Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mij maken ze een denkfout met betrekking tot laadtijd/tanktijd. Ze vergelijken volgens mij snelladers met waterstofstations en vergeten voor het gemak het bijladen als je slaapt, werkt, winkelt, sport, etc. Een auto staat 90-95% van de tijd stil. Dan hoef je niet snel op te laden.
Juist. Uiteraard is de bezettingsgraad van waterstofinfrastructuur hoger. Het is nl. de enige manier om die vorm van energie te distribueren. Er liggen nu eenmaal geen waterstoftankfaciliteiten in de kelders van prive-woningen en kantoren, dus moet iedereen wel naar het tankstation.
De fijnmazige distributie van elektriciteit naar woningen en kantoren is natuurlijk de fossiele monopolisten een doorn in het oog. En ook erg moeilijk om met nog hogere belastingen/accijnzen te treffen. Dat voordeel is alleen op Noord-Koreaanse wijze teniet te doen.
Het voordeel van eigen opwekking zal echter wel wegbelast worden, naar mijn mening. Wordt gewoon te duur voor de schatkist.
 
En hoeveel decennia het nog duurt eer er een overschot van groene stroom gaat zijn...
Neenee, volgens AdBlue, sorry, Ad van Wijk is het sowieso goedkoper om electra als H2 te transporteren.
Want in de Sahara kan je het voor 1ct per kWh maken !
(of ze het voor die prijs aan ons willen verkopen terwijl ze weten dat wij het voor 3ct moeten opwekken werd er niet bij verteld).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FVO and PaulusdB

En dit zal niemand verbazen:

Sie wurde vom Forschungszentrum Jülich, Institut für Elektrochemische Verfahrenstechnik, unter Leitung von Prof. Dr. Stolten erstellt und durch die H2 MOBILITY Deutschland GmbH & Co. KG finanziert.

Het is een WC eend onderzoek.

Jottum: H2 Mobility is opgericht door Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell and TOTAL
 
Last edited:
Ben nog niet eens halverwege in het debat.
(Inmiddels op een andere link, trouwens: Tweede EU-mobiliteitspakket | Debat Gemist)

Maar alvast complimenten voor de effectiviteit van de (anti-EV) stategie van de Bovag:
* leg alles zo hoog mogelijk in de keten (i.c. EU), daar heeft de politiek de minste invloed en duurt verandering het langst
* maak alle acties omvangrijker en duurder, zogenaamd beter, maar zeker minder kansrijk en langzamer te realiseren
* zet vol in op het minst kansrijke alternatief voor ICE, zijnde waterstof.

Ik denk dat wij in onze EV-bubbel de kracht van de ICE-lobby schromelijk onderschatten.
Bedankt, ik kon het al niet vinden, jammer dat ik helaas (in ieder geval tot nu toe) niemand heb horen zeggen dat voor 1kWh aan waterstof ongeveer 8kWh aan elektra nodig is en om 1kWh elektrisch rijden ongeveer 1,05kWh nodig is.

*edit: en dan heb ik het nog niet over het omrijden naar het tankstation.
 
  • Informative
Reactions: HWS
Ik prijs me gelukkig dat ik thuis mijn energie opwek, de Tesla met die stroom kan laden, mijn warmtepomp kan laten draaien en zelfs mijn Neato robot stofzuiger van zonnestroom kan voorzien. De olieboeren heb ik ver achter me gelaten.

Dat hele gedoe met waterstof zal voor mobiliteit sowieso een wisse dood sterven. Een auto als de Toyota Mirai heeft iedere 245.000 km een nieuwe brandstofcel nodig. Een 'grapje' van 30.000 euro. Dat is 12 eurocent per km. Daar komt de waterstof nog bovenop.
Vergelijk dat met de kosten van elektriciteit, niet meer dan 3 tot 4 eurocent per km. Ook de levensduur van de Tesla accu is een factor 2 tot 3 beter dan een brandstofcel.

Uiteindelijk gaat iemand, als de subsidieruif is leeg gegeten, de rekening van de waterstofeconomie betalen. Daar verandert Ad van Wijk niks aan, die betaalt niet mee. Op dit moment cancellen gemeenten projecten met bussen op waterstof voor de aanschaf van elektrische bussen. Dat zal bij iedere voorgestelde investering in waterstof opnieuw gebeuren.

Ook zal, zeker als er meer waterstof auto's komen, duidelijk worden dat het argument van snel tanken, niet opgaat. Als de eerste eigenaren van een waterstofauto zonder afspraak helemaal niet blijken te kunnen tanken, nou dan is het gauw klaar.
 
...Op dit moment cancellen gemeenten projecten met bussen op waterstof voor de aanschaf van elektrische bussen. Dat zal bij iedere voorgestelde investering in waterstof opnieuw gebeuren...
Misschien kunnen in de toekomst wel weer waterstofbussen aan onnozele overheden worden gesleten.
Dan zijn namelijk de Tesla trucks beschikbaar om die bussen van en naar de waterstof-tankstations te slepen. In plaats van de dieselstokers waarmee dat nu gebeurt; lekker groen, toch? :D
 
  • Love
Reactions: FVO
Hierbij alle waterstofsprookjes nog een keer op een rij.

“Waterstof een schone kans voor Groningen”

Brandpunt 8 februari 2018
uitzendingen

Er is nog hoop voor onze zielige Groningers, is het devies.

Veelzeggend fragment met Ad van Wijk aan het stuur, die -al orerend- een doodlopende weg inslaat.
87A7990E-D788-40F2-986C-BE0157E20003.png

22F36C01-5C19-413D-8C27-43065664EB9C.png
 
Last edited:
Ad van Wijk treedt terug als adviseur Eneco door berichtgeving FD
De meeste politici kennen Ad van Wijk inmiddels wel neem ik aan, althans:
"Het FD meldde drie weken geleden op basis van interne documenten en interviews met betrokkenen dat Econcern had geknoeid met de cijfers. Zo werd, ondanks waarschuwingen van de bedrijfscontroller dat de overeenkomst nog niet was ondertekend, in de cijfers over het derde kwartaal van 2008 op last van de toenmalige bestuurders Ad van Wijk en Kees van der Leun een overeenkomst met de provincie Noord-Holland opgenomen."

"Winst wordt verlies
Verder bleek dat de verslaggeving van Econcern over 2007 en 2008 'te agressief' is geweest. De cijfers over 2007 en 2008 moesten neerwaarts worden bijgesteld. De werkelijke winst in 2007 bleek 35 miljoen euro lager uit te vallen dan in de gedeponeerde jaarrekening staat vermeld. De niet-gepubliceerde winstcijfers over 2008 komen na herberekening uit op een verlies van 237 miljoeln euro in plaats van de geprognosticeerde winst van 130 miljoen euro.

Managementcontract
Na het faillissement van Econcern trad Ad van Wijk bij Eneco in dienst als adviseur op een managementcontract. Dat contract heeft hij nu dus volgens het FD ingeleverd. "
 
Een korte update met de waterstofprojecten in Vlaanderen:
Waterstoftechnologie traag in opmars - artikel

ENGINEERINGNET.BE - De mini-centrales zijn geleverd en geplaatst door het lokale Elugie. "Sinds 2012 hebben wij al 120 dergelijke installaties geplaatst, vooral in Vlaanderen," zegt CEO Bjorn Van Haver.

"We verwachten een grote doorbraak dankzij de opschaling van deze technologie en door EU-ondersteuning. Het is onze ambitie om 100.000 units operationeel te hebben in België tegen 2030. Uiteraard zullen er dan ook andere spelers in deze niche actief zijn, maar voorlopig zijn het er slechts enkele."

Aardgas kraken
Elugie fungeert als invoerder, installateur en dienstverlener voor de Italiaanse groep Solid Power. Die nam twee jaar geleden het Australische Ceramic Fuel Cells over, met inbegrip van de ontwikkelde technologie.

Solid Power produceert de mini-energiecentrales in Duitsland op basis van Australisch en eigen O&O en patenten. “Dat geldt ook voor de solid oxyde waterstofcellen en de 'kraker' die methaan uit het aardgasnet omzet in waterstof en CO2."

De mini-centrales hebben een vermogen van 2,51 kW, goed voor een elektrisch rendement van 1,5 kW en een thermisch rendement van 0,6 kW. Een totaalrendement van 85%. Het geluidsvolume bedraagt maximaal 47 dB.

EN139waterstof1.jpg
"Onze toestellen zijn economisch geschikt voor KMO's en residentiële verbruikers met een jaarverbruik vanaf 10.000 kWh…. Wij produceren nagenoeg alleen stroom.” De restwarmte is te recupereren, bijvoorbeeld voor warm tapwater.

Autobussen
Sinds kort vaart er een waterstofboot van CMB tussen de Schelde-oevers. Intussen rijden in Vlaanderen al bijna 75 door waterstof aangedreven heftrucks bij Colruyt, een tiental auto's en vijf autobussen van De Lijn.

De autobussen zijn gebouwd door Van Hool (Koningshooikt), dat hiervoor 150 kW-waterstofcellen type FCVelocity HD van zijn vaste Canadese partner Ballard gebruikt. “Tot nog toe hebben we ruim vijftig dergelijke autobussen gebouwd, waarvan de helft voor Europa en de andere helft voor Noord-Amerika," zegt woordvoerder Dirk Snauwaert.

"In Europa staat Aberdeen vooraan, met tien bussen.” Op korte termijn verwacht hij een stevige groei in Europa. Van Hool kreeg onlangs een bestelling voor acht waterstofbussen van het Franse Pau.

De Antwerpse bussen tanken nu nog waterstof bij PitPoint, vlakbij Inovyn (ex-Solvin) in de Antwerpse haven. Waterstof is er een bijproduct in de productie van chloor. Adwin Martens, directeur van projectorganisatie WaterstofNet verwacht dat het tankstation weldra zal verhuizen naar een site van De Lijn.

"Dan kan het met tankwagens worden bevoorraad, zoals het weldra publieke tankstation van Toyota-Air Liquide in Zaventem. Colruyt zal het vermogen van zijn tankstation in Halle verhogen tot 700 bar, zodat het niet alleen heftrucks, maar ook vrachtwagens met waterstof kan bevoorraden." <<
Door Koen Mortelmans
 
Hmm interessante link over hydrozine... klinkt als benzine maar dan op waterbasis. Blijkt mierenzuur te zijn in CO2 neutrale opstelling. Ben benieuwd of dat qua efficiency wat gaat worden.
View attachment 282984
Het rendement zal well-to-wheel echter altijd vele malen lager dan van een BEV zijn.

De KM-kosten liggen dus hoger, dus mensen kopen het niet. Zo simpel gaat de TCO berekening zijn.
 
  • Love
Reactions: FVO