Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Onze regering heeft grote waterstof-plannen; o.a. om waterstof te importeren vanuit Afrika.
Onze politiek is in de ban van old oil, die alles in het werk stelt om te overleven.

H2 is een 12x zo erg broeikasgas als CO2 en het transport van waterstof is één van de vele achilleshielen.
Door de info in deze korte en toegankelijke video worden de grote problemen helder aan de kaak gesteld.

 
Onze regering heeft grote waterstof-plannen; o.a. om waterstof te importeren vanuit Afrika.
Onze politiek is in de ban van old oil, die alles in het werk stelt om te overleven.

H2 is een 12x zo erg broeikasgas als CO2 en het transport van waterstof is één van de vele achilleshielen.
Door de info in deze korte en toegankelijke video worden de grote problemen helder aan de kaak gesteld.

Op zich is waterstof geen broeikasgas, maar het zorgt er wel voor dat methaan in de atmosfeer veel trager wordt afgebroken. Daarom is nu waterstof alsnog als een broeikasgas aangemerkt welke 11x erger is dan co2 (overigens staat methaan met 25x nog wel wat hoger).

Maar het ergste is dat bij de productie van duurzame waterstof en het transport over grote afstanden er ongeveer 20% lekkage plaatsvindt. Daarom is het gebruik van duurzame waterstof om woningen te verwarmen, nauwelijks schoner dan het verstoken van aardgas. Helaas wordt ook hier weer zonder enig argwaan old oil gevolgd. Want daar hebben we de afgelopen decennia zo'n goed ervaringen mee.

Mooie video. Ik heb tot op heden helaas nog veel mensen gesproken die mijn argumenten naar het rijk der fabelen verwezen.
 
Stop de persen, we zijn gered door de waterstof. Ingezonden brief in de Telegraaf. Geeft ongeveer het denkniveau aan van de medelanders op dit gebied.

IMG_0026.jpeg
 
Ik kwam net de term "Hydrogen Hopium" tegen. Dat beschrijft het probleem met waterstof inderdaad goed.

Ik weet niet of dit artikel al eerder is geplaatst hier:
 
BNR is echt volledig opgeslokt (en/of gesponsord) door de waterstoflobby.
"Het eerste deel van het netwerk komt van de Maasvlakte naar Pernis,"
Ja duh, daar heeft Shell een raffinaderij staan die diesel moet ontzwavelen. S + H2 -> H2S. Rotte eieren...
BNR laat Gasunie baas vrolijk zeggen dat Shell een 200 Megawatt electrolyser op de Maasvlakte bouwt. Het bruto vermogen van 20 windmolens. Geen BNR journalist die maar 1 kwantitatieve vraag durft te stellen. Of kan stellen.
Die electrolyser levert maximaal 30.000 ton waterstof pet jaar, waarschijnlijk minder. Nog geen 10% van wat Yara in Sluiskil voor kunstmestproductie nodig heeft.
Daarom Willem Alexander maar naar Spanje gestuurd. Ja Yara was ook mee op die missie. Maar daar hoor je BNR niet over.
En ondertussen vangt Shell subsidie voor groene waterstof. Om diesel te ontzwavelen.
Yara, en andere gas-intensieve bedrijven zijn hier gekomen vanwege goedkope en betrouwbare gaslevering. Logisch.
Van CH4 (=aardgas, =LNG, =methaan) maak je H2 (waterstof, H2) en met een beetje zuurstof erbij CO2.
Als deze bedrijven goedkope en groene H2 (waterstof) nodig hebben om bijvoorbeeld kunstmest te maken verhuizen ze echt wel naar die gebieden waar dat met goedkope solar te maken is. Dichter bij de evenaar in ieder geval.
Blijft een restant noodzaak voor waterstof over voor ontzwavelen van diesel en zwaardere fracties voor onder andere scheepvaartbrandstoffen. Totdat ook die brandstoffen uitgefaseerd worden.
Voor Shell met een buis van Gasunie die BNR heel mooi vindt. Met subsidie.

Iets zegt mij dat hier heel veel naar rotte eieren stinkt. H2S ruikt naar rotte eieren voor wie dat had gemist....

 
BNR is echt volledig opgeslokt (en/of gesponsord) door de waterstoflobby.
"Het eerste deel van het netwerk komt van de Maasvlakte naar Pernis,"
Ja duh, daar heeft Shell een raffinaderij staan die diesel moet ontzwavelen. S + H2 -> H2S. Rotte eieren...
BNR laat Gasunie baas vrolijk zeggen dat Shell een 200 Megawatt electrolyser op de Maasvlakte bouwt. Het bruto vermogen van 20 windmolens. Geen BNR journalist die maar 1 kwantitatieve vraag durft te stellen. Of kan stellen.
Die electrolyser levert maximaal 30.000 ton waterstof pet jaar, waarschijnlijk minder. Nog geen 10% van wat Yara in Sluiskil voor kunstmestproductie nodig heeft.
Daarom Willem Alexander maar naar Spanje gestuurd. Ja Yara was ook mee op die missie. Maar daar hoor je BNR niet over.
En ondertussen vangt Shell subsidie voor groene waterstof. Om diesel te ontzwavelen.
Yara, en andere gas-intensieve bedrijven zijn hier gekomen vanwege goedkope en betrouwbare gaslevering. Logisch.
Van CH4 (=aardgas, =LNG, =methaan) maak je H2 (waterstof, H2) en met een beetje zuurstof erbij CO2.
Als deze bedrijven goedkope en groene H2 (waterstof) nodig hebben om bijvoorbeeld kunstmest te maken verhuizen ze echt wel naar die gebieden waar dat met goedkope solar te maken is. Dichter bij de evenaar in ieder geval.
Blijft een restant noodzaak voor waterstof over voor ontzwavelen van diesel en zwaardere fracties voor onder andere scheepvaartbrandstoffen. Totdat ook die brandstoffen uitgefaseerd worden.
Voor Shell met een buis van Gasunie die BNR heel mooi vindt. Met subsidie.

Iets zegt mij dat hier heel veel naar rotte eieren stinkt. H2S ruikt naar rotte eieren voor wie dat had gemist....

Dit is wat er overblijft van alle goede bedoelingen om meer verantwoord met onze leefomgeving om te gaan nu er miljarden te verdelen zijn.

NB BNR is een commercieel mediaplatform dat infomercials voor bedrijven presenteert als “Nieuwsradio”.
 
BNR is echt volledig opgeslokt (en/of gesponsord) door de waterstoflobby.
….
Als deze bedrijven goedkope en groene H2 (waterstof) nodig hebben om bijvoorbeeld kunstmest te maken verhuizen ze echt wel naar die gebieden waar dat met goedkope solar te maken is. Dichter bij de evenaar in ieder geval.
Blijft een restant noodzaak voor waterstof over voor ontzwavelen van diesel en zwaardere fracties voor onder andere scheepvaartbrandstoffen. Totdat ook die brandstoffen uitgefaseerd worden.
Voor Shell met een buis van Gasunie die BNR heel mooi vindt. Met subsidie.

Iets zegt mij dat hier heel veel naar rotte eieren stinkt. H2S ruikt naar rotte eieren voor wie dat had gemist....

 
wederom een artikel van joost bolle in hln om EV te bashen , deze keer in vergelijking met het geweldige waterstof alternatief, dat reeds vandaag competitief zou zijn met EV. Volgende keer met een tesla naar berlijn rijden, joost. En niet aan een 11kw paal gaan hangen in duitsland. En ook niet tot 100% snelladen en janken dat je later thuiskomt. En probeer je waterstof trip ook eens in frankrijk of in engeland. Of koop een ICE van 35k-40k, komt wellicht het beste uit voor jouw gebruikersprofiel.

 
Last edited:
wederom een artikel van joost bolle in hln om EV te bashen , deze keer in vergelijking met het geweldige waterstof alternatief, dat reeds vandaag competitief zou zijn met EV. Volgende keer met een tesla naar berlijn rijden, joost. En niet aan een 11kw paal gaan hangen in duitsland. En ook niet tot 100% snelladen en janken dat je later thuiskomt. En probeer je waterstof trip ook eens in frankrijk of in engeland. Of koop een ICE van 35k-40k, komt wellicht het beste uit voor jouw gebruikersprofiel.

wat een koekenbakkers joh.... ze beginnen met dat ze wel wat ervaring hebben met EV rijden en dan dit avontuur op durven pennen....
lachwekkend gewoon!
Overigens nog lachwekkender als je weet dat je met een Tesla in 2013 al meer laadinfra tot je beschikking had dan nu in een Hyundai.

De conclusie is dan helemaal tenenkrommend, "de waterstofauto heeft de EV al ingehaald" en dan volledig voorbij gaan aan het feit dat je nooit thuis je auto kunt tanken met je waterstofauto en toch 95% van de kilometers vanuit huis en terug kan rijden op die volle lading.
 
wat een koekenbakkers joh.... ze beginnen met dat ze wel wat ervaring hebben met EV rijden en dan dit avontuur op durven pennen....
lachwekkend gewoon!
Overigens nog lachwekkender als je weet dat je met een Tesla in 2013 al meer laadinfra tot je beschikking had dan nu in een Hyundai.

De conclusie is dan helemaal tenenkrommend, "de waterstofauto heeft de EV al ingehaald" en dan volledig voorbij gaan aan het feit dat je nooit thuis je auto kunt tanken met je waterstofauto en toch 95% van de kilometers vanuit huis en terug kan rijden op die volle lading.

Dankjewel dat spaart weer een click 😅

maar absurd dat dit soort desinformatie gepubliceerd mag worden. Je zou er bijna wap van worden 🙄