Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik gebruik al 5 jaar een zelf ontworpen registratie tool die alle info van mijn auto vanuit de Tesla servers registreert in een database. Nu ben ik vorige week naar Oostenrijk gereden en heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de laadcycli gegevens te vergelijken met die van vorig jaar, van voor chargegate dus. (metingen bij SuCs waar ik alleen was)

Positief is dat mijn auto bij elke SuC begon met 127 kW en dat toch wel enkele minuten vooraleer te dalen. Vorig jaar was het start vermogen telkens beperkt tot 118 kW. De upgrade van Tesla van 120kW naar 130kW werkt dus ook op oude Tesla's. Het vermogen daalt echter sneller dan vorig jaar. Echter al bij al valt het nog wel mee. Ik bespaar jullie alle cijfers, samenvatting is:

2018: 32 minuten laden voor 211 km extra range, gestart met 115kW op 50 km range
2019: 39 minuten laden voor 200 km extra range, gestart met 127kW op 45 km range

Gemiddeld zie ik ongeveer 10 minuten langer laden bij een laadbeurt, dus 40 minuten langer onderweg voor de rit naar Oostenrijk. Dus +30% laadtijd.

Tijdens ritten in Belgie merk ik echter niets van die 130kW laadvermogen, integendeel. Laden begint bij 120kW voor 2 seconden, en daalt dan direct naar 90kW en dan nog sneller naar benden.
Nov 2019: 54 minuten laden voor 239 km range, gestart op 92kW met 29 km range = +80% laadtijd tov 2018.

Vergelijk ik dit met de laadbeurten naar Oostenrijk valt het toch op dat de laadsnelheid lager is en de laadtijd veel langer, ondanks de gelijkaardige situatie. Er moet dus nog een andere parameter zijn die het laadvermogen beperkt aan SuCs. Het enige verschil dat ik kan bedenken is dat tijdens een lange rit de batterij warm is (eerste laadbeurt na 275 km bij de rit naar Oostenrijk). In Belgie heb ik de gewoonte naar mijn bestemming te rijden, dan 's avonds terug en pas dan te superchargen, met een koude batterij dus. Ik ga nu volgende week eens proberen te superchargen bij aankomst op mijn bestemming.

Dank je @RudiDL .

Kan het zijn dat deze verschillen in SuC laadsnelheden een bewuste doelstelling zijn van Tesla?

Ik bedoel, sneller SuC'en wanneer echt op reis (dus buiten je eigen land of evt regio) en trager wanneer je ("in theorie"...) ook andere laadmogelijkheden zou hebben?
 
tussen 30-40 Kw met een soc van 130km. Op die manier worden vakantieritten niet meer te doen

De vraag is of het ook zo traag gaat tijdens je vakantierit. Ik ben in de afgelopen maanden een aantal keer heen en weer geweest naar Italie. Het kostte met de classic zo’n 10-15 minuten extra laadtijd per stop. Met 4-5 stops is dat nog geen uur extra op 1.000 km. In mijn beleving is de reistijd nu weer gelijk aan zo’n beetje 2016-2017, toen er al aardig wat SuC-locaties waren in Duitsland, maar toch ook veel minder dan nu. Ik heb me er onderweg niet aan gestoord.

Irritanter vind ik het in Nederland. Ik stond graag even 10-15 minuten bij te laden om minder afhankelijk te zijn van de beschikbaarheid van publieke palen. Dat heeft met de huidige laadsnelheden weinig zin.
 
  • Informative
Reactions: FairFrank
@FooFenix Tesla doet volgens mij niet doelbewust aan laadsnelheid-reductie. De controle van de laadsnelheid zit in je auto en is afhankelijk van de batterij parameters.

@michelh Alles is afhankelijk van de situatie. In het naar Oostenrijk rijden, overdag, kan me dat uurtje ook niet schelen. Echter 's nachts terugrijden doe ik liefst zo snel mogelijk. En dan is een uur extra wachten extra vervelend. In essentie blijft het zo dat Tesla zijn belofte niet nakomt ivm de specificaties en mogelijkheden van de batterij. Ze hebben te veel beloofd, kunnen dat nu niet waarmaken, en verlagen de specificaties zonder dat aan klanten te vragen of er enige compensatie voor aan te bieden. Tesla gaat hier in de fout. De rechtszaak in de US en het NHTSA onderzoek lopen. Het zou blijkbaar nog tot een jaar kunnen duren vooraleer er een uitspraak is. Echter men verwacht daar dat Tesla gaat moeten tussenkomen.

@Myfirstone, dat heeft niets te maken met de netwerk mogelijkheden. Het verbruik van SuCs is tevens peanuts. De limitering van de laadstroom zit hem in de software van de auto. Ik ga volgend weekend eens testen of ik met een warme batterij ook 127kW krijg in Brugge. Als dat zo is is daarmee aangetoond dat de batterijtemperatuur invloed heeft op de snelheid van het laden. Maar, onthou dat zelfs met een warme batterij het laden bij mijn auto nu 30% langer duurt dan in 2018. En is geen enkele aanwijzing dat dit ook niet het geval gaat zijn voor 100kWh batterijen of voor Tesla Model 3 batterijen. Tesla geeft daaromtrent geen informatie en dat is op zijn minst een foutieve houding tov van Tesla klanten en alle EV rijders.
 
Gisteren in Oosterhout aan de SUC, en voor mijn auto ging het verbazingwekkend goed, begin zelfs even 70kWh, en laadsnelheid + SOC bij elkaar opgeteld ca 90 over de hele sessie. Voor vertrek een keer tot 100% geladen en had na 180km rijden nog 6 procent over. Wel netjes de hele weg 90 op de cruisecontrol gereden en de kachel op 19 en stoelverwarming uit en jas aan. Stuk beter dan de laatste tijd, terwijl er geen tussentijdse software update is geweest.
Screenshot_20200112-133307_Tesla.jpg
 
Leuk om van uw geloof kennis te nemen.
Feit is dat sinds een software-update in juni 2019 veel MS85-eigenaren dit functionaliteitsverlies beschrijven.
Volgens mij wordt die software door Tesla geschreven en in m'n Tesla geupload. Of ze dat doelbewust doen...

@FooFenix: 'Kan het zijn dat deze verschillen in SuC laadsnelheden een bewuste doelstelling zijn van Tesla?'

Ik interpreter deze vraag anders dan jij blijkbaar @FairFrank.
Het is volgens mij geen bewuste doelstelling van Tesla om verschillen te creëren tussen opeenvolgende SuC laadbeurten.
Het is anderzijds wel zo dat sinds de 2019.16 update Tesla de laadsnelheid aan SuCs heeft verlaagd, ref. chargegate. Maar dat is iets anders.
 
Ik ben in de afgelopen maanden een aantal keer heen en weer geweest naar Italie. Het kostte met de classic zo’n 10-15 minuten extra laadtijd per stop. Met 4-5 stops is dat nog geen uur extra op 1.000 km.

Een uur extra is nog wel te doen, alhoewel niet fijn. Het gaat vooral om die extra 10-15 minuten per beurt, dan ben je wel zo'n beetje klaar met alles en zit je te wachten, zeker als je in de nacht rijd.
 
Gisteren in Oosterhout aan de SUC, en voor mijn auto ging het verbazingwekkend goed, begin zelfs even 70kWh, en laadsnelheid + SOC bij elkaar opgeteld ca 90 over de hele sessie. Voor vertrek een keer tot 100% geladen en had na 180km rijden nog 6 procent over. Wel netjes de hele weg 90 op de cruisecontrol gereden en de kachel op 19 en stoelverwarming uit en jas aan. Stuk beter dan de laatste tijd, terwijl er geen tussentijdse software update is geweest.View attachment 499561


Om energie te sparen kun je beter de stoelverwarming aan hebben en voor
Vertrek de auto even 5 min opwarmen. die 12VDC pompen trekken volgens ook behoorlijk wat weg.
 
Om energie te sparen kun je beter de stoelverwarming aan hebben en voor
Vertrek de auto even 5 min opwarmen. die 12VDC pompen trekken volgens ook behoorlijk wat weg.

Ik had dit keer ook tot vlak voor vertrek naar 100% geladen en uitvoerig voorverwarmd. Ondanks dat ging de accuverwarming pas na 40km uit :-( .
En ik kwam gisteren op een gemiddeld verbruik over 360 km uit op 200 wh per kilometer. Op zich niet slecht, maar ik heb natuurlijk ook absurd zacht gereden om dat te halen. Vroeger reed ik normaal met het verkeer mee en ondanks het veel hogere verbruik sinds alle software updates heeft mijn auto nog steeds een gemiddeld verbruik van 173wH per kilometer over 137000 km.. Die waarde kan ik nu dus niet eens meer halen als ik met 90 over de snelweg pruttel (van de zomer wel neem ik aan). En om thuis te komen moest ik wel anderhalf uur laden in Oosterhout. Als ik via superchargers rij kan ik ongeveer rekenen met 1,5 uur laden tegen 2 uur rijden bij 90 km per uur. Als ik harder ga rijden gaat laden langer duren dan het rijden zelf. Als ik vaker zou kunnen laden, zodat ik niet steeds helemaal vol zou hoeven laden zou dat een boel schelen, maar daarvoor zijn de superchargers te ver uit elkaar helaas.
 
JA, dat had die van mij ook, ik moest hem van Tesla leeg rijden tot nul procent en dan opladen tot 100% en hem dan minimaal 5 uur aangesloten laten staan. Eventueel een paar keer herhalen, bij mij heeft het na de eerste keer geholpen en hij laadt weer tot 100%.
 
Mijn s85 uit 2015 met 130k km en weinig supercharging is gedaald van 378 naar 360 km full charge.
Gisteren tijdens superchargen viel het me ook op dat het laadvermogen start op 120kW bij 0%, maar erg snel inzakt naar 60kw of zo. Na een uur nog maar 240km bijgeladen, dat was vroeger rond een half uur. Alleen gebruik is superchargen maar af en toe, zo’n 1 of 2x per maand, dus ik kan exacte getallen niet noemen. Bevestigt wel wat ik hier lees en hoop dat Tesla de software gaat terugdraaien. Als ze capaciteit softwarematig kunnen terugschroeven, dan kunnen ze dat toch ook gewoon omhoog schroeven?
Overigens gisteren de accu een keer tot 0% leeg gereden, en daarna tot 100% geladen, had ik nog nooit eerder gedaan, maar lijkt niet te helpen; 100% charge is nu 360km, was eergisteren 362km.
Waar kan ik me melden voor de rechtszaak? ;)
 
Mijn S85D 168.000 km, als ik de app naar 100% zet dan geeft die aan dat er 386 km in zou moeten kunnen laden. Bij mij ook langzaam laden en maximum beperking.
In gebruik getal wisselt wel steeds iets. ps In de winter zijn de werkelijke gereden kilometers weer drastisch lager dan wat zou moeten. Ook al is staat gemiddelde verbruik op bijvoorbeeld 190W per KM kom ik ongeveer 30% minder ver dan wat in kilometers zou moeten.
 
Wat ik heb vastgesteld tijdens mijn trip naar Oostenrijk is nu bevestigd met een SuC sessie in Brugge na een rit van 160km, lees met warme batterij. De laadsnelheid start dan met +120kW en daalt niet direct naar 60kW.

Ik stel dus vast dat na de chargegate upgrade van mei de laadsnelheid erg afhankelijk is van de temperatuur van de batterij.
1. Bij een relatief koude batterij (bv. slechts 50 km gereden) begint de auto wel te laden aan 120kW, echter dat zakt snel naar 60kW. Dit resulteert in ongeveer een verdubbelde wachttijd aan de SuC.
2. Bij een warme batterij (bv. Na een lage trip van 150km), blijft de auto langer laden op +120kW. Als ik vergelijk met laadsessies vorige winter, dan is de extra laadtijd ongeveer 10 minuten op een sessie van 40 minuten. Een reisje van 900 km kost dan 40 minuten extra wachttijd (boven op de 2 uur laden die sowieso nodig is he). Of je dat nu erg vindt of niet maakt niet uit, het blijft een ongeoorloofde wijziging aan onze auto’s.
3. De begin laadsnelheid is verhoogd naar 128kW, hoera, alleen is het totaal plaatje nog altijd langer laden voor een volledige sessie.

Tesla heeft ons dit nieuw laad algorithme opgedrongen zonder ons vooraf te verwittigen of informatie te geven. Zelfs nu geeft Tesla geen informatie over hoe snel hun auto’s in alle omstandigheden laden.
Ze hebben die wijzigingen doorgevoerd om de beloofde levensduur van de batterij te kunnen halen. Zonder deze wijziging ga ik er vanuit dat veel batterijen stuk zouden gaan.
Maw de batterij haalt de beloofde levensduur niet bij gebruik van de beloofde specificaties. Dus haalt Tesla de specificaties naar beneden. Dat is de omgekeerde wereld. De batterij zou onder garantie moeten vervangen worden door Tesla, en de huidige software oplossing is hoogstens accepteerbaar als tijdelijke oplossing.
Dat is toch wat ik er van denk.

Zoals ik al eerder heb gemeld, blijf ik wachten op het resultaten van de rechtszaak in de VS en het onderzoek van de NHTSA. Voor zover ik begrepen heb kan dat nog maanden tot een jaar duren. Ik denk dat het pas nuttig is om een Belgische rechtszaak te beginnen daarna. Als iemand van jullie er anders over denkt, goei het dan maar in de groep.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Steven and ebullio