Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Hier hetzelfde probleem. De laadsnelheid bij Superchargers let ik niet zo op, zou kunnen dat die inderdaad wat verlaagd is maar dat vind ik niet zo erg. Wat me wel opviel is dat mijn range in 1 keer flink naar beneden ging twee weken geleden. Ik heb een Model S 85D uit 2015 die ik twee jaar geleden met 79K kilometers gekocht heb en die nu zo'n 140K kilometers op de teller heeft. In het begin had ik rond de 380 km range bij 90% en de laatste maanden was dat gedaald naar 369 km bij 90%. Twee weken geleden gingen we op vakantie naar Engeland en tijdens de eerste paar dagen daalde de range in 1 keer op 90% naar 325 km. Dat is een daling van 44 KM :-(.

Ik las dat artikel op Tweakers wat gedeeld werd en daarin stond onder andere dit:

"Tesla heeft gereageerd op de dagvaarding. Het bedrijf zegt dat een heel klein percentage van de oudere Model S- en X-voertuigen wellicht een kleine achteruitgang in het bereik heeft ervaren als de accu tot het maximale niveau wordt geladen, nadat een software-update was doorgevoerd die bedoeld was om de levensduur van de accu te verbeteren."

Voor de vakantie heb ik de auto (wat ik normaal niet doe) opgeladen tot 100% omdat we een lange reis gingen maken ... Had ik beter niet kunnen doen dus ... Ik moet binnenkort naar Tesla voor een nieuwe deurhendel, ben benieuwd wat ze er daar van zeggen....
 
Nee, ook bij de S 70 is na een recente firmware update (vermoedelijk 2019.16.1.1) de laadsnelheid beperkt tot dezelfde kW waardes als voor de S 85 gelden. In mijn geval was de 21e SuC sessie op 4 mei nog snel, sinds nummer 22 op 20 juli is het beduidend langzamer.

Ook diverse S 70 eigenaren klagen over de afname van hun range. Gelukkig heb ik daar zelf geen last van.
 
Last edited:
Ja, zit ook op 28.2.
Zojuist geladen in Zaltbommel. Ben 12 kW laadvermogen kwijt op 50%; was 72, is nu 60 kW. Begonnen bij 2% met 105 kW, maar zakte onmiddellijk en gestaag.
Capaciteit ook nog steeds afgeknepen op ongeveer 325 km.
Update:
  • Nog steeds op 2019.28.2
  • Nog dezelfde beperking in het SuC laadvermogen
  • Minder beperking in de maximale laadcapaciteit;
    • 90% was exact 300 km
    • d.w.z. omgerekend 333 km bij 100%
    • m.a.w. toch weer 8 km erbij
Is in lijn met wat andere gedupeerden ervaren met de 2019.28.x versies (zie dit Engelstalige draadje).
 
Wat ik op het Engelstalige draadje lees is er ook geknoeid met de berekening van de rated range. Dus de Tesla geeft meer km aan dan hij daadwerkelijk kan op basis van de berekening van rated.... dat zou dan toch mensen moeten opvallen ook hier?
Het is overal een gespeculeer van jewelste, Paul.
Ook dat het rated aantal km aangepast zou zijn is maar een veronderstelling.
Zolang Tesla de kaken op elkaar houdt, zullen we in het duister tasten.
En ik verwacht niet dat Tesla de mist snel zal laten optrekken.:confused:
 
Wat ik op het Engelstalige draadje lees is er ook geknoeid met de berekening van de rated range. Dus de Tesla geeft meer km aan dan hij daadwerkelijk kan op basis van de berekening van rated.... dat zou dan toch mensen moeten opvallen ook hier?
Ik betwijfel of deze speculatie gegrond is. Bij mijn auto wordt de laatste jaren consequent met 200 Wh/km gerekend en dat is nog steeds zo. Eenvoudig te zien tijdens het laden; 100 kW is 500 km/h, 10 kW is 50 km/h, etc.
 
Misschien sla ik nu helemaal de plank mis, maar ik mis een beetje het kalibreren van de batterij aan de AC charger. Zou dit kunnen helpen? Ik heb wel eens begrepen dat leeg rijden tot tussen de 5% en 9% en dan helemaal vol laden aan de AC charger de range calculatie weer accurater maakt. Dus niet aan de supercharger!
 
  • Disagree
Reactions: FairFrank
Vandaag in Badhoevedorp aan de SuC gehangen voor een veel langere tijd dan de planning was. Had nog maar 6% en dacht ik ga even tot 50% laden om mijn tripje af te maken en dan afdoende om naar huis te geraken en nog zo een 25% over te houden. Even hondje uitlaten en had beetje trek dus ben zoals ik al eerder heb gedaan het Tesla Menu binnen gaan bestellen maar het was een beetje een zooitje en de burger was samen met de Bacon verkoold. Duurde uiteindelijk zo een uur voordat ik klaar was met eten dus de S was lekker door aan het laden. Was reeds al op 87% dus ben gaan wachten tot 90%. Het heeft exact 1 uur en 15 minuten geduurd om van 6% naar 90% te geraken. Wat mij het meeste opvalt nu na het bekijken van de stats in Taslafi is hoe tergend langzaam het laatste stukje is gegaan. Al vanaf 86% onder de 22kW gegaan om vervolgens tot 12kW te zakken bij 90%. Als ik de stats van het AC laden van vorige week erbij pak, zie ik dat op de AC 3 fase 32amp lader ik tot en met 95% accu op 22kW blijf en pas bij 99% op 12kW zit.
Zijn toch we vreemde zaken dit hoor. Lijkt echt erop dat het het laatste stukje bij DC hard geprogrammeerd is om -15kW te laden dan normaal.
 
Wellicht omdat de batterij daarvoor veel meer te verduren heeft gehad dan bij AC?

Uit nieuwsgierigheid, hoe vermogend was het pak-em-beet 20 - 60% SoC-traject?

Valt wel mee denk ik als je naar de laadsnelheid kijkt, was niet te warm..

Dit bedoel je?

1BFE9E08-C20E-413B-9D10-C58D8B3D3CD3.jpeg
41F70AB4-D865-4A92-9B6A-89377E467212.jpeg
 
  • Like
Reactions: FairFrank