Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Werkelijke wachttijd - Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Bij mijn auto (90D) was het tijdspad als volgt

07/04/16 besteld
12/04/16 Mail van Tesla dat de 'refresh' geleverd zal worden
20/04/16 Bevestigd en VIN
28/04/16 In productie queue
04/05/16 In productie
10/05/16 Auto gereed en op transport
20/06/16 Auto in Tilburg op de assembly line
24/06/16 16:00 uur Auto afgeleverd

Totale doorlooptijd was dus ca 2,5 maand.
 
  • Like
Reactions: Firebird
Tesla is een beursgenoteerd bedrijf. Een bedrijf wat enorm in de spotlights staat. Een bedrijf wat doorlopend kapitaal nodig heeft. Bijvoorbeeld, en naast investeringen, 50K auto's per jaar produceren in een faciliteit geschikt voor 500K verbrandt enorm veel geld. Kwartaalcijfers zijn dus enorm belangrijk, zeker om investeerders aan boord te krijgen én te houden.

Grofweg de eerste twee maanden van een kwartaal wordt wereldwijd geproduceerd. Die auto's kunnen ook in dat kwartaal afgeleverd worden. De laatste maand van een kwartaal richt Tesla zich qua productie hoofdzakelijk op de USA-markt. Andere markten hebben dan minder zin, want die afleveringen schuiven door naar het volgende kwartaal.

Afhankelijk van het moment van bevestiging tot aan de daadwerkelijke aflevering is 3 maanden vuistregel. Voor ondergetekende was het 20 maart - 20 juni. Toegegeven, het had een week korter gekund, maar dat lag eerder aan mij dan aan Tesla.
 
Erik vertelde mij dat er een boot dus eerder aangekomen was dan gepland en daar zaten er heel wat op. Ze hebben wel doorgewerkt ja, maar komende weken gaan die allemaal de deur uit en dan is het weer wachten. Blijft apart dat de auto van @FDevreese niet erop zit en ik hier iemand zag posten die na 7 weken al kon ophalen, maar goed het heeft weinig zin om daar over te speculeren.

Wat ik wel overwoog als het telkens uitgesteld werd, is om gewoon even te vragen of je een dagje (of twee) een Tesla mee krijgt om te lenen en je laadpaal te testen etc. Dat lijkt me op zich niet teveel gevraagd...

Ik heb net bericht gekregen van de DeS dat mijn wagen in factory gate routing staat, klaar voor transport naar de Oostkust dus.
Nog wat geduld en het komt in Orde.
Wat de beursnotering betreft, ik heb geen goede relatie met dat soort bedrijven. Als ik aandelen koop (wat ik dus NIET bij Tesla heb gedaan), zakt het bedrijf gemiddeld 20% in de eerste 2 weken en duurt het meer dan een jaar voor ze weer op peil zijn. Ik heb besloten om voor T GEEN aandelen te kopen. Ik wil het risico niet lopen :)

Ik heb intussen wel de Tesla van mijn overbuur in beslag genomen voor een uurtje, en alles getest thuis. De lader werkt (Amtron Xtra) perfect, alleen moet ik nog een manier vinden om de verbruikstabellen over te zetten naar de PC. De handleiding is daar nogal duister rond.

Frank
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Firebird
Tesla is een beursgenoteerd bedrijf. Een bedrijf wat enorm in de spotlights staat. Een bedrijf wat doorlopend kapitaal nodig heeft. Bijvoorbeeld, en naast investeringen, 50K auto's per jaar produceren in een faciliteit geschikt voor 500K verbrandt enorm veel geld. Kwartaalcijfers zijn dus enorm belangrijk, zeker om investeerders aan boord te krijgen én te houden.

Grofweg de eerste twee maanden van een kwartaal wordt wereldwijd geproduceerd. Die auto's kunnen ook in dat kwartaal afgeleverd worden. De laatste maand van een kwartaal richt Tesla zich qua productie hoofdzakelijk op de USA-markt. Andere markten hebben dan minder zin, want die afleveringen schuiven door naar het volgende kwartaal.

Afhankelijk van het moment van bevestiging tot aan de daadwerkelijke aflevering is 3 maanden vuistregel. Voor ondergetekende was het 20 maart - 20 juni. Toegegeven, het had een week korter gekund, maar dat lag eerder aan mij dan aan Tesla.

Wel wat spijtig natuurlijk, ik dacht dat 8 april bestellen vroeg genoeg in het begin van het kwartaal was om veilig te zijn, maar dat was het dus niet. Nu, nog wat geduld oefenen en het komt wel in orde.
 
Wel wat spijtig natuurlijk, ik dacht dat 8 april bestellen vroeg genoeg in het begin van het kwartaal was om veilig te zijn, maar dat was het dus niet. Nu, nog wat geduld oefenen en het komt wel in orde.
Geduld is een schone zaak, maar het moet ook weer niet te lang duren. Jammer dat het voor jullie (en anderen) wat uitloopt. Er zal wellicht in de productie wat geschoven zijn, wie weet. Vervelend ook dat een geplande vakantie met de nieuwe aanwinst niet door kan gaan. Maar geloof me als 'ervaringsdeskundige', het is het wachten echt meer dan waard. Na 1,5 week en (nog maar) 1.100 km gereden: wat een auto!
 
Ok, dat was me wel de week van de ups en de downs. Besteld en bevestigd eind december 2015, vraag tot levering mei 2016. Doorheen de tijd pluspunten (gratis de facelift) en minpunten (levering gaandeweg uitgesteld tot eind september - oktober, dan teruggekeerd naar eind augustus - september).
Kreeg ik vorige week telefoon van DS, met de vraag of ik eventueel een afgezegde bestelling wou overnemen. Nagenoeg dezelfde wagen, enkel met de next gen seats (die ik niet genomen had). Levering zou heel snel kunnen gebeuren. Men wachtte enkel nog op bevestiging dat dit aan de prijs kon waaraan ik in december bestelde (was al mondeling toegezegd). Natuurlijk ben ik daarop ingegaan! Begin deze week telefoon: nou, iets te snel geweest, de wagen is nu toch niet beschikbaar aan die prijs, en is al terug in het verkoopsysteem geïnjecteerd. Balen, wel.
Afin, vannacht e-mail: de wagen is in productie gegaan! Nog een achttal weken vanaf heden, gok ik dus.
 
Ok, dat was me wel de week van de ups en de downs. Besteld en bevestigd eind december 2015, vraag tot levering mei 2016. Doorheen de tijd pluspunten (gratis de facelift) en minpunten (levering gaandeweg uitgesteld tot eind september - oktober, dan teruggekeerd naar eind augustus - september).
Kreeg ik vorige week telefoon van DS, met de vraag of ik eventueel een afgezegde bestelling wou overnemen. Nagenoeg dezelfde wagen, enkel met de next gen seats (die ik niet genomen had). Levering zou heel snel kunnen gebeuren. Men wachtte enkel nog op bevestiging dat dit aan de prijs kon waaraan ik in december bestelde (was al mondeling toegezegd). Natuurlijk ben ik daarop ingegaan! Begin deze week telefoon: nou, iets te snel geweest, de wagen is nu toch niet beschikbaar aan die prijs, en is al terug in het verkoopsysteem geïnjecteerd. Balen, wel.
Afin, vannacht e-mail: de wagen is in productie gegaan! Nog een achttal weken vanaf heden, gok ik dus.

Spijtig dit te horen.
Had toch verwacht als je op delay werkt met een termijn verder dan de normale wachttijd dat ze dat zouden moeten kunnen respecteren en niet nog eens zoveel maanden extra bijtellen. Een gemiste kans.
 
Wel wat spijtig natuurlijk, ik dacht dat 8 april bestellen vroeg genoeg in het begin van het kwartaal was om veilig te zijn, maar dat was het dus niet. Nu, nog wat geduld oefenen en het komt wel in orde.

Wordt in ieder geval geen haastwerk. De DS bevestigde dat ze zoveel mogelijk auto's voor 1 juli wilden afleveren ivm de kwartaalcijfers. Die van ons werd 29 juni geleverd maar staat nu al bij het Sec, de rechter koplamp doet het niet.:(, Nou ja, nu hebben we een rode 90D te leen, ook een mooie kleur:)
 
Een paar dingetjes die opvielen zo de eerste dagen, en wellicht nuttig voor nieuwe ontvangers:
- Na een soft-reset via het stuur (met support aan de lijn ivm ander isse) zag ik ineens in 'controls' wel de nieuwe voorkant - daar stond bij aflevering nog de nose-cone in
- Na update naar 24.102 (van 86) is de handleiding ook voorzien van de facelift informatie, wat brengt op ...
- Waar zit de sleephaak en waar het bevestigingspunt? De sleephaak zit in de rode tas van Tesla, het bevestigingspunt (let op; in het papieren boekje staat nog de nose-cone versie, dus niet handig voor sleepdiensten) zit links voor op de neus (of rechts als je er voor staat natuurlijk).

Kwestie van een platte schroevendraaier rechtsmidden in het uitsparinkje steken denk ik (nee nog niet gedaan en JA ik moet twall-e poetsen).
sleephoekje.png
 
Tip: kapje niet loshalen omwille van nieuwsgierigheid.
Bij aflevering vroeg ik de DS waar het sleepoog zat. Na overleg met een collega kwam hij tot dezelfde conclusie en haalde het kapje eraf om te demonstreren. Sindsdien ligt het kapje in mijn middenconsole, omdat het niet meer stevig op z'n plek blijft zitten.
 
Net bericht gehad dat mijn Tesla in de loop van de week de trein op gaat, voor een trip van (ongeveer) 4 weken naar NY om van daaruit te scheep te gaan. De DeS ziet een levering in augustus nog steeds zitten, maar ik vrees er een beetje voor.

Maar hoop doet leven
 
De mijne staat nog steeds geschat op Eind Juli - Augustus. Ik kreeg op 1 juli een (zo te zien automatiche) email van mijn DeS dat de productiefase voltooid is. Zelf is hij op dit moment op vakantie.
Ik ben benieuwd of de mijne met dezelfde trein gaat of (hopelijk) een trein eerder.
Afwachten dus.