Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
waar kan ik deze gegevens verkrijgen? Het zou leuk zijn om het door het jaar heen te zien

Het gaat overigens om de verandering tov nieuwverkoop zelfde periode vorig jaar zie ik.
Maar in juni 2023 waren er 638 H2 voertuigen, nu 635, nog steeds niet op peil van bijna een jaar geleden dus.
Hier kan je de historische cijfers in een grafiek zien:
Op de blauwe [1] clicken om de filters aan te passen.
 
Last edited:
Helaas geen mop, er werd een paar jaar geleden een architect hier uit de buurt voor de gek gehouden met dit idee, ik heb hem toen voorgerekend hoeveel kg waterstof dat oplevert en hoever je dan kunt rijden (je kunt je auto starten, meer niet). Toen heeft hij maar een M3P gekocht. :)

De voor de gekhouderij bestond er uit dat er wel liters waterstof kon worden gemaakt per jaar, maar ja, dat weegt niets he?
 
Een nieuwe poging is in de maak:
Verbrandingsmotor die op waterstof loopt, volgens mij had BMW dat in de jaren 80 al met de E32 serie. Ik ben benieuwd, ik laat me graag overtuigen ;)

Wel grappig trouwens die reacties, er komen steeds meer echte Toyota fanboys, die reageren ook veelvuldig om aan te tonen dat Toyota echt wel EV's kan maken kan als het zover is.
 
Verbrandingsmotor die op waterstof loopt, volgens mij had BMW dat in de jaren 80 al met de E32 serie. Ik ben benieuwd, ik laat me graag overtuigen ;)

Dan krijg je echt het slechtste van 2 werelden bij elkaar -> "lage rendement waarmee duurzame waterstof wordt gemaakt" X "slecht rendement verbrandingsmotor" Verder ook niet innovatief, is een soort van LPG-auto oplossing.

Ik schat dat je dan 5x tot 6x zo veel duurzame energie nodig hebt om dezelfde km af te leggen (tov een EV)
 
Ik schat dat je dan 5x tot 6x zo veel duurzame energie nodig hebt om dezelfde km af te leggen (tov een EV)
Ik vraag me ook af wat de range van zo'n kar zal zijn. Vreemd genoeg mist die informatie steevast bij dit soort advertorials.

Een Mirai heeft een bereik van 600 km. Ik kan nergens vinden of dat NEDC, WLTP of EPA is, maar het is een theoretische range. Om die range te halen zitten er 3 enorme tanks in de auto verstopt. Hierdoor is de kofferbak van deze 5 meter lange auto niet groter dan die van een Yaris, er kunnen ook maar 2,5 mensen op de achterbank. De middelste passagier moet immers zijn benen thuis laten omdat tank nummer drie daar moest liggen.

En nou gaan ze een auto maken die naar schatting 2 tot 3 keer zoveel waterstof nodig heeft voor dezelfde afstand?

Echt.. Er zijn maar 2 soorten waterstof-liefhebbers volgens mij. Zij die niet kunnen rekenen en zij die er geld mee hopen te verdienen.
 
Ik vraag me ook af wat de range van zo'n kar zal zijn. Vreemd genoeg mist die informatie steevast bij dit soort advertorials.

Een Mirai heeft een bereik van 600 km. Ik kan nergens vinden of dat NEDC, WLTP of EPA is, maar het is een theoretische range. Om die range te halen zitten er 3 enorme tanks in de auto verstopt. Hierdoor is de kofferbak van deze 5 meter lange auto niet groter dan die van een Yaris, er kunnen ook maar 2,5 mensen op de achterbank. De middelste passagier moet immers zijn benen thuis laten omdat tank nummer drie daar moest liggen.

En nou gaan ze een auto maken die naar schatting 2 tot 3 keer zoveel waterstof nodig heeft voor dezelfde afstand?

Echt.. Er zijn maar 2 soorten waterstof-liefhebbers volgens mij. Zij die niet kunnen rekenen en zij die er geld mee hopen te verdienen.
Voor een indicatie en wetenschappelijk benaderd:
 
Ik ben benieuwd wat dit gaat oplossen 🤷🏻‍♂️

Het elektriciteitsnet is overbelast, dus gaan we maar een compleet nieuw netwerk uitrollen met een heel scala aan nieuwe uitdagingen waar we nog geen grootschalige ervaring mee hebben, maar waarvan je van te voren al kan zeggen dat er genoeg risico's aan zitten. Kostentechnisch, maar ook op het gebied van veiligheid. En nee, aardas is een heel ander goedje dan waterstof. Veel minder gevoelig voor lekkage om maar wat te noemen. En minder explosief.

Hey jongens, kan niet iemand even een rekenmachientje erbij pakken om uit te rekenen of het misschien veel goedkoper is om wat knelpunten in het elektriciteitsnet te upgraden? Uiteindelijk moet dat toch echt eens gebeuren, of je nou eerst een hoop geld in de waterstofhype giet of niet.
 
Het elektriciteitsnet is overbelast, dus gaan we maar een compleet nieuw netwerk uitrollen met een heel scala aan nieuwe uitdagingen waar we nog geen grootschalige ervaring mee hebben, maar waarvan je van te voren al kan zeggen dat er genoeg risico's aan zitten. Kostentechnisch, maar ook op het gebied van veiligheid. En nee, aardas is een heel ander goedje dan waterstof. Veel minder gevoelig voor lekkage om maar wat te noemen. En minder explosief.

Hey jongens, kan niet iemand even een rekenmachientje erbij pakken om uit te rekenen of het misschien veel goedkoper is om wat knelpunten in het elektriciteitsnet te upgraden? Uiteindelijk moet dat toch echt eens gebeuren, of je nou eerst een hoop geld in de waterstofhype giet of niet.
En het ergste, de komende jaren met grijze waterstof substantieel meer vervuilend dan elektriciteit. Hiermee stoor je echt een veelvoud aan co2 uit. Bedrijven moeten zich schamen dit überhaupt te overwegen, en laten we dit voorlopig belasten naar vervuiling.
 
Het elektriciteitsnet is overbelast, dus gaan we maar een compleet nieuw netwerk uitrollen met een heel scala aan nieuwe uitdagingen waar we nog geen grootschalige ervaring mee hebben, maar waarvan je van te voren al kan zeggen dat er genoeg risico's aan zitten. Kostentechnisch, maar ook op het gebied van veiligheid. En nee, aardas is een heel ander goedje dan waterstof. Veel minder gevoelig voor lekkage om maar wat te noemen. En minder explosief.

Hey jongens, kan niet iemand even een rekenmachientje erbij pakken om uit te rekenen of het misschien veel goedkoper is om wat knelpunten in het elektriciteitsnet te upgraden? Uiteindelijk moet dat toch echt eens gebeuren, of je nou eerst een hoop geld in de waterstofhype giet of niet.
Als ik het goed heb begrepen is zijn de grootste knelpunten in het elektriciteitsnet formeel van aard en zit het hem met name in de trage vergunningverlening...
 
  • Like
Reactions: horta