Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Hmm interessante link over hydrozine... klinkt als benzine maar dan op waterbasis. Blijkt mierenzuur te zijn in CO2 neutrale opstelling. Ben benieuwd of dat qua efficiency wat gaat worden.
Ik heb vorig jaar Team Fast een email gestuurd met een paar vragen over de door hun gestelde efficiëntie cijfers:

Mierenzuur.jpg


Helaas kreeg ik als antwoord: “De meeste van deze kwesties zijn wij aan het uitzoeken voor ons business plan waar nu hard aan gewerkt wordt.
 
Ik heb vorig jaar Team Fast een email gestuurd met een paar vragen over de door hun gestelde efficiëntie cijfers:

View attachment 283000

Helaas kreeg ik als antwoord: “De meeste van deze kwesties zijn wij aan het uitzoeken voor ons business plan waar nu hard aan gewerkt wordt.
Alleen al het rendement van de brandstofcel is met 50% vernietigend voor de efficiëntie. Zo'n brandstofcel is ook nog eens gauw - na 240.000 km - kapot en vervanging kost meer dan de prijs een middenklasse auto (30.000 euro).
 
Dat horen we inderdaad al jaren. Zijn er echter geen innovaties die dit stuwen richting een "gunstiger" vooruitzicht? (cq. PV-panelen, Li-ionbatterijen,...)
Ik zou willen dat brandstofcellen een hoger rendement dan 50% halen. Maar ondanks 50 jaar ontwikkeling in waterstof technologie wil dat kennelijk niet lukken. Het rendement van zonnepanelen neemt wel nog steeds toe, nu al naar 400 Wp.
Li-ion accu's worden ook steeds beter terwijl ze tegelijkertijd goedkoper worden. Kostte de 85 kWh accu in mijn Tesla uit 2013 nog zo'n 30.000 euro, over enkele jaren kost die accu minder dan 10.000 euro.

Dat remt de acceptatie van concurrerende technologieën als bijv. waterstof natuurlijk fors.
 
Toch is er actueel nieuws over waterstoftankstation in Brabant:
Breda wil waterstoftankstation voor bussen en vuilniswagens openen
En het lijkt geen 1 april grap.
Wat ook geen 1 april grap lijkt, is dat bovenstaande weer heel veel subsidie gaat kosten :(

Overigens... hoe kan het dat er zo weinig aandacht besteed wordt aan de veiligheid? Waterstof is toch heel explosief??? Lees eens de enige reactie onder het oorspronkelijke bericht over Shell Konijnenberg.
 
Overigens hinkt Van Hool nog op twee benen. Verleden jaar kondigden ze aan om met Proterra in zee te gaan als leverancier voor de aandrijving voor de ontwikkeling van een bus op batterijen. Deze komen vanaf begin 2019 op de Amerikaanse markt. Maar anderzijds kondigden ze verleden week ook aan 40 bussen met een waterstof aandrijving verkocht te hebben aan een paar Duitse steden.

Persoonlijk snap ik niet waarom de omzetting naar bussen op een batterij niet sneller gaat in de stedelijke gebieden. Die bussen rijden niet erg snel en doen eigenlijk niet eens zoveel afstand op een dag. Bovendien staan ze uren stil op depot plaatsen waar eenvoudig laadinfrastructuur aan te leggen is op hoog vermogen.
 
Overigens hinkt Van Hool nog op twee benen. Verleden jaar kondigden ze aan om met Proterra in zee te gaan als leverancier voor de aandrijving voor de ontwikkeling van een bus op batterijen. Deze komen vanaf begin 2019 op de Amerikaanse markt. Maar anderzijds kondigden ze verleden week ook aan 40 bussen met een waterstof aandrijving verkocht te hebben aan een paar Duitse steden...
Tja, subsidie leidt nu eenmaal tot marktverstoring...
 
  • Funny
Reactions: FVO
Ik ben bang dat Shell meer macht heeft dan menigeen denkt.
Als je alles zo eventjes op een rij zet wat er binnen de komende 15 jaar gaat veranderen gaan er ook echt belachelijk veel mensen hun baan verliezen en een andere baan moeten zoeken op hogere leeftijd.

Autopilot:
Alle taxichauffeurs; weg, andere beroepschauffeurs; veel lager opgeleid, wasstraten 80% minder inkomen, verzekeringsmaatschappijen 90% minder inkomen, hoeveelheid geparkeerde auto's; 80% minder, vermoedelijk gaan autobedrijven zelf de taxi industrie overnemen en ook de autoverkopers zullen door de taxi (die goedkoper wordt dan zelf een auto bezitten) 80% van de auto-industrie doen verdwijnen. Enkel werk bestelbussen en ultraluxe auto's zijn het nog waard voor de ultra rijken. Parkeerplaatsen te over, eigenlijk kan de halve stad verbouwd worden.
EV:
80% van de onderhoud garages weg (waarvan al 80% van de auto-industrie weg was), tankstations omvormen naar elektra, of weg, of parkeerplaatsen omvormen naar tankstations, eigenlijk... Tankstations weg, hoogstens nog als wasstraat en zelfs die gaat waarschijnlijk gedeeld worden met meerdere autobedrijven.
Internet:
50% van de winkels, weg, huur moet op termijn wel omlaag, kan niet anders.
Computers:
Kwestie van tijd voordat die 80% van het ambtenarenwerk overnemen, zelfs nu al worden er baantjes verzonnen, zoals je paspoort om de zoveel jaar vervangen (vingerafdruk, irisscan, kwestie van tijd voordat dit ook in derdewereldlanden gaat bestaan), ik zie ze nu al kaartspelletjes spelen achter hun PC.
Kennis:
80% van de kennis kun je opzoeken op internet en van het overige deel neemt niemand het je kwalijk dat je het niet weet.
Hyperloops:
Beetje afhankelijk van hoe sterk deze techniek zijn opmars maakt en hoe de politiek reageert op onverwacht gevonden botten van miljoenen jaren oud e.d. maar de vliegtuigwereld en zelfs de containerschipwereld kan zomaar totaal veranderen. Mogelijk zijn het ook die twee werelden waarom de overheid investeert in waterstof.

Elektricien; kan de werkdruk nooit aan, nu al niet, krijg de autobranche er ook nog bij. Er zullen technieken moeten komen die het werk van de elektricien kunnen versnellen/vereenvoudigen.
Zonnepanelenwerk op daken knalt de lucht in, er zijn nu al veel "cowboys" op de markt, plus dat dit werk met robots niet zo heel gemakkelijk versnelt kan worden op daken. Ook heeft Nederland relatief veel ouderen die dit werk mogelijk niet zo goed kunnen. Ik sluit niet eens uit dat dienstplicht weer ingevoerd zou moeten worden, lijkt me persoonlijk niet eens zo'n heel slecht idee, betrek jongeren maar bij moderne techniek en laat ze maar eens bij een vreemde binnen kijken, wat van de werkwereld proeven en een paar daken op klimmen, zelfs de kunstenaars kunnen toch moeilijk tegen groene energie zijn.
Informaticus; kan de werkdruk nooit aan, mogelijk dat artificial intelligence hem helpt, alle auto's met autopilot (en dus camera's) kunnen overigens de pakkans van raddraaiers op straat dusdanig gigantisch vergroten dat kattenkwaad vaker door de vingers gezien zal moeten worden, big brother is watching you.
 
  • Like
Reactions: Karim DB
Tja, subsidie leidt nu eenmaal tot marktverstoring...

Een droevig voorbeeld daarvan vind ik de Arnhemse bus op waterstof. Die moest tanken in Helmond en daarvoor de halve tank nodig had. En daarom per oplegger naar Apeldoorn werd gereden om daar als stadsbus te rijden. Want Arnhem zelf heeft al een uitstekend netwerk van elektrische trolleybussen.

Cookies op gelderlander.nl | gelderlander.nl
 
  • Informative
Reactions: FVO
Een droevig voorbeeld daarvan vind ik de Arnhemse bus op waterstof. Die moest tanken in Helmond en daarvoor de halve tank nodig had. En daarom per oplegger naar Apeldoorn werd gereden om daar als stadsbus te rijden. Want Arnhem zelf heeft al een uitstekend netwerk van elektrische trolleybussen.

Cookies op gelderlander.nl | gelderlander.nl
Uit dat artikel van 15-10-16, 07:13 Laatste update: 07:40 :
Nieuw tankstation
De hoop is nu gevestigd opwaterstofproducent HyGear in Arnhem. Het bedrijf is bezig is met het bouwrijp maken van de plek voor een tankstation voor waterstof naast de benzinepomp van Shell op Industrie Park Kleefse Waard IPKW in Arnhem.

„We gaan ervan uit dat het tankstation in het eerste kwartaal van 2017 gereed komt. Dan kunnen hier mensen met de bus en de auto komen tanken.”

En dat voor april 2017 geplande station is er nu nog steeds niet?

Ook naar eigen zeggen van de mensen van dat IPKW zou dat er in 2017 komen:
Waterstoftankstation bij IPKW in Arnhem | IPKW
 
Er is een lintje doorgeknipt

Opening waterstoftankstation | IPKW



LOL!

Is inderdaad gerealiseerd, naast Shell. Ik reed er vanmiddag nog langs (uiteraard niemand te zien). HyGear richt zich op relatief kleine waterstof productie-units voor de industrie, wat transport scheelt. Zijn zien het tankstation vooral als reclame. Uit het artikel hierboven:

,,Het H₂-tankstation waar onder 300 bar wordt getankt, is vooral een promotiemiddel. “We laten hier zien dat het kan”, zegt Marinus van Driel, algemeen directeur van HyGear.”

Note: 300 bar is minder dan de helft van de 700 bar waar de brandstoftank van de Hyundais FCEV van gemeente Arnhem en Rijkswaterstaat op is berekend. Dus de actieradius is ook minder dan de helft. Waar ik wel benieuwd naar ben is de ‘vampire drain’ van zo’n Hyundai, aangezien de H2 gewoon door de tankwand heen verdampt. Hoe snel zou dat gaan?
 
Nu het nieuwtje er een beetje af is en ondanks lage bijtelling, MIA, KIA, Vamil, geen mrb en prijsverlaging (135k naar 55k) nog steeds niemand de ix35 FCEV wil kopen, heeft Van der Linden sinds 3 maart het demomodel maar op Marktplaats gezet.

Interessante advertentie ook. Inbegrepen in de kosten rijklaar maken: 35 euro brandstof. De ix35 FCEV heeft een tankinhoud van 5,64 kg bij 700 bar. Een kilo waterstof kost 12 euro. Hoe krijgt Van der Linden bij 300 bar 35 euro aan waterstof in die tank? Of is dat ding in Rhoon wel 700 bar?

≥ Hyundai ix35 FCEV 4% bijtelling ! **RIJKLAARPRIJS!** - Hyundai - Marktplaats.nl
 

Attachments

  • 52546185-1630-4F51-A8A9-78B536059E4E.png
    52546185-1630-4F51-A8A9-78B536059E4E.png
    555.2 KB · Views: 27
Is inderdaad gerealiseerd, naast Shell. Ik reed er vanmiddag nog langs (uiteraard niemand te zien). HyGear richt zich op relatief kleine waterstof productie-units voor de industrie, wat transport scheelt. Zijn zien het tankstation vooral als reclame. Uit het artikel hierboven:

,,Het H₂-tankstation waar onder 300 bar wordt getankt, is vooral een promotiemiddel. “We laten hier zien dat het kan”, zegt Marinus van Driel, algemeen directeur van HyGear.”

Note: 300 bar is minder dan de helft van de 700 bar waar de brandstoftank van de Hyundais FCEV van gemeente Arnhem en Rijkswaterstaat op is berekend. Dus de actieradius is ook minder dan de helft. Waar ik wel benieuwd naar ben is de ‘vampire drain’ van zo’n Hyundai, aangezien de H2 gewoon door de tankwand heen verdampt. Hoe snel zou dat gaan?

Waterstof door stalen tanks verdampt sneller dan door de huidige carbon/epoxy tanks. Maar ... je zult lang moeten zoeken om te vinden hoe lang het duurt voor je volle waterstoftank bij niet gebruik volledig is verdampt. Leveranciers en belanghebbenden bij waterstof publiceren hier niks over.