Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben ook heel benieuwd naar de impact in 2019. Daar komt nog eens bij dat het er naar uitziet dat de Model 3 niet meer in 2018 geleverd gaat worden en dan dus ook duurder uitpakt (als je extra opties neemt tenminste). Ook lijkt het mij dat dit inderdaad een drempel gaat worden voor auto's in dezelfde klasse als de Model S en X (zoals de Jaguar). Het rekensommetje kan dan wel eens negatief uitpakken, waardoor mensen/bedrijven weer vaker voor een ICE gaan kiezen. Het percentage is immers gelijk (even los van de 50.000 vrijstelling). Had daar een tussenpercentage van gemaakt, zoals 14%. Maar niet gelijk aan een ICE.

De overheid hoeft natuurlijk niet eeuwig korting te geven, maar de CO2 doelstellingen zijn enorm hoog en dit helpt absoluut niet.
Mijns inziens zou iedere auto gewoon die 22% moeten betalen, wel mag je van mij 22% meteen weer terug als je dit op een groene manier inzet (denk aan zonnepanelen en/of powerpacks). Ook wanneer je een ice auto koopt trouwens, al is het maar om je te laten beseffen dat je met die "gratis" zonnepanelen ook "gratis" auto had kunnen rijden. Ook kunnen bedrijven het opgeleverde geld van hun bedrijfsauto's zonnepanelen op hun bedrijfsdaken laten plaatsen, op industriegebied wordt over het algemeen meer energie gebruikt dan op andere locaties. 22 procent op een auto van 50k (of een ander bedrag) is aardig wat geld, het overwegen waard dus. Op dit moment is het helaas zo dat 9 van de 10 bedrijven totaal niet kijken naar zonnepanelen, gezien het financieel veel minder rendabel is voor hun ten opzichte van particulieren. Ook vullen particulieren niet hun gehele dak, maar slechts de hoeveelheid die voor hun financieel het beste uitkomt. Dat is iets waar ik mij op dit moment een beetje aan irriteer.
 
Ik ben ook heel benieuwd naar de impact in 2019. Daar komt nog eens bij dat het er naar uitziet dat de Model 3 niet meer in 2018 geleverd gaat worden en dan dus ook duurder uitpakt (als je extra opties neemt tenminste). Ook lijkt het mij dat dit inderdaad een drempel gaat worden voor auto's in dezelfde klasse als de Model S en X (zoals de Jaguar). Het rekensommetje kan dan wel eens negatief uitpakken, waardoor mensen/bedrijven weer vaker voor een ICE gaan kiezen. Het percentage is immers gelijk (even los van de 50.000 vrijstelling). Had daar een tussenpercentage van gemaakt, zoals 14%. Maar niet gelijk aan een ICE.

De overheid hoeft natuurlijk niet eeuwig korting te geven, maar de CO2 doelstellingen zijn enorm hoog en dit helpt absoluut niet.

Vorig jaar zijn er 8010 BEVs op kenteken gezet, 1,9% van het totale aantal registraties. Het is mooi maar aan de andere kant schiet het nog niet echt op. Het gaat pas opschieten als er betaalbaardere modellen op de markt komen met een bruikbare range. Dat gaat in 2019 gebeuren met de model 3, de nieuwe leaf en een aantal andere modellen. Elke auto die Tesla kan leveren gaat hier verkocht worden (hopelijk tienduizenden). De Leaf ( een stuk goedkoper met een redelijke range )zal vanaf dit jaar al goed verkocht gaan worden. Ik zie het allemaal wel goedkomen.
 
[...]
De Leaf en Ampera alleen 1-fase wat er voor de meesten op neer zal komen dat je max. 1x 16A (of indien je e.e.a. om kunt bouwen max. 1x32A) kunt laden. Daarmee heb je dus geen volle Accu als je deze zeg om 23.00 thuis aansluit en om 07.00 weer weg wilt.
[...]
Dat hangt heel erg af van je eigen behoefte. Ik heb er totaal geen probleem mee om mijn S70D met 1x15A te laden. Om te beginnen ben ik meestal 12 uur lang thuis ipv 8 uur lang. Daarnaast rijd ik zelden mijn accu helemaal leeg. Als ik dat wel doe moet ik nog zeldzamer de volgende dag weer zo ver rijden dat de laadsnelheid een probleem wordt. Mocht het ooit toch voorvallen (is nog niet gebeurd) dan zal ik lang een SuC of FastNed moeten de 2e dag. Ook niet echt een ramp zo af en toe.
 
Met alle In-N-Out's (voor John) is nog steeds niet aannemelijk geworden waarom de aanpassing nodig zou zijn in 2019 (en niet een jaar of wat later). We proberen de gevolgen te bagatelliseren maar een feit is dat de verkoop van de enige echt goed verkochte (en gebruikte in elektrische kilometers gezien) EV's om zeep wordt geholpen.

Who killed the electric car? revisited.
 
Met alle In-N-Out's (voor John) is nog steeds niet aannemelijk geworden waarom de aanpassing nodig zou zijn in 2019 (en niet een jaar of wat later). We proberen de gevolgen te bagatelliseren maar een feit is dat de verkoop van de enige echt goed verkochte (en gebruikte in elektrische kilometers gezien) EV's om zeep wordt geholpen.

Who killed the electric car? revisited.

Het stimuleren van Model S en X is vanaf 2019 niet meer nodig vanwege betaalbaardere alternatieven. Voor luxe toeters en bellen moet weer betaald worden net als bij andere auto’s.

Who killed the electric car.... Sorry maar je overdrijft. In 2019 gaan er ruim meer elektrische auto’s verkocht worden dan in 2018 ondanks versoberde regelingen.
 
Echt schade van de 'Tesla Tax' zit hem in het feit dat NL niet meer (zo) interessant is voor Tesla. Binnenhalen van de Megafactory kansloosverhaal geworden. Top Dutch initiatief hoe sympathiek ook wordt Flop Dutch; hoe een overinhalige visieloze overheid, gemakzuchtig de melkkoe al uitpersend, de kansen verspeeld om Nederland weer (serieus) te laten meespelen in de autoindustrie. Je denkt toch niet dat Tesla serieus zou overwegen zo'n mega investering te doen in een land dat onder druk / lobby van de oude autoindustrie een belastingmaatregel heeft ingevoerd die (voorlopig althans) slechts specifiek één merk treft (of zelf daarop gericht lijkt te zijn)?
 
Echt schade van de 'Tesla Tax' zit hem in het feit dat NL niet meer (zo) interessant is voor Tesla. Binnenhalen van de Megafactory kansloosverhaal geworden. Top Dutch initiatief hoe sympathiek ook wordt Flop Dutch; hoe een overinhalige visieloze overheid, gemakzuchtig de melkkoe al uitpersend, de kansen verspeeld om Nederland weer (serieus) te laten meespelen in de autoindustrie. Je denkt toch niet dat Tesla serieus zou overwegen zo'n mega investering te doen in een land dat onder druk / lobby van de oude autoindustrie een belastingmaatregel heeft ingevoerd die (voorlopig althans) slechts specifiek één merk treft (of zelf daarop gericht lijkt te zijn)?
+1
 
Het stimuleren van Model S en X is vanaf 2019 niet meer nodig vanwege betaalbaardere alternatieven. Voor luxe toeters en bellen moet weer betaald worden net als bij andere auto’s.

Who killed the electric car.... Sorry maar je overdrijft. In 2019 gaan er ruim meer elektrische auto’s verkocht worden dan in 2018 ondanks versoberde regelingen.
Niks betaalbare alternatieven. Niks luxe toeters en bellen. De gemiddelde ICE van de helft van de prijs heeft meer luxe toeters en bellen. Ik denk dat er helemaal niet meer elektrische auto’s verkocht gaan worden. Om te beginnen valt de helft, iets meer zelfs, af want dat waren S en X’n en verder is er nog nagenoeg niets dat als waardige vervanger kan gelden. Het is dat ik nog dik vier jaar 4% heb, anders zou ik gewoon een goedkope ICE gaan rijden, op privé, zodat er helemaal geen bijtelling meer is.
 
  • Like
Reactions: HWS
Niks betaalbare alternatieven. Niks luxe toeters en bellen. De gemiddelde ICE van de helft van de prijs heeft meer luxe toeters en bellen. Ik denk dat er helemaal niet meer elektrische auto’s verkocht gaan worden. Om te beginnen valt de helft, iets meer zelfs, af want dat waren S en X’n en verder is er nog nagenoeg niets dat als waardige vervanger kan gelden. Het is dat ik nog dik vier jaar 4% heb, anders zou ik gewoon een goedkope ICE gaan rijden, op privé, zodat er helemaal geen bijtelling meer is.
Je kunt toch ook een oudere S naar privé halen? Blijf je genieten van het Tesla rijden terwijl de kosten overzichtelijk blijven. Met jouw grote aantal km kun je aardig wat euro's aan het bedrijf in rekening brengen.
Mijn S, met AP1 van febr. 2015 zal eind dit jaar inruil bij Tesla mogelijk niet meer dan 45 mille opbrengen. Dan gaat ie mooi naar privé.
 
Niks betaalbare alternatieven. Niks luxe toeters en bellen. De gemiddelde ICE van de helft van de prijs heeft meer luxe toeters en bellen. Ik denk dat er helemaal niet meer elektrische auto’s verkocht gaan worden. Om te beginnen valt de helft, iets meer zelfs, af want dat waren S en X’n en verder is er nog nagenoeg niets dat als waardige vervanger kan gelden. Het is dat ik nog dik vier jaar 4% heb, anders zou ik gewoon een goedkope ICE gaan rijden, op privé, zodat er helemaal geen bijtelling meer is.

Ja van S en X’n zullen er niet veel meer worden verkocht maar van de rest zullen er ontzettend veel worden verkocht. Je gelooft niet dat de model 3 een succes wordt in 2019? En voor de luxe in een ICE betaal je 22% bijtelling over het hele bedrag.
 
Het verschil tussen 22% en 4% over 50.000€ is toch nog altijd aanzienlijk, een mooie subsidie zou ik denken. Je moet het maar zo zien dat Tesla dankzij de incentives van de voorbije jaren een vliegende start heeft kunnen nemen hetgeen de anderen niet langer zullen kunnen, uiteraard omdat ze getalmd hebben en de verkeerde strategische keuze hebben gemaakt.
Een aanbod van auto's van 30k à 40k zou ook voor de particuliere markt een boost betekenen. Zelfs zonder subsidies.
Ik heb het niet nagerekend, maar mijn gevoel zegt me dat het behalen van de CO2-doelstellingen kan veel efficiënter kan dan door EVs te subsidiëren. Woningisolatie zou zeker in België dé prioriteit moeten zijn.
 
Ik hoor dit heel graag Daniel, maar ik hoor nog veel teveel berichten over AP2 die vaak de rand van de weg opzoekt, te dicht naar vrachtauto's kruipt en meer van dit ongerief. Veel informatie dat AP2 superieur zou zijn aan AP1 is er nog niet of heel weinig.
Mijn zoon heeft een X met AP2 en die wordt ook met veel onverwacht gedrag van AP2 geconfronteerd.
Mijn zoon is nog een beginner, maar een man als Steve Wozniak heeft weinig goeds te melden over AP2.
Hij rijdt zelfs liever in zijn Bolt.
AP2 is echt beter zij het dat nog enkele features ontbreken (tonen voertuigen op andere rijstroken bijvoorbeeld maar het rijden zelf is prima. En wordt steeds beter.
 
Ja van S en X’n zullen er niet veel meer worden verkocht maar van de rest zullen er ontzettend veel worden verkocht. Je gelooft niet dat de model 3 een succes wordt in 2019? En voor de luxe in een ICE betaal je 22% bijtelling over het hele bedrag.
Wat is er mis met S en X? Het is veel te voorbarig om ervan uit te gaan dat er van de rest ontzettend veel verkocht wordt. Alleen Model 3 maakt goede kans om diverse redenen maar de rest is in geen enkel opzicht een volwaardig vervanger op niveau zakenauto waar S zo mooi op inspeelt. En wat wint de overheid? Op milieugebied verliezen ze bewust de krachtigste CO2 bestrijder. Ze krijgen niet meer bijtelling binnen want S en X worden nauwelijks meer verkocht dus wat opbrengst betreft is het neutraal of de grens wel of niet op 50k wordt gesteld. Men had gewoon moeten aankondigen dat men het zou gaan herzien op basis van de praktijk en niet op voorhand deze grens moeten stellen om daarmee te buigen voor de lobby. Er is nog steeds niet één valide argument op tafel gekomen. Daarnaast doet het me denken aan de vele reorganisaties die ik in mijn loondienstbestaan heb moeten doorstaan. Heren (dat mocht toen nog), na deze reorganisatie hebben we straks 10% minder personeel nodig dus die gaan we nu alvast ontslaan. Weer het verhaal van de beer en de huid.
 
  • Like
Reactions: Yero
't Is inderdaad bizar. De regering zegt EV's te willen stimuleren en beperkt een van de belangrijkste stimuleringsmaatregelen. En dat terwijl de EV's momenteel slechts een kleine fractie uitmaken van het totale autopark. :confused::confused:
Een verbluffend staaltje politiek gezwam en gezwabber. Met de mond belijden dat je pro-milieu en EV's bent en vervolgens een maatregel nemen die tegen (een deel van) de EV's gericht is. Hypocrisie in de politiek. So what's new.:(:rolleyes:
 
  • Like
Reactions: HWS
Al de mensen die, net als ik, overwegen om de auto in 2019 naar prive te halen. Hebben jullie ook rekening gehouden met de gevolgen van de desinvestering in je BV ter hoogte van van overnamepriijs?

Bij mij komt het voordeel dan niet zo hoog meer uit. Alle BTW aftrek ben je in prive kwijt, verzekering kost een hoop geld en ook de afschrijving in prive voor eiigen rekening. Ik kom bij 20.000km te declaren niet goedkoper uit.
 
Al de mensen die, net als ik, overwegen om de auto in 2019 naar prive te halen. Hebben jullie ook rekening gehouden met de gevolgen van de desinvestering in je BV ter hoogte van van overnamepriijs?

Bij mij komt het voordeel dan niet zo hoog meer uit. Alle BTW aftrek ben je in prive kwijt, verzekering kost een hoop geld en ook de afschrijving in prive voor eiigen rekening. Ik kom bij 20.000km te declaren niet goedkoper uit.
Vergeet je niet de BTW-correctie voor privégebruik in de BV? Is telkens 2,7% per jaar over de consumentenadviesprijs incl. BTW.
Die post vervalt volledig bij overname naar privé.
 
Ik heb de sommen laten maken door:
Auto van de zaak of in privé - waar is de auto het goedkoopste?
Uitgangspunten:
Overname van S85, 4 jaar oud, 65.000 km voor 45.000 euro, na extra 5 jaar waarde nog 30.000 euro.
Stroomprijs 15 ct per kWh.
Gemiddelde bijtelling 13%.
Berekening oogt realistisch en een voordeel van 4.500 euro per jaar is aantrekkelijk.
Betekent over 5 jaar 22.500 euro voordeel dat mooi kan worden gebruikt om een deel van een nieuwe auto of occasion te financieren.
Zou je het geld hebben liggen en geen 3% rente hoeven betalen, dan loopt het voordeel op naar ruim 5000 euro per jaar. Wek je je eigen stroom op, dan wordt het plaatje weer wat gunstiger. Het voordeel wordt dan 5300 euro en dat betekent dat je een Model S kunt rijden voor iets onder 500 euro per maand.
Nadeel is dat de 'winst' lager kan uitpakken door onverwachte reparatiekosten.

2018-02-10 11.42.07.jpg
 
Last edited:
  • Like
Reactions: HWS and Yero
We zijn nu eigenlijk bezig om te kijken of de gevolgen misschien mee kunnen vallen maar de kern is dat de maatregel op zich "sucks".
Ik heb nog 4,5 jaar 4% maar stel dat het afgelopen zou zijn.

Dan is het zondermeer afgelopen met de auto op de zaak en bijtelling. Ik heb voorafgaand aan de S meer dan tien jaar tevreden rond gereden met Grand Voyagers, waarvan eentje tot dik 400k km toe en omdat er de komende tien jaar nog volop ICE gereden zal worden zou ik voor een schappelijk prijsje een gebruikte Voyager kopen en mijzelf en mijn gezin er blij mee maken wat mogelijkheden betreft. Merkte het onlangs in Californië met een rental. Huiskamer op wielen, ruimte voor iedereen. volop luxe en trekhaak voor fietsdrager. Ben er tientallen malen mee naar Hongarije geweest, soms met zes man aan boord en grote dakkoffer.

Dit verwachtten jullie niet van mij. Ben enorm blij met mijn Tesla maar het moet wel leuk blijven. En ik ben echt niet de enige die er zo over denkt en sterker nog, ik heb geen argumenten meer om anderen in een reisbestendige EV te praten. Alleen nog dit jaar en hopelijk komt er nog een boost en een aantal dure versies van Model 3.

Overigens zou ik er wel een Model 3 bij nemen maar niet de duurste versie en dus beperkte range en zo afwisselend gebruiken. Voor wat binnen range valt met de Model 3 maar de echte reizen met de Voyager.

Let wel, het is theorie want ik heb nog 4,5 jaar niets te vrezen :)
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Ik heb de sommen laten maken door:
Auto van de zaak of in privé - waar is de auto het goedkoopste?
Uitgangspunten:
Overname van S85, 4 jaar oud, 65.000 km voor 45.000 euro, na extra 5 jaar waarde nog 30.000 euro.

View attachment 279295

Mijn vragen bij je uitgangspunten zijn:

Je schrijft maar 15K af over 5 jaar en gaat daarna uit van een restwaarde van 30K. Is dit niet heel optimistisch?
Je neemt de auto prive over voor 45K. Dat betekend dat je 21% BTW (9K) zo kan afdragen aan de belastingdienst in je BV.
Je hebt een desinvestering van 45-9=36K waardoor je hiervoor weer eenmalig 25% VPB betaalt( weer 9K)

Je bent dus om te beginnen al 18K kwijt in je BV het eerst jaar. Daarna mis je alle BTW op de kosten van het onderhoud in de jaren dat je prive rijdt. Daar staat tegenover dat je 19 cent per kilometer in rekening kan brengen. Hoeveel kilometers moet jij maken voordat je breakeven uitkomt?