Devils son
Active Member
Wat ik heb vastgesteld tijdens mijn trip naar Oostenrijk is nu bevestigd met een SuC sessie in Brugge na een rit van 160km, lees met warme batterij. De laadsnelheid start dan met +120kW en daalt niet direct naar 60kW.
Ik stel dus vast dat na de chargegate upgrade van mei de laadsnelheid erg afhankelijk is van de temperatuur van de batterij.
1. Bij een relatief koude batterij (bv. slechts 50 km gereden) begint de auto wel te laden aan 120kW, echter dat zakt snel naar 60kW. Dit resulteert in ongeveer een verdubbelde wachttijd aan de SuC.
2. Bij een warme batterij (bv. Na een lage trip van 150km), blijft de auto langer laden op +120kW. Als ik vergelijk met laadsessies vorige winter, dan is de extra laadtijd ongeveer 10 minuten op een sessie van 40 minuten. Een reisje van 900 km kost dan 40 minuten extra wachttijd (boven op de 2 uur laden die sowieso nodig is he). Of je dat nu erg vindt of niet maakt niet uit, het blijft een ongeoorloofde wijziging aan onze auto’s.
3. De begin laadsnelheid is verhoogd naar 128kW, hoera, alleen is het totaal plaatje nog altijd langer laden voor een volledige sessie.
Tesla heeft ons dit nieuw laad algorithme opgedrongen zonder ons vooraf te verwittigen of informatie te geven. Zelfs nu geeft Tesla geen informatie over hoe snel hun auto’s in alle omstandigheden laden.
Ze hebben die wijzigingen doorgevoerd om de beloofde levensduur van de batterij te kunnen halen. Zonder deze wijziging ga ik er vanuit dat veel batterijen stuk zouden gaan.
Maw de batterij haalt de beloofde levensduur niet bij gebruik van de beloofde specificaties. Dus haalt Tesla de specificaties naar beneden. Dat is de omgekeerde wereld. De batterij zou onder garantie moeten vervangen worden door Tesla, en de huidige software oplossing is hoogstens accepteerbaar als tijdelijke oplossing.
Dat is toch wat ik er van denk.
Zoals ik al eerder heb gemeld, blijf ik wachten op het resultaten van de rechtszaak in de VS en het onderzoek van de NHTSA. Voor zover ik begrepen heb kan dat nog maanden tot een jaar duren. Ik denk dat het pas nuttig is om een Belgische rechtszaak te beginnen daarna. Als iemand van jullie er anders over denkt, goei het dan maar in de groep.
Pas wel op met het feit dat als Tesla in de VS de zaak verliest dit niet wil zeggen dat in Europa de zaak ook door Tesla zal worden verloren.
Ander rechtssysteem.