Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn vrouw en ik hebben beiden al jaren ook een i3. De reacties van de buitenwacht zijn nogal wisselend (zeker op het uiterlijk - maar hé - je zit er in). Ik gebruik de i3 vaak voor mijn 200km dagelijkse commute - verkies m meestal boven mijn X als ik alleen op pad ga. Luxe, goed rijdende auto. Automatische cc, in de file stuurt' ie zelf, open dakje, fijne stereo....Niets mis mee.
 
  • Like
Reactions: CL600 and HerrJones
Valt wel mee
Er is het laatste jaar in België enorm veel laadinfrastructuur bij gekomen. Dat valt voor Teslarijders allicht minder op omdat zij zich bedienen van de SUCs.
Er zijn bijvoorbeeld ook enorm veel 11 kW laadpalen bij gekomen op enkele maanden tijd. Allego heeft de aanbesteding blijkbaar binnen gehaald. Om ze te vinden.
Alleen jammer dat ze geen 22 kW bieden indien je alleen laadt. Je krijgt 3f-19A of 13 kW. Toch bruikbaar voor laden op bestemming. Kostprijs 0,35€/kWh, geen tijdstarief dus geschikt voor overnachts laden.


mijn punt Fivari is dat er meer AC palen zijn dan Chademo, waarom dat met een magere mono fase 32A laden ? met 3p 32A zit de wagen op 2 uur vol ...( ok de laatste 10% zal lang duren dus waarschijnlijk langer) met de kostrprijs van 1 chademo kan je heel veel 3P AC laders zetten
 
Collega, ik ben zelf helemaal fan van een stevige AC laadbeurt, met de Zoe is niets anders mogelijk. Ik zie wel dat het ook in België eerder naar de 11 kW gaat hetgeen dus eerder de thuislader vervangt dan de bestemmingslader. Ik vind dat jammer: een AC-lader is zo'n eenvoudige en goedkope zaak.
 
  • Like
Reactions: S-19910
De website is volgensmij niet bereikbaar.
Ik zie het , maar met die zoekwoorden kom ik wel zijn aanbod op autoscout24 tegen en een Youtube filmje. Wij hebben er 3 en een half jaar geleden onze Zoe gekocht, met ongeveer 1000 km op de teller voor 17.000 euro. Ik sluit niet uit dat mogelijk ook 'op bestelling' specifieke EV's kunnen worden geimporteerd.
 
Last edited:
Collega, ik ben zelf helemaal fan van een stevige AC laadbeurt, met de Zoe is niets anders mogelijk. Ik zie wel dat het ook in België eerder naar de 11 kW gaat hetgeen dus eerder de thuislader vervangt dan de bestemmingslader. Ik vind dat jammer: een AC-lader is zo'n eenvoudige en goedkope zaak.
Heb enkele jaren geleden eens met een van de topmensen van ABB-Belgium gesproken en die was ervan overtuigd dat in de toekomst auto's kleine interne laders aan boord zullen hebben om thuis traag te laden en DC-laden onderweg. Op die manier zou de autoconstructeur 2 voordelen behalen:
-lager voertuiggewicht door kleinere lader
-goedkopere auto

Heb hem gezegd dat ik hoopte dat hij ongelijk zou krijgen. Maar ik zit natuurlijk niet aan de knoppen...
 
Als ik producent van snelladers was, zou ik dezelfde boodschap verkondigen.
Op zich valt er wel iets voor te zeggen maar wat is een kleine lader?
Bovendien gebruikt Renault voor het laden de wikkelingen en de vermogenelektronica van de motor waardoor het extra gewicht van de 43kW lader klein is.
Als we voor wat hogere laadsnelheid enkel bij een DClader terecht kunnen, creëert dat weer een afhankelijkheid waaraan we hier toch wat allergisch zijn dacht ik.
 
Last edited:
  • Informative
  • Like
Reactions: FVO and robertvg
Als ik producent van snelladers was, zou ik dezelfde boodschap verkondigen.
Op zich valt er wel iets voor te zeggen maar wat is een kleine lader?
Bovendien gebruikt Renault voor het laden de wikkelingen en de vermogenelektronica van de motor waardoor het extra gewicht van de 43kW lader klein is.
Als we voor wat hogere laadsnelheid enkel bij een DClader terecht kunnen, creëert dat weer een afhankelijkheid waaraan we hier toch wat allergisch zijn dacht ik.
Ik vind het idee van de Renault Chameleon lader prachtig maar na 3 jaar Zoë bezit weet ik dat het gebrekkig werkt. Heel storingsgevoelig zodat een bezoek aan een onbekende snellader volt als een loterij. Verlangt minimaal 12 ampère bij starten van het laden zodat een heleboel publieke palen niet bruikbaar zijn. Eenfase lade kan dan weer wel met laag amperage maar is erg inefficiënt en traag. DC snelladen en A-C thuisladen heeft de toekomst denk ik.
 
Heb nog maar kort een 2de handse Zoe en er zijn enkele 43kW AC snelladers in Belgiue die consistent weigeren te werken.
Maar elke andere die trager zijn (11 of 22kW) hebben nog geen problemen gegeven.
Ik ben het wel met je eens dat DC snelladen de toekomst is maar nu op dit ogenblik is er geen gebrek aan werkende 43kW AC snellaadstations voor mezelf.
 
Heb nog maar kort een 2de handse Zoe en er zijn enkele 43kW AC snelladers in Belgiue die consistent weigeren te werken.
Maar elke andere die trager zijn (11 of 22kW) hebben nog geen problemen gegeven.
Ik ben het wel met je eens dat DC snelladen de toekomst is maar nu op dit ogenblik is er geen gebrek aan werkende 43kW AC snellaadstations voor mezelf.
Op zich zijn er genoeg bruikbare laadstations, dus als je die kent werkt het prima. Maar een tochtje naar Terra Incognita is een stuk spannender. En in NL starten een heleboel publieke laadpalen met minder dan 12A hetgeen direct tot problemen leidt. Ik heb nog nooit een tocht langer dan 120 km gemaakt met de Zoë waarbij ik niet ergens onderweg met een laadpalenboer aan het bellen ben, meestal zonder succes overigens.
 
Ik vind het idee van de Renault Chameleon lader prachtig maar na 3 jaar Zoë bezit weet ik dat het gebrekkig werkt. Heel storingsgevoelig zodat een bezoek aan een onbekende snellader volt als een loterij. Verlangt minimaal 12 ampère bij starten van het laden zodat een heleboel publieke palen niet bruikbaar zijn. Eenfase lade kan dan weer wel met laag amperage maar is erg inefficiënt en traag. DC snelladen en A-C thuisladen heeft de toekomst denk ik.

Dan zou je bij bijvoorbeeld publieke laders in Amsterdam soms pech hebben: tussen 1800 en 1900 wordt nu als proef op een aantal palen het laden beperkt tot 7A om de belasting van het net te beperken. Wellicht is de stroom bij aanvang wel hoger.
 
Op zich zijn er genoeg bruikbare laadstations, dus als je die kent werkt het prima. Maar een tochtje naar Terra Incognita is een stuk spannender. En in NL starten een heleboel publieke laadpalen met minder dan 12A hetgeen direct tot problemen leidt. Ik heb nog nooit een tocht langer dan 120 km gemaakt met de Zoë waarbij ik niet ergens onderweg met een laadpalenboer aan het bellen ben, meestal zonder succes overigens.

Een tochtje naar Terra Incognita start je natuurlijk met een voorbereidende planning. Dankzij de plugshare en chargemap app weet je altijd wel op voorhand met wat je te maken krijgt.
Ik ben al tot Wales gereden met mijn 22kWh en dat ging allemaal vlekkeloos. Alleen van Brugge tot Calais rijden is soms pijnlijk als de wind tegen is. ;-)
En of het nu werk of niet werkt, ik geef altijd feedback via de apps voor diegenen die na mij komen.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Een tochtje naar Terra Incognita start je natuurlijk met een voorbereidende planning. Dankzij de plugshare en chargemap app weet je altijd wel op voorhand met wat je te maken krijgt.
Ik ben al tot Wales gereden met mijn 22kWh en dat ging allemaal vlekkeloos. Alleen van Brugge tot Calais rijden is soms pijnlijk als de wind tegen is. ;-)
En of het nu werk of niet werkt, ik geef altijd feedback via de apps voor diegenen die na mij komen.
En daarom heet jij Geek;).
Ik weet ook best dat het kan maar op een drukke werkdag voor de tweede keer bij een snellader staan die onduidelijke foutmeldingen geeft is slecht voor mijn humeur.
 
Dan zou je bij bijvoorbeeld publieke laders in Amsterdam soms pech hebben: tussen 1800 en 1900 wordt nu als proef op een aantal palen het laden beperkt tot 7A om de belasting van het net te beperken. Wellicht is de stroom bij aanvang wel hoger.
En ook de enige twee laadpalen in het dorp van mijn ouders deden het niet met de Zoë. Met de Tesla nooit een probleem.
 
Wij zijn nu een beetje digitaal aan het oriënteren bij Renault voor een Zoë (Q90) als opvolger van de Fiat 500 Twin-Air die we nu (nog) als tweede auto hebben staan.
Waarom de Zoë:
Tis tot nu toe de enige compacte EV waar mijn teerbeminde vrijwillig in gaat rijden.
Is niet veel groter dan de Fiat (ivm beschikbare parkeerruimte voor ons huis)
Heeft 2 extra deuren.
Parkeergarages zijn geen probleem meer (met de Model X is dat in Amersfoort best een uitdaging).
Ohja, en nog iets met het milieu ofzo..... ;)

In het kader van range anxiety ben ik nog wel een beetje huiverig voor de range waarmee ze in praktijk mee aankomen. In het gunstige geval 300km, bij koud weer zag ik waardes als 180km voorbijkomen. Wat ik alleen niet kon zien wat voor rijgedrag daarbij hoorde. Mijn vrouw is van het sportieve rijden ;) en rijdt relatief veel stadskilometers. Dus even een ander ritme qua “tanken” aanleren. Maar eens een proefritten gaan maken denk ik.
 
Wij zijn nu een beetje digitaal aan het oriënteren bij Renault voor een Zoë (Q90) als opvolger van de Fiat 500 Twin-Air die we nu (nog) als tweede auto hebben staan.
Waarom de Zoë:
Tis tot nu toe de enige compacte EV waar mijn teerbeminde vrijwillig in gaat rijden.
Is niet veel groter dan de Fiat (ivm beschikbare parkeerruimte voor ons huis)
Heeft 2 extra deuren.
Parkeergarages zijn geen probleem meer (met de Model X is dat in Amersfoort best een uitdaging).
Ohja, en nog iets met het milieu ofzo..... ;)

In het kader van range anxiety ben ik nog wel een beetje huiverig voor de range waarmee ze in praktijk mee aankomen. In het gunstige geval 300km, bij koud weer zag ik waardes als 180km voorbijkomen. Wat ik alleen niet kon zien wat voor rijgedrag daarbij hoorde. Mijn vrouw is van het sportieve rijden ;) en rijdt relatief veel stadskilometers. Dus even een ander ritme qua “tanken” aanleren. Maar eens een proefritten gaan maken denk ik.

Volgens mij hebben we elkaar in Mexico getroffen :)
We maken na volgende week een proefrit met de Nissan, voelt zeer degelijk aan de range schijnt erg mee te vallen!
 
  • Funny
Reactions: Faiz71