Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla is mordicus tegen het gebruik van V2G (vehicle to grid). Tesla vindt het technisch bezwaarlijk voor de levensduur van de accu. Tevens zal wel een rol spelen dat er dan lieden zijn die gaan laden bij de SuC en thuis gaan ontladen voor gebruik in huis.

Met je eens. Wellicht dat men door gebruik te maken van laaddata wel wat aan zou kunnen doen aan gevreesde SuC gebruik, maar vanaf het begin hebben ze gezegd dat een auto batterij daarvoor niet het beste middel is. Eerlijk gezegd vind ik dat het ook wel en kunnen we veel beter de weg via Powerwalls en Powerpacks intensiveren. En dat gebeurt ook gelukkig in flinke vaart.
 
Gister een proefrit gemaakt in de Renault Zoë . Best een leuk bakkie zeg! Het was wel de instapper met 22kWh accu, voor een proefrit voldoende. Zelfs mijn vrouw was onder de indruk, zo erg zelfs dat ze binnen 500meter ermee gereden te hebben vroeg wanneer we hem gaan bestellen. De versie die we op het oog hebben is de Q90R Intens, maar dan de vernieuwde versie ervan die pas in mei besteld kan worden ;) . (Capaciteit accu zal hetzelfde blijven 42kWh, maar motorisch iets efficiënter)
 
Gister een proefrit gemaakt in de Renault Zoë . Best een leuk bakkie zeg! Het was wel de instapper met 22kWh accu, voor een proefrit voldoende. Zelfs mijn vrouw was onder de indruk, zo erg zelfs dat ze binnen 500meter ermee gereden te hebben vroeg wanneer we hem gaan bestellen. De versie die we op het oog hebben is de Q90R Intens, maar dan de vernieuwde versie ervan die pas in mei besteld kan worden ;) . (Capaciteit accu zal hetzelfde blijven 42kWh, maar motorisch iets efficiënter)
Goede beslissing !
 
  • Like
Reactions: CL600 and Faiz71
Vandaag in een Kona electric gereden en meteen maar even thuis getest mb het laden.
Hij zou op 1 fase to max 32 A kunnen laden dus aangesloten op de Tesla wallconnector ivm de maxem welke op 3 x 32A is afgezekerd.
Helaas alleen maar een rode lamp bij de laadstekker op de Kona en verder niets. Op onze 2e vaste lader, die maar 1 fase 16A is, ging hij overigens wel gewoon laden maar moet dus 2x zo snel kunnen.
Iemand enig idee?
Overigens best een aardige auto de Kona, zou de vervanger van onze bijna 5 jaar oude ZOE kunnen worden
 
Ik ben sterk aan het overwegen een 500e naast de X te nemen en dan over paar jaar de X om te ruilen voor een 3 aangezien de X echt te lomp is in de binnenstad.

Punten om nog uit te zoeken zijn minimale range (winter) aangezien ik 1x per week +- 100km zou rijden en degradatie van de accu over tijd aangezien ze in vele kilomterstanden en leeftijden komen. Zal het groot voordeel hebben om relatief nieuwe te kopen?
 
  • Like
Reactions: Jkr85
Bij deze even mijn praktijkervaring met de 500e, die ik hier naast de Model S heb.

Degradatie van de accu van de 500e lijkt tot nu toe echt minimaal te zijn. Er zit een goed BMS in, o.a. met actieve koeling. Daarnaast wordt het accupakket bijna niet mishandeld, omdat je niet kunt snelladen. De snelste manier van 0 tot 100 procent is aan de 1 fase 32A en dan doe je er zo'n 3 uur en 30 minuten over. Dit in tegenstelling tot bijv. een Nissan Leaf, die wel redelijk wat batterij degradatie heeft, o.a. door het snelladen en het gemis aan actieve koeling. Dus reken erop dat als je een gemiddelde 500e koopt (3-4 jaar oud, km.stand van rond de 50.000) je vermoedelijk maar een paar procent accucapaciteit bent verloren.

Over de winter range: hoe ver je komt is sterk afhankelijk van de temperatuur en je snelheid. Maar boven de 100 km/u wordt de 500e aardig onzuinig (een Model S komt verder per kWh in elk geval op die snelheden). Op 120 km/u ga je in de winter onder het vriespunt echt geen 100 kilometer afstand meer kunnen overbruggen, reken dan op zo'n 80 kilometer. Op 80 km/u wegen kun je in de winter zo'n 120 km ver komen.

Maar goed, de Fiat 500e is echt een geweldig leuke auto. Dus je kunt het er alsnog voor over hebben, als je dus rekening houdt met de beperkte range en het trage laden :) Ik ben er zelf wel eens mee van Zaandam naar Enschede gereden in de zomer en op zich is het te doen, heb er zo'n 3 uur over gedaan. Gewoon een boek meenemen en een uurtje wat lezen bij de laadpaal onderweg...
 
Ik ben sterk aan het overwegen een 500e naast de X te nemen en dan over paar jaar de X om te ruilen voor een 3 aangezien de X echt te lomp is in de binnenstad.

Herkenbaar. Wij kochten om diezelfde reden naast de Model S een compacter model voor binnenstedelijk gebruik. Dat werd na wat vergelijken een B electric drive, vanwege:
+ ruimte: 5 zitplaatsen / 5-deurs
+ gebruiksgemak: hoge zitpositie, automatisch inparkeren, radargestuurd remmen enz.
+ laadsnelheid aan binnenstedelijke laadpalen: 3-fasen
+ voldoende range: 130-200 km
+ batterij en drivetrain: Tesla

Als ik in het weekend door de binnenstad rij, doe ik dat nog zelden in de Model S. De halve Tesla is veel handiger.
De Model 3 lijkt mij vooralsnog geen verbetering in gebruiksgemak: minder overzichtelijke carrosserie, vaste hoedenplank.
 
een B electric drive, vanwege:
+ ruimte: 5 zitplaatsen / 5-deurs
+ gebruiksgemak: hoge zitpositie, automatisch inparkeren, radargestuurd remmen enz.
+ laadsnelheid aan binnenstedelijke laadpalen: 3-fasen
+ voldoende range: 130-200 km
+ batterij en drivetrain: Tesla

grappig autotje :) even zoeken levert inderdaad wat interessante info op, wist bijvoorbeeld niet dat deze Mercedes de drive train van tesla heeft. Ik ga even speuren, als tweede auto is de B best oke

// gaat op zoek naar de mercedes-motor-club forum // ;)
 
Herkenbaar. Wij kochten om diezelfde reden naast de Model S een compacter model voor binnenstedelijk gebruik. Dat werd na wat vergelijken een B electric drive, vanwege:
+ ruimte: 5 zitplaatsen / 5-deurs
+ gebruiksgemak: hoge zitpositie, automatisch inparkeren, radargestuurd remmen enz.
+ laadsnelheid aan binnenstedelijke laadpalen: 3-fasen
+ voldoende range: 130-200 km
+ batterij en drivetrain: Tesla

Als ik in het weekend door de binnenstad rij, doe ik dat nog zelden in de Model S. De halve Tesla is veel handiger.
De Model 3 lijkt mij vooralsnog geen verbetering in gebruiksgemak: minder overzichtelijke carrosserie, vaste hoedenplank.

Begrijp niet waar jullie je zo druk om maken. Ik rij en parkeer dagelijks met m'n S zonder problemen in Amsterdam. Kom er mee in de middeleeuwse Italiaanse binnensteden etc. Dit is Perugia, afgelopen zomer, Leukste stukje t op 0:50.

 
Last edited:
  • Like
Reactions: simonsmidt