Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien heb ik de cijfers niet juist. Praktisch betekent dit dat ik 50 minuten doe om de laatste 200 km (met typisch verbruik) te laden.
One-ten laad aan een piek van 40kW aan de supercharger, dus in vergelijking met hem doet je auto het goed.

Eens voorbij de 70% heeft het geen zin meer om aan de supercharger te blijven staan, voor zover je tussen je bestemming en je huidige laadpunt nog kan laden.
 
One-ten zegt dat hij weet wat hij doet, het gekke is dat ik voor mijn gevoel soms ook vreemde snellaad snelheden krijg op mijn 75D.
SoC kan je goed bepalen de temperatuur vind ik lastiger. Soms bij voor mijn gevoel een warme accu krijg ik ook niet meer dan 60-70kW en een andere keer gaat deze naar 110kW piek. Accu lijkt het snelste te laden als je van 80% in een keer leegrijdt naar 20%.
Rij je hem leeg van 50% naar 20% dan lijkt het net of deze dan toch niet warm genoeg wordt goed te snelladen.
 
Met bv scanmytesla kan je alle temperaturen, laadsnelheden, individuele cellen etc monitoren tijdens het laden. En kan je dur precies zien hoe warm je accu is. Ik probeer meestal rond de 40 graden te laden, daar lijkt die van mij het het beste te doen.
 
One-ten zegt dat hij weet wat hij doet, het gekke is dat ik voor mijn gevoel soms ook vreemde snellaad snelheden krijg op mijn 75D.
SoC kan je goed bepalen de temperatuur vind ik lastiger. Soms bij voor mijn gevoel een warme accu krijg ik ook niet meer dan 60-70kW en een andere keer gaat deze naar 110kW piek. Accu lijkt het snelste te laden als je van 80% in een keer leegrijdt naar 20%.
Rij je hem leeg van 50% naar 20% dan lijkt het net of deze dan toch niet warm genoeg wordt goed te snelladen.
Uiteindelijk doet dat er toch allemaal niet toe? Je wilt toch gewoon een bruikbare auto, zodat je na 200 km rijden aan een aanvaardbare snelheid kan laden? Als de batterij dan nog niet warm is of na een paar minuten superchargen niet warm wordt, is dat toch hetzelfde praktische probleem? Je kan toch niet verwachten dat one-ten externe verwarming voorziet op zijn Tesla?

Ik zou de auto's van one-ten en VicA nog niet gratis willen hebben voor mezelf. Imho zijn die enkel nog bruikbaar als tweede wagen voor boodschappen en kort woon-werkverkeer. Zoek daar maar eens kopers voor, tenzij je het laadvermogen doodzwijgt.
 
Uiteindelijk doet dat er toch allemaal niet toe? Je wilt toch gewoon een bruikbare auto, zodat je na 200 km rijden aan een aanvaardbare snelheid kan laden? Als de batterij dan nog niet warm is of na een paar minuten superchargen niet warm wordt, is dat toch hetzelfde praktische probleem? Je kan toch niet verwachten dat one-ten externe verwarming voorziet op zijn Tesla?

Ik zou de auto's van one-ten en VicA nog niet gratis willen hebben voor mezelf. Imho zijn die enkel nog bruikbaar als tweede wagen voor boodschappen en kort woon-werkverkeer. Zoek daar maar eens kopers voor, tenzij je het laadvermogen doodzwijgt.
Dus je bedoelt eigenlijk dat een 2018 S75D ook onbruikbaar is in jouw beleving?
Qua laadsnelheid zijn de oudere modellen sowieso niet te vergelijken met de nieuwere.

Zowel de cellen als de accuverwarming en de -koeling wordt nog steeds verbeterd.
Wat ik aangeef is dat ik soms herken wat hij heeft en dat dit wellicht bij een model dat nog 5 jaar ouder is dan mijn auto wellicht nog wat extremer aanwezig is.
Snelladen met een piek boven de 100kW is mij nog slechts één keer gelukt en dan nog stort het daarna snel in.
Of het aan de manier van gebruiken ligt van one-ten of aan zijn auto weet ik niet maar per definitie wil het niet zeggen dat er iets mis is met de auto of de accu.
Het kan ook gewoon nog steeds een combinatie zijn van de oudere techniek en de manier van gebruik.

Dat hij er niet blij van wordt is begrijpelijk en daarom tracht men hem hier ook te helpen.
Twee jaar lang heeft hij richting Tesla weinig gedaan met zijn klacht en daarop is de reactie van vele waarom alleen hier klagen terwijl de enige die er iets aan zou kunnen doen is Tesla en wellicht is dan het antwoord dat het met de manier van gebruiken niet beter gaat worden omdat dit inherent is aan zijn auto.
Net zoals mijn auto 2018 S75D veel langzamer zal laden dan jouw 2020 M3P.

Wanneer de nieuwe auto's met de 4680 cellen er zijn zullen deze ook weer sneller laden dan jouw 2020 M3P, is daarmee jouw auto ook ineens onbruikbaar zoals je nu vind dat mijn 2018 S75D is?
 
De auto kan wel sneller laden, toen ik hem kocht ging hij vaak over de 100kw, natuurlijk taperde dat naarmate hij voller raakte, maar het het bleef tot 80% gewoon vrij snel gaan.
De accu is nog vrijwel net zo goed als toen, de omstandigheden zijn hetzelfde.
Tesla heeft besloten dat ze vanwege garantiebescherming voor zichzelf deze laadsnelheden terugschroeven voor mijn auto. Volgens wat voor algorithmen de software dat bepaalt weet bijna niemand. Het kan niet door het aantal kw dat gesupercharged is komen, dat is heel laag bij mijn batterij. Ook niet door slijtage, want dat is ook bovengemiddeld, en de interne weerstand van de batterij is ook prima, en hij heeft ook geen hogere opwarming dan gemiddeld bij laden.
 
De auto kan wel sneller laden, toen ik hem kocht ging hij vaak over de 100kw, natuurlijk taperde dat naarmate hij voller raakte, maar het het bleef tot 80% gewoon vrij snel gaan.
De accu is nog vrijwel net zo goed als toen, de omstandigheden zijn hetzelfde.
Tesla heeft besloten dat ze vanwege garantiebescherming voor zichzelf deze laadsnelheden terugschroeven voor mijn auto. Volgens wat voor algorithmen de software dat bepaalt weet bijna niemand. Het kan niet door het aantal kw dat gesupercharged is komen, dat is heel laag bij mijn batterij. Ook niet door slijtage, want dat is ook bovengemiddeld, en de interne weerstand van de batterij is ook prima, en hij heeft ook geen hogere opwarming dan gemiddeld bij laden.
Dan zou jij toch niet de enige moeten zijn?
 
Hallo allemaal 👋

Ik lees dit al een tijdje mee, maar ook ik ben slachtoffer geworden van de update. Model S 85P normaal was laden bijna leeg - 80% 30 minuten, nu ruim een uur! (onder ideale omstandigheden zomer / geen sharing) Heel vervelend omdat je nu eigenlijk niet echt meer naar het buitenland op vakantie kan met deze auto, en ik had gratis onbeperkt Supercharging waar je nu ook weer minder aan hebt.

Het voelt gewoon als pure oplichting dat je auto zonder enige melding op afstand wordt gedowngrade door Tesla, omdat ze op deze manier denken de accu niet te hoeven te vervangen tijdens de garantie die in principe brandgevaarlijk is gebleken tijdens Superchargen op de normale snelheid. Een recall van dit type accu zou gewoon op zijn plaats zijn.

Al aangekaart bij Tesla, maar hun houding is dat dit normaal is, ze komen met onzin argumenten dat je je accu langer moet opwarmen, ze kwamen zelfs met een suggestie dat ik naar Duitsland moest rijden om te testen want daar zouden snellere Superchargers staan. Ik moest alles in kaart brengen, heb dus een heel verslag gemaakt met foto's van het trage laden. Maar vervolgens doen ze hier niets mee. Dit is om de accu te beschermen zeggen ze, terwijl op de Tesla site letterlijk staat dat over de jaren het laden bij een Supercharger hooguit enkele minuten zou kunnen toenemen.

Het mooie was dat ze je zelfs een nieuwere Tesla proberen te verkopen, tja ik zou dat zelf niet snel meer doen met de gedachte dat ook dan Tesla op ieder moment je auto op afstand kan beperken.

Ik lees dat hier best wel veel slachtoffers zijn, ik overweeg juridische stappen. De zaak lijkt sterk gezien Tesla in andere landen ook al verloren heeft. Echter is dit kostbaar dus ik ga de kosten / baten goed afwegen met mijn bedrijfsjurist.

Echter staan er mensen open voor een meeting in Amsterdam, als eenling scheept Tesla je snel af natuurlijk. Stel we meeten in Amsterdam en bezoeken gezamelijk daar het hoofdkantoor om verhaal te halen op een drukke zaterdag. Uiteraard op een rustige manier, dit kan de druk best opvoeren natuurlijk dat ze zelf met iets gaan komen voor de toch best grote groep gedupeerden.
 
  • Like
Reactions: Herbie65
Echter staan er mensen open voor een meeting in Amsterdam, als eenling scheept Tesla je snel af natuurlijk. Stel we meeten in Amsterdam en bezoeken gezamelijk daar het hoofdkantoor om verhaal te halen op een drukke zaterdag. Uiteraard op een rustige manier, dit kan de druk best opvoeren natuurlijk dat ze zelf met iets gaan komen voor de toch best grote groep gedupeerden.
Ja, die arme baliemedewerkers zullen dan echt iets voor je kunnen betekenen...

Ik begrijp dat je gefrustreerd bent, maar dit moet je op hoger niveau schakelen. Ja, je kan wat met spandoeken voor de deur gaan staan en wat media optrommelen, maar goodwill moet van beide kanten komen.

De 85 is zowat het enige accupack met echt nog laadbeperkingen. Je kan op een software-update wachten, of een inruil-aanbod van Tesla accepteren en met iets rond rijden wat geen laadbeperkingen heeft. Mijn 100D is +4 jaar oud en rijdt en laad nog als nieuw, en zover ik begrijp zijn de 90D's ook niet meer onderhevig aan laadbeperkingen.

Ik vrees dat je met de realiteit moet leven dat de 60-85-packs relatief gezien erg vernieuwend waren en qua levensduur niet toereikend blijken te zijn. Ik voorzie met de meer volwassen packs in de Model 3 en de 90- en nieuwer packs minder problemen qua laadvermogen vs leeftijd.
 
  • Like
Reactions: Herbie65
Ja, die arme baliemedewerkers zullen dan echt iets voor je kunnen betekenen...

Ik begrijp dat je gefrustreerd bent, maar dit moet je op hoger niveau schakelen. Ja, je kan wat met spandoeken voor de deur gaan staan en wat media optrommelen, maar goodwill moet van beide kanten komen.

De 85 is zowat het enige accupack met echt nog laadbeperkingen. Je kan op een software-update wachten, of een inruil-aanbod van Tesla accepteren en met iets rond rijden wat geen laadbeperkingen heeft. Mijn 100D is +4 jaar oud en rijdt en laad nog als nieuw, en zover ik begrijp zijn de 90D's ook niet meer onderhevig aan laadbeperkingen.

Ik vrees dat je met de realiteit moet leven dat de 60-85-packs relatief gezien erg vernieuwend waren en qua levensduur niet toereikend blijken te zijn. Ik voorzie met de meer volwassen packs in de Model 3 en de 90- en nieuwer packs minder problemen qua laadvermogen vs leeftijd.

Ik hoop dan maar dat je ook niet aan de beurt bent straks als je accu wat ouder wordt.

Het was niet de bedoeling om daar te gaan staan met trommels, maar hoe 'lastiger' een groep ontevreden klanten is voor een bedrijf, hoe sneller ze nu eenmaal iets zullen doen. Uit alle ervaringen is nu wel gebleken dat je niet serieus wordt genomen bij Tesla als eenling. En de media is juist wel een middel om iets bij grote bedrijven voor elkaar te krijgen dat is al heel erg vaak gebleken natuurlijk.
 
Ik vrees dat je met de realiteit moet leven dat de 60-85-packs relatief gezien erg vernieuwend waren en qua levensduur niet toereikend blijken te zijn. Ik voorzie met de meer volwassen packs in de Model 3 en de 90- en nieuwer packs minder problemen qua laadvermogen vs leeftijd.
Het is niet dat er andere techniek in de 90 en 100 packs zit hoor, er zitten alleen een paar modules meer in, of wat meer cellen per module.
De 60's en 85's konden vroeger ook gewoon snelladen, maar Tesla zal wel een algoritme hebben opgesteld gebaseerd op het aantal accu's die ze oder garantie hebben moeten vervangen in relatie tot kilometerstand, ouderdom, nog resterende garantietijd, of weet ik wat voor parameters nog meer.

De 90's en de 100's zijn nog te nieuw, als die wat ouder worden gaan ze die ook wel afremmen met laden. Nu is het met een 90 of een 100 natuurlijk niet zo erg als je niet meer snel kan laden, dan laadt je hem gewoon thuis voor vertrek op, en heb je er alleen een keer op een vakantierit last van. Met een 60 kan je in de winter maar 150 km rijden op een lading, dus moet je al snel onderweg laden. En daar moet je dan wel één à anderhalf uur extra voor uittrekken op een rijtijd van 3 uur.

De batterijtechniek van de model3 moeten we nog afwachten wat ze daarmee gaan doen. Ik heb me er niet in verdiept en weet niet hoe vaak die dingen onder garantie stukgaan.


Goodwill van beide kanten hoef je bij Tesla niet op te rekenen, net als Niels777 hebben ze mij ook naar Duitsland laten rijden, oneindige logboeken van laden laten bijhouden, meerdere keren à 180 euro ex op afstand batterijtesten gedaan etc.. In de praktijk wordt er helemaal niets mee gedaan, ze proberen je alleen aan het lijntje te houden en extra geld uit je zak te kloppen. Net als me van de week voor niks naar Zwolle laten rijden.
De enige mensen waar je kan klagen zijn de baliemedewerkers, verderop kom je toch niet zonder rechtszaak.
Klagen bij Tesla heeft waarschijnlijk geen enkele zin. Zoveel mogelijk klagen op fora is wel nuttig, om het publiek te laten zien wat voor bedrijf Tesla is.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Elk SeC heeft een verantwoordelijke en via LinkedIn kan ik nog mensen hoger in de boom vinden.
Heb ik de eerste keer ook wel gedaan, die zegt gewoon hetzelfde als de baliemedewerker en stopt op een gegeven moment gewoon met reageren op de mail. Heb destijds ook via linkedin mensen benaderd, zonder uitzondering zonder reactie terug.. Dat hebben ze ze goed geleerd.
Het idee is gewoon zorgen dat ze onbereikbaar zijn, afschepen met standaard antwoorden en hopen dat de klant opgeeft. De vele leaserijders gaan niet te moeilijk doen, de leasetermijn is toch wel een keer voorbij. Anderen wonen ver van een SEC, dus ze weten dat de klant ook niet dagelijks op stoep zal staan om te klagen, wantwie heeft er tijd om tien keer een dag vrij te nemen om te klagen? Mailen heeft geen zin, bellen lukte in het verleden in elk geval ook niet. Weet niet hoe dat nu is, niet meer geprobeerd. Juridische stappen zullen ook niet veel mensen doen in hun eentje. Tesla heeft dat goed ingeschat, en af en toe net nie helemaal zoals in Noorwegen, maar over het totaal gezien zal het er op deze manier wel goed uitkunnen voor Tesla.
 
Trouwens... hoger in de boom ga je helemaal niks bereiken. Een helpdesk- of baliemedewerker kan zich nog een keer verspreken en toegeven dat Tesla onder de garantie uit wil komen. Maar een iets hogere medewerker die zorgt er wel voor dat hij bij hoog en laag blijft volhouden dat deze laadsnelheden normaal zijn. (in de praktijk zegt hij niks, want je krijgt hem voor de zekerheid gewoon niet te spreken :) )