Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf Tesla laadpaal aansluiten - toegestaan?

This site may earn commission on affiliate links.
Als een apparaat juist is geaard is er geen plek die je kan aanraken zonder dat de stroom ontsnapt via de aardedraad.

Overdrijven is echt een vak, het lijkt mij een enorme uitdaging om jezelf te electrocuteren met een TWC met veel isolatie en grof plastic handvat. Zie ook post van sixela.
De normen schrijven met een goede reden toch echt anders voor. Een aardlek dient de gehele installatie te beschermen.

Als ik jouw redenatie zou volgen zou een zekering ook niet nodig zijn omdat de TWC een maximale stroom van X Ampere aan de auto door geeft en er daardoor nooit meer stroom gaat lopen.

De TWC doet zelf een controle, dat is correct, maar een aardlek hoort in de installatie thuis.
 
Als een apparaat juist is geaard is er geen plek die je kan aanraken zonder dat de stroom ontsnapt via de aardedraad.
Als een huis niet in brand vliegt, heb je geen brandverzekering nodig. Als je auto niet gestolen wordt, heb je geen diefstal verzekering nodig.

In een ideale wereld heb je geen aardlekschakelaars en zelfs geen zekeringen nodig. In een minder ideale wereld ....
Overdrijven is echt een vak, het lijkt mij een enorme uitdaging om jezelf te electrocuteren met een TWC met veel isolatie en grof plastic handvat. Zie ook post van sixela.
Het gaat niet alleen om de laadpaal zelf, maar ook op de daaraan aangesloten auto (die overigens op goed isolerende rubber banden staat, dus als er onverhoopt stroom op de carrosserie komt te staan is degene die de auto aanraakt de eerste die het merkt).

- edit - Sorry, zie dat naderen mij voor waren. Maar wie weet is drie keer scheepsrecht.
 
Stop aub met deze flauwekul. Je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt. Je geeft een letterlijk levensgevaarlijk advies.

Dit is iets voor een moderator om deze gevaarlijke adviezen te verwijderen.

Het gaat er niet om of je de TWC met een plastic handvat beetpakt, bij een isolatiefout kan de hele auto onder stroom/spanning komen te staan. Dat is dodelijk.

Uhm, de auto zelf is zeer goed beveiligd tegen lekstromen, dat kan ook niet anders want de accu's met gecombineerde 400V DC spanning die erin zitten zijn nog veel levensgevaarlijker dan je TWC. Toch rijden we er in en is er nog niemand geelectrocuteerd terwijl die in de auto reed of de auto aanraakte.

Ik vermoed dat je zelf geen flauw idee hebt waar je over praat.

En waar geef ik levensgevaarlijk advies? Enige advies wat ik gaf is om een 20A zekering IPV 16A te gebruiken ivm hittevorming meterkast.
 
Allen,

Dank voor de info. Dat er meer mensen dit zelf doen stemt me gerust: het ging me meer om de (Amerikaanse) houding van Tesla. Maar een laadpaal is een laadpaal, in the end.

Het forum maakt wel wat discussie los.

Wat ik ga doen, is:
Volgens mij is dit de aardlek die je wil hebben, als ik alles bij elkaar pak.
Doepke DFS 4 EV Aardlekschakelaar | 09134817 | Technische Unie | 8874682
Gaat hier nu nog een aardlek vóór? Sommige installatieschema's schrijven dit voor. Ik ga hier niet vanuit.

Daarnaast een zekeringsautomaat. De 3x 20A is op zich wel een idee, dank.

De kwh meter verwacht ik bij een tool als Maxem, maar ik ken dit niet. Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.
Aansluiten dmv 5x2,5mm installatiedraad in buis.
Kookgroepen van 11kw zijn ook met deze kabels in huis geïnstalleerd, dus dat lijkt me voldoende.
 
Uhm, de auto zelf is zeer goed beveiligd tegen lekstromen, dat kan ook niet anders want de accu's met gecombineerde 400V DC spanning die erin zitten zijn nog veel levensgevaarlijker dan je TWC. Toch rijden we er in en is er nog niemand geelectrocuteerd terwijl die in de auto reed of de auto aanraakte.

Nee, want die 400V DC maakt geen lus via aarde. Dus als de auto op 400 V staat dan is de stroom naar aarde 0. Je hebt echt geen idee waar je over praat. qed.

Ik vermoed dat je zelf geen flauw idee hebt waar je over praat.

En waar geef ik levensgevaarlijk advies? Enige advies wat ik gaf is om een 20A zekering IPV 16A te gebruiken ivm hittevorming meterkast.

Nee, je schrijft dat aardlek overbodig is want er is een aarddraad. Dan heb je echt geen idee wat je schrijft.
 
Nee, want die 400V DC maakt geen lus via aarde. Dus als de auto op 400 V staat dan is de stroom naar aarde 0. Je hebt echt geen idee waar je over praat. qed.



Nee, je schrijft dat aardlek overbodig is want er is een aarddraad. Dan heb je echt geen idee wat je schrijft.


...ik schrijf niet dat het overbodig is kerel :cool: Ik zeg alleen maar dat een aardlekschakelaar ook niet moet worden overschat als zijnde levensredder. Daarmee bedoel ik dat er dan nog steeds scenario's zijn die gevaarlijk kunnen uitpakken.

Wet en regelgeving wordt steeds strenger en dat is prima. Alhoewel ik vermoed dat 80%+ van de laadpalen in NL via een type A aardlekschakelaar zijn aangesloten omdat het goedkoper is en de meeste installateurs er geen kaas van hebben gegeten. En ik vermoed wel 90% van de omvormers voor zonnepanelen. Tot slot slaat het nergens op dat type B wel verplicht is voor 3 fase maar niet voor 1 fase.
 
Overdrijven is echt een vak,

Normen, schnormen? Die normen zijn er heus wel voor iets. Er zijn heel wat zekeringen in mijn kast die nooit gesprongen zijn. Dat bekekent niet dat ik die apparaten rechtstreeks op de draadjes van de meter wil (die trouwens voor een goede reden verzegeld is, incluis de hoofdzekering, tegen mensen zoals jij ;-) ).

De normen zijn duidelijk, en de handleiding zegt zelf over de "RCD-device" "please consult with an electrician to ensure that the installation meets local regulations". Ik zal alvast daarvoor niet bij jou te raad gaan...

For complete safety requirements refer to the IET Wiring Regulations BS7671 2008 Amendment 2:2013 Section 722 and the IET Code of Practice for Electric Vehicle Charging Equipment Installation.

Maar ja, die zullen alvast weer "overdrijven".

En je snapt er werkelijk niets van: als er iets mis is met de charger/auto en je zit met een kleine DC lekstroom en je hebt er geen EV- of B- aardlekschakelaar tussen de TWC en wagen en de rest van je installatie, dan betekent het dat jouw type A lekstroomschakelaar van je hele huis niet meer werkt.

Ja, ondertussen is in mijn huis de verliesstroomschakelaar ook al in geen 10 jaar afgesprongen, maar ik wel hem er graag nog tussen. Ook al redt hij niet altijd levens (direct, of indirect door ervoor te zorgen dat in sommige gevallen de boel niuet in de fik gaat), er is een reden waarom die op alle installaties verplicht is -- en dan ook moet blijven werken.
 
Last edited:
Hé hé, beste formleden. Zoals jullie zien ben ik een nieuw lid, nog zonder Tesla, laten we dit via pm o.i.d. uitvechten.

Ik krijg allerlei notificaties waar ik hoop op een inhoudsvol antwoord op mijn vraag verwacht en dan vol smart klik, maar ik lees wat anders ;)
 
Allen,

Dank voor de info. Dat er meer mensen dit zelf doen stemt me gerust: het ging me meer om de (Amerikaanse) houding van Tesla. Maar een laadpaal is een laadpaal, in the end.

Het forum maakt wel wat discussie los.

Wat ik ga doen, is:
Volgens mij is dit de aardlek die je wil hebben, als ik alles bij elkaar pak.
Doepke DFS 4 EV Aardlekschakelaar | 09134817 | Technische Unie | 8874682
Gaat hier nu nog een aardlek vóór? Sommige installatieschema's schrijven dit voor. Ik ga hier niet vanuit.

Daarnaast een zekeringsautomaat. De 3x 20A is op zich wel een idee, dank.

De kwh meter verwacht ik bij een tool als Maxem, maar ik ken dit niet. Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.
Aansluiten dmv 5x2,5mm installatiedraad in buis.
Kookgroepen van 11kw zijn ook met deze kabels in huis geïnstalleerd, dus dat lijkt me voldoende.

Ik zou adviseren om de 2,5 installatiedraad te vergroten naar 4 (zeker als de lengte van de kabel wat langer is)
Er worden langdurig grote amperages getrokken. Een 2,5 draadje wordt na een paar uur warm(er) en zorgt voor extra verlies.
Ik heb thuis zelfs 6 genomen (wel een grote afstand tussen meterkast en lader/garage) -> zelfs deze kabel valt bijzonder goed op met de warmtecamera ;)

Ik begrijp je verwijzing naar een kookgroep maar de kabellengte is richting de keuken doorgaans beperkt en de keren dat je bij een kookplaat langdurig het volle vermogen van 11 kW trekt is zeer beperkt. Bij een Tesla is dat een ander verhaal :rolleyes:
 
  • Informative
Reactions: widodh