Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

2019.40.50.1 geeft 1.5% verlies capaciteit

This site may earn commission on affiliate links.
Ja nu het weer nachtvorst is dacht ik juist 'het zal wel weer verder kelderen' .. maar ik begrijp van je dat er andere parameters in het spel zijn ;-)

Maargoed, er is degradatie, dat is normaal.
En zeker in eerste levensfase van de accu.

Nu na dik 26,500 km iets van 6 a 7 km minder op 100% dan bij aflevering, dat vind ik nog best wel weinig degradatie, valt me alles mee.

Maar het is maar net hoe ze de getallen willen voorschotelen hoor. Het zegt allemaal niks.
Gisteren 220 km snelweg gereden, rustig, overal beetje onder de snelheidslimiet 115-125,
sentry mode aan en 1 x voorverwarmen 20mins... Pack van 90% naar 9% met een AWD LR.
Zijn toch zomerdagen dat ik meer dan het dubbele aan kms haalde uit die 81% lading zeg maar. Dus tja, wat zegt 6/7 km degradatie? Het is allemaal geen exacte wetenschap hoor... Gewoon rijden en laden wanneer je laden moet. Heb nog *nooit* onderweg hoeven bijladen omdat ik anders niet meer thuis kwam o.i.d.
Tis gewoon beetje plannen en rekening houden dat het 's winters LOEIhard gaat met je range, zeker met 110/120+ kms/pu.
Maar hoe kan ik dan al 45km rated range kwijt zijn na 3 maanden en 13.000km (laden doe ik in de regel tot 80/90% en 100% ook al paar keren net kort voor vertrek geprobeerd ivm calibreren bms)

Ik heb een SR+ en rated range op display schommelt nu tussen de 339-344km dat is al minder dan een Standard Range (non +)

Ik zet ze auto thuis altijd aan laadpaal zoals aanbevolen.

Even een quote uit mijn even voorstellen pagina:

Ik heb sinds 3 maanden een Model 3 SR+ en heb al 12.000km gereden, ook in se bergen van Slovenië.

Ik zoek hier straks verder naar het volgende, onze SR+ heeft het bereik (of minder) dan een non-plus lijkt het.

De auto is pas 3 maanden oud en bij 90% lading zit ik maar rond of boven de 300km. 100% laden zou volgens de app goed zijn voor 346km maar ik zie regelmatig ook 339-341km staan.

Standard range uit US= 220mile range x1.609= 354km rated EPA
Standard range+ uit US= 240mile range x1.609= 386km
Standard range + uit US veranderd: 250mile range x1.609= 402km

Onze model 3: 346km /1.609= 215mile range..

Ik ben zeer bekend met het idee dat range kan schommelen heb het ook voor/na een thuislaadsessie van 338km naar 348 zien schieten, het enige wat zeker is dat de hoogste getallen wel steeds lager zijn geworden. (Staat nu bijna 13.000km op meeste km zijn snelweg)

Laden doen wij Normaal tot 80/90% superchargen hebben wij niet veel gedaan, enkel rijdens reis Slovenië- Eindhoven.

Ik heb getwijfeld tussen wachten op de SR en toch mijn budget opgerekt naar een SR+ voornamelijk voor het beetje extra bereik, maar die lijkt nu al sterk afgenomen in slechts 3 maanden (ik bedoel rated-range op display, winter fenomeen is bekend ik reed voorheen sinds 2016 in een Renault Zoe)
 
Maar hoe kan ik dan al 45km rated range kwijt zijn na 3 maanden en 13.000km (laden doe ik in de regel tot 80/90% en 100% ook al paar keren net kort voor vertrek geprobeerd ivm calibreren bms)

There is no such thing als calibreren bms. 100% laden is slecht voor je pack. Alleen af en toe doen als je het echt nodig hebt en dan meteen vertrekken.

Volgens mij moet je de range niet vergelijken met US, daar gebruiken ze EPA en in europa WLTP.
Ik weet niet wat voor een SR+ de 100% rated range is, maar dit is niet het getal op de website he.
AWDLR staat voor 560 km in de boekjes maar uit de showroom doet dat ook maar 499 ofzo
 
There is no such thing als calibreren bms. 100% laden is slecht voor je pack. Alleen af en toe doen als je het echt nodig hebt en dan meteen vertrekken.

Volgens mij moet je de range niet vergelijken met US, daar gebruiken ze EPA en in europa WLTP.
Ik weet niet wat voor een SR+ de 100% rated range is, maar dit is niet het getal op de website he.
AWDLR staat voor 560 km in de boekjes maar uit de showroom doet dat ook maar 499 ofzo
In Nederland is de rated range op je display toch gebaseerd op de US EPA rating?

Ik weet vrij zeker dat ik in het begin 348-350km kon halen bij 90% omgerekend zou dat die US EPA rating zijn van 386km (rated range is in NL toch ook gebaseerd op EPA?)

Uiteraard begreep ik van tevoren al dat die WLTP van 409km nooit op display kwam te staan, dat verwacht ik ook niet.

Momenteel schommelt 90% (ena laatste streepje in app) tussen 304-311km

339-341km bij theoretische 100% is na drie maanden wel erg weinig/veel verschil toch? Ik kijk het voorlopig wel even aan maar ik vind het vooral jammer dat ik nergens echt goed kan vergelijken.

Kijk ik puur naar garantie dan heb ik slechts recht op 70% van mijn accucapaciteit, al is de auto 3 maanden oud.
 
There is no such thing als calibreren bms.
Het lijkt er op dat veel mensen daar anders over denken. Kun je jouw mening toelichten?

Ik kom uit de Outlander PHEV wereld, en daar was het een gegeven dat als je je auto alleen maar via DC laders oplaadde, de BMS 'grip op de werkelijkheid' verloor. Door dan af en toe een volledige laadcyclus op AC te doen, kon de SoH wel degelijk naar boven bijgesteld worden.
 
Het lijkt er op dat veel mensen daar anders over denken. Kun je jouw mening toelichten?

Ik kom uit de Outlander PHEV wereld, en daar was het een gegeven dat als je je auto alleen maar via DC laders oplaadde, de BMS 'grip op de werkelijkheid' verloor. Door dan af en toe een volledige laadcyclus op AC te doen, kon de SoH wel degelijk naar boven bijgesteld worden.

Geen toelichting maar een toevoeging dan: There is no such thing als calibreren bms, bij Tesla.
Tesla's BMS systeem is stuk geavanceerder, heeft dat niet nodig.
 
Vraag blijft staan ;)

Op jouw browser zit toch ook google of niet? :)

Teslarati:

“As far as your question about ‘pack balancing’, it is not really necessary. Fully charging your battery to the maximum several times may increase the estimated range that is displayed on your dash, but not necessarily because your battery packs need balancing. The algorithms used for estimating range are based on determining how much energy is stored in your battery. However, the only accurate way to measure the amount of energy a battery can store is to fully charge the battery, then completely discharge the battery to zero, then measure the amount of energy that was released. While this would give an accurate measurement, it would not be good for the battery.


InsideEVS

Lithium battery calibration is BS. Doing a full discharge and then charging to full does not help the battery in any way, in fact, it just speeds up the degradation of the battery.
And no, lithium batteries don't have "memory" or other effects associated with Lead-Acid or NiMH batteries.
There was a big debate a few years ago about a file on Android phones, called batterystats, people thought that by deleting it and forcing the phone to generate a new one, they would boost their battery life. All it did was make Android estimate remaining capacity better(sometimes, Androids would just shut off when the battery said it was still on ~10%, deleting the batterystat file did remedy that), but it never had any effect on real capacity.

It looks like similar myths persist today in the EV world.

Does Battery Calibration Actually Recover Lost Range In A Tesla?

etc etc
 
Op jouw browser zit toch ook google of niet? :)
Inderdaad. En ik vond heel veel hits waaruit blijkt dat BMS calibbratie wel degelijk een ding is. Vandaar mijn vraag aan jou.


Teslarati:

“As far as your question about ‘pack balancing’, it is not really necessary. Fully charging your battery to the maximum several times may increase the estimated range that is displayed on your dash, but not necessarily because your battery packs need balancing.
Dit gaat over balanceren van de batterij, niet over calibreren van de BMS.

he algorithms used for estimating range are based on determining how much energy is stored in your battery. However, the only accurate way to measure the amount of energy a battery can store is to fully charge the battery, then completely discharge the battery to zero, then measure the amount of energy that was released. While this would give an accurate measurement, it would not be good for the battery.
Of toch wel?

InsideEVS

Lithium battery calibration is BS. Doing a full discharge and then charging to full does not help the battery in any way, in fact, it just speeds up the degradation of the battery.
And no, lithium batteries don't have "memory" or other effects associated with Lead-Acid or NiMH batteries.
There was a big debate a few years ago about a file on Android phones, called batterystats, people thought that by deleting it and forcing the phone to generate a new one, they would boost their battery life. All it did was make Android estimate remaining capacity better(sometimes, Androids would just shut off when the battery said it was still on ~10%, deleting the batterystat file did remedy that), but it never had any effect on real capacity.

It looks like similar myths persist today in the EV world.

Does Battery Calibration Actually Recover Lost Range In A Tesla?

etc etc
Ook hier gaat het over calibaratie van de batterij, niet over calibratie van de BMS.
 
Inderdaad. En ik vond heel veel hits waaruit blijkt dat BMS calibbratie wel degelijk een ding is. Vandaar mijn vraag aan jou.

Dit gaat over balanceren van de batterij, niet over calibreren van de BMS.

Ook hier gaat het over calibaratie van de batterij, niet over calibratie van de BMS.

Ik heb maar even wat bij elkaar gegoogled dus is misschien niet 1 op 1 antwoord op jouw vraag, maar batterij calibratie met als doel 'range' erbij te krijgen (getalletje in de UI) is dus niet nodig. Jij hebt het over calibreren van het battery-management-systeem zelf, de charger-software houd tijdens laden realtime de cell-calibratie constant bij, het BMS hoeft het pack niet 'opnieuw te leren' door helemaal leeg/vol te laden zoals bij je outlander.
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Dat is wat de Tesla zelf aangaf.

Natuurlijk rij je dan niet continue 150, want er is ook overig verkeer. Maar dit was eigenlijk op iedere stint zo’n beetje het gemiddelde.

Wat mij overigens positief verbaasde.
Ook net terug maar vindt de 3 behoorlijk zuinig op de lange stukken. Was met 9,5 uur in Oostenrijk (975 km ) op bestemming en bijna dezelfde tijd weer terug vandaag.
 
Ik neem aan dat je gemiddelde verbruik bedoelt en niet gemiddelde snelheid? :eek:

Ja, gemiddeld verbruik.

Gemiddelde snelheid wisselde nogal. Eerste twee stints veel file gehad. ;)

Ik heb dat ook verder niet echt bijgehouden. Punt is dat de AP ingesteld stond op 150 km/u. En die snelheid ook vaak genoeg gereden, maar natuurlijk niet de hele tijd. Dan zou het gemiddelde verbruik hoger zijn geweest inderdaad.
 
Ja, gemiddeld verbruik.

Gemiddelde snelheid wisselde nogal. Eerste twee stints veel file gehad. ;)

Ik heb dat ook verder niet echt bijgehouden. Punt is dat de AP ingesteld stond op 150 km/u. En die snelheid ook vaak genoeg gereden, maar natuurlijk niet de hele tijd. Dan zou het gemiddelde verbruik hoger zijn geweest inderdaad.
Ok. Maar dat maakt het wel heel erg lastig om er iets zinnigs over te zeggen.
 
Hier ook voor weer 90% opgeladen, en het is nog steeds 441km (bij 9 graden buiten).
Wat ik wel opmerk is dat het sterk afhankelijk van de accu-temp is. Gisteren had ik even bij SuC gestaan en was de batterij op temp (max regeneratie) en als ik dan slider in mijn app op 90% zet, zegt ie 448km. Na een uurtje geparkeerd was de temp lager en slider naar 90% gaf iets van 430km aan. De beschikbare capaciteit die hij omgerekend laat zien op het scherm lijkt dus sterk afhankelijk te zijn van de accu temp. Overigens speelde ik al voor deze firmware update met de slider, die ging nooit hoger dan 442km bij 90%. De update lijkt wel wat gedaan te hebben want ik zie weer 448km.
 
Maar @Autozoeker volgens velen heeft temp geen invloed op rated range die je op display ziet.

Ik weet uit ervaring dat het haast wel zo moet zijn. Tussen 1 laadsessie heb ik 18km verschil gezien.

Oh en elke Model 3 heeft gewoon een (hele goede) BMS die constant aan het calibreren is.
Enige wat die doet it constant celvoltages onderling balanceren tot elke cel meerdere getallen achter de komma hetzelfde voltage heeft.
 
Maar @Autozoeker volgens velen heeft temp geen invloed op rated range die je op display ziet.

Ik weet uit ervaring dat het haast wel zo moet zijn. Tussen 1 laadsessie heb ik 18km verschil gezien.

Oh en elke Model 3 heeft gewoon een (hele goede) BMS die constant aan het calibreren is.
Enige wat die doet it constant celvoltages onderling balanceren tot elke cel meerdere getallen achter de komma hetzelfde voltage heeft.

Tesla geeft zelf aan dat het de EPA range is. Misschien is de EPA range bepaald op een bepaalde temp.