als leverancier voor de aandrijving voor de ontwikkeling van een bus op batterijen. Deze komen vanaf begin 2019 op de Amerikaanse markt. Maar anderzijds kondigden ze verleden week ook aan 40 bussen met een waterstof aandrijving verkocht te hebben aan een paar Duitse steden...
Tja, subsidie leidt nu eenmaal tot marktverstoring...
Uit dat artikel van 15-10-16, 07:13 Laatste update: 07:40 :Een droevig voorbeeld daarvan vind ik de Arnhemse bus op waterstof. Die moest tanken in Helmond en daarvoor de halve tank nodig had. En daarom per oplegger naar Apeldoorn werd gereden om daar als stadsbus te rijden. Want Arnhem zelf heeft al een uitstekend netwerk van elektrische trolleybussen.
Cookies op gelderlander.nl | gelderlander.nl
Nieuw tankstation
De hoop is nu gevestigd opwaterstofproducent HyGear in Arnhem. Het bedrijf is bezig is met het bouwrijp maken van de plek voor een tankstation voor waterstof naast de benzinepomp van Shell op Industrie Park Kleefse Waard IPKW in Arnhem.
„We gaan ervan uit dat het tankstation in het eerste kwartaal van 2017 gereed komt. Dan kunnen hier mensen met de bus en de auto komen tanken.”
“Over 20 jaar rijden we allemaal op waterstof of in een hybride elektrische auto”
De huidige generatie tanks heeft een hele lage, vrijwel verwaarloosbare, vampire drain. Ze zijn erop berekend dat een auto langere tijd in een garage kan staan zonder dat de boel kan ontploffen.Waar ik wel benieuwd naar ben is de ‘vampire drain’ van zo’n Hyundai, aangezien de H2 gewoon door de tankwand heen verdampt. Hoe snel zou dat gaan?
Ik heb altijd begrepen dat als je een waterstof-auto voltankt en vervolgens parkeert, dat de tank na ongeveer 2 weken leeg is...Waar ik wel benieuwd naar ben is de ‘vampire drain’ van zo’n Hyundai, aangezien de H2 gewoon door de tankwand heen verdampt. Hoe snel zou dat gaan?
Is inderdaad gerealiseerd, naast Shell. Ik reed er vanmiddag nog langs (uiteraard niemand te zien). HyGear richt zich op relatief kleine waterstof productie-units voor de industrie, wat transport scheelt. Zijn zien het tankstation vooral als reclame. Uit het artikel hierboven:
,,Het H₂-tankstation waar onder 300 bar wordt getankt, is vooral een promotiemiddel. “We laten hier zien dat het kan”, zegt Marinus van Driel, algemeen directeur van HyGear.”
Note: 300 bar is minder dan de helft van de 700 bar waar de brandstoftank van de Hyundais FCEV van gemeente Arnhem en Rijkswaterstaat op is berekend. Dus de actieradius is ook minder dan de helft. Waar ik wel benieuwd naar ben is de ‘vampire drain’ van zo’n Hyundai, aangezien de H2 gewoon door de tankwand heen verdampt. Hoe snel zou dat gaan?