Ik volg het draadje van de <5km club altijd met plezier.
Ik ben niet zo’n held, maar dit keer zou ik ook lid worden. Bijna...
Almere-Kortrijk (1e stop richting Parijs) zou zo’n 265km moeten zijn en met een geschatte 320km in de batterij richting Parijs. Ik draaide de A27 op... tegenwind, regen, koud. 4 personen in de auto en volle bepakking. Ik rijd nu al lang genoeg mijn Model S en snap goed wat de energie kan en wil, ook met de verwarming, ook met de snelheden en het verbruik.
Dus al spelend met de verwarming, gepaste snelheid etc. zou ik met 2% aankomen bij SuC Kortrijk.
Helaas... met een batterij met 4% en nog 2% te gaan waarschuwde de auto dat ik snel een veilige plek moest zoeken langs de weg omdat hij ging uitschakelen.
Dat gebeurde dus ook direct met nog 4% (of 12km) in de accu.
Vrijwel direct nadat ik op de vluchtstrook kwam zag ik de vermogens- en regeneratiewijzers binnen 5 seconden naar elkaar toe gaan tot alles op 0 stond en het grote scherm uitviel. Dus in ‘Tow-modus’ zetten was niet meer mogelijk.
Dit alles op (vorige week) zondagavond om 20:00 uur op de E17 in Belgie, een 3-4 tal kilometers voor de SuC.
ANWB Nederland wilde niet helpen, bel maar naar Touring.be. Touring was niet bereikbaar. Verzekeringsmaatschappij kon niets doen.
Tesla NL gaf aan de auto te laten slepen naar een SeC en maandags te laten fixen.
Maar ik wilde verder. Toch maar een afsleepbedrijf gebeld. Die was er na een klein uur.
Omdat de auto niet in tow-modus kon de auto op 4 ‘skates’ laten zetten en zo op de wagen getrokken.
Op de sleepwagen naar de SuC. Daar aangekomen was de 12v batterij ook inmiddels leeg en ging de vergrendelnok in de chargepoort niet open en dus moest de S eerst op een booster (ja, ook die heeft nu zijn booster al gehad!) en na een aantal minuten (minimaal laden tot 12,3v) ging het hoofdschema weer aan en werd de auto weer opgestart.
Omdat de HV helemaal leeg was kon de auto niet gereden worden naar de lader en hebben we hem op de sleepwagen geladen tot er genoeg inzat om de poortjes van SuC Kortrijk in te rijden en verder op te laden.
We hebben de hoofdprijs voor de zondagavond mogen betalen aan het sleepbedrijf maar daarna gelukkig onze reis kunnen vervolgen, hebben alles gezien in Parijs en Disney, en zijn voor de zekerheid maar met 2 supercharge stops thuis weer aangekomen.
Morgen bellen met Tesla om online te laten diagnostiseren wat de oorzaak kan zijn van het uitvallen bij 4%.
Zal niet veel meer opleveren dan wat ze telefonisch die avond al zeiden... koud en <5% kans op uitval.
Ik zal dus nooit lid mogen worden van de club.... onder de 4% of 12km schakelt hij uit.
Ik ben niet zo’n held, maar dit keer zou ik ook lid worden. Bijna...
Almere-Kortrijk (1e stop richting Parijs) zou zo’n 265km moeten zijn en met een geschatte 320km in de batterij richting Parijs. Ik draaide de A27 op... tegenwind, regen, koud. 4 personen in de auto en volle bepakking. Ik rijd nu al lang genoeg mijn Model S en snap goed wat de energie kan en wil, ook met de verwarming, ook met de snelheden en het verbruik.
Dus al spelend met de verwarming, gepaste snelheid etc. zou ik met 2% aankomen bij SuC Kortrijk.
Helaas... met een batterij met 4% en nog 2% te gaan waarschuwde de auto dat ik snel een veilige plek moest zoeken langs de weg omdat hij ging uitschakelen.
Dat gebeurde dus ook direct met nog 4% (of 12km) in de accu.
Vrijwel direct nadat ik op de vluchtstrook kwam zag ik de vermogens- en regeneratiewijzers binnen 5 seconden naar elkaar toe gaan tot alles op 0 stond en het grote scherm uitviel. Dus in ‘Tow-modus’ zetten was niet meer mogelijk.
Dit alles op (vorige week) zondagavond om 20:00 uur op de E17 in Belgie, een 3-4 tal kilometers voor de SuC.
ANWB Nederland wilde niet helpen, bel maar naar Touring.be. Touring was niet bereikbaar. Verzekeringsmaatschappij kon niets doen.
Tesla NL gaf aan de auto te laten slepen naar een SeC en maandags te laten fixen.
Maar ik wilde verder. Toch maar een afsleepbedrijf gebeld. Die was er na een klein uur.
Omdat de auto niet in tow-modus kon de auto op 4 ‘skates’ laten zetten en zo op de wagen getrokken.
Op de sleepwagen naar de SuC. Daar aangekomen was de 12v batterij ook inmiddels leeg en ging de vergrendelnok in de chargepoort niet open en dus moest de S eerst op een booster (ja, ook die heeft nu zijn booster al gehad!) en na een aantal minuten (minimaal laden tot 12,3v) ging het hoofdschema weer aan en werd de auto weer opgestart.
Omdat de HV helemaal leeg was kon de auto niet gereden worden naar de lader en hebben we hem op de sleepwagen geladen tot er genoeg inzat om de poortjes van SuC Kortrijk in te rijden en verder op te laden.
We hebben de hoofdprijs voor de zondagavond mogen betalen aan het sleepbedrijf maar daarna gelukkig onze reis kunnen vervolgen, hebben alles gezien in Parijs en Disney, en zijn voor de zekerheid maar met 2 supercharge stops thuis weer aangekomen.
Morgen bellen met Tesla om online te laten diagnostiseren wat de oorzaak kan zijn van het uitvallen bij 4%.
Zal niet veel meer opleveren dan wat ze telefonisch die avond al zeiden... koud en <5% kans op uitval.
Ik zal dus nooit lid mogen worden van de club.... onder de 4% of 12km schakelt hij uit.