Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ook voor Tata Steel zijn er veel betere alternatieven dan H2.
MoE is vele malen efficiënter en schoner. Hier voorbeeld uitleg van Boston Metal:

De reductie van ijzererts (ijzeroxide) naar zuiver ijzer door middel van waterstof is een endotherme reactie. Dus naast de energie die je nodig hebt om waterstof te maken, is er extra energie nodig om de reactie überhaupt te laten lopen.
En daaruit komt dan koud ijzer dat je daarna nog tot 1400 graden moet opwarmen om vloeibaar te maken, te kunnen legeren, gieten en walsen, wat nog eens een enorme hoeveelheid energie vergt.
Hier een demonstratie van het principe van het proces:
(Bij de reductie van ijzererts met koolstof komt juist warmte vrij, dat is een exotherme reactie die meteen leidt tot heet vloeibaar ijzer.)
Kortom: IJzer en staal maken met waterstof is een energie vretende optie, die toevallig toepassing kan vinden bij SSAB in noord Zweden met een lokaal exces aan hydro- en kernenergie in een dun bevolkt gebied met (te) weinig afnemers.
De waterstof optie voor Tata Steel bij IJmuiden is een rookgordijn, niet meer dan dat.

En hier nogmaals de presentatie van Michael Liebreich (oprichter Bloomberg New Energy Finance) die ten overstaan van vele waterstof adepten onderbouwd gehakt maakt van de waterstof hype. Net alsof hij dit hele draadje heeft doorgelezen 😀:


Deze presentatie kan niet genoeg herhaald worden denk ik.
Q.E.D.

Gelukkig zijn er binnen de burelen van Tata Steel wel mensen die kennis van zaken hebben en kunnen rekenen.

 
  • Like
Reactions: ebullio
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Eén O-ring en maanden geen waterstof in 12 stations.

En sowieso, dat transport...

En de cylinders in CA zijn kennelijk van hetzelfde fabrikaat als gebruikt in het lekkende station in NL. EXCLUSIVE | Hydrogen cylinders that exploded on California bus were same make and model that leaked in Netherlands
 
De waterstof lobby is heel hard bezig. Vanuit Europa is er nu een beleid met zware subsidie om om de 200 km een waterstof laadstation te plaatsen met een oplossing voor het drukverlies probleem. BMW doet al goed zijn best om de luie journalisten te voeren. Dit stukje stond in de Arts en Auto van de VVAA.
IMG_0012.jpeg
 
De aanleiding is: het overbelaste elektriciteitsnetwerk. Dus moeten we de overtollige stroom omzetten in waterstof. Komen ze dat bij mij thuis doen dan ofzo? Zo niet, hoe lost dit het probleem dan op?

Wel een positive noot: waterstof auto’s gaan de BEV niet meer vervangen. Die strijd is kennelijk gewonnen.