Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Let op, mijn garagebeheerder heeft er een gekocht na een proefritje in mijn Tesla. Deze kan maximaal met 11 kWh laden en heeft geen mogelijkheid voor snelladen. Hij vroeg me zelfs zo'n Chademo adapter bij Tesla voor m te bestellen maar dat werkt ook niet.

Verder is het een prima auto. Gewoon een degelijk afgewerkte Mercedes maar dan met een betere motor erin.
 
Inbegrepen is depannage en vervangwagen bij panne en vervanging van de batterij indien de capaciteit onder 75% daalt (dat is sneller het geval bij een 22 kWh batterij dan bij een 85 kWh batterij).

Dat laatste begrijp ik niet. Zou je dat eens toe willen lichten?
Laten we voor het gemak veronderstellen dat beide auto's eenzelfde verbruik hebben: 20 kWh/100km. Dan beschik je met een batterij van 22 kWh over 110 km en met een batterij van 85 kWh over 425 km per volledige laadcyclus. De slijtage van een batterij is van meer afhankelijk dan van het aantal laadcycli (bijvoorbeeld hoogte relatieve laadstroom, ontlaadstroom, schade door temperatuur enz...) maar in het geval alle overige parameters gelijk blijven zal een 22 kWh ongeveer 1/4 van de kilometers meegaan van een 85 kWh batterij. Of nog: de batterij moet voor een zelfde aantal afgelegde kilometers 4x zoveel laadcycli ondergaan en zal dus 4x zo snel afgeschreven moeten worden.
 
Wij zijn tevreden over onze Leaf al zou ik hem niet aanbevelen. Het model is uiteraard, laten het voorzichtig zeggen, smaakgevoelig, en de range is gelijk aan die van andere EV's. De prijs is ook niet zo slecht en hij kan chademo snelladen.

We hebben hen nu bijna twee jaar en de batterijdegradatie is volgens mij nog minimaal.

Hij wordt elke dag gebruikt, ook door mij, en doet wat hij moet doen. Eenmaal uit de eco-stand trekt hij ook zeer vlot op in stadsverkeer.

Waarom niet dan? Ondanks alle degelijkheid mist hij net iets. Zou hij er anders uit zien dan zou het een ander verhaal zijn. In 2010/2011 toen hij op de markt kwam moest een EV een apart uiterlijk hebben maar na meer dan vier jaar had een facelift wel gekund.
De kleine uitbreiding van de batterij met 6 kWh in de 2016 versie is ook niet echt schokkend en maakt er geen long-range auto van.
Ondanks dit De Nissan LEAF 30 kWh: vernieuwde batterij voor een groter rijbereik Volgens die normen zouden wij er met onze bijna 200 km mee hebben kunnen rijden. Niet realistisch.

Zou ik er nu eentje moeten kiezen zou ik het eerlijk gezegd niet weten. Maar we hebben natuurlijk nu een Tesla en dan kijk je er anders tegenaan.
 
Last edited:
Mooi antwoord Hans. Zo zie ik t ook. Ik weet t ook nog niet. Onze Fiat heeft nu iets meer dan 30k gereden in bijna 5 jaar. En die Tesla die blijft natuurlijk de enige long distance optie. Het gaat hier dan ook om een 2e elektrische auto voor de kortere ritten en de boodschappen, daar leven ik de mijne niet graag voor uit:rolleyes:.

De Roadster zie ik meer als 3e, 4e,.... wagen.
 
Als het echt gaat om 2e auto die eigenlijk nooit meer dan 100km per dag hoeft te rijden, EN als het gaat om de beste prijs/prestatieverhouding in zowel aanschaf als periodieke kosten, is een GEBRUIKTE Citroën C-Zero in Frankrijk kopen veruit de beste keuze. Is inclusief de accu, en best veel extra's zoals airco. Wij hebben er eentje opgehaald uit 2012 met nog 2 jaar fabrieksgarantie. Kostte slechts 7.500€ en in Nederland alleen 100€ bij de RDW betalen voor een NL-kenteken...:biggrin:

Hoeveel was de oorspronkelijke range en hoeveel nog na twee jaar?
 
Zoe is echt wel leuk en fris van binnen. Ligt misschien aan de uitvoering die je gezien hebt. Kan de Zoe echt aanbevelen. Hebben er nu meer dan 45000km op de teller en nog geen een keer terug geweest bij de garage.
Is toch wat anders dan met de Tesla, die heeft al een paar keer bij de garage gestaan. De huur van de batterij heeft ook zijn voordelen. Lange garantie op de batterij omdat deze niet van je zelf is. Lagere aanschafkosten. Lagere verzekering.
 
Zoe .....
......De huur van de batterij heeft ook zijn voordelen. Lange garantie op de batterij omdat deze niet van je zelf is. ..... Lagere verzekering.
Dat klopt niet, je moet de batterij ook meeverzekeren. Dus als de auto €25000,- kost, moet je hem verzekeren voor iets van €35000,-
omdat je wel verantwoordelijk bent voor de accu in geval van diefstal, brand, etc.
 
Hoeveel was de oorspronkelijke range en hoeveel nog na twee jaar?
Dat weet ik zo niet. Maar ik heb wel tevoren forums gelezen dat verreweg de meeste ervaring positief is. Misschien dat de trage acceleratie op papier opvalt. Maar die wordt vooral veroorzaakt door het boterzachte vertrek vanuit stilstand, precies het tegenovergestelde van een Tesla.

Als je accelereert van 20 naar 90 bijvoorbeeld kun je het ook met deze EV menig BMW moeilijk maken een sprintje te winnen. Ook fun dus!

Verder heb er ook al langere ritten mee gereden. Zelfde idee als met Tesla: na 75km ca. 20 minuten aan CHAdeMO dan is de accu weer 75% geladen. Vormgeving is het niet echt natuurlijk, maar dat geldt voor meer stadsauto's... :biggrin:
 
beetje accelereren als de voorlaatste electrische Smart dus. Maar prijstechnisch is het inderdaad een uitzonderlijk leuk aanbod, zeker als dit een TVA/BTW auto betreft. Aanbod genoeg in Frankrijk!

Dat weet ik zo niet. Maar ik heb wel tevoren forums gelezen dat verreweg de meeste ervaring positief is. Misschien dat de trage acceleratie op papier opvalt. Maar die wordt vooral veroorzaakt door het boterzachte vertrek vanuit stilstand, precies het tegenovergestelde van een Tesla.

Als je accelereert van 20 naar 90 bijvoorbeeld kun je het ook met deze EV menig BMW moeilijk maken een sprintje te winnen. Ook fun dus!

Verder heb er ook al langere ritten mee gereden. Zelfde idee als met Tesla: na 75km ca. 20 minuten aan CHAdeMO dan is de accu weer 75% geladen. Vormgeving is het niet echt natuurlijk, maar dat geldt voor meer stadsauto's... :biggrin:
 
Deze ben ik ook aan het bekijken, want die kost ongeveer zoveel als een nieuwe batterij voor m'n Roadster. De Mercedes lijkt me de beste keuze van het moment, de aandrijflijn + batterij komen bovendien van Tesla...

En? Hebben jullie ondertussen de knoop doorgehakt? Wij overwegen namelijk ook een B-klasse electric drive.