Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zomer-/Winterbanden of all-seasons?

This site may earn commission on affiliate links.
Bij mijn volgende auto (waarschijnlijk een MY) overweeg ik om all-season banden te nemen. Ik hoor daar verschillende verhalen over, is er hier iemand die ervaring heeft met all-seasons? Ik rijd ongeveer 25-30K per jaar overwegend binnen NL.
 
Ben benieuwd wat jullie vinden van de Michelin Cross Climate 2 SUV voor een Tesla Model Y long range. Ik heb goede ervaringen met de cross climates en ben er wel fan van. Maar zag nu dat voor de maat die voor de MYLR nodig is de snelheidsrating H is. Dat is vrij laag. Max snelheid 210. Nou gaat het om meer dan alleen de max snelheid wat ik had begrepen. Dus ook al rijd je niet 210 per uur dan nog is het belangrijk om de juiste index te hebben. Jullie ervaringen hiermee? En gaat verzekering moeilijk doen bijvoorbeeld?
 
Ben benieuwd wat jullie vinden van de Michelin Cross Climate 2 SUV voor een Tesla Model Y long range. Ik heb goede ervaringen met de cross climates en ben er wel fan van. Maar zag nu dat voor de maat die voor de MYLR nodig is de snelheidsrating H is. Dat is vrij laag. Max snelheid 210. Nou gaat het om meer dan alleen de max snelheid wat ik had begrepen. Dus ook al rijd je niet 210 per uur dan nog is het belangrijk om de juiste index te hebben. Jullie ervaringen hiermee? En gaat verzekering moeilijk doen bijvoorbeeld?
Ik dacht dat het zelfs een wettelijke verplichting is om banden te hebben met de juiste snelheidsrating, dus de rating die is voorgeschreven door de autofabrikant.
 
Ik hou het op een aparte set winterbanden op velg. In de zomer nu Michelin pilot sport 5 en voor de winter Michelin Alpin 6.

Op langere termijn nauwelijks extra kosten, bandengebruik gelijk. Velgen zakelijk kopen en prive verkopen scheelt het laatste beetje. Zelf wisselen en opslaan.

Minder compromissen zowel in zomer als winter situatie. Overwoog weleens om winterbanden over te slaan, maar krijg dan toch weer spijt als het toch een keertje sneeuwt of ijzelt….
 
  • Like
Reactions: ERvee
Eigenlijk maakt het qua kosten ook niet zo veel uit. De periode dat je op winterbanden rijdt, gebruik je de zomerbanden niet en worden die weer gespaard. Met all-seasons doe je minder lang omdat je daar het hele jaar mee door rijdt dus moet je vaker nieuwe kopen. Heb zelf ook een set zomerbanden en een set winterbanden. Winterbanden meestal tussen eind november en begin april. Hoeft niet meteen sneeuw te liggen ofzo om winterbanden effectief te maken, bij koude temperaturen zijn de winterbanden ook gewoon stukken beter qua rijgedrag en remafstand dan zomerbanden. Persoonlijk vind ik de all-season banden niet echt geweldig, maar dat is ook voornamelijk omdat ik vrij sportief rij en de meeste grip wil hebben. Het zijn zeker geen slechte banden maar de zomerband presteert gewoon beter in de zomer en de winterband beter in de winter dan een all-season band.
 
All season onder mijn M3SR+. Michelin CrossClimate2 gaan dit najaar de eerste set CrossClimate+ vervangen waar ik nu 100.000km mee heb gereden. Prima banden voor alle seizoenen
Idem al gaan ze er bij mij met 70k uit denk ik. Bevallen prima. Me sufgelezen aan tests destijds en het verschil en opzichte van gespecialiseerde seizoensbanden zat voor mij in de marge. Behalve gedoe van wisselen en opslag ook handig nu de seizoenen steeds meer door elkaar heenlopen.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Bij ons in de lease zitten ook winterbanden erbij. Zojuist 21” Bridgestone Blizzak banden bij kwikfit erop gekregen in de juiste maat met de juiste snelheidscode. Ben benieuwd hoe ze bevallen. In het korte ritje naar huis merkte ik al dat ze iets meer geluid maken. Maar had ik met mijn S75D op winterbanden ook. Kwikfit heeft ze met 3.5 bar hard opgepompt (zomerbanden had Tesla op 2.9 bar opgeleverd).
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Ik ga deze week de 19" winterset op de MYP leggen. Pirelli Sottozero 3 Elect. Was inderdaad een van de weinigen met index W.

Nu ga je dat natuurlijk sowieso nooit rijden, dus misschen dat de volgende set een goedkopere wordt. Had op de S de Continental TS850. Die waren ook prima.